Bukefalos 28 år!

Vi med svårlastade hästar!

Sv: Vi med svårlastade hästar!

*kl*

Man får höra till leda att det "bara är en ledarskapsfråga", att hästen inte litar på en, att man gör "fel" osv...

Det är kanske inte så enkelt. Jag har ett fullblodssto som följer med överallt, ibland med lite övertalning, men ändå...uppför trappor, in i skrubbar (inte med flit), under pressenningar mm

MEN... lastning har varit ett stort problem!
Jag har fått hjälp, med mer eller mindre lyckat resultat, men till slut har jag äntligen löst det själv, och nu åker vi ofta transport.
Lastning för min fröken är en färskvara, och går det lite för lång tid mellan gångerna, så kan det vara lite stök.

Jag lastar ALLTID på och av själv för hon slår för att träffa (och hon är j-igt pricksäker) ifall någon annan står bakom och försöker hjälpa till.

Så här gör jag:
Repgrimma utanpå lädergrimman och longerlina på henne.
Longerlina fastsatt i ringen på utsidan på transportens högra sida som ligger ihoprullad på marken först.
Jag gå in i transporten, drar longerlinan runt bommen och går ut igen.
Jag ställer mig bredvid rampen och manar fram henne med rösten och ett lätt tryck på linan. Så fort hon går fram ger jag efter. Nu får hon välja själv: går hon rakt in är allt bra, annars går jag över rampen, plockar upp linan jag lagt och lägger den om rumpan på henne.
Nu har jag styrning både fram och bak på henne. Ett lätt tryck både fram och bak med hjälp av linorna gör att hon för det mesta går rakt in. Ibland slänger hon sig både en och två gånger, stegrar ibland och går sedan rakt in.
Jag lägger linan som sitter i transporten runt den utskjutande "haken" som man stänger luckan med och håller den sträckt (fungerar som "bakbom" medan man fixar med skiljevägg och riktig bom) linan som går till grimman lägger jag över ryggen på henne för att undvika att den hamnar på golvet.
Jag står på höger sida och flyttar skiljevägg och lägger på bakbommarna, stänger luckorna, går runt, tar av repgrimman och sätter fast henne.
Avlastning:
Knäpper loss, knäpper fast ett grimskaft som jag lägger över ryggen, går bak och tar ned luckorna, bort med bakbommar och skiljevägg och säger "Varsågod, backa"

Folk brukar erbjuda sig att hjälpa till, men jag tackar alltid bestämt nej, även när de envisas. Jag brukar även tala om att det går bättre om de avlägsnar sig.
 
Sv: Vi med svårlastade hästar!

Låter lite som min häst då, att han backar när man sätter lite press på honom. Där av har jag haft linan runt bommen och när han upptäckt att det inte gav så mycket att streta bakåt så har han slutat och sen gått fram istället efter ett tag. Han kom ju inte ens en cm bakåt då jag har så pass mycket mer "power" med linan runt bommen. Skulle hästen få panik är det ju bara att släppa linan så glider den loss fort utan problem, men förhoppningsvis så hinner man läsa av hästen innan panik uppkommer.
 
Sv: Vi med svårlastade hästar!

Fick ett jättebra tips när jag var på klninken med min häst då han totalvägrade att gå in i transporten, vilket jag inte var riktigt förbered på så visste inte riktigt vad jag skulle ta mig till.
Men som tur var så kom nån och hjälpte oss.

Fick tipset att backa intill släpet tätt intill en vägg precis så tätt att du i princip bara kan fälla ner luckan. Sen går man fram så pass långt att bogen hamnar lite framför där ytterkankterna slutar på rampen. Sen får man hästen att ta upp framdelen på rampen och utan att sätta någon press försöka locka/muta in hästen i transporten. Ha någon som står vid ena sidan om bakdelen gärna hamnar utanför rampen. Men det bra med detta är att hästen inte kommer undan med att backa iaf:). funkade jättebra tog kanske 10 min att få upp hästen på släpet igen.

testade innan jag fick detta tipset att dra en lina runt frambommen men hästen höll på att ha sönder hela släpet så det kommer jag inte försöka mig på igen..

Hoppas nån förstod min förklaring inte alltid den bästa på att förklara hur saker och ting ska gå til:)
 
Sv: Vi med svårlastade hästar!

testade innan jag fick detta tipset att dra en lina runt frambommen men hästen höll på att ha sönder hela släpet så det kommer jag inte försöka mig på igen..
Det är bara idioter som anser att man ska vinscha in hästen om huvudet* blir gaaalen*.
Det går i värsta fall att lyfta in kusen bakifrån. Lugnt o fint bara.
 
Sv: Vi med svårlastade hästar!

ja det var verkligen inte ett bra tips.. var några andra som försökte hjälpa oss innan denna personen kom med sitt tips som funkade mycket bättre. fattar inte att man vågar dra dom upp med en lina kändes som både häst och släp skulle förstöras.

eftersom jag inte haft några problem innan med lastning så står man ju lite handfallen den dagen som man får problem och inte vet hur man ska få upp hästen på släpet.
 
Sv: Vi med svårlastade hästar!

Fick ett jättebra tips när jag var på klninken med min häst då han totalvägrade att gå in i transporten, vilket jag inte var riktigt förbered på så visste inte riktigt vad jag skulle ta mig till.
Men som tur var så kom nån och hjälpte oss.

Fick tipset att backa intill släpet tätt intill en vägg precis så tätt att du i princip bara kan fälla ner luckan. Sen går man fram så pass långt att bogen hamnar lite framför där ytterkankterna slutar på rampen. Sen får man hästen att ta upp framdelen på rampen och utan att sätta någon press försöka locka/muta in hästen i transporten. Ha någon som står vid ena sidan om bakdelen gärna hamnar utanför rampen. Men det bra med detta är att hästen inte kommer undan med att backa iaf:). funkade jättebra tog kanske 10 min att få upp hästen på släpet igen.

testade innan jag fick detta tipset att dra en lina runt frambommen men hästen höll på att ha sönder hela släpet så det kommer jag inte försöka mig på igen..

Hoppas nån förstod min förklaring inte alltid den bästa på att förklara hur saker och ting ska gå til:)

Alla tips är bra men det tipset skulle inte funka för min då han gladligen går upp på rampen. Jag kan placera honom precis överallt på rampen men steget in i transporten är värre :crazy: dvs jag kan skicka upp honom från alla håll och kanter på rampen och han står där så fint som värsta cirkushäst. Men hemma kan jag stå utanför och skicka in honom i transporten.

Så vad är det som gör vår transport så farlig på bortaplan?
 
Sv: Vi med svårlastade hästar!

KL

Jag håller delvis med Axel faktiskt. Inte springa, men ta sats och köra powerskritt är det enda som funkar både på min islänning och på den gamle fjordingen i stallet.

Vi testade med lina runt bomen, funkade inte ett skit, min häst slängde sig bakåt eller stegrade om man försökte trycka på lite bakifrån med.

Min stannade också halvvägs upp på rampen, sen blev det stopp, eller så slängde han sig bakåt eller stegrade.

Vi försökte både att vänta ut honom när han väl kom upp på rampen, locka, och trycka på bakifrån. Det funkade inte.

Det som funkade för oss var att det skulle gå fort! Inte springa! Behåll lugnet men var bestämd. Gå 5-10 meter ifrån släpet, vänd runt på en 50 öring och ta sats i RASK skritt mot rampen. Så fort han stannar på rampen, så säger jag till honom att backa ner, vänder runt och går en runda. Vänder runt 10 meter ifrån rampen och ladda på igen.

Till sist gick det! Första gången tog det nästan 2 timmar, andra gången bara 1 timma, tredje gången bara 15-20 min.
Mer har jag inte lastat. Jag fick veta när jag köpte honom att han var svårlastad, och att man i värsta fall nog kan lyfta på honom. Men det har gått gansak bra.

Men för oss så funkade det faktiskt bäst så som Axel sa: Låt honom inte stå på rampen som ett fån.
Självklart ska de vänja sig vid transporten först, men är han inte rädd för den så är det bara att köra på och försöka hitta ett sätt som funkar för er.

Men prova att göra det snabbt, det kanske kan hjälpa. Inget spring, lugnt och harmoniskt. Men raskt och inget stå och gloande.
 
Sv: Vi med svårlastade hästar!

Min har åkt mycket lastbil och tycker antagligen att en transport känns lite liten. Men han går raka spåret in om man mörkar för honom, med tex en jacka över huvudet. Väl inne är han helnöjd med sin hötuss och situationen i sig. Mörkar man inte kan mamn stå på rampen i timmar. Han är inte ett dugg skärrad eller så, utan står bara och glor och ignorerar allt och alla.
 
Sv: Vi med svårlastade hästar!

Nu menade jag faktiskt inte att springa, utan bara att vända bort o ta ny fart.

Man får inte i läget på luckan börja härja o dra i hästen, vilket då kommer sig ta sig uttryck i att hästen inte vill vara med längre- gör vad som helst för att kunna fly bara.
Den ska inte få bassning för att den inte går in, utan bara för att den inte följer med- vänd därför bort från trailer- gå fram o beröm- prova igen.

Visst får en ovan häst kolla in luckan o så, men sen ska den följa med in.
HA ÖPPET FRAMTILL!!!!
Jag har varit med ett tag o min sköthäst som ung- reds in- så illa var det.
 
Sv: Vi med svårlastade hästar!

*kl*

De hästar jag har jobbat med som "vuxit" fast på lämmen har vi alltid lastat i en trailer med fronturlastning. Man måste få hästen att tänka framåt!
Ut med bommar och mellanvägg och öppet överallt det går.
Sen tar jag fart i ökad skritt (ev någon som går och smackar på bakom) och tänker mig att vi ska gå rakt igenom släpet.
Det har tagit 10-30 försök ungefär och sen har hästen gått rakt igenom släpet några gånger. Stannar hästen, backa direkt, vänd och gör om. Inget gap och tjoande. Var bara snabb i vändningarna och visa vart ni ska, även om ni ska in i transporten eller backa tillbaka.
Plocka tillbaka mellanväggen och gå igenom igen osv osv.
Tillslut har det gåt att lasta hästarna helt okomplicerat med bommar i (ca 2-3 dagars träning).

Obs: Detta har varit hästar som inte varit rädda. Dock lite osäkra och nervösa eller bara istadiga.

Lasttränade även min åring på det här sättet och hon sprang glatt in 3:e gången vi skulle åka :)
 
Sv: Vi med svårlastade hästar!

*kl*

I dag ska jag i väg i snövädret och lasta honom igen..

Fart...
Tålamod...
Han ska gå in....
Beröm...
 
Sv: Vi med svårlastade hästar!

Ingen mat förrän den är helt inne.
Kör inte med "åsnetricket":grin:
 
Sv: Vi med svårlastade hästar!

Va fan ska det snöa för....

Hästen halkade ju som bambi på hal is på rampen upp juh :(

Så i dag blev det lite rodeo...han gick först upp på rampen sen så halkade han ner på knä för styltorna gjorde så han halkade :(

Men emellan stegringarna och förbi springningarna så hade han i fall alla hovar på rampen och huvudet inne i transporten.

Men i morgon kanske det är mindre snö så vi kan testa igen utan hal ramp...

Å han blir så rustrerad när jag kräver av honom att gå in. Står han och tittar först sen så går han fram mot rampen. Laddar och sen tar han ett skutt bredvid rampen...
Men i bland tog han det lungt och gick rakt upp på rampen också...men tråkigt nog inte ändå inte :(
 
Sv: Vi med svårlastade hästar!

Min pålle han går upp på rampen han sen så händer det inte så mycket mer hur jag än håller på tycker jag :confused:

Tänkte vi kunde hjälpa och peppa varandra i denna tråd så vi kanske kan få hästar som vill åka transport :banana:

Så e det några flera som känner igen sej?

jag känner igen mig helt på det där våran arab/halblods kille rånekade att gå in i tansporten, ibland kommer dom där fasonerna tillbaka.

men jag började lasta honom varje dag men det hjälpte först inte :(

sen började jag använda kedja vid lastning då började han sköta sig och inte stegra en massa :o
men när jag hade kedja på honom (kedjerimskaft) så började han lite mer och mer på mig så då tränade vi varje dag igen och nu fungerar det :) så få din häst att lita på dig och lasta varje dag så han förstår att du inte bara ska göra tråkiga saker eller nå :)
 
Sv: Vi med svårlastade hästar!

Ja vi ska träna varje dag nu :)

I dag var framhovarna bara millimetern från att vara inne i transporten :) Så det går väl sakta med säkert framåt :)

Hade repgrimma i dag det ungerade ganska bra...
 
Sv: Vi med svårlastade hästar!

Lite... dumt att träna om den kan halka.

på´t igen bara. visa vem som bestämmer o föregå med gott exempel:bow:

Det är vår skyldighet att på ett bekvämt sätt lära dem att lastning o åkning inte är farligt- iallafall för att kunna ta sig till en klinik- den dagen det händer ngt.
 
Sv: Vi med svårlastade hästar!

Därför vi gav upp ganska fort i går...

Men i dag gick det lite bättre...framhovarna var bara millimeter från att vara inne i transporten...så det går sakta med säkert frammåt.
 
Sv: Vi med svårlastade hästar!

Därför vi gav upp ganska fort i går...

Men i dag gick det lite bättre...framhovarna var bara millimeter från att vara inne i transporten...så det går sakta med säkert frammåt.

Jag tycker du gör helt rätt som tränar :) men om du har nå sand som du kan lägga på rampen så kommer han inte att halka för dom blir ju så lätt hala nu när det är kalt :/ men sand brukar hjälpa lite :P
 
Sv: Vi med svårlastade hästar!

Hur länge tränar ni varje gång?

Min tanke när vi övade med min var att inte ge sig förrän han var inne, men håller man på i flera timmar så förstår jag att man "nöjer sig" med att sluta när man gör framsteg.

Annars om ni inte håller på så länge varje gång så skulle jag nog kört på, för när min började gå upp på rampen med alla hovar så tog det inte jättelång tid innan han gick in helt. Så det kanske är värt att köra på lite till i så fall.
Men som sagt, det beror ju helt på hur länge ni håller på nu.
 

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 880
Senast: Askur2017
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 501
Senast: Miiikaela_
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 165
Senast: mamman
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 275

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp