Bukefalos 28 år!

"Vi klär oss sommarfina"

Vad har du på dig, som du känner dig somrig och fin (och bekväm) i på sommaren?

En väldigt plain sidenskjorta (löst sittande av herrmodell) samt shorts eller kjol från ett sportmärke (tänk Patagonia). Jag känner mig inte fin men det duger att gå på stan i, dvs det är inte arbetskläder (jag jobbar normalt i jaktkläder).

Jag är enormt dålig på att klä upp mig eftersom det händer så sällan. Därför vill jag veta vilken nivå jag förväntas ha på kläderna eftersom jag inte känner mig trygg i att kunna utläsa vad som menas med tex sommarfint. Jag har helt ärligt ingen aning. För mig personligen är det icke-camo men jag är medveten om att den socialt accepterade "fin-nivån" är annorlunda. Det är verkligen inte menat som kritik åt någon men jag är faktiskt så clueless.
 
Haha, bukes mest hatade klädkod :D.

@tott Jag ser inga problem med klädkoden faktiskt och hade tagit den rätt bokstavligt: vad känner jag mig fin i på sommaren? Förmodligen hade jag tagit på mig nån fin somrig klänning och antingen ballerina, sandaler eller ett par högklackade till. Lite som jag hade klätt mig om jag gått på en studentmottagning eller liknande.
 
Fa

Varför så bitter?
Motsatsen till sommarfin är väl inte "sommarful". Jag klär mig inte fint till vardags men inte betyder det att jag går omkring i fula kläder och är ful ändå.

Jag är inte ett dugg bitter. Däremot tycker jag att det är obegripligt med alla dessa hittepåklädkoder.

Klädkoder ska hjälpa människor inför en tillställning. Behöver gästerna starta en tråd på ett internetforum har man uppenbarligen misslyckats. Ger "klädkoden" så mycket utrymme för egen tolkning är det ju helt poänglöst att skriva något om klädsel öht.

Vad skulle inte platsa inom begreppet "sommarfin"?
 
Jag är inte ett dugg bitter. Däremot tycker jag att det är obegripligt med alla dessa hittepåklädkoder.

Klädkoder ska hjälpa människor inför en tillställning. Behöver gästerna starta en tråd på ett internetforum har man uppenbarligen misslyckats. Ger "klädkoden" så mycket utrymme för egen tolkning är det ju helt poänglöst att skriva något om klädsel öht.

Vad skulle inte platsa inom begreppet "sommarfin"?
Startade tråden mest av nyfikenhet för vad andra tycker är "sommarfint". Som jag skrev så har jag i stort sett klart vad jag ska ha på mig.

Svarta murriga kläder kanske inte är direkt "sommarfint", enligt mig.
 
Fast det gör ju folk oavsett vad det är för klädkod :p.

Fast det är ju typ som när folk frågar vad huvudstaden i Kazakstan heter. Googlar man finns facit och det är inte Kazakstan som är problemet :p Svaret på detta är ju var och ens personliga tolkning vilket gör det värdelöst som klädkod. Vill man att folk ska få klä sig som de vill är det ju perfekt med just valfri klädsel.
 
Fast det är ju typ som när folk frågar vad huvudstaden i Kazakstan heter. Googlar man finns facit och det är inte Kazakstan som är problemet :p Svaret på detta är ju var och ens personliga tolkning vilket gör det värdelöst som klädkod. Vill man att folk ska få klä sig som de vill är det ju perfekt med just valfri klädsel.

"Hur skulle ni klä er?", var min fråga. Varken mer eller mindre. :)
 
Jag tolkar det som valfri klädsel, men tänker som @niphredil att jag hade klätt mig som om jag skulle på studentmottagande, midsommarfest eller annan sommartillställning (som ju i regel saknar klädkoder). Dvs lite "lagom" uppklädd, något man trivs och är bekväm i samt anpassad efter väder och temperatur. :up:
 
Jag tycker heller inte om festfin/sommarfin/osv som klädkod. Den tenderar att vissa känner sig överklädda och andra underklädda lite för ofta.

Jag översätter alla sådana där konstruerade xxxfin klädkoder med klädkod kavaj och klär mig efter det. Men man ser allt från trasiga jeans till kostym när de förekommer, och än mer spridning på kvinnor.

Efter att ha sett just trasiga jeans och tex en svart urtvättad hålig maxiklänning i ribbad bomull som resultat av "festfin" som klädkod på bröllop så har jag lite gett upp hoppet om alla konstruerade klädkoder som går att tolka fritt. Endera fri klädsel, en vedertagen klädkod eller så får man nog vara absurdt tydlig om man söker nån specifik nivå som man inte tycker motsvaras av de koder som finns.
 
Jag är inte ett dugg bitter. Däremot tycker jag att det är obegripligt med alla dessa hittepåklädkoder.

Klädkoder ska hjälpa människor inför en tillställning. Behöver gästerna starta en tråd på ett internetforum har man uppenbarligen misslyckats. Ger "klädkoden" så mycket utrymme för egen tolkning är det ju helt poänglöst att skriva något om klädsel öht.

Vad skulle inte platsa inom begreppet "sommarfin"?
Valfri klädsel, hade ju varit mer hjälpsamt för gästerna än den där koden.

När min svåger gifte sig var klädkoden "festlig sommarklädsel". Så helt meningslöst! Den koden täcker ju helt enkelt in allting man öht kan ha på sig på ett bröllop på sommaren. Varför skriver man inte bara Valfri klädsel - om man nu på allvar tror att ingen klädkod alls kommer att tolkas som frack. (Just vid bröllop finns kanske risken.)
 
Jag är inte ett dugg bitter. Däremot tycker jag att det är obegripligt med alla dessa hittepåklädkoder.

Klädkoder ska hjälpa människor inför en tillställning. Behöver gästerna starta en tråd på ett internetforum har man uppenbarligen misslyckats. Ger "klädkoden" så mycket utrymme för egen tolkning är det ju helt poänglöst att skriva något om klädsel öht.

Vad skulle inte platsa inom begreppet "sommarfin"?


Senast jag var på bröllop var "klädkoden" sommarfin.
Personen bredvid mig hade fleecejacka med vargar på och jeans. Kanske inte riktigt vad som avsågs. Det är ju ok om inte värdparet hade varit uppenbart irriterade, trots att det i min mening var de som klantat sig med en märkligt diffust klädkod. Skriv kavaj för bövelen! Det är ju det som avses till 99% eftersom klädkod mest förekommer i lite formellare sammanhang.
 
Jag hade haft en klänning i någon ljusare färg (dvs inte svart, mörk blå mm). Men klädkoden i sig ger stort tolkningsutrymme. Hade jag haft den klädkoden (hade aldrig hänt) hadenig mina vänner kommit i allt från vita klänningar med blommor till svarta jeans och t-shirt.
 
Och jag har i princip alltid svart, oavsett årstid, och sällan klänning så hade nog kommit i byxor och top, svart eller möjligen grått.
 

Liknande trådar

Körning En av mina vänners dotter ska gifta sig i sommar och de ska åka häst och vagn hem från kyrkan. Hennes gamla ponnytravare ska dra min...
Svar
9
· Visningar
623
Senast: Keb71
·
Kläder & Bli fin Jag blev lite slumpartat bjuden på bröllop i Maj med klädkod kostym (antar att det är mörk kostym som åsyftas) och jag behöver shopping...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 281
Senast: cirkus
·
Kläder & Bli fin Hej, Jag har flyttat nu i sommar och ska börja nytt jobb nästnästa vecka, i och med flytten tog jag ett val att vara öppen med att jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 255
Senast: Lingon
·
Kläder & Bli fin Har ni sett en tröja med sådana ärmslut på bilden som inte är luddig? (Läs kan användas på jobbet, vi har ganska fri klädkod, men ludd...
Svar
12
· Visningar
856
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp