Bukefalos 28 år!

Vi behöver en vad-ska-ni-äta-till-nyår-tråd :) !!

Det blir bara jag på nyår som vanligt, och jag är sugen på något riktigt gott men är en usel kock. En restaurang här har nyårsmeny för avhämtning, förrätt, huvudrätt och efterrätt, för 399. Låter jättegott men fan vet om jag kan lägg 399 kr på mig själv nu. Jag som bara äter 100 gram per måltid dessutom. Det är ju utslängda pengar liksom, till ingen nytta. Så ja, jag är förstås sugen, tror det var toast skagen, oxfilé (rotfrukter, kantarellsås och potatisgratäng) och tiramisu till efterrätt. Kanske kan göra liknande själv?

Någon som har tips på vad jag annars ska äta? Hur lagar man en festmåltid när man ska äta 100 gram?

Jag hade nog ringt dem och förklarat läget och frågat om de kan göra en minivariant.
 
Jag kommer att ha havskräftor och räkor som någon form av förrätt (visserligen från frysen men de kommer från Lerum Fisk när särbon var dit typ i mitten på december).

Huvudrätt blir nog favorit i repris, min svartrotsgratäng och varmrökt regnbåge.

Efterrätt vet jag inte, det kan vara så att jag inte fixar något direkt avancerat utan ett fat med fint uppskuren frukt och mörk choklad.

Det blir champagne till förrätt/huvudrätt och något dessertvin till efterrätten.
 
Inte komplicerat alls:
Skala svartrötterna och skiva dem i ca 2cm långa bitar (lägg dem direkt i citronvatten så de inte blir mörka).
Koka dem i lättsaltat vatten tills de blivit lite mjuka.
Häll av vattnet och lägg dem i en ugnsform och häll över bechamelsås. Jag gör såsen på gräddmjölk och förstärker den Mondanas tryffelsåskoncentrat från Delitea. Vill en lyxa ännu mer så tillsätt tryffel i såsen också.
Riv över ordentligt med ost, lämpligtvis sagda tryffelcheddar :love: och gratinera tills den fått bra färg.

Jag har ätit den till fisk i olika former, bla rökt regnbåge med glaze gjord på mousserande vin.

Edit: Svartrot kan vara svår att få tag på men det går att göra den på jordärtskockor också :up:
Åh tack så hemskt mycket! 😍❤️ Låter underbart gott. Mitt älskade Ica Kvantum Liljeholmen har alltid svartrötter. De har verkligen allt. Även nämnda cheddar.
Men ska absolut kika in tryffelsåskoncentrat, det är nytt för mig!
 
Åh tack så hemskt mycket! 😍❤️ Låter underbart gott. Mitt älskade Ica Kvantum Liljeholmen har alltid svartrötter. De har verkligen allt. Även nämnda cheddar.
Men ska absolut kika in tryffelsåskoncentrat, det är nytt för mig!

Den här är det: https://www.delitea.se/mondana-sas-tryffel-60-g

Jag brukar använda litegrann åt gången, den håller sig länge i kylen även när den är öppnad (jag lagar ju i allmänhet bara mat till mig själv).

Edit: Just ja, det går att smaka av såsen med lite tryffelolja också.
 
Jag ska bo på hotell med hundar och dejt och vi tyckte inte att deras meny lät så kul så nu står det mellan nån take away eller vattenkokarkompatibel trerätters på rummet :D funderar på räkor med baguette och aioli till förrätt, pimpade snabbnudlar till varmrätt och Marabou till efterrätt :p

Om någon har någon idé om vad man kan göra med enbart en vattenkokare (kan ta med grejer hemifrån också) så får ni gärna tipsa! :)
 
@Enya kanske en toast Skagen till förrätt? Skagenröra är lätt att göra själv.
Nån bra huvudrätt går kanske att köpa färdig och värma? (Jag är inte så bra på kötträtter). Men typ rostbiff och potatisgratäng?
Dessert fritt valbar. :)
Tack för tips!
Funderade lite på toast skagen och att ha den till lunch istället eftersom jag ju ska äta så lite. Kan ju vara en idé! Visst kan man köpa små burkar skagenröra?
Rostbiff tycker jag inte om, men hade någon tanke på potatisgratäng, de finns ju färdiga att köpa, men går de att värma resterna typ dagen efter eller så? Kött är jag så dålig på att tillaga vettigt, det är därför jag är sugen på restaurangmat, de gör det så bra, men jag fattar inte hur man gör! :D

Efterrätt kan jag inte riktigt äta, så kanske någon frukt eller så till mellanmål. Kanske kan piffa upp det lite? Det borde gå att göra fruktsallad så det bara blir lite och utan tillsatt socker osv.

Tur jag ska äta sex gånger om dagen :D Och tur med tråden så jag får fundera på detta så att det inte slutar med knäckemacka pga fantasi- och orkbrist !! :D
 
Jag ska bo på hotell med hundar och dejt och vi tyckte inte att deras meny lät så kul så nu står det mellan nån take away eller vattenkokarkompatibel trerätters på rummet :D funderar på räkor med baguette och aioli till förrätt, pimpade snabbnudlar till varmrätt och Marabou till efterrätt :p

Om någon har någon idé om vad man kan göra med enbart en vattenkokare (kan ta med grejer hemifrån också) så får ni gärna tipsa! :)
Färdiggjord ravioli som köps från affär kan man tillaga med bara vattenkokare.

Om ni gillar ost kan ni köpa med er lite olika sorters ost och äta med baguetten. Typ ett par hårdostar, nån brie, en blåmögel om ni gillar det. Vindruvor, färska fikon och t.ex fikonmarmelad till.

Räkor passar också bra till brödet. Kanske lite sallad på sidan? Gör klart hemma och ta med?

Kanske exotiska frukter till dessert? Ta med en kniv och ett skärbräde eller fixa hemma.
 
Tack för tips!
Funderade lite på toast skagen och att ha den till lunch istället eftersom jag ju ska äta så lite. Kan ju vara en idé! Visst kan man köpa små burkar skagenröra?
Rostbiff tycker jag inte om, men hade någon tanke på potatisgratäng, de finns ju färdiga att köpa, men går de att värma resterna typ dagen efter eller så? Kött är jag så dålig på att tillaga vettigt, det är därför jag är sugen på restaurangmat, de gör det så bra, men jag fattar inte hur man gör! :D

Efterrätt kan jag inte riktigt äta, så kanske någon frukt eller så till mellanmål. Kanske kan piffa upp det lite? Det borde gå att göra fruktsallad så det bara blir lite och utan tillsatt socker osv.

Tur jag ska äta sex gånger om dagen :D Och tur med tråden så jag får fundera på detta så att det inte slutar med knäckemacka pga fantasi- och orkbrist !! :D
Ja, det finns definitivt färdig Skagenröra att köpa! Brukar finnas olika sorter att välja mellan.

Potatisgratäng går bra att värma dagen efter. Kolla i nån större affär om charken har någon bra kötträtt färdig. (De brukar ha färdiga köttbitar som man kan köpa önskad mängd av).

Kanske du kan köpa lite ovanliga frukter (lite lyxigare så) och göra fruktsallad av dessa? :)
 
Tack för tips!
Funderade lite på toast skagen och att ha den till lunch istället eftersom jag ju ska äta så lite. Kan ju vara en idé! Visst kan man köpa små burkar skagenröra?
Rostbiff tycker jag inte om, men hade någon tanke på potatisgratäng, de finns ju färdiga att köpa, men går de att värma resterna typ dagen efter eller så? Kött är jag så dålig på att tillaga vettigt, det är därför jag är sugen på restaurangmat, de gör det så bra, men jag fattar inte hur man gör! :D

Efterrätt kan jag inte riktigt äta, så kanske någon frukt eller så till mellanmål. Kanske kan piffa upp det lite? Det borde gå att göra fruktsallad så det bara blir lite och utan tillsatt socker osv.

Tur jag ska äta sex gånger om dagen :D Och tur med tråden så jag får fundera på detta så att det inte slutar med knäckemacka pga fantasi- och orkbrist !! :D
Potatisgratäng kan gå att köpa i chark om du har tillgång till en affär med chark.
 
Ja, det finns definitivt färdig Skagenröra att köpa! Brukar finnas olika sorter att välja mellan.

Potatisgratäng går bra att värma dagen efter. Kolla i nån större affär om charken har någon bra kötträtt färdig. (De brukar ha färdiga köttbitar som man kan köpa önskad mängd av).

Kanske du kan köpa lite ovanliga frukter (lite lyxigare så) och göra fruktsallad av dessa? :)
Jag ska absolut ta ett kik i affären nästa gång jag kommer dit! Ska covidtesta mig på tisdag så gissar att om jag inte fått svar på onsdag och inte mår bra då heller förstås så skickar jag en vän att handla, men nu vet jag i alla fall vad jag ska utgå ifrån!

Mamma hade fläskstek i dag, sin årliga tradition och hon la visst undan lite till mig (kött, sås, potatis, rödkål) så där är ju något gott kött att äta om jag inte hittar något.

Tack! :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 838
Senast: Badger
·
Mat Definitivt en av de mer, hrm, otippade rubrikerna i Bukes historia :laugh: Jag och sambon ska gifta oss i Sverige i juni och har kommit...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 430
Senast: Cattis_E
·
Äldre Vad ska ni äta på nyår? Stor bjudning eller ensamt firande? Eller blir det på restaurang? Har ni någon "klassisk" nyårsmat som ni brukar...
10 11 12
Svar
221
· Visningar
16 541
Senast: Sofie_B
·
Äldre Tjo! Min sambo fick bl.a. i julklapp att jag ska ordna trerätters till honom någon kväll. Det har inte skett ännu och det påpekade han...
2
Svar
23
· Visningar
2 313
Senast: nickan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp