Bukefalos 28 år!

Vi är inte akvarieväxter:

Sv: Vi är inte akvarieväxter:

Jag är lugn... Är du? ;)

Jag skrev redan i ett tidigare inlägg: "Självklart bör alla akvarie-/djur-affärer presentera en växt som det "den är". "

Men så skrev Mabuse att:
"Gillar man växten (fredskalla) och vill ha den i akvariet måste det väl vara enklare att köpa en anubias, de har ju liknande blad och blommar likadant?

Och då ifrågasatte jag varför, om man kan få en fredskalla att fungera minst lika bra!

Sedan tycker jag att Gabbis hund-jämförelse - fyra ben och öron - haltar rejält! ;)

Eftersom jag redan uttryckt att jag anser att man bör sälja växter "som det de är" så att jag som köpare kan välja!
Om Jag väljer min "icke-akvarie-anpassade" fredskalla - trots att jag VET att det är just en fredskalla!
Så måste det ju vara MITT val!
(Jag väljer en pudel för bruksabete trots att jag VET att det är en pudel!)

Om jag däremot på en djur-affär blir övertygad om att fredskallan ÄR en renodlad akvarieväxt - (Lockiga, små hundar är de mest ultimata brukshundarna!) - då blir jag ju lurad till att fatta ett beslut!
Vilket ALDRIG är rätt oavsett om vi pratar om akvarieväxter eller hundar!

/Swat
 
Sv: Vi är inte akvarieväxter:

Nej jag är inte alls lugn faktiskt..

Det är ju OS och tjejerna kör stafett i skidskytte för fanken!!!! :D

Då är vi på samma sida bladet. Läste dina inlägg som att om växten fyller sin funktion så kan man sälja den som vad som helst. Men bara för att din fredskalla växer så är det fortfarande ingen akvarieväxt och bör inte säljas på falska grunder till konsumenten. Men iom att du förtydligade dig att man inte bör sälja den som akvarieväxt så är jag nöjd och återgår till att hetsa framför TV.
 
Sv: Vi är inte akvarieväxter:

Vi pratar akvarieVÄXTER!!
Ja just därför skall inte ens en Fredskalla nämnas i samma mening som akvarie.

Om jag och många med mej får det att fungera ypperligt - i många fall bättre än med dyrare "riktiga" akvarieväxter! Vari ligger problemet?
Tar gärna mer info/källa om detta.

Att jag inte stödjer er som arbetar i branshen genom att jag handlar billigare och lika bra på Ica?
Ikea säljer en del akvarieväxter billigt. Billigare än krukväxter. Så ditt resonemang håller inte.

Eller det faktum att det finns växter som inte ÄR akvarieväxter som fungerar ypperligt i den rollen trots allt!?
På vilket sätt funkar de ypperligt?
Vet du vad poängen med en fungerande akvarieväxt är?
Eller menar du bara att de inte dör? För om de börjar ruttna så kommer du få en ammoniumspik som i värsta fall dödar dina fiskar, men garanterat ger dig någon typ av algblomning. Vilket kan hända med rotsystemet som du inte ser, är det värt att chansa då?

Självklart skall man köpa "riktiga" akvarieväxter om man vill det, men varför försöka förneka att vissa andra växter fyller rollen lika väl?
Återigen, källa på detta tack.

Mig veterligen så är Anubias en av de få sumpväxterna som klarar av att stå submerst året om.
 
Sv: Vi är inte akvarieväxter:

Fast varför skulle det vara bättre att köpa en anubias??

/Swat

För att den garanterat kommer att trivas under vattnet i åratal, medan fredskallan bara kanske kommer klara sig en tid. Superenkelt val tycker jag, dessutom finns anubias i många fler varianter, så man har mer att välja på vad gäller bladformer och storlek.
 
Sv: Vi är inte akvarieväxter:

Grymt bra tråd! Den här kommer användas när jag ska köpa växter i fortsättningen! Flera av de här växterna har jag haft och nog fan dog de.
 
Sv: Vi är inte akvarieväxter:

Ta ett djupt andetag!

Det är Gabbi som tog upp att fredskallan säljs som akvarieväxt och förklarar att det inte ÄR en sådan!

Jag förklarar då att jag haft samma fredskalla i akvariet i många år utan minsta problem - så din efterfrågade källa är mej själv, flera av mina vänner samt min lilla hemstads akvarie-affär som själva rekommenderade denna växt om man hade svårt att få andra plantor att överleva!

Varför vi tycker att de fungerar bättre är att det håller längre, angrips mindre av alger och snäckor och kan stå emot tex guldfiskars "provsmakande".

Jag förstår inte vad det är som inte går in? Jag har haft samma växt - en stor fredskalla - som stått i akvariet i flera år. Fiskarna trivs, den ruttnar INTE, bladen dör inte oftare än på andra akvarieväxter, de har inte orsakat algblommning, de är vackra...
Vari ligger problemet??

Källa till vad?
Till att många som bor på en mindre ort utan akvarie-affär eller djuraffär fortfarande kan köpa växter som trivs i akvariet utan att det kostar skjortan eller skapar problem?!

Som jag redan skrivit så skall man självklart köpa akvarieväxter om man vill det! Om man bor så att man har en välsorterad akvarie-affär inom räckhåll så finns säkert både billiga och enkla växter att tillgå.

Men varför vill du arkebusera oss som får "icke-akvarieväxter" att fungera klanderfritt år efter år?
Varför inte acceptera att det finns växter som fungerar fint TROTS att deras ursprungliga växtplats inte är i ett akvarium?

/Swat
 
Sv: Vi är inte akvarieväxter:

de har inte orsakat algblommning,

Vilken annan växt skulle göra det menar du?

Skillanden här ligger helt enkelt i att sådana som jag och Anette tar hobbyn förbannat seriöst, och då blir det svårt att svälja så grova generaliseringar, dessutom blandat med lite lustiga uttalanden som att "den inte orsakar alger" tex.

Du säger själv att man inte kan jämföra hundar som är något viktigt och seriöst för dig, med en akvarieväxt, men för oss är det precis lika petimeter och diskutabelt.
 
Sv: Vi är inte akvarieväxter:

Det är INTE jag som tar upp algblomning!?
Annettejt skriver:
"För om de börjar ruttna så kommer du få en ammoniumspik som i värsta fall dödar dina fiskar, men garanterat ger dig någon typ av algblomning."

Dett har INTE hänt mej trots - som sagt - många år med icke-akvarieväxter!

Ni har självklart rätt att ta ert arbete på fullaste allvar! Men att gå därifrån till att jämföra akvarieVÄXTER med hundar känns lika aktuellt som att jämföra hundar med krukväxter som sköts illa!!

Om du har en apporterande hund som du lyckas få att bli en lysande vallare så inte kommer jag att "hänga" dej för det!! All ära till dej, som lyckas med något som få andra gjort!
Jag kommer inte börja hojta om att "varning detta är inte en vallhund!" så länge de som köper valpar efter din vallande hund informeras om att detta inte är hundens "rätta" arbetsområde.
JAG skulle inte rekommendera dej att köpa en apportör som vallare, jag tycker att det vore FEL om någon annan sålde en apportör som vallare, MEN om du haft flera generationer apportörer som vallat perfekt så fungerar det ju bevisligen och det är bara att gratulera!

Jag lägger ner min inblandning i denna tråd nu då min inblandning tydligen bara bidrar med "missinformation" och saknar källor...

/Swat
 
Sv: Vi är inte akvarieväxter:

Eftersom du vägrar att svara på mina frågor och bara snöar in på vad som har funkat bra (tror du ;) ) hos dig, och vägrar inse att en Fredskalla passar bättre i fönstret så skall jag försöka förklara hur en riktigt akvarieväxt fungerar i ett akvarium. (en av frågorna du inte ville svara på)
Sen kan vi kanske hålla denna tråden ren och fortsätta lägga in bilder på olämpliga krukväxter som felaktigt säljs som akvarieväxter..

En akvarieväxt fyller en viktig funktion i akvariet då den "äter" slamprodukter som fiskarna ger i från sig.
Om den trivs och är en akvarieväxt så producerar den syre till fiskarna istället för att reducera som en krukväxt i karet gör.
Rent biologiskt så är alltid en akvarieväxt att föredra. Ett väl planerat och välmående akvarium kan t.o.m klara sig utan ett biologiskt filter, just p.g.a växterna. Av den anledningen så är det många växtakvarister som kör sina kar helt utan filter.

Om du tittar på denna cykel: http://www.bestfish.com/newtank3.html
Så är detta vad du vill åstadkomma med ditt akvarium. Att få ett fungerande kretslopp. Stör du kretsloppet (första hand ammoniom o nitrit, som bägge är dödande för dina fiskar/räkor/snäckor) så är du tillbaka på ruta ett. Nitrat tar du enkelt bort med ett stort VB, men ammonium/nitritspikar är inte att leka med. Så återigen skriver jag: Varför chansa?

Vill du fortsätta hålla krukväxter i akvariet så gör det, men denna tråden handlar om att inte begå det misstaget, så smutsa då inte ner tråden med att ge griller i huvudet på folk att det kan fungera. Håll fel uppgifter för dig själv om du vägrar inse fakta. Att du tolkar fakta som arkebusering tycker jag är synd.
 
Sv: Vi är inte akvarieväxter:

Men vänta här nu, en krukväxt som lever i flera år i ett akvarium måste ju rimligen kunna fotosyntesa, annars skulle den ju dö rätt omgående? Och då måste den ju tillverka syre, som alla andra växter?
 
Sv: Vi är inte akvarieväxter:

Jag håller helt med om att det är fel att sälja någon som inte är akvarieväxter som just akvarieväxter. Har till stor irritation själv gått på den niten.

Men en växt som inte dör, utan tvärtom växer, gör ingen skada i akvariet (förutsatt att den inte är besprutad med ngt giftigt eller så).
 
Sv: Vi är inte akvarieväxter:

kl

Hänvisar samtliga här till nördtråden på Senior...


Jag har inget akvarium just nu, men när jag väl införskaffar det igen vill jag definitivt ha information om vad som är vattenväxter och vad som är krukväxter.

Nu vet jag i alla fall att jag ska fråga om saken.
 
Sv: Vi är inte akvarieväxter:

Det var en nördtråd för några månader på senior som jag vill minnas att jag frekventerade, om inte rent av initierade ;-)
 
Sv: Vi är inte akvarieväxter:

Vet du varför? Jag hittar senaste trådarna från 2004 som handlar om Hjortgatan, så jag förstår att det var länge sedan. Jag bodde ju väldigt off just då så jag beställde mycket växter därifrån under något år.
 
Sv: Vi är inte akvarieväxter:

Nej, inte i detalj. En trend inom akvaristisk webshop de senaste åren har dock varit att nya aktörer kommer in på markanden och tar hundra kr för vara x istället för tusen. Denne person som jobbar ensam måste då sälja hundra stycken för att få ihop tiotusen kronor, istället för bara tio stycken som hade varit det normala för vara X. När tio procent får något problem med varan eller vill se en bild eller i allmänhet behöver någon att pennfajtas med springer affärsinnehavaren med huvudet före knallhårt in i väggen.
Min teori baserat på några andra rörelser, alltså inte fakta i detta fallet.
 
Sv: Vi är inte akvarieväxter:

Trist. Jag hade mycket hjälp därifrån eftersom vi saknade ens en vanlig zooaffär där jag bodde då före 2002... Jag fick till och med lysrör skickade till mig och de höll heeeela vägen :)
 
Sv: Vi är inte akvarieväxter:

Dags för en ny bild.

hemigraphis_colorata.jpg


Hemigraphis colorata är inte en akvarieväxt.
Joho då, en sådan har jag köpt av Christian här i Göteborg. Du vet vem han är! Seriösare växtkille får man ju leta efter.
 
Sv: Vi är inte akvarieväxter:

Nej, jag vet inte vem Christian är, och nej det är och förblir en sump och landväxt. Det går att googla på namnet och få upp både trädgårdsbilder och info om varför de inte är akvarieväxter. Däremot inser jag genom den här tråden varför många affärer fortfarande säljer sumpväxter. Kunderna vill ju tydligt ha dem och argumenterar vilt till deras försvar.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 495
Senast: LiviaFilippa
·
Tjatter Jag handlar ju via ICA online med hemkörning en gång i månaden och där emellan blir det två olika Hemköp, Lidl eller en annan ICA. Jag...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
3 955
Senast: Enya
·
Tjatter Sedan pandemin erbjuder Willys här en hurts med två spannar vid lösgodiset, en för smutsiga skopor och en för rena. Nu har de ju haft...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
4 192
Senast: Amha
·
Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
930
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp