Bukefalos 28 år!

Vi har fått kattungar!

the_connemara

Trådstartare
4 stycken, halvgamla kattungar upptäcktes idag på vår tomt. Pojkvännen hittade dem i ett busksnår och 2 av dem var väldigt kelsjuka. En stund senare regnade det som f*n och han gick förbi, såg dem inte, gjorde ett "mjau" och de svarade helt hysterisk. Blöta små satar, så han gjorde ett litet tak till dem som hälften av dem satte sig under. Inte direkt smala, och en vuxen katt går ibland över vår tomt men den är mer skygg. Kanske ungarnas mamma?

Det handlar alltså om att vi hittat 4 kattungar på vår nyinköpta tomt dit vi flyttar på heltid om 2 veckor. Förhoppningsvis är det någon grannes katts ungar. Men om det inte är det, vad gör man då? De kan ju inte bo där i busken hela vintern liksom? Eller de kanske flyttar "hemifrån" när de blir äldre om man inte matar dem?

Jag vill INTE ha katt. Jag gillar inte alls just katter eftersom man inte vet vart det är. Tänk om katten inte kommer hem en dag? Då kanske den ligger halvdöd i ett dike och självdör, det är det värsta jag vet och det enda jag förknippa ägandet av en utekatt med. Hur tänker ni ang utekatter?

Innekatter tycker jag nästan är ännu värre (om man inte har någon sådan "inneavlad" variant som bara vill ligga inne och slappa, om det ens finns?), jag är mycket för att djur ska få vara djur (skulle tex aldrig ha min häst ensam i hagen).

Nu blev det lite rörigt, frågorna var:
Vad gör vi med katterna om vi inte hittar ägaren/katterna själva flyttar?
Finns det någon skyldighet/rättighet?
Finns det något mar ska/inte ska göra om man inte vill behålla katterna (typ inte mata dem ;))?
Hur tänker ni om inne/utekatt?
 
Sv: Vi har fått kattungar!

Fråga runt om nån granne äger den ni misstänker är mamman. Vissa katter kan vara skygga för främlingar men totalt oskygga med sin familj. Blir det inget napp där så finns väl inte mycket mer att göra än att sätta upp lappar om kattungar som säljes. Kontakta katthem kan man göra men så här på hösten (och egentligen året om) är samtliga sprängfyllda med hemlösa katter och även kattungar. Att försöka svälta bort de känns lite ... Inhumant, även för något man inte vill ha från första början.

Min katt kom till oss för några år sedan, vi skulle INTE ha någon katt. Speciellt inte då våra hundar gärna jagar katter. Katten, som var hemlös fångades in, grannar frågades och ingen kände igen henne. Katthem kontaktades men det var flera månaders väntetid på att få en plats där. Annons sattes ut men ingen nappade. Så hon blev kvar och bodde i garaget första vintern (garage utan bilar dock då vi har andra djur boendes där). Sen blev hon dräktig under vårvintern, vilket vi inte fattade förrän hon kom hem med kattungar i mitten av juni. Fortfarande räknade vi inte henne som vår - nån ägare kunde ju finnas? Men hon blev kvar... Och nu sen några år tillbaka är hon mer innekatt än ute katt. Mitt resonemang kring ute vs innekatter beror nog lite på var man bor. Bor man långt från en väg är risken inte enorm att katten hamnar under en bil och ligger och dör i väggrenen. Även katter som inte är "inneavlade" med allt vad det innebär kan trivas utmärkt som innekatt. Finns många exempel på katter som bott utomhus i 5-6år+ och får komma in till ett eget hem varvid de aldrig mer går ut ens om dörren lämnas öppen.

Ska ni annonsera kattungarna så ta söta bilder på de. Sätt upp lappar i mataffärer runt där ni bor och annonsera på internet.
 
Sv: Vi har fått kattungar!

Ska du jämföra med hästar och innekatter får du nog vackert släppa hästarna helt lösa. Mina innekatter har hage, dvs nätad uteplats.
 
Sv: Vi har fått kattungar!

Grannarna ska vi absolut fråga runt bland när vi träffar på dem. Har sagt hej till typ hälften av dem än så länge :)

Men annars blir de automatisk vårt ansvar om vi inte hittar ägaren eller hur ligger det till?

Det handlar ju inte om att svälta bort dem, jag själv avskyr när folk matar djur som inte är deras. Klart djuret stannar kvar då liksom. Vår hund är ett bra exempel, vår förra (enda) katt också. Hunden blir matad och besöker således alla "mat"-grannarna så fort hon får chansen (läs: när far min är på promenad med hunden... ;)), katten blev matad av oss (eftersom ägaren inte ville ha den) och stannde kvar här.

Min tanke går väl snarare åt vad det kostar att avliva 4 katter? Jag är verkligen inget fan alls av oönskade djur/bortskänkes/hem osv. Hellre ett djur i himmelen än ett djur hos en ägare som inte tar sitt ansvar (därav säljer vi aldrig djur i vår familj heller) :(
 
Sv: Vi har fått kattungar!

Jag vet inte om man kan jämföra nätad uteplats med hage eller inte, jag kan för lite om katter för det. Mitt exempler var just för att det är en tydligt för/emot bland hästfolk - ha hästen med sällskap eller utan.

Men jag är i grunden helt för utekatter. Utom just det där med risken att de skadas och man inte hittar dem/kan hjälpa dem, det klarar jag inte alls av :(

Försökte läsa lite här på buke och jag hamnar nog som "kattmännsika" under: arbetande bondkatter utomhus med omvårdnad, av era trådar att döma :D
 
Sv: Vi har fått kattungar!

Katterna blir inte ditt ansvar om du inte hittar ägarna. Du har inget ansvar för dem alls om du inte vill ta ansvar för dem. Det du kan göra är att kontakta ett katthem och höra om de kan ta emot kattungarna (och helst även mamman) eller kontakta djurskyddsinspektören som i sin tur kan ta beslut om omhändertagning eller avlivning.

Om du funderar på att avliva dem kan du packa ihop dem och köra dem till mig istället.
 
Sv: Vi har fått kattungar!

Nu fick jag precis svar på frågan jag undrade över delvis till dig i en annan tråd :)

Katterna bor i Skåne.

Vi flyttar som sagt in "på riktigt" om 2 veckor, och det är inte så att katterna ska BORT från vår tomt på någotvis. Vi vill bara veta att någon tar ansvar för dem, ger dem mat och ser till dem mm. Och det får gärna ta lite tid innan vi rett ut det. Vi bor på landet och katter får mer än gärna vistas hur mycket de vill hos oss, så länge vi vet att någon har koll på deras välbefinnande :) Men vi tänker inte låta dem bo här över vintern, i en buske utan att veta att de kan söka skydd och leva bra. Det hade i mina ögon varit djurplågeri de luxe.

Tack för tipset om djurskyddet också :)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 761
Senast: Caoimhe
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 491
Övr. Katt Hej! Någon som sitter på tips hur man kan få katten att sluta hoppa upp på vissa hyllor ? Det är såhär att min mamma på 65 år har 3...
Svar
15
· Visningar
1 747
Senast: Nahar
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 171

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp