Veterinären vägrade avliva halt häst: ”Fick bära ut hästen mot hennes död”

Under en veckas tid förvärrades den halta, 18-åriga hästens hälta. När hästägaren ville avliva av både ekonomiska skäl såväl som för att hästen skulle slippa lida mer, vägrade veterinären.
- Det känns frustrerande eftersom veterinärer är de man ska kunna lita på och luta sig mot i ett sånt här beslut, säger hästägaren.
 
Jag kan förstå att man som veterinär inte avlivar en häst på djurägarens impuls under ett besök som gäller något annat. Man vill nog gärna att hästägaren tar ett genomtänkt beslut om det inte är fråga om en akut avlivning vilket det ju inte var här. Det är trots allt ett oåterkalleligt beslut.

Jag har vänner som haft djurägare som ändrats sig mitt under pågående avlivning det är inte jättekul för någon, har man väl börjat injicera avlivningsvätska kan man inte sluta.
Avlivningsvätska kan också vara en arbetsmiljörisk.
Om det inte är akut ser jag inget problem med att en veterinär hänvisar till lantbrukstjänst, de tar ju dessutom hand om kroppen efteråt. Jag har anlitat veterinär för utdömning och sedan ringt lantbrukstjänst. (Men i det här fallet verkar inte veterinären ha delat ägarens uppfattning om behovet av att döma ut hästen).
 
Jag har sa svart att forsta varfor sa manga automatiskt antar och havdar tydligt, utan att nagon av oss faktiskt vet, att hon inte ar helt arlig, att hon doljer sanningen, att hon ar "nefarious", helt enkelt.

Vi vet inte. Att da saga att hon ar oarlig, oetisk, ar ganska fult tycker jag.
Jag vet inte om jag tror att hon är oärlig, men det är definitivt en väldigt märklig historia där endast en part kan ge sin bild eftersom den andra är bunden av sekretess. Artiklarna och även hennes egna tiktoks gör sitt bästa för att spela på läsarens/tittarens känslor för djuret.

I min ögon ser det mer ut som att djurägaren inte haft råd med att behandla sin häst och därmed når olyckorna staplades på varandra valde att avliva via lantbrukstjänst. Varken hovböld eller foderstrupsförstoppning är ju diagnoser man normalt sett avlivar ett djur för. De är båda fullständigt behandlingsbara tillstånd och kommer inte leda till utdömning.
 
Nä men definitivt oetisk. Går emot min etik och moral iaf. Ragga följare på hästens misär och död.

De två klipp jag såg var den ju i ett fruktansvärt skick på. Något var jävligt galet. Och det finns massvis med veterinärer, och en klinik, i Umeå-området.
Betyder inte att hästen var i transportabelt skick även om jag håller med om att det sticker i ögonen att tigga följare på tiktok.
Jag vet inte om jag tror att hon är oärlig, men det är definitivt en väldigt märklig historia där endast en part kan ge sin bild eftersom den andra är bunden av sekretess. Artiklarna och även hennes egna tiktoks gör sitt bästa för att spela på läsarens/tittarens känslor för djuret.

I min ögon ser det mer ut som att djurägaren inte haft råd med att behandla sin häst och därmed når olyckorna staplades på varandra valde att avliva via lantbrukstjänst. Varken hovböld eller foderstrupsförstoppning är ju diagnoser man normalt sett avlivar ett djur för. De är båda fullständigt behandlingsbara tillstånd och kommer inte leda till utdömning.
Jasså? Då är de hästar jag känt som fått avlivas pga foderstrupsförstoppning en inbillning? En av dem avlivades dessutom akut på Ultuna då de inte kunde häva stoppet. Jag ska hälsa ägaren att hon bara inbillat sig allt för du hävdar att det är fullständigt behandlingsbart! :mad:

Efter den inbillade avlivningen är jag ytterst nog med att blöta lucernpellets då det var det som orsakade stoppet.
 
Betyder inte att hästen var i transportabelt skick även om jag håller med om att det sticker i ögonen att tigga följare på tiktok.

Jasså? Då är de hästar jag känt som fått avlivas pga foderstrupsförstoppning en inbillning? En av dem avlivades dessutom akut på Ultuna då de inte kunde häva stoppet. Jag ska hälsa ägaren att hon bara inbillat sig allt för du hävdar att det är fullständigt behandlingsbart! :mad:

Efter den inbillade avlivningen är jag ytterst nog med att blöta lucernpellets då det var det som orsakade stoppet.
Och vi har avlivat pga komplikationer efter en hovböld.. Också på klinik.
 
Jag har sa svart att forsta varfor sa manga automatiskt antar och havdar tydligt, utan att nagon av oss faktiskt vet, att hon inte ar helt arlig, att hon doljer sanningen, att hon ar "nefarious", helt enkelt.

Vi vet inte. Att da saga att hon ar oarlig, oetisk, ar ganska fult tycker jag.
Automatiskt och automatiskt, hennes historia går inte ihop. Och varför ens dra upp försäkringen till tidningen och att hon kämpar för att få den om den är så ovigtig som hon säger..

Hon säger alltså emot sig själv eller så är det hittepå i tidningsartikeln.
 
Och det finns massvis med veterinärer, och en klinik, i Umeå-området.
Få som åker ut mer än Distriktarna och här verkar det gått väldigt fort att boka in avlivningen efter den påstådda nekningen av avlivning. Verkade inte vara i ett skick att transportera. Botnia verkar vara någon form av runtflyttande klinik? Så då är det fortfarande DV som gäller i klinikväg. Anyway sidospår... Jag gissar på kommunikationsfel angående skälen för avlivningen till vet men allt blir bara spekulationer. Att hon gör content av detta känns fel på alla plan :/
 
Automatiskt och automatiskt, hennes historia går inte ihop. Och varför ens dra upp försäkringen till tidningen och att hon kämpar för att få den om den är så ovigtig som hon säger..

Hon säger alltså emot sig själv eller så är det hittepå i tidningsartikeln.
Står man flera stora veterinärräkningar + en akut avlivning mha lantbrukstjänst hade iaf jag velat ha ut från min försäkring det jag har rätt till. Grattis att pengar inte är något problem för dig, de flesta hästägare har inte tillräckligt djupa fickor att ösa tusenlappar ur.

Kollade upp Agria. Från det år hästen fyller 16 sänks livvärdet med 20% per år, dock aldrig under 5000 kr. När hästen är 18 år har alltså livvärdet hunnit sänkas tre ggr med 20% per år. Gissar att de 5000 trots allt kan hjälpa att betala räkningarna.
 
Står man flera stora veterinärräkningar + en akut avlivning mha lantbrukstjänst hade iaf jag velat ha ut från min försäkring det jag har rätt till. Grattis att pengar inte är något problem för dig, de flesta hästägare har inte tillräckligt djupa fickor att ösa tusenlappar ur.

Kollade upp Agria. Från det år hästen fyller 16 sänks livvärdet med 20% per år, dock aldrig under 5000 kr. När hästen är 18 år har alltså livvärdet hunnit sänkas tre ggr med 20% per år. Gissar att de 5000 trots allt kan hjälpa att betala räkningarna.
Agria ersätter även upp till 6000 i avlivningskostnad även om man inte har livförsäkring utan bara veterinärvård.
Jag har fått ersättning för avlivning på en häst som inte hade mer än veterinärvårdförsäkring.
 
Hon säger att vid fler likes/följare så lägger hon ut mera info (det tycker ju inte jag är så bra men alla är olika) så det kommer väl komma mera från henne men allt är lite rörigt och vad är hela historien får vi nog aldrig veta eftersom veterinären inte får/kan uttala sig om enskilda fall
Va :confused: ?!
 
Det är möjligt att veterinären nekade avlivning, om det var det som hände, för att hen inte ansåg att det var etiskt försvarbart. Veterinärer ska ju ändå leva med sina beslut i slutändan, och man måste värna om sitt mentala välmående oavsett yrke. Hovböld och foderstrupsförstoppning kan gå illa, men det kan också behandlas.

Men, klurigt. Som redan nämnt får vi aldrig veta veterinärens sida av saken - det hade varit intressant.
 
Det är möjligt att veterinären nekade avlivning, om det var det som hände, för att hen inte ansåg att det var etiskt försvarbart. Veterinärer ska ju ändå leva med sina beslut i slutändan, och man måste värna om sitt mentala välmående oavsett yrke. Hovböld och foderstrupsförstoppning kan gå illa, men det kan också behandlas.

Men, klurigt. Som redan nämnt får vi aldrig veta veterinärens sida av saken - det hade varit intressant.
Fast det är inte veterinärens sak att neka att avliva när ägaren vill ta bort sin häst, då har man valt fel yrke.
 

Liknande trådar

Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 161
Senast: prallan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har bara några dagar kvar på mitt nuvarande jobb. Om jag tycker att saker och ting inte har skötts särskilt bra hittills, så borde...
Svar
2
· Visningar
916
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan jag la av det här med hästar för ca. 3 år, när jag tog beslutet att ta bort honom. De första 2 åren jag hade hästen, letade jag efter...
Svar
9
· Visningar
1 382
Senast: vildeld
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 137
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp