Bukefalos 28 år!

Vettiga hyresgäster?

fejko

Trådstartare
Jag har en liten hästgård och funderar på att ta in hyresgäster, men hur får man vettiga sådana? Jag har hoppats på att de ska dyka upp av sig själv, men funderar lite på att annonsera. Hur vet man att de är vettiga? Kan man kolla upp dem hos KF eller är det alltför fräckt? Man vill ju inte ha folk som inte betalar, eller ännu värre dumpar ett gäng värdelösa travhästar hos en. Hur gör ni som hyr ut för att få ärliga kunder?
 
Sv: Vettiga hyresgäster?

Nu har jag inga hyresgäster, men jag har ändå lite tankar...
Först och främst så kommer väl hyresgästerna och kikar först. Då får man ofta en bra känsla för om de är vettiga eller inte. Diskutera lite "allmänt stalltänk" redan då, så får du reda på hur de resonerar och märker om ni har liknande syn på hästeri, vilket ju är en enorm fördel.
Sedan vet jag att det finns de som tar kreditupplysning på nya hyresgäster, så det bör ju vara okej tycker jag. Men det kan ju också vara så att någon inte har så mycket pengar själv, men någon annan tex förälder, partner etc. hjälper till att betala stallhyra. Så det är ju värt att diskutera lite ändå.
Och så vet du ju vad de har för hästar. Är det någon som har ett gäng värdelösa travhästar behöver du ju inte ta in den hyresgästen om du är rädd att de ska dumpa pållarna.
Och slutligen, så var noga med att ha bra kontrakt. Skriv in att de blir uppsagda (förslagsvis med ganska kort varsel) om de inte betalar före ett visst datum varje månad, om de "dumpar" hästarna osv. Är du petig från början tror jag risken är mycket mindre för konflikter och missförstånd, och både du och hyresgästen/gästerna trivs bättre.
 
Sv: Vettiga hyresgäster?

Det är ju väldigt viktigt med personkemin när man har ett litet stall nära hemmet. Personen som hyr blir ju trots allt nästan som "en i familjen" som kan dyka upp lite närsom under dagarna för att se till sin häst.

Jag har bara hyrt ut till ett fåtal personer genom åren, men de egenskaper jag efterfrågar hos den som hur (förutom vanlig hederlig betalningskultur...) är samarbetsvilja och engagemang. En oengagerad hästägare innebär ofta att man står med en häst på halsen.

Men - jag är en person som har en förmåga att tro gott om alla och än så länge har jag inte blivit lurad. Har dock en kompis som hyr ut sin stuga som har råkat ut för de mest osannolika människor trots att första intrycket var mycket gott.

Men när det funkar med hyresgäster har man ju ett samarbete,sällskap och bollplank som är väldigt roligt!
 
Sv: Vettiga hyresgäster?

Bra är ju att förhöra sig lite om dem om det är möjligt. Känner mig lite kluven där också. Det har funnits personer som kommit till stallet som fått ett oförtjänt dåligt rykte från tidigare stall ang deras attityder men de peronerna har funkat bra i vårt stall. Ibland är det själva gruppsammansättningen, personkemin eller vad man ska säga, som inte funkar. Sånt kan ju sabba den bästa stämningen i ett stall... jag menar om folk inte går ihop.
Hade nyss en sådan flytt ifrån vårt stall, hon gick inte ihop med övriga hyresgäster, en massa tjafs, en flytt blev nog nödvändig där. Sedan betyder det inte att hon skulle bli problematisk på nästa ställe.
De med dålig betalningsförmåga de förändrar sig sällan, skippa dem, mitt tips :grin:
 
Sv: Vettiga hyresgäster?

Jag tror du får skilja på begreppen "vettig" (personlig uppfattning) och "kreditvärdig" (kalla fakta) :D

Kreditvärdigheten tycker jag absolut att man ska kontrollera så fort man ska ha några ekonomiska mellanhavanden. Register hos fogden - söka sig till någon annan enligt min uppfattning.

"Vettig" är svårare. Det beror ju också mycket på vilken form av uppstallning det gäller. Om det är ett kolletivstall är det ju viktigt att vederbörande förstår hur mycket jobb det faktiskt är att ha häst, och att man i stallet delar på alla göromål som uppstår. Min uppfattning är att många bara vill ha det billigaste, och då inte inser att det skiljer mellan kollektiv uppstallning och ridskola etc.

Referenser tycker jag är A och O. Ska man ha någon som hjälper till mycket tycker jag att referenserna ska spegla att människan är ansvarstagande och har grundkunskaper. Och självklart vill man ju höra att det är en ordentlig och ordningssam person.

Slutligen ska ju faktiskt personkemin också stämma. Det är för mig jätteviktigt att även stallägaren inser att man måste beskriva vettigt, vad är det man erbjuder? T ex att berätta att "detta är vårt hem, därför vill vi ha det si och så, inte komma senare än 22, inte tidigare än 06, inte skräpa ner framför huset, inte rida sönder trädgårdsgräsmattan, inte beta i rabatterna" etc. Att helt enkelt meddela vad man som stallägare förväntar sig av sin hyresgäst.

(jo, det finns folk till allt ;))
 
Sv: Vettiga hyresgäster?

Står också med två tomma boxar till hösten och funderar på om jag tycker det är värt "besväret" att ta in ngn...
Egentligen är det mest att jag vet 2-3 personer som skulle höra av sig med en gång, och jag vet också att jag inte vill ha dessa i mitt stall. Inte för att de inte betalar eller sköter sina hästar utan för att jag helt enkelt inte orkar med dem. De kan typ inget, frågar om allt men gör sen ändå tvärtom och sånt hatar jag :mad:
Dessutom måste personen i fråga funka med mina rutiner för jag tror stenhårt på att hästarna ska ha mat samtidigt, samt gå in och ut samtidigt (inte ha ngn stackare skrikande ensam inne eller ute för att matte/husse tycker det är dags att ta in kl 15)
Mina hästar är ute från åtta på morgonen och kommer in nio på kvällen om det inte har varit träning etc, de får fritt med grovfoder (inte nödvändigtvis hö, halm till de som inte behöver fritt hö) för det tycker jag hästar ska ha och jag byter inga täcken eller lindar ben om det inte är absolut nödfall!
Jag har de senaste åren lyckats ha super inackorderingar där den första ägaren bor 100 mil bort, betalar sin räkning och vet att jag ringer om det är något problem. Den andra ville att hästen skulle vara ute så mkt som möjligt och enda ägodelarna han hade var en borste och en hovkrats :D

Är jag hopplös?
 
Sv: Vettiga hyresgäster?

Inte alls skulle jag säga, jag är nog precis likadan:D

Kommer stå med en tom box i vinter, då min hyresgäst som nyligen flyttat hit hastigt och lustigt drar vidare. Lite trist då jag lade ner en hel del jobb och energi på att fixa till stall, hagar m.m, och trivdes med sällskapet, men det känns faktiskt ändå lite skönt att bara få rå om sig själv igen.

Om jag i framtiden kommer hyra ut boxplatser så kommer det bli när jag blivit rik och byggt mig ett inackorderingsstall med separat privat stalldel...

Man blir helt enkelt ganska kräsen när man skapat sig sina egna rutiner och ser hur bra hästarna trivs:laugh:

Till TS: Ha klara och tydliga regelr, och ta ordentligt betalt för dina tjänster. Då tror jag att du ökar chanserna att locka till dig rätt folk!
 
Sv: Vettiga hyresgäster?

Detta är svårt vill jag lova..jag har just nu 6 inhyrda hästar hos mig, med tre olika ägare. Det blir nästan alltid konflikter med hästägare, man får ha en ängels tålamod, och helst klara regler. Jag föredrar faktiskt att göra mycket av arbetet själv, för jag vill ha kontroll. Därför har jag inget emot att ha helinackorderingar. Sen är en smart ide att inte låta hö ingå i stallhyran om man inte tar eget hö. Jag har gjort det tidigare men nu ska alla få vara med och betala en klumpsumma för höet i höst. Annars får jag för stora klumpsummor att betala, och det blir för tufft.Så i min hyra ingår den mesta skötseln, och strö. kraftfoder och hö får alla betala själva. Sen tillåter jag inte att man är uppe och grejar med sin häst utan att man mockar sin box. Jag brukar vilja att man mockar sin box två-tre dagar i veckan, eller alla boxar i stallet en gång i veckan. Resten sköter jag själv.Det är svårt att få lönsamhet i boxuthyrning, och det är mycket arbete. Men som det är nu så betalar det mina hästar, och kanske en liten del av min hyra. Nu när jag flyttar till hösten flyttar mina inackorderingar med, och jag kommer att få en mycket högre hyra på den gården vilket gör att jag antagligen måste hyra ut övervåningen på mitt bostadshus också, som är en egen lägenhet. Det har jag lite ångest för faktiskt. Funderar på att bara hyra ut det sommartid till sommargäster istället för åretrunt, då jag bor några få km från havet och två golfbanor.
 
Sv: Vettiga hyresgäster?

Det enda som gör mig fundersam hos dig är hur kallt du har i stallet eftersom täcke av och på inte ingår i hyran. Det kan ju finnas de som behöver täcke och då blir det knepigt för hästägaren att åka fram och tillbaka flera gånger per dag för att ta på och av täcket. Är det kallstall så kan ju hästen förmodligen stå med täcket dygnet runt.

Lindor däremot tycker jag inte är nödvändigt att krångla med, om det nu är någon som absolut vill ha det så skulle jag som stallägare evt fundera över att göra det och ta bra betalt för det.
 
Sv: Vettiga hyresgäster?

Jag sköter täcken och allt sånt hos mig. Tycker inte att det tar så lång tid faktiskt. Lindning har jag inga större problem med då ingen lindar här. Hade en häst som behövde det då och då förra vintern och det gick snabbt och lätt.
 
Sv: Vettiga hyresgäster?

eller ännu värre dumpar ett gäng värdelösa travhästar hos en.]

:confused:

..samtliga som haft svårigheter med att göra rätt för sig hos mig har varit halvblodsägare faktiskt....och jag tar kreditupplysning.

Ta referenser från tidigare uppstallningar...skriv kontrakt, MED retentionsrätten inskriven ( med möjlighet att ta hästen vid ev obetalda fakturor)..sen är det bara att be till Gud :D
 
Senast ändrad:
Sv: Vettiga hyresgäster?

Hej!

Har själv ett stall på 6st boxplatser och har haft hur många inackorderingar som helst.

Började med ett alldeles för galet syskonpar som skrek och tjoade vilket blev jobbigt då vi bor två meter ifrån stallet. De höll inte heller iordning och använde överdrivet mycket strö och hö mm.

Därefter hade vi en tjej med två travare och nej, det är inte fräckt att kolla upp dem. Denna tjejen hade skulder upp över öronen. Kunde inte betala och kom inte och tog hand om sina hästar. Det gick så långt att vi fick kontakta hennes föräldrar som fick ta hästarna och tjejen blev utkastad.

Därefter har vi haft alla dess typer men håller oss till de som ens vänner vänner känner osv. Alltså inte någon helt okänd. Sen kan man ju självklart annonsera på Bukefalos vilket vi också har provat och har hittat underbara människor på den vägen! Men kolla upp så att de har ekonomisk täckning om någonting verkar skumt.
 
Sv: Vettiga hyresgäster?

Två olika frågor - två olika svar.

Supertydliga kontrakt som täcker alla möjliga konstigheter. Då behövs det inte en massa ovett mellan er för att veta vad som gäller.

Att kolla upp med KF/hämta kreditupplysning är inte "fräckt". Det är god företagsamhet och att visa respekt för alla sina seriösa kunder.

ETT enda riktigt rötägg till kund kan med oförsiktighet innebära verksamhetens undergång. Så att vara försiktig och noggrann, är att vara seriös och omtänksam om sina kunder.

Det har diskuterats tidigare - retentionsrätt är viktigt att få med. Så att du kan bli av med problemet - både hästmässigt och ekonomiskt om det skulle uppstå.

En bra finess med att tydligt gå ut med att du tar kreditupplysning på ALLA dina kunder, är att de med topplistestatistik hos KF aldrig kommer att gå vidare med att vilja lura dig. På köpet liksom.

------------------------------

När det gäller övrigt som hästrutiner och annat. Räkna med att inkommande människor har andra föredragna rutiner. Var tydlig. Acceptera avvikelser. Acceptera att de sköter sina hästar annorlunda. Acceptera inte att dina tydligt förmedlade regler inte sköts. Börja inte bråka om småsaker - tänk efter istället och välj dina strider.

Om man inte klarar att det blir lite rörigt och att människor tycker olika i hästskötselfrågor - är man inte lämplig som inackorderingsvärd. Framförallt TYCKER hästintresserade människor väldigt mycket och väldigt högt, gärna utan faktabakgrund eller riktig kunskap. Det måste man kunna hantera.

Jag räknar med att alla tycker olika och tänker ändå aldrig ta emot några inackorderingar. För oss är det definitivt inte värt det.
 
Sv: Vettiga hyresgäster?

*kl*
Måste bara påpeka att det inte alltid är så lätt att vara inackorderad heller.....
Det är lätt att bli "utnyttjad" bara för att det är svårt att säga nej då man är i beroendeställning. Ett bra kontrakt och klara regler underlättar för båda parter, där jag har stallplats nu så har vi egentligen varken eller men det fungerar skapligt ändå. Men när "stallchefen" har PMS så är det inte så roligt alla gånger.....man får bita ihop för husfridens skull....../L
 
Sv: Vettiga hyresgäster?

Personligen tycker jag inte heller att det tar så lång tid, de kan ju äta lite under tiden man lägger på täckena. Men det kan ju bero på hur många hästar man har i stallet. Jag skulle nog vara lite tveksam att stå i ett stall där man inte kan få av och på ett täcke per dag även om jag inte använder täcke så mycket (vill iaf inte det) så kan det ju vara dåligt väder någon dag eller att man ridit hästen svettig och släpper ut den med täcke på. Dessutom är det ju bara en period på året då de ska ha täcke.

När det gäller lindor så skulle jag vara mer tveksam till att krångla med dem av och på. Men om det nu blir långvariga perioder med lindor så skulle jag kanske kunna ta av och på sådana skydd som ska fungera som lindor/stallbandage. Sådana lyckades även min hästovane far lära sig att använda på deb tiden då mina stod på stall.
 
Sv: Vettiga hyresgäster?

Jag gud vilken stress det var. Bävade varje dag över vad som skulle stå på tavlan. Föredrar eget helt klart. Är nog dock för petig för att någon skulle vilja hyra in sig hos mig :)
 
Sv: Vettiga hyresgäster?

En period på året? Myggtäcken som ska på o av sommartid då?

Tar man på sig ansvaret att lägga på täcke så blir lätt åretrunt göra. ;)
 
Sv: Vettiga hyresgäster?

En period på året? Myggtäcken som ska på o av sommartid då?

Tar man på sig ansvaret att lägga på täcke så blir lätt åretrunt göra. ;)

Jag har stått inackorderad i sju år och aldrig varit med om att behöva lägga på ett myggtäcke.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 396
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 167
Senast: Habina
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 247
Juridik & Ekonomi Orkar inte med att vara anonym och sånt, så blottar mig väl lite mer än jag egentligen är bekväm med men skit samma. Ber om ursäkt i...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 516
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Stänger du toalettlocket?
  • Vardagspusslet - Airfryer
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp