Bukefalos 28 år!

Vi med svårlastade hästar!

Kicki_83

Trådstartare
Min pålle han går upp på rampen han sen så händer det inte så mycket mer hur jag än håller på tycker jag :confused:

Tänkte vi kunde hjälpa och peppa varandra i denna tråd så vi kanske kan få hästar som vill åka transport :banana:

Så e det några flera som känner igen sej?
 
Sv: Vi med svårlastade hästar!

Jag har haft mkt hjälp av Ellen Ofstad (både en dvd, och att prata med henne), och klickerträning :)
 
Sv: Vi med svårlastade hästar!

Okej...ska kolla upp det ja med då :) Hoppas att det hjälper mej med :)
 
Sv: Vi med svårlastade hästar!

Min häst har varit svår att få in i transporten.

Vad jag upptäckte var att om vi var helt ensama så går han in. Han vill inte ha någon som står och vaktar vid sidan för att han ska trampa fel, inte ha någon som smackar på bakifrån, då står han still eller backar.

(vi skulle endast träna och hade ingen som helst press på oss)
Så jag gjorde som så att han och jag och en hink med gott i plus mycket tid gick till transporten för att träna.
Jag gick in och ställde mej, lät honom stå utanför om han ville men jag hade inte tänkt sluta vara där inne förens han hade gått in och ätit lite ur hinken.
Märkligt nog så tog det bara några minuter innan han traska in av sej själv. Då bara var jag där inne och sa inte så mycket, plockade lite med det i hinken bara.

Nästa gång vi tränade kom stallägaren hem och tyckte att hon skulle hjälpa till med att vakta sidan av rampen, då totalvägrade han gå igen.


(när vi lastar för att åka någonstans)
Så jag gör som så att jag har grimma och longerlina på honom, jag går in med hinken, drar linan ett varv runt bommen, på så vis så har jag mera att säga till om om han får för sej att börja backa när han väl gått upp en bit.
Så jag spänner linan lite grann och då får han ett tryck i nacken som sen lättar när han går framåt, och när han gått riktigt långt(ända in så luckan kan stängas) så får han oxå godisarna i hinken. Den som stänger luckan får stå en bit bort och stänga när jag säger att vi är klara.
Grejjen är att när han inser att gå bakåt(dom få ggr han nu gör det) inte hjälper så slutar han med det och går framåt istället

Jag började alltså bara med att låta honom stå där utan någon som helst press för att visa att det inte är farligt och sen nu så måste han gå om jag säger det och därför har vi linan.

Just det här tipset om linan hade jag inte fått någonstans ifrån men sen när jag läste en bok om körning så stog det att det var ett bra sätt att göra på.

Du har väl oxå ett kallblod?

Man måste ju dock se till individen man ska lasta, linan kanske inte alls funkar för vissa. Dom får ju inte skada sej för då är det nog ännu mer jobb man har framför sej.

Allra bäst är väl om man kan få hästen att glatt villja gå in i transporten lös.

Dock så tror jag klicker träningen kan hjälpa om man bara har skaffat sej lite erfarenhet.
Har själv börjat lite smått med det i andra samanhang men tror jag kan testa det vid lastning sen.
 
Sv: Vi med svårlastade hästar!

Vi har testat både med hjälp och ensam och han går inte in ändå :( Har inprincip inte satt nå press på honom alls utan försökt locka in honom bara.

När man försökt satt lite press på honom så backar han bara...

Jopp har också ett kallblod.
 
Sv: Vi med svårlastade hästar!

Om du inte menar att ni ska gå in,- går den självklart inte in.
Du måste vara säker på din sak- visa för din hä'st att det är bara att.....

Går den med överallt annars?

Ser många som t o m bromsar hästen när den är på väg in o sen är det slut på det roliga.

Gör du på samma sätt när du rider?
Den uppfattar då dig troligen som osäker. Varför ska den då gå in där:eek:

Om du ska hoppa.- hur gör du?
Jo du kastar plånboken på andra sidan- Vi ska!! Dessutom ha roligt- det ska vara ngt positivt o inte ngt spännt.
 
Sv: Vi med svårlastade hästar!

Ja men... jag har ju velat ha in gulingen i över ett år ju. Verkligen menat att vi ska in på många olika sätt...

Han följer med mej överallt jag skulle få för mej att gå annars men inte in i transporten.

Hmm...vet faktiskt inte om jag göra på samma sätt som när jag rider...ska tänka på det till på torsdag.

Har alltid försökt gjort det possitivt och roligt...inget spänt och negativt.
 
Sv: Vi med svårlastade hästar!

Det där med att stanna och stå helt stilla på rampen känner jag igen ;) Har haft hemska lastningsproblem med min pålle också. Dock går det bättre och bättre och nu kan jag faktiskt få IN honom i transporten utan större problem. Men det har tagit tid!

Är din häst rädd för transporten? Alltså blir den stressad osv så fort du visar transporten i stort sett..?

Har du egen transport så föreslår jag att du ställer ut den i hagen, fäller ner rampen och lägger in lite hö. Börja med att lägga det på rampen, och få den att acceptera att det inte är något farligt. När det funkar så lägger du in höet längre och längre in. Så har jag gjort med min pålle och nu är han inte längre rädd för att transporten skall käka upp honom:p

Sen har jag gått vidare med "muta - metoden", låt hästen stå på rampen och vääänta ut den, man måste verkligen ha tålamod. En gång tog det 4(!!) timmar innan jag fick lastat min, vilket är alldeles för lång tid, men det var ungefär vad han behövde:grin: Gå in och sätt dig i transporten och ha hästen i typ longerlina, låt den stå på rampen och nosa, men du måste hela tiden väcka hästen uppmärksamhet på att du verkligen vill något. Ha med dig en hink med lite foder, eller något annat gott du vet att din häst gillar. Håll linan sträckt så att hästen hela tiden känner ett litet lätt tryck från grimman/tränset, så fort den tar ett kliv framåt så släpp. Något som även funkat för mig är att när hästen tagit ett kliv in i transporten och lämnat rampen med frambenen, så har jag direkt börjat backa ut honom, innan han själv börjar backa ut. Man måste hela tiden läsa av och vara före hästen. Gör så några gånger, går hästen in så ge den en massa gott, så den förknippar transporten med något bra.

Så har jag tränat min häst, och han är långt ifrån en självlastad häst, men nu går han in i stort sett på en gång, men backar ut så fort någon går bakom, så man hinner inte stänga. Därför har jag de två sista gångerna tagit hjälp av någon som kan stå på sidan så att han vänjer sig, börjar han att bråka alltför mkt har jag lagt upp linor på backen som en ram, och då brukar han oftast gå in som en ängel :) han har aldrig tidigare accepterat linor vid lastning, utan att han blivit rent ut sagt farlig. Men det går definitivt framåt och han accepterar och respekterar linorna nu, så träna, träna och åter träna så sitter det där en dag.

Lycka till! :)
 
Sv: Vi med svårlastade hästar!

Han verkar inte ett dugg rädd för den. Han går runt utanför och puffar på den och undersöker. Likadanat inuti så långt han kommit in iaf :D

Hagen kommer jag inte in i just nu...för mycket lera så jag kommer att köra fast :( Men ska testa göra det på ridbanan.

Ja just det tålamod var det :) Vi har kommit så långt så att i dag tex hade han alla fyra hovar på rampen och även nån framhov inne i transporten någon kort stund. Så han stog och åt hö inne i halva trasporten typ. Sträckte på sin hals bra mycket

Men ska tänka på att ha longerlina nästa gång...grimskaft e lite kort...

Fortsätt kämpa du med...snart har vi själv lastande hästar :D
 
Sv: Vi med svårlastade hästar!

att stå på luckan som ett fån- ger inget. Ta fart- spring gärna.
Har det gått så lång tid o du har varit ej målmedveten behöver du nog anlita hjälp- ngn som han alltid går med.
Lycka till!
 
Sv: Vi med svårlastade hästar!

Jaha står jag på luckan som ett fån det visste jag inte...men tack för upplysningen...

Och Tack för hjälpen....den kommer verkligen till nytta...
 
Sv: Vi med svårlastade hästar!

Ok, skönt att han inte är rädd för transporten iaf, det var min:angel: hehe..

Ja, men på med longerlinan så att man slipper flyga som en vante ifall hästen skulle få panik och kasta sig bakåt :p Om du inte har tänkt att binda upp honom utan bara lastträna, så släng på en repgrimma som är lite "skarpare".

Något som även har fungerat för mig är att lägga äpplen inne på golvet i transporten (min häst är ett äppelfreak), så att hästen verkligen måste ta några kliv framåt för att nå det där goda :p

Träna på bara, det sitter nog snart skall du se, man hittar nästan alltid nya "knappar" när det gäller hästar, så på ett eller annat sätt går det till slut.

Får hoppas på att vi har självlastande hästar inom de närmsta åren iaf ;)
 
Sv: Vi med svårlastade hästar!

att stå på luckan som ett fån- ger inget. Ta fart- spring gärna.
Har det gått så lång tid o du har varit ej målmedveten behöver du nog anlita hjälp- ngn som han alltid går med.
Lycka till!

Känner bara att jag måste fråga..? Hur tänker du när du säger att man skall SPRINGA in med en häst i transporten, med ett tungt kallblod dessutom, som inte VILL gå längre än till rampen? Det skulle jag gärna vilja se...

Hästar har klaustrofobi, någonting man måste träna "bort". Hade det gått att bara ta hästen i grimskaft och springa in i transporten hade nog alla med svårlastade hästar redan gjort det.
 
Sv: Vi med svårlastade hästar!

Om hästen litar på sin människa följer den med trots att den är rädd= den lär sig o får än mer förtroende o respekt för den här människan som inte utsätter den för verkliga faror.

Man måste vara lugn o trygg o inte spä på hästens rädsla.
 
Sv: Vi med svårlastade hästar!

Håller med dig. Springa in i transporten skulle jag inte gjort. Däremot gå in i transporten "som om det vore det mest naturliga i världen", och så får man se hur långt hästen följer med :p
 
Sv: Vi med svårlastade hästar!

Jag sällar mig till denna skaran.

Min häst är inte ett dugg rädd för transporten. Han är bara väldigt spänd i nya miljöer så lasta honom hemma aldrig några problem, jag gör det själv.

Lasta på bortaplan värre :crazy:

Ibland går det bra och ibland inte. Sist var jag på atg-kliniken och där sprang travhästarna förbi på sin träningsrunda precis utanför parkeringen så det var bara att glömma att lasta honom där. Fick backa in stallporten och lasta därifrån.

Så någon med tips på hur jag får honom att lyssna lika bra på mig på bortaplan som på hemmaplan mottages tacksamt.
 
Sv: Vi med svårlastade hästar!

Om hästen litar på sin människa följer den med trots att den är rädd= den lär sig o får än mer förtroende o respekt för den här människan som inte utsätter den för verkliga faror.

Man måste vara lugn o trygg o inte spä på hästens rädsla.

Ja, givetvis har du rätt i att en häst följer den människa, dess ledare som den har tillit till, men även den snällaste hästen kan vara rädd och osäker på vissa saker. Man får också tänka på att hästar är flyktdjur och har klaustrofobi, så även om ens häst litar på en, så finns det fortfarande saker som gör den rädd och osäker. Att ha en svårlastad häst är ingen ovanligt, jag tror alla hästar någon gång, mer eller mindre varit osäker när den skall lastas.

Det tar också tid att lära hästen att gå in i små, mörka trånga utrymmen. Även om din häst litar på dig till 110% så har den fortfarande skäl till att vara osäker, och man måste träna hästen till att det inte är något farligt, först då litar hästen på dig, när du visat den.
 
Sv: Vi med svårlastade hästar!

Håller med dig. Springa in i transporten skulle jag inte gjort. Däremot gå in i transporten "som om det vore det mest naturliga i världen", och så får man se hur långt hästen följer med :p

Ja, precis. Jag har fått lära mig att gå iväg ca 10 meter från transporten, slå en volt, gå i ett raskt tempo och aldrig vända sig mot hästen och stå och titta på den och smacka, utan man skall leda hästen, vända bort huvudet när man är på rampen, samt sänka och slappna av i axlar och kropp så att hästen får en "inbjudning" in i transporten :)
 
Sv: Vi med svårlastade hästar!

det där med bortaplan är nog "bara" att öva på, både med och utan transport (alltså all träning med att vänja hästen vid att vara lugn och konsentrerad på bortaplan behöver inte involvera transporten hela träningsstunden. Åk "bort", lasta ur, gå en promenad eller så (jag tricktränar tex bla så det skulle jag kanske ha valt. Eller rid en sväng), och så lasta och åk hem?).
 
Sv: Vi med svårlastade hästar!

det där med bortaplan är nog "bara" att öva på, både med och utan transport (alltså all träning med att vänja hästen vid att vara lugn och konsentrerad på bortaplan behöver inte involvera transporten hela träningsstunden. Åk "bort", lasta ur, gå en promenad eller så (jag tricktränar tex bla så det skulle jag kanske ha valt. Eller rid en sväng), och så lasta och åk hem?).

Glömde skriva det att vi tränat och tränat och tränat på bortaplan och ibland funkar det men oftast så låser han sig och blir spänd eller går in i sig själv och blir okontaktbar. Han är likadan när man rider, väldigt känslig för förändringar om det så bara är att en soptunna bytt plats.

Han känns som den hästen i flocken som ska hålla koll på allt och varna alla andra ingen ledare utan mer den som ska ha koll. Hans mamma är en ledare och en helt annan typ av häst hon var svårlastad som ung 8men inte alls på samma sätt som han) men nu är det inga problem att lasta henne. Vi hade en riktig dust en gång och efter det så fattade hon att det var jag som bestämde och har inte ifrågasatt det mer.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 594
Senast: Askur2017
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 407
Senast: Miiikaela_
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 024
Senast: mamman
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 132

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp