Bukefalos 28 år!

Vettigt pris?

lizzie

Trådstartare
Jag arrenderar 1 hektar betesmark, arrendet löper på 1 år i taget. Haft arrendet i 1 år och marken har tidigare legat i träda.

Inför förnyat arrende för nästkommande år så vill markägaren ha betalt 3000 kr/år för arrendet. En kraftig höjning mot tidigare.

Är det ett OK pris för betesmark i Närke - jag har ingen aning. Fördelen för mig är att jag har sommarbete nära stallet. Något som markägaren vet om.

Jag betalar gärna marknadsmässigt pris för arrendet - men vill inte bli utnyttjad.

Råd mottages tacksamt!

/Lizzie
 
Senast ändrad:
Sv: Vettigt pris?

Nej, det kan jag ju inte påstå att jag gör, men jag har ett tips till dig :idea:

Sådana här frågor avgörs av Hyres- och arrendenämnden. Ta kontakt med dem och försök få dem att göra en uppskattning eller hör om de haft något arrendeärende nära dig, så att du kan få iaf en susning om nivån! Hör ni till Örebro län? Isf är det nämnden i Linköping du ska vända dig till.

Det kostar inget, nämnderna brukar lämna råd och upplysningar "vid sidan om", så du behöver inte starta ett ärende mot markägaren heller.
 
Senast ändrad:
Sv: Vettigt pris?

Angående arrendeprisena i det området vet jag inget, men tänkte tillägga att bönderna får EU-bidrag även för mark i träda, så betalar man som hästägare inte tillräckligt bra i arrende får bonden mera pengar för samma markbit av att ha den i träda.

I mina bördiga jordbrukstrakter är 3000kr/ha skäligt arrende.
 
Sv: Vettigt pris?

Eftersom du säger att den legat i träda så antar jag att det är åkermark du pratar om. Arrendena för åkermark i Närke har stuckit rejält av olika skäl, bland annat att det finns några stora lantbrukare som konkurrerar om all mark de kan få tag på.

Det kan nog vara så att det är vad han skulle kunna få ut om han arrenderade till någon annan om det är hyfsad mark vi talar om.
 
Sv: Vettigt pris?

Är det du eller ägaren som ansöker om EU-stöd för marken? För jordbruksmark så är det ju oftast arrendatorn som söker EU-stödet och då får man ju ta hänsyn till vad stödet ger när man ska avgöra vad som är rimligt arrende.
 
Sv: Vettigt pris?

Är det du eller ägaren som ansöker om EU-stöd för marken? För jordbruksmark så är det ju oftast arrendatorn som söker EU-stödet och då får man ju ta hänsyn till vad stödet ger när man ska avgöra vad som är rimligt arrende.

Det är markägaren som ansöker om EU-stödet. Inte jag.

/Lizzie
 
Sv: Vettigt pris?

I mina bördiga jordbrukstrakter är 3000kr/ha skäligt arrende.

Marken kan nog räknas som bördig. Även om ägaren tänker plöja upp marken, och inte göra något mer med den ifall jag inte vill ha arrendet.

/Lizzie
 
Sv: Vettigt pris?

Nej, det kan jag ju inte påstå att jag gör, men jag har ett tips till dig :idea:

Sådana här frågor avgörs av Hyres- och arrendenämnden. Ta kontakt med dem och försök få dem att göra en uppskattning eller hör om de haft något arrendeärende nära dig, så att du kan få iaf en susning om nivån! Hör ni till Örebro län? Isf är det nämnden i Linköping du ska vända dig till.

Det kostar inget, nämnderna brukar lämna råd och upplysningar "vid sidan om", så du behöver inte starta ett ärende mot markägaren heller.

Tack för tipset!

/Lizzie
 
Sv: Vettigt pris?

Ang, men tänkte tillägga att bönderna får EU-bidrag även för mark i träda

Nix inte nu längre!

Till TS

Är det åkermark? Enbart 1ha?

Tycker dock att 3000 låter lite i överkant. Är det enbart 1ha att arrendera ut så lär det inte vara intressat för annat än bete heller. Är det en lantbrukare som arrenderar ut det så kan det ju vara en rimlig alt.kostnad.
 
Sv: Vettigt pris?

Det är markägaren som ansöker om EU-stödet. Inte jag.


Så då kanske det handlar om ca. 5000:- totalt som han tjänar på marken utan att behöva göra ett dugg.

Det tycker jag i alla fall är orimligt. Kan man tjäna 5000:- per hektar utan att arbeta något för det så hade nog måna bönder sålt sina traktorer för länge sedan och bara arrenderat ut marken.
 
Sv: Vettigt pris?

1 Ha kostar idag någon stans mellan 75 o 100 000.
Räntan ligger idag på, ja räkna med 5%
Så 5000 som ersättning täcker ju räntekostnaden, gott så.
 
Sv: Vettigt pris?

Jag hittade lite statistik från jordbruksverket över arrendepriser 2008.
http://www.sjv.se/webdav/files/SJV/Amnesomraden/Statistik,%20fakta/Priser%20och%20prisindex/JO39/JO39SM0901/JO39SM0901_kommentarer.htm


Det genomsnittliga arrendepriset för åkermark i mellansverige verkar vara mellan 1250 och 1500 kronor/hektar. I skåne verkar de vara uppe och nosa kring 3000/ha.

I dessa siffror antar jag (ser inget om det i artikeln) att arrendatorn oftast tar EU-bidraget vilket ju gör det väldigt billigt.

Handlar det om betesmark så verkar priset vara kring 500/ha.
 
Sv: Vettigt pris?

Eftersom du säger att den legat i träda så antar jag att det är åkermark du pratar om. Arrendena för åkermark i Närke har stuckit rejält av olika skäl, bland annat att det finns några stora lantbrukare som konkurrerar om all mark de kan få tag på.

Det kan nog vara så att det är vad han skulle kunna få ut om han arrenderade till någon annan om det är hyfsad mark vi talar om.

Jag bor ju i västernärke, nära Örebro. Det är enormt tryck på att få köpa tomtmark här i trakten. Så även om det är bördig jordbruksmark så är risken stor att det hux flux står ett gäng villor 50 meter från mitt stall... :crazy:

Bara av den anledningen är jag beredd att arrendera till nämnda priset...

Men enligt markägare så har han nyligen gjort en värdering av marken och värdet har ökat rejält de senaste åren. Något som jag inte alls betvivlar.

/Lizzie
 
Sv: Vettigt pris?

1 Ha kostar idag någon stans mellan 75 o 100 000.
Räntan ligger idag på, ja räkna med 5%
Så 5000 som ersättning täcker ju räntekostnaden, gott så.

Då pratar vi om bördig åkermark i skiften större än ett ha, vilket detta visseligan kan vara. Är det dock betesmark så är det snarare 20-40 000.
 
Sv: Vettigt pris?

Jag hittade lite statistik från jordbruksverket över arrendepriser 2008.
http://www.sjv.se/webdav/files/SJV/Amnesomraden/Statistik,%20fakta/Priser%20och%20prisindex/JO39/JO39SM0901/JO39SM0901_kommentarer.htm


Det genomsnittliga arrendepriset för åkermark i mellansverige verkar vara mellan 1250 och 1500 kronor/hektar. I skåne verkar de vara uppe och nosa kring 3000/ha.

I dessa siffror antar jag (ser inget om det i artikeln) att arrendatorn oftast tar EU-bidraget vilket ju gör det väldigt billigt.

Handlar det om betesmark så verkar priset vara kring 500/ha.

Här i Närke tror jag dock att det hänt en del med prisutvecklingen sedan 2008.

Jag kan ordna annat sommarbete, men frågon är om det blir billigare. Den mark jag nu arrenderat ligger i anslutning till mitt stall. Även om jag har det som sommarhage, så KAN jag använda hagen vintertid tid - att rida i om inte annat.

Staketet som sitter upp är mitt, markägaren vet ju vilket slit det är att hålla på och slita med att ta ner eller sätta upp staketet.

Det är mycket möjligt att priset är rimligt, dock finns det en stor risk att markägaren försöker pressa ut så mycket som möjligt eftersom h*n vet att betet underlättare min hästhållning. Om jag jämför med vad det skulle kosta att föda hästarna på hö under betesperioden istället. Så blir det garanterat billigare att betala arrendet.

Hm, ska fundera ett tag i alla fall...

/Lizzie
 
Sv: Vettigt pris?

Så då kanske det handlar om ca. 5000:- totalt som han tjänar på marken utan att behöva göra ett dugg.

Det tycker jag i alla fall är orimligt. Kan man tjäna 5000:- per hektar utan att arbeta något för det så hade nog måna bönder sålt sina traktorer för länge sedan och bara arrenderat ut marken.

Glöm inte att det är brutto, vad han får ut netto är en annan femma.
 
Sv: Vettigt pris?

Låter dyrt. Jag betalar ca 1000:-/år för lite mer än ett HA och det är i mellanskåne där sånt är hyfsat dyrt. ( Har två skiften på var sin sida av en liten väg vart och ett på lite mer än ett HA). Men då får vi stängsla själva- men där är rinnande vatten av god kvalitet som inte sinar.
 
Sv: Vettigt pris?

Jag arrenderar ut bra åkermark i västmanland för 1400 ink moms... (vänskaps pris)Då ger stödrätterna 1800:- men det tillfaller arrendatorn som har sökt stödet. Det är den som brukar jorden som ska få stödrätten...

Vad du vill ge är ju upp till dig- vad det är värt för dig- säg ett pris och vill han ta det så har du det, vill han inte ta det så får du leta ngt annat...
 

Liknande trådar

H
Hästmänniskan Rubriken ska givetvis vara: Hur ANVÄNDA redan existerande stödrätter? :p Ska köpa gård (yey!! :banana:) och säljarna ska skriva över...
Svar
7
· Visningar
1 540
Senast: hopp_o_galopp
·
G
Hästmänniskan Hej alla kloka och kunniga bukefalister! Jag äger ett stycke mark som jag arrenderar ut till två olika jordbrukare. En av dem har...
Svar
4
· Visningar
3 379
Senast: TomasN
·
S
Avel Skulle vilja få till en diskussion om hur ni andra hobbyavlare tänker, dvs ni som har runt 1-4 ston (det får man väl ändå kalla...
Svar
19
· Visningar
1 820
Senast: sydney
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Sulöm häst - tips
  • Skola om galoppör

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp