Veterinären vägrade avliva halt häst: ”Fick bära ut hästen mot hennes död”

Under en veckas tid förvärrades den halta, 18-åriga hästens hälta. När hästägaren ville avliva av både ekonomiska skäl såväl som för att hästen skulle slippa lida mer, vägrade veterinären.
- Det känns frustrerande eftersom veterinärer är de man ska kunna lita på och luta sig mot i ett sånt här beslut, säger hästägaren.
 
Münchhausen by proxy - vibbar på detta case? En teori, vad tror ni? Just nu tittar vi på gamla avsnitt av ”dr House” och får inspiration till ett svar på denna konstiga text som skrevs i artikeln.
 
Münchhausen by proxy - vibbar på detta case? En teori, vad tror ni? Just nu tittar vi på gamla avsnitt av ”dr House” och får inspiration till ett svar på denna konstiga text som skrevs i artikeln.
Fast alltså nä? Det här är inte Dr House, det här är en hästägare som fått slut på pengar eller tålamod eller som inte orkar se sin gamla häst ha ont längre.
Edit: alternativt en kombination av alla tre.
 
Fast jobbar som veterinär får man lägga sina egna känslor åt sidan, precis som barnmorskor som inte tycker man ska få göra abort. Då har man valt fel yrke.
Men ändå förekommer det. Jag har inte sagt att det är rätt eller fel, men la fram det som en tanke. Faktum är att det finns sådana veterinärer likaså som att det dyker upp barnmorskor som inte vill göra abort.

Precis som @Sel skriver är det inget vi vet säkert heller. Jag kan vara helt fel ute med den tanken.
 
Nu finns det en film ute med bild på röntgen och det som står i journalen

Ja det var ju inte nån stor rotation.

Och jag tycker det verkar som att hon missförstår/saxar. I den lilla biten hon klippt ut ur journalen pratar dom ju om tecken på hovböld, inte om att rotationen försvunnit. Det kanske var olika veterinärer dessutom? Oavsett helt menlöst att bara se så små utsaxningar.

Jag undrar mest varför hästen var så vansinnigt ostadig på BÅDA fram.
 
Ja det var ju inte nån stor rotation.

Och jag tycker det verkar som att hon missförstår/saxar. I den lilla biten hon klippt ut ur journalen pratar dom ju om tecken på hovböld, inte om att rotationen försvunnit. Det kanske var olika veterinärer dessutom? Oavsett helt menlöst att bara se så små utsaxningar.

Jag undrar mest varför hästen var så vansinnigt ostadig på BÅDA fram.
Och varför hon ska ta hästen ut på stsllgången när den har så ont.
 
Ja det var ju inte nån stor rotation.

Och jag tycker det verkar som att hon missförstår/saxar. I den lilla biten hon klippt ut ur journalen pratar dom ju om tecken på hovböld, inte om att rotationen försvunnit. Det kanske var olika veterinärer dessutom? Oavsett helt menlöst att bara se så små utsaxningar.

Jag undrar mest varför hästen var så vansinnigt ostadig på BÅDA fram.

Ja, att en häst kan bli blockhalt på ett ben pga hovböld är en sak. Men den här såg märklig ut även på det andra frambenet. Ostadig och vinglig. Som att det andra frambenet kunde vika sig när som helst.
 
Ja, att en häst kan bli blockhalt på ett ben pga hovböld är en sak. Men den här såg märklig ut även på det andra frambenet. Ostadig och vinglig. Som att det andra frambenet kunde vika sig när som helst.
Jo precis, något var riktigt tokigt, jag har aldrig sett en fånghäst röra sig sådär iaf (och jag har tyvärr en hel del erfarenhet av det).

Det såg inte bara ut som smärta utan som att den liksom saknade kontroll. Och sen foderstrupsförstoppning? Och tappat i vikt snabbt.

Skulle tro att distriktet var ute och cyklade som letade hovböld, låter ju mer som en extrem korsförlamning, förgiftning, stroke, etc.

Ägaren kunde och borde ha ringt videosamtal och fått en second opinion innan hen tillät distriktet att karva sönder hoven.
 
"Från det att hästen hittats halt på måndagen eskalerade hältan och när veterinären kom för att byta hovomslag på fredagen påtalade hästägaren att hästen även hade sjukdomar kopplade till ögon och knän. Det gjorde att hästägaren önskade avliva hästen, men fick enligt hästägaren svaret att ”man tar inte bort en häst på grund av hovböld”.

– På fredagskvällen fick hästen foderstrupsförstoppning efter att knappt ha ätit eller druckit något på hela veckan. Hon har säkert tappat 50-60 kilo på en vecka. Då bestämde jag mig att det var nog med hennes lidande, säger ägaren."

Jag tänker att anledning till nekandet av avlivning var att veterinären kom dit för att byta omslag och då istället får till sig att hästägaren vill avliva istället (trots att inget akut uppstått). Om hästägaren istället ringt veterinären och sagt att jag ger upp nu vi avlivar kan vi göra det på den tiden när du är här för att byta omslag, kanske svaret varit ett annat. Oavsett så hade hen inte fått något livintyg.

Jag kan förstå att man inte avlivar ett icke akut sjukt djur på vad som verkar vara en impuls från djurägaren snarare än ett genomtänkt beslut.
Jag hade trott att det var ganska vanligt att använda slakteri eller lantbrukstjänst för avlivning eftersom jag trodde att avlivningsvätska är en viss risk för veterinären och att det inte blir bra för alla hästar. (men känner inte att jag vet så mycket om det.)
 
Jag hade trott att det var ganska vanligt att använda slakteri eller lantbrukstjänst för avlivning eftersom jag trodde att avlivningsvätska är en viss risk för veterinären och att det inte blir bra för alla hästar. (men känner inte att jag vet så mycket om det.)
Tänker du att hästens reaktion kan bli en risk för veterinären?

Jag tog bort mitt 28-åriga sto hemma vid stallet med avlivningsvätska. Distriktsveterinären gjorde det, en kvinna som behandlat hästen för kolik något år tidigare och läste hästen perfekt. Efter att hennes dotterson dött i mitt knä inlindad i blodiga bandage några månader tidigare klarade jag inte av att hantera mer blod just då. Det gick så perfekt som något sådant kan gå.
 
Tänker du att hästens reaktion kan bli en risk för veterinären?

Jag tog bort mitt 28-åriga sto hemma vid stallet med avlivningsvätska. Distriktsveterinären gjorde det, en kvinna som behandlat hästen för kolik något år tidigare och läste hästen perfekt. Efter att hennes dotterson dött i mitt knä inlindad i blodiga bandage några månader tidigare klarade jag inte av att hantera mer blod just då. Det gick så perfekt som något sådant kan gå.
Vätskan i sig är väldigt giftig bara att få på sig vätska är en risk, men idag är det ju ändå en vanlig metod för avlivning och den de flesta veterinärer använder sig av. Båda mina hästar som avlivats akut har avlivats med avlivningsvätska. Men det är väldigt viktigt att inte få på sig någon vätska och att hantera allt material med respekt och försiktighet.
 
Tänker du att hästens reaktion kan bli en risk för veterinären?

Jag tog bort mitt 28-åriga sto hemma vid stallet med avlivningsvätska. Distriktsveterinären gjorde det, en kvinna som behandlat hästen för kolik något år tidigare och läste hästen perfekt. Efter att hennes dotterson dött i mitt knä inlindad i blodiga bandage några månader tidigare klarade jag inte av att hantera mer blod just då. Det gick så perfekt som något sådant kan gå.
Det är väl klart att det kan gå perfekt. Men det är ju fortfarande ett däggdjur som väger 60-80 kg som håller i en spruta med avlivningsvätska anpassat för ett djur på 300-600 kg. Det måste ju rimligen finnas en viss risk.

Sedan har jag hört om extrema reaktioner för hästar och avlivningsvätska där de haft ett väldigt långt och i alla fall för ägaren traumatiskt förlopp, vet inte hur mycket hästen märker kanske.
 
Det är väl klart att det kan gå perfekt. Men det är ju fortfarande ett däggdjur som väger 60-80 kg som håller i en spruta med avlivningsvätska anpassat för ett djur på 300-600 kg. Det måste ju rimligen finnas en viss risk.

Sedan har jag hört om extrema reaktioner för hästar och avlivningsvätska där de haft ett väldigt långt och i alla fall för ägaren traumatiskt förlopp, vet inte hur mycket hästen märker kanske.
Jag har också hört om gånger då det gått jättefel.

Hästen snedtänder helt, ramlar halvt, reser sig, börjar galoppera i panik. Veterinären klarar inte av att avsluta avlivningen, ny kanyl går inte att sätta. Turligt nog var lantbrukstjänst på plats för att hämta kroppen och chauffören är den som avlivar hästen.
 
Jag har också hört om gånger då det gått jättefel.

Hästen snedtänder helt, ramlar halvt, reser sig, börjar galoppera i panik. Veterinären klarar inte av att avsluta avlivningen, ny kanyl går inte att sätta. Turligt nog var lantbrukstjänst på plats för att hämta kroppen och chauffören är den som avlivar hästen.
Jo det är sådana jag hade hört.

(men också hört om oro relaterat till att hålla i så mycket avlivningsvätska inför ett djur som kanske inte står väldigt stilla, men jag kan ha drömt det såklart. Det är ju två däggdjur, vätskan är inte ofarlig för den ena och farlig för den andre.)
 
Jag har också hört om gånger då det gått jättefel.

Hästen snedtänder helt, ramlar halvt, reser sig, börjar galoppera i panik. Veterinären klarar inte av att avsluta avlivningen, ny kanyl går inte att sätta. Turligt nog var lantbrukstjänst på plats för att hämta kroppen och chauffören är den som avlivar hästen.
Jag har varit med när det har gått tokigt. Om jag har ett val så kommer jag inte använda spruta. Bult känns bättre för de allra flesta fall faktiskt. Snabbt och enkelt. Sen kan det gå fel där med, absolut. Men på något sätt känns det lättare att hantera.
 
Jo det är sådana jag hade hört.

(men också hört om oro relaterat till att hålla i så mycket avlivningsvätska inför ett djur som kanske inte står väldigt stilla, men jag kan ha drömt det såklart. Det är ju två däggdjur, vätskan är inte ofarlig för den ena och farlig för den andre.)
Det också, tror tex inte gravida får hantera vätskan?
 
Jag har varit med när det har gått tokigt. Om jag har ett val så kommer jag inte använda spruta. Bult känns bättre för de allra flesta fall faktiskt. Snabbt och enkelt. Sen kan det gå fel där med, absolut. Men på något sätt känns det lättare att hantera.
Jag med. Så vitt jag vet också brukar alla (alla jag pratat med iaf) som rutin ha två laddade bultpistoler så de snabbt kan skjuta om vid minsta tveksamhet.
 

Liknande trådar

Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 161
Senast: prallan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har bara några dagar kvar på mitt nuvarande jobb. Om jag tycker att saker och ting inte har skötts särskilt bra hittills, så borde...
Svar
2
· Visningar
916
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan jag la av det här med hästar för ca. 3 år, när jag tog beslutet att ta bort honom. De första 2 åren jag hade hästen, letade jag efter...
Svar
9
· Visningar
1 382
Senast: vildeld
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 137
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförare inom hemvärnet
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp