Bukefalos 28 år!

Vi är inte akvarieväxter:

Gabbi

Trådstartare
men säljs lustigt nog som det i väldigt många affärer.

PC290525.jpg

Ciklidgräs.

spathiphyllum.jpg

Spathiphyllum

horizontal_dracena.jpg

Dracena

to be continued...;-)
 
Sv: Vi är inte akvarieväxter:

spathiphyllum.jpg

Spathiphyllum


Oops! En sådan bor i sambons akvarium. Borde vi ta ta bort den? Tänkte om den kan vara farlig för fiskarna?
 
Sv: Vi är inte akvarieväxter:

Nej, så länge den står gör den inte mkt till eller från. Om/när den börjar dö kan man ju tänka på att ta bort den så att inte de döda bladen ligger och belastar vattnet. Just spattiphyllum vet jag en del som kör med fast de vet att den är "fel", för att de tycker att den står sig hyfsat länge ändå.
 
Sv: Vi är inte akvarieväxter:

Jag tycker det är himla dålig stil att många säljer sumpväxter och landväxter som akvarieväxter. Jag blir alltid skeptisk till personalens kunskapsnivå i de butiker som säljer dylika. Trist för dom som inte vet och som köper, ofta dyra, växter som kommer dö inom en snar framtid. Kunskapsnivån hos en del personal i djuraffärer är skrämmande låg. Tex fick jag själv peka ut vilka växter det var de hade rea på för ett tag sen, för personalen kände inte igen vilken av växterna det var :eek:

Dessutom har många affärer ett sånt litet, tråkigt utbud på växter. Iaf när man som jag söker specifika arter som ska klara kallare miljöer.
 
Senast ändrad:
Sv: Vi är inte akvarieväxter:

Tyvärr alltså. Å andra sidan tycker jag att kunden har ett ansvar att inte handla i dylika butiker också. Det är ju ett slags accepterande. Välbetald, utbildad och engagerad personal kostar pengra och då kanske neontetrorna blir någon krona dyrare.
 
Sv: Vi är inte akvarieväxter:

Tyvärr alltså. Å andra sidan tycker jag att kunden har ett ansvar att inte handla i dylika butiker också. Det är ju ett slags accepterande. Välbetald, utbildad och engagerad personal kostar pengra och då kanske neontetrorna blir någon krona dyrare.
Precis. Man vill ju ha kunnig personal som man kan lita på när de beskriver "varorna". Tyvärr uppskattas det ju sällan när man påtalar brister hos butikerna (som att de håller djurslaget på helt fel sett tex :crazy:).
 
Sv: Vi är inte akvarieväxter:

Ciklidgräs var rätt fint, var får man tag på det? Förutom hos oseriösa djurbutiker då.

Har planer på ett göra ett vivarium i ett senare skede, och då tänker jag att det är en växt som kunde passa?
 
Sv: Vi är inte akvarieväxter:

Den kan alla butiker ta hem, finns hos många leverantörer.
Det här med sumpväxter är ju alltid tveksamt, ibland kan en sumpväxt vara bättre än en känslig akvarieväxt. En Spatiphyllum tex lär ju stå längre än en HC rent generellt. Dock tycker jag att amn kan upplysa om att det är en sumpväxt i grunden.
 
Sv: Vi är inte akvarieväxter:

Fast fel och fel!?

Må hända att fredskallan inte ÄR en akvarieväxt, men för mej har de i alla fall fungerat optimalt! :D

Hade samma stora planta i många år och den satte även massor av nya rotskott och klarade betydligt större "belastning" än vissa storbladiga dyra "riktiga" akvarieväxter.

Självklart bör alla akvarie-/djur-affärer presentera en växt som det "den är". Men om man enkelt och billigt kan få en tålig planta som fungerar väl även med glada växtätande fiskar, så är väl det bara bra!? Eller?

/Swat
 
Sv: Vi är inte akvarieväxter:

Mm, det är ju därför jag på flera ställen skriver att en del av dem (läs, främst spatiphyllum) funkar hyfsat för en del. Jämför man rent av med svåra undervattensväxter kanske en härdig sumpväxt upplevs bättre. Dock ser jag faktiskt inte meningen med att envisas med att sälja något som kan gå när det finns undervattensväxter som garanterat går.

Själv misslyckas jag med spatiphyllum som krukväxt till den milda grad att jag aldrig kommer köpa den igen. Har man den i akvariet gör det iallafall inget om man glömmer att vattna.
 
Sv: Vi är inte akvarieväxter:

Är spatiphyllum samma sak som fredskalla?

Gillar man växten och vill ha den i akvariet måste det väl vara enklare att köpa en anubias, de har ju liknande blad och blommar likadant?
 
Sv: Vi är inte akvarieväxter:

Fast varför skulle det vara bättre att köpa en anubias??

/Swat
 
Sv: Vi är inte akvarieväxter:

Fast varför skulle det vara bättre att köpa en anubias??

/Swat

Du skulle ju aldrig resonera så här när det gäller hundar, eller hur?
Som akvarist tycker jag helt enkelt inte att det räcker att en växt klarar av att få ett skott under vatten för att räknas som akvarieväxt.
Den lever helt klart kortare än riktiga akvarieväxter, och det är fult av affärer att sälja den som akvarieväxt. Jag gissar att de flesta som köpte den gjorde det i tron att den klarade sig under vatten mer än en kortare tid?
 
Sv: Vi är inte akvarieväxter:

Dags för en ny bild.

hemigraphis_colorata.jpg


Hemigraphis colorata är inte en akvarieväxt.
 
Sv: Vi är inte akvarieväxter:

Ha ha ha ha :rofl: Nu får du ju ge dej!!

"Du skulle aldrig resonera så om det gällde hundar!"
Ursäkta??

Vi pratar akvarieVÄXTER!!

Om jag och många med mej får det att fungera ypperligt - i många fall bättre än med dyrare "riktiga" akvarieväxter! Vari ligger problemet?

Att jag inte stödjer er som arbetar i branshen genom att jag handlar billigare och lika bra på Ica?

Eller det faktum att det finns växter som inte ÄR akvarieväxter som fungerar ypperligt i den rollen trots allt!?

Självklart skall man köpa "riktiga" akvarieväxter om man vill det, men varför försöka förneka att vissa andra växter fyller rollen lika väl?

Om vi sedan hårddrar det och jämför på min "hemmaplan"! ;)
Du köper en dvärgpudel och tränar spår och den är duktig och så kommer du till mej och vill gå kurs...
Med din jämförelse skulle jag då säga "Nej, det går inte! För du har ingen brukshund!"

Funkar det, så funkar det!

/Swat
 
Sv: Vi är inte akvarieväxter:

Jag tror inte vi i "branschen" står utan arbete för att du hellre stoppar ner krukväxter än akvarieväxter i akvariet. Dessutom behöver man inte vända sig till mataffärer för det heller eftersom de flesta akvarieaffärer också i okunskap säljer dessa plantor nog så billigt.

Nej, det är inte riktigt samma sak som att ha en vältränad pudel och vilja gå spårkurs, mer som att vilja köpa en riktig brukshund för att tävla och få höra att vilken gul hund som helst med svarta öron fungerar bra för att de både skäller och har fyra ben.

Anledningen till att den inte rekommenderas som akvarieväxt är just att "många" inte alls får den att fungera ypperligt, men VET man att den egentligen står bäst i sump eller kruka så står det var och en fritt att göra det valet.
 
Sv: Vi är inte akvarieväxter:

Men lugn nu.

Det är väl ingen som sagt emot "fungerar det så fungerar det" ?

Att sälja en vara utan att upplysa kunden om att just den varan eg inte är lämpad för ändamålet ( men att det fungerar för vissa ) är väl olämpligt, tycker du inte ?
 

Liknande trådar

L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 495
Senast: LiviaFilippa
·
Tjatter Jag handlar ju via ICA online med hemkörning en gång i månaden och där emellan blir det två olika Hemköp, Lidl eller en annan ICA. Jag...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
3 955
Senast: Enya
·
Tjatter Sedan pandemin erbjuder Willys här en hurts med två spannar vid lösgodiset, en för smutsiga skopor och en för rena. Nu har de ju haft...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
4 192
Senast: Amha
·
Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
930
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp