Bukefalos 28 år!

Veterinär som fått erinran - hurra!

Sv: Veterinär som fått erinran - hurra!

Självklar finns det veterinärer som inte tillhör DV som oxå gör bra respektiva dåliga jobb.Precis som inom alla yrken.Om du läser om jag skriver så slipper jag repetera.:devil:


Menar du att alla nyutexaminerade veterinärer ska ha full kompetens o erfarenhet omgående?
Är det alltid lätt att välja rätt behandling på ett djur och är veterinär skyldig att alltid välja rätt ?
Jag svarar nej på samtliga frågor, men tar för givet att de gör så gott de kan efter var och ens erfarenhet och tro på vad som är rätt.
 
Sv: Veterinär som fått erinran - hurra!

Menar du att alla nyutexaminerade veterinärer ska ha full kompetens o erfarenhet omgående?
Är det alltid lätt att välja rätt behandling på ett djur och är veterinär skyldig att alltid välja rätt ?
Jag svarar nej på samtliga frågor, men tar för givet att de gör så gott de kan efter var och ens erfarenhet och tro på vad som är rätt.

Förstår inte varför du ställer denna fråga vart kommer diskussionen angående en nyexaminerad vet in? Jag har aldrig tagit upp det iallafall
 
Sv: Veterinär som fått erinran - hurra!

Tycker vissa här ska sluta använda buke som nå´t slags skrytningplank om hur j*ävla duktiga ni är.Blir spyfärdig.

Själv blir jag spyfärdig på användare som utifrån sin okunskap vägrar att erkänna den för att i stället ge skulden till tredje part.

DV eller privat med alla möjliga tecknade avtal.

ALLA fall måste prioriteras utifrån trauma,akut status och den enda som kan ge rätt AI är hästägaren och därför är hästägarens egen grundkunskap ytterst viktig för hästarnas välfärd.
 
Sv: Veterinär som fått erinran - hurra!

Väntar själv på ett ärende där jag hoppas av hela min själ att veterinären blir fälld och mer därtill.
Vill ha veterinärer som är kompetenta och som går att lita på när man står där maktlös och ber om hjälp.


Jag undrade p.g.a ditt uttalande ovan.
 
Sv: Veterinär som fått erinran - hurra!

Ja, men ingen har skrivit nått om DV som har tecknade avtal med folk? Det gällde ju TS vet som var privat?
 
Sv: Veterinär som fått erinran - hurra!

Tycker vissa här ska sluta använda buke som nå´t slags skrytningplank om hur j*ävla duktiga ni är.Blir spyfärdig.


Håller med COARI, och tycker det är tur att det på buke finns utbildat fackfolk som ger sig tid att gå ut och skriva.
Hur skulle det se ut annars?
Det finns områden där outbildade inom "sitt område" klottrar ner okunskap som många "går på".
 
Sv: Veterinär som fått erinran - hurra!

Lider med dig, fy vad hemskt att behöva hamna i den sitsen!
Håller med en som skrev, har man jour så har man. Otroligt, att yrkesfolk kan bete sig på det viset!

Sen tycker jag att det är för djävligt att alltid bli bemött som "en skurk" själv, om man delar med sig här på Buke. Allting ska alltid ifrågasättas, tänk er själva om ni varit i den situationen. Klart men blir både förtvivlad och :devil: på veterinären.

Stå på dig! Du har rätt till dina känslor, oavsett vad andra tycker.
 
Sv: Veterinär som fått erinran - hurra!

Vilket är värst en vet som inte har jour alls eller en som hhar jour för sina avtalskunder? Jag tycker att alla vet med klinisk verksamhet bör bidra till den totala jouren, antingen genom någon typ av joursamverkan eller genom att ha jour för sina egna kunder. Att ha jour för alla utan joursamverkan är inte mänskligt för en ensam privatvet.
Jag tycker att en vet skall kunna bidra till den totala jourverksamheten på sitt sätt utan att bli betraktad som en skurk.
PL som har beredskap ca 1500 timmar per år(ersättningen för en vardagsnatt är fn 26 kr per timme så tala om den goa jourersättningen!) o inte ställer upp på min lediga tid även om ett djur håller på att dö, min hälsa är viktigare!
PL
 
Sv: Veterinär som fått erinran - hurra!

Är det inte bättre att ni KRÄVER av era ordinarie veterinärer att de skall ställa upp med jour istället för att skälla på de som faktiskt ställer upp med jour för sina egna kunder?
Det tycker jag vore ett bättre sätt än en lagstiftad livegenskap för alla vet.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Veterinär som fått erinran - hurra!

*KL*

Jag skulle verkligen inte vilja vara veterinär idag *konstaterar* Den här tråden, många andra trådar tidigare, och nu den om hästen som överlevde avlivningen och var dödförklarad men sen började röra sig (finns via förstasidan). Och i samtliga trådar så blir det ofelbart av vissa användare rena häxjakten på veterinären, som är den stora skurken och alla möjliga negativa saker.

Så, för att vara veterinär idag ska man tydligen vara övermänsklig, aldrig göra misstag, alltid beredd att rycka ut, alltid svara i telefonen, alltid kvittra och vara glad. Och soms agt, aldrig någonsin göra misstag..
 
Sv: Veterinär som fått erinran - hurra!

Kan nämna att på mitt första fasta jobb hade jag beredskap 4-5000 timmar per år, o då hade timersättningen för vardagsnätter just införts o jag har för mig att den låg på 8 kr per timme, innan dess ställde vi upp gratis på vardagsnätterna!
PL
 
Sv: Veterinär som fått erinran - hurra!

KL Undrar hur ansvarsnämnden ställer sig till när veterinära betaltjänster av olika slag ger råd. Ibland är det uppenbara nybörjare som talar om för djurägarna vad de skall säga till oss att göra.
PL
 
Sv: Veterinär som fått erinran - hurra!

KL Undrar hur ansvarsnämnden ställer sig till när veterinära betaltjänster av olika slag ger råd. Ibland är det uppenbara nybörjare som talar om för djurägarna vad de skall säga till oss att göra.
PL

Det tänkte jag också på faktiskt. Har aldrig ringt någon sådan, men just det där att om man börjar rådgiva är man ansvarig, hur blir det med telefonveterinärstjänster.

Jag misstänker dock de klarar sig, då det är så uttalat att de bara ger telefonråd och inte åker ut oavsett. Fast de borde kunna torska de med om de säger avvakta och hästen dör..
 
Sv: Veterinär som fått erinran - hurra!

En del av dessa är faktiskt djursjukhus!
PL

Betalveterinärerna? Det visste jag inte, tänkte på typ Agrias telefonveterinär.

Fast å andra sidan, betal eller ej, så om jag ringder sjursjukhuset och rådfrågar och de över telefon ger råd (fast utan att tycka jag ska komma in), då borde de kunna anses ha ett behandlingsansvar med?

Som sagt, det enda den här erinran kommer leda till, känns det som, är att veterinärer slutar svara alt bara säger 'inte jour, ring någonannanstans, hejdå' och inte ens försöker råda så gott det går över telefonen så länge. Och djuren får 'betala priset'.
 
Sv: Veterinär som fått erinran - hurra!

*KL*

Jag skulle verkligen inte vilja vara veterinär idag *konstaterar* Den här tråden, många andra trådar tidigare, och nu den om hästen som överlevde avlivningen och var dödförklarad men sen började röra sig (finns via förstasidan). Och i samtliga trådar så blir det ofelbart av vissa användare rena häxjakten på veterinären, som är den stora skurken och alla möjliga negativa saker.

Så, för att vara veterinär idag ska man tydligen vara övermänsklig, aldrig göra misstag, alltid beredd att rycka ut, alltid svara i telefonen, alltid kvittra och vara glad. Och soms agt, aldrig någonsin göra misstag..

Jo, tanken har ju korsat huvudet ett antal gånger... Man blir lite mörkrädd som det ser ut idag.
 
Sv: Veterinär som fått erinran - hurra!

En del av dessa är faktiskt djursjukhus!
PL

Om jag ringer mitt djursjukhus på deras telefontid och rådfrågar om en sjuk häst, då är det just bara råd jag får av veterinären. Jag har själv ansvar för vad jag vill göra med rådet, följa det eller ignorera.

Jisses,det är väl inte Gud Fader i andra änden av telefonen, eller är du det P_L, Gud Fader i egen hög person ?
 
Senast ändrad:
Sv: Veterinär som fått erinran - hurra!

Ja det borde ju vara så men det här ärendet har flyttat gränsen för när en veterinär kan anses ha tagit sig an ett fall.
Men vissa hurrar av ren hämndlystnad
PL
 
Sv: Veterinär som fått erinran - hurra!

ALLA fall måste prioriteras utifrån trauma,akut status och den enda som kan ge rätt AI är hästägaren och därför är hästägarens egen grundkunskap ytterst viktig för hästarnas välfärd.[/QUOTE]

I en telefonkontakt är den det absolut,för att kunna förklara situationen rätt och på rätt sätt.
Har inget emot folk med kunskap men det är för j*ävligt att folk vågar dömma enskilda fall här på buke bara för att dom har en massa polare som är veterinärer.Det är fortfarande vet ansvarsnämden som bedömmer.Hade folk åsikter var det helt okej men att våga yttra sig om varför folk gör si eller så i ett fall och hur dom skulle gjort istället är bara för mycket.Man tar ju för givet att folk gör allt för att hjälpa sina djur men börjar mer och mer förstår att speciellt hästar en "prylar" för många."Hoppar den inte tillräckligt högt så är det bara att avliva den och köpa en bättre".Den skrämmande uppfattningen får jag.Vill även tilläga att det dock inte gäller alla människor
 

Liknande trådar

Hästvård I fredags så fick min häst kolik och jag gick med honom i flera timmar men det hjälpte inte, till slut kom en veterinär ut och gav honom...
Svar
16
· Visningar
2 376
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 991
Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
5 823
Senast: Lobelia
·
Övr. Katt Hej! Har en liten honkatt som flyttade in hos mig för ca 2 veckor sedan. Då var hon aningens mager o utsvulten. Då hon strukit runt...
Svar
1
· Visningar
875
Senast: Zizzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp