Bukefalos 28 år!

"Vi klär oss sommarfina"

Fast det är i så fall skillnad på okunskap och där man kan få tydliga, korrekta svar (t ex "klädkod kavaj, vad ska jag ta på mig?") jämfört med att inte bli ett dugg klokare (tex klädkod festfin)
Ja jo, jag menade mer att huruvida folk kommer ställa frågor på nätet har väldigt lite med eventuell klädkod att göra eftersom folk frågar om ALLA klädkoder härinne. Det var inte helt seriöst menat, därav smileyn. Klädkoder generellt upprör mig inte särskilt mycket så jag tar mig rätten att svara lite lättsamt.
 
För att svara på frågan: Jag hade klätt mig i något med mycket blommor, jag gillar blommor.

Jag tillhör också de som tycker att det är vettigare att låta bli att skriva klädkod än att uppfinna en egen. Om man nu måste uppfinna en egen klädkod får den vara jävligt tydlig, tex damer ska ha lila klänning som går nedanför knäna och herrar enfärgad kostym, slips och matchande näsduk. Sen skulle jag mest troligt inte gå på en tillställning som hade en så exakt klädkod ...
 
Jag tänker att när man skriver "sommarfin", "vitt" etc får man räkna med stor spridning om man har olika typer av folk som är inbjudna. Och det kan ju vara något som uppskattas av värd så väl som inbjudna.
Jag ser inga problem med såna klädkoder. Jag har aldrig känt mig obekväm pga sånt.

Sen en fleece med vargar förstår jag inte hur någon vuxen kan tolka som rätt i det sammanhanget. Men ja.. Man riskerar ju alltid att folk inte förstår och finns risk för sånt och man själv tar illa upp av sånt får man safe:a med "kavaj/etc".
 
Senast jag var på bröllop var "klädkoden" sommarfin.
Personen bredvid mig hade fleecejacka med vargar på och jeans. Kanske inte riktigt vad som avsågs. Det är ju ok om inte värdparet hade varit uppenbart irriterade, trots att det i min mening var de som klantat sig med en märkligt diffust klädkod. Skriv kavaj för bövelen! Det är ju det som avses till 99% eftersom klädkod mest förekommer i lite formellare sammanhang.
Dessutom är det rätt ohyfsat att bli sur på gästernas klädsel. Klädkoden bör inte vara till för att värdarna ska styra över gästernas klädsel, utan som en hjälp åt gästerna så att de slipper känna sig över- eller underklädda.
 
Jag skulle ta på mig en klänning med bara ben, sandaler, ballerina- eller klackskor och en nättare kofta/bolero. Skulle det vara kallt skulle jag kunna ta ljusa jeans och någon ljus skjorta eller top + ev. en enkel kavaj. Hade klädkoden varit till bröllop skulle jag dock ha skippat jeansen och tagit några linne- eller bomullsbyxor istället.
 
Jag var på ett bröllop en gång där klädkoden var "känn dig fin". Någon kom i silkig långklänning, andra i kortare och/eller enklare klänningar, de äldre kvinnorna (och jag :P) kom i "kostymbyxor" och top/blus. Männen kom i kostym eller skjorta med byxor. Det var lite blandat men ingen stack ut alltför mycket vad jag minns och det var en trevlig fest.
 
Valfri klädsel, hade ju varit mer hjälpsamt för gästerna än den där koden.

När min svåger gifte sig var klädkoden "festlig sommarklädsel". Så helt meningslöst! Den koden täcker ju helt enkelt in allting man öht kan ha på sig på ett bröllop på sommaren. Varför skriver man inte bara Valfri klädsel - om man nu på allvar tror att ingen klädkod alls kommer att tolkas som frack. (Just vid bröllop finns kanske risken.)

Ja men precis! Och jag förstår liksom inte vad man vill uppnå med "sommarfin". Tror man att ens gäster skulle klä sig så hiskeligt på ett kalas på sommaren om de fick ha på sig vad de ville att man måste definiera att de ska vara "sommarfina". Va det nu blev för skillnad. :confused:
 
Jag var på ett bröllop en gång där klädkoden var "känn dig fin". Någon kom i silkig långklänning, andra i kortare och/eller enklare klänningar, de äldre kvinnorna (och jag :P) kom i "kostymbyxor" och top/blus. Männen kom i kostym eller skjorta med byxor. Det var lite blandat men ingen stack ut alltför mycket vad jag minns och det var en trevlig fest.

Fast frågan är ju vad som hade hänt om det hade varit "valfri klädsel". Hade folk kommit i sådant de inte kände sig fina i? Det där känns ju nästan mer som ett annat sätt att skriva "valfri klädsel på" :)
 
Ja men precis! Och jag förstår liksom inte vad man vill uppnå med "sommarfin". Tror man att ens gäster skulle klä sig så hiskeligt på ett kalas på sommaren om de fick ha på sig vad de ville att man måste definiera att de ska vara "sommarfina". Va det nu blev för skillnad. :confused:
Den skillnad jag aktivt förhöll mig till vid det tillfället var genusuttryck, eller feminitet. Riktiga klädkoder är ju mycket tydligt relaterade till könsnormer för kläder, med mannens klädsel som utgångspunkt för "finhetsnivån" (kavaj, smoking).

Valfri klädsel kräver inte feminitet på samma vis. Tillåter det, ja, men kräver det inte. Jag går ogärna i klänning eller kjol tex, och skulle aldrig ta på mig det vid valfri klädsel.

Hittepåklädkoderna tolkar jag ändå - välvilligt - som en strävan efter en lite "finare" och konventionell tillställning. I det ingår i min tolkning att man tänker sig kjol/klänning på sommaren. I det konvenrionella och "fina" är ju vissa könsnönster synligare än till vardags.
 
Jag förstår inte varför folk är upprörda? Vem som helst får väl hitta på en klädkod för hens fest? Eller?

Sommarfint för mig är uppklätt men fortfarande bekvämt, klänningar, ljusa jeans/vita med en fin ljus topp i härligt gärna blommigt mönster. Sandaletter istället för sneakers.
 
Jag tänker att när man skriver "sommarfin", "vitt" etc får man räkna med stor spridning om man har olika typer av folk som är inbjudna. Och det kan ju vara något som uppskattas av värd så väl som inbjudna.
Jag ser inga problem med såna klädkoder. Jag har aldrig känt mig obekväm pga sånt.

Sen en fleece med vargar förstår jag inte hur någon vuxen kan tolka som rätt i det sammanhanget. Men ja.. Man riskerar ju alltid att folk inte förstår och finns risk för sånt och man själv tar illa upp av sånt får man safe:a med "kavaj/etc".
Sen när blev det nånsin rätt med vargtryck och fleece :D
 
Jag förstår inte varför folk är upprörda? Vem som helst får väl hitta på en klädkod för hens fest? Eller?

Sommarfint för mig är uppklätt men fortfarande bekvämt, klänningar, ljusa jeans/vita med en fin ljus topp i härligt gärna blommigt mönster. Sandaletter istället för sneakers.

Klädkoder är till för att underlätta för gästerna, inte sätta myror i huvudet på dem.

För dig är ovanstående sommarfint, för andra betyder det fleece med vargtryck...
 
Klädkoder är till för att underlätta för gästerna, inte sätta myror i huvudet på dem.

För dig är ovanstående sommarfint, för andra betyder det fleece med vargtryck...

Jag tror det är väldigt få som har fleece jackor i sommarvärmen, just den här sommaren har ju varit iskall men en ''vanlig'' sommar.

Just sommarfina tycker jag är svårt att misstolka.
 
Jag tror det är väldigt få som har fleece jackor i sommarvärmen, just den här sommaren har ju varit iskall men en ''vanlig'' sommar.

Just sommarfina tycker jag är svårt att misstolka.

Och jag har visat på tidigare i tråden att jag har jättesvårt att tolka hur jag ska klä mig "sommarfint", dvs det är inte så självklart för alla.

Dvs det hade varit bättre med "valfri klädsel" eller en vedertagen klädkod som tex kavaj.
 
"Vi klär oss sommarfina" är klädkoden på ett 50-års kalas jag ska på.
Hur skulle ni klä er?

En vacker klänning, sjal/cape eller kavaj och passande skor?
Sommarfint = ljust? Så vit botten eller pastell på klänningen skulle jag tro :)

Herrarna chinos med ljus skjorta samt tex mörkblå kavaj eller ljusare kostym? :)

Hade det varit en grillkväll och inte bröllop hade ljusa/vita tunnare byxor på dam fungerat men jag anser att kvinnor skall bära klänning eller kjol på bröllop, helst! ;)
 
Senast ändrad:
Senast jag var på bröllop var "klädkoden" sommarfin.
Personen bredvid mig hade fleecejacka med vargar på och jeans. Kanske inte riktigt vad som avsågs. Det är ju ok om inte värdparet hade varit uppenbart irriterade, trots att det i min mening var de som klantat sig med en märkligt diffust klädkod. Skriv kavaj för bövelen! Det är ju det som avses till 99% eftersom klädkod mest förekommer i lite formellare sammanhang.

Då är det nog mer fel på männniskan än på klädkoden, jeans och fleece på bröllop SKA man veta att det inte passar sig. Hua.
 
Och jag har visat på tidigare i tråden att jag har jättesvårt att tolka hur jag ska klä mig "sommarfint", dvs det är inte så självklart för alla.

Dvs det hade varit bättre med "valfri klädsel" eller en vedertagen klädkod som tex kavaj.

Skjorta och shorts/kjol tycker jag är helt ok/snyggt faktiskt :D
 
Skjorta och shorts/kjol tycker jag är helt ok/snyggt faktiskt :D

Och jag tycker shorts har lika lite på en mer formell fest att göra som badbyxor eller pyjamas.

Jag menar inte att jag har rätt gällande shortsen. Men om shorts är "sommarfint" eller inte är ju ytterligare ett exempel på hur värdelöst det är med hittepåklädkoder. Upp till var och en att tolka vad värden kanske menar. Eller inte. Om värden inte bryr sig om folk kommer i shorts så är det ju bara att skriva just "valfri klädsel" :)
 
Den skillnad jag aktivt förhöll mig till vid det tillfället var genusuttryck, eller feminitet. Riktiga klädkoder är ju mycket tydligt relaterade till könsnormer för kläder, med mannens klädsel som utgångspunkt för "finhetsnivån" (kavaj, smoking).

Valfri klädsel kräver inte feminitet på samma vis. Tillåter det, ja, men kräver det inte. Jag går ogärna i klänning eller kjol tex, och skulle aldrig ta på mig det vid valfri klädsel.

Hittepåklädkoderna tolkar jag ändå - välvilligt - som en strävan efter en lite "finare" och konventionell tillställning. I det ingår i min tolkning att man tänker sig kjol/klänning på sommaren. I det konvenrionella och "fina" är ju vissa könsnönster synligare än till vardags.

Jag håller med om att namnen i sig kan ifrågasättas, framför allt eftersom de inte ens stämmer eller är specifika för den klädkoden (kavaj, mörk kostym). Men det är ju bara möjligtvis med "högtidsdräkt" som kvinnorna tvingas bära klänning. Och i dagens verklighet skulle man nog komma undan med frack även som kvinna om man nu skulle vilja det :)
 

Liknande trådar

Körning En av mina vänners dotter ska gifta sig i sommar och de ska åka häst och vagn hem från kyrkan. Hennes gamla ponnytravare ska dra min...
Svar
9
· Visningar
623
Senast: Keb71
·
Kläder & Bli fin Jag blev lite slumpartat bjuden på bröllop i Maj med klädkod kostym (antar att det är mörk kostym som åsyftas) och jag behöver shopping...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 281
Senast: cirkus
·
Kläder & Bli fin Hej, Jag har flyttat nu i sommar och ska börja nytt jobb nästnästa vecka, i och med flytten tog jag ett val att vara öppen med att jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 255
Senast: Lingon
·
Kläder & Bli fin Har ni sett en tröja med sådana ärmslut på bilden som inte är luddig? (Läs kan användas på jobbet, vi har ganska fri klädkod, men ludd...
Svar
12
· Visningar
856
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp