Bukefalos 28 år!

Vettigt pris?

Sv: Vettigt pris?

Inte ljuga. Använda fel ord bara. Ägaren hyr ut rätten att beta marken.

Det står "arrende" i mitt avtal/faktura från markägaren. Arrenderar jag inte marken då? Även om jag bara använder marken för bete?

Ska ett arrendeavtal vara formulerat på ett speciellt sätt för att få räknas som arrende på riktigt?

Jag är inte intresserad av att bruka marken på nåt annat sätt än som hage till mina hästar, så för min del spelar det ingen roll om jag hyr eller arrenderar. Jag har hyrt bete tidigare, men då har det handlat om rent sommarbete.

/Lizzie
 
Sv: Vettigt pris?

Det som man inte får göra är att ta stöd för mark som man inte kontrollerar den 15 juni.

Jo, i ett fall som detta så får man det, betesmark, utarrenderad där annan betar, man kan ta med den marken i sin egen SAM och söka stöd för den utan att det är olagligt, så länge inte båda söker på marken.

Vi har det så, som jag skrev förut(ett år i taget) och för säkerhets skull ringde jag JBV och frågade, 2 olika handläggare- det var inga problem så länge länsstyrelsen inte hittade samma mark i 2 olika SAM-ansökningar.

Vid tvister däremot, går man efter arrnedekontraktet, men så länge det inte finns så kan man göra hur man vill.
 
Sv: Vettigt pris?

*KL*

Här i min del av Skåne kan liknande markbit kosta allt mellan 500 och 5000. Många faktorer spelar in.
Att biten är liten gör den dyrare/ha.
Ska jag som markägare skriva avtal etc så kostar det ju en liten slant det också. För markägarens del kanske det är enklare/billigare låta bli arrendera ut.

Till TS. Jag tycker inte det är oskäligt. Markbiten har stor betydelse för dej och så stor är inte arrendeavgiften att den kan ses som oskälig. Inte ens i Närke. :laugh:

Grannen betalarkanske lite lägre pris men arrenderar större areal. Vanligt i mina trakter iallafall.

Dikningskostnader, stängsel, vägunderhåll etc kan också spela in.
 
Sv: Vettigt pris?

Hoppas inte dom jag arrenderar av läser detta :D
Arrenderar två hagen ett på ½ Ha och ett på 1 Ha. Hagen på ½ Ha ger jag inget för och den andra hagen ger jag 500 kr/år. Den ½ Ha fick jag dessutom mot att jag betalade avstyckningen men jag tycker inte det är värt det så jag arrenderar den på livstid :D
 

Liknande trådar

H
Hästmänniskan Rubriken ska givetvis vara: Hur ANVÄNDA redan existerande stödrätter? :p Ska köpa gård (yey!! :banana:) och säljarna ska skriva över...
Svar
7
· Visningar
1 540
Senast: hopp_o_galopp
·
G
Hästmänniskan Hej alla kloka och kunniga bukefalister! Jag äger ett stycke mark som jag arrenderar ut till två olika jordbrukare. En av dem har...
Svar
4
· Visningar
3 379
Senast: TomasN
·
S
Avel Skulle vilja få till en diskussion om hur ni andra hobbyavlare tänker, dvs ni som har runt 1-4 ston (det får man väl ändå kalla...
Svar
19
· Visningar
1 821
Senast: sydney
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp