Vi ska bli med kanin!

Stinaelin

Trådstartare
Hej,

Om ca 1 månad ska vi få hem vårt kanin Kanina. Hon (?) ska få bo året runt i trädgården i inredd isolerad bur + hage, ca 1 meter högt staket hade vi tänkt.

Kaninen är av dvärgvädur/lejonhuvad kanin. Jag har tingat även hennes bror (?), eftersom jag inte vill ha en ensam kanin, men det är inte säket jag får honom, i så fall kanske jag måste se mig om på blocket efter en till kanin.

Nu vill jag ha era kanin-tips, jag har aldrig ägt en kanin. Jag ska givetvis läsa på också, så det blir rätt mat och annat som är viktigt, men jag tänkte att ni kanske hade bra kanintips att dela med er av.

Tack!
 
Sv: Vi ska bli med kanin!

Rent spontant var det första jag tänkte på att en kanin kan lätt hoppa över ett staket på 1 meter om det inte är nättak på. Det är också jätteviktigt för att utestänga ev rovdjur både från marken och ovan. :)
 
Sv: Vi ska bli med kanin!

jag reagerade också på att det bara var en meter högt. det hoppar dom lätt över om dom vill. men du vet inte om det är en hona eller hane du får? skaffar du en till och stoppar den i samma bur så kan konsekvenserna blir hemska/stora! är det två hanar så kommer dom förmodligen börjar slåss när de blir könsmogna, runt 12 veckors ålder, men det varierar. är det en hona och en hane får du räkna med kaninungar 28-33 dagar efter att du släppt ihop dom. är det två honor så kan de fungera, om du släpper ihop dom från liten. men 2 vuxna honor kan också slåss! bästa är ju att ta 2 syskon honor från samma kull. risken är då stor att de håller ihop livet ut. själv har jag 15 kaniner jusst nu.
stora rovfåglar kan lätt ta dom uppifrån om det inte finns tak. hö skall de ju ha varje dag. färskt vatten och bra mat. jag har rabbfor till mina, fiberhalten ligger på 15-16 % vilket är perfekt. grönsaker och frukter gillar de också. och såklart kvistar att gnaga/vässa tänderna på. gräs mm.
 
Sv: Vi ska bli med kanin!

Kul med kaniner, men du behöver verkligen läsa på MYCKET mer INNAN ni tar hem någon kanin överhuvudtaget.....
1. Väldigt viktigt att helt säkertveta könet på kaninerna du köper.
Två systrar som växer upp ihop, kan fungera jättebra. Dock ingen garanti när de blir könsmogna. (läs punkt 5)
2. Två hanar är helt uteslutet, de slåss tills den ena dör.
3. En hane och en hona parar sig oavbrutet och det blir ungar även om de är syskon. Det förvånar mig att folk inte inser det.
4. Bestämmer ni er för två honor, måste buren vara dubbelt så stor.
Minimimått på bur till EN dvärgkanin är 120 cm lång, 60 cm djup och 60cm hög.
Dessa mått är invändiga mått .
5. Kaniner som inte kan bo i samma bur, kan fortfarande ha glädje av att bara SE varandra. Ställ burarna jämnsides eller mitt emot varandra.
6. En utebur/ betesbur som står direkt på marken, måste ha kraftigt nät.
Nätet måste finnas både under buren (gräv ner) samt ovanpå. Ni kan inte räkna med att ha en hage utan tak. Även om inte eran kanin hoppar ut, kommer garanterat andra djur hoppa in. Vanligt hönsnät gnager kaninen igenom.
 
Sv: Vi ska bli med kanin!

Delvis KL

Tack för svaren! :)

Ja, jag ska läsa på innan, har 4 veckor (minst) på mig till detta.

Där jag hämtar kaninen/kaninerna har de ca 1 meter högt stängsel, och det var därför jag har det som urprungsplan. Det kan alltså behövas mer, ok.

Jag ska givetvis ta reda på vilket kön kaninen/kaninerna har, och kastrera. Jo, jag vet faktisk hur barn blir till ;)

Intressant dock med könsbestämning; orsaken till att dessa kaninungar finns öht, är att en hos veterinären könsbestämd hona råkade bli pappa... Så då tänkte jag att det finns tydligen inga garantier, så kasterering it is.

Tror ni inte att en kastrerad bror och syster kan trivas ihop?

Jag ska till bibblan och hitta en bra kaninfaktabok idag tänkte jag, ska bli kul att läsa på (jag är en faktaboknörd... :cool: )...

Ge mig gärna mer tips, gärna sådant man kanske inte hittar i kaninfaktaboken. Tack! :bow:
 
Sv: Vi ska bli med kanin!

Minimimått på bur till EN dvärgkanin är 120 cm lång, 60 cm djup och 60cm hög.
Dessa mått är invändiga mått .

Nej, det stämmer inte (tyvärr). Minimimåtten för dvärgkanin är 100 x 50 x 50 - och på denna yta får man dessutom hålla två djur. Ja, det är väldigt litet, men så ser gällande regler ut. http://www.jordbruksverket.se/amnes...ur/kaniner.4.62af51191240430af4d80002643.html

TS, kaniner är inte så svåra djur att hålla, men de kan bete sig lite oförklarligt emellanåt. ;) Ett stängsel på 1 m räcker (typ kompostgaller) - men de måste i så fall ha ett nättak också, som skydd mot katter, fåglar och oplanerade utflykter. Om du har tänkt att göra en permanent inhägnad är det också bättre med ståhöjd så du slipper kravla runt på knäna. :)
 
Sv: Vi ska bli med kanin!

Nej, det stämmer inte (tyvärr). Minimimåtten för dvärgkanin är 100 x 50 x 50 - och på denna yta får man dessutom hålla två djur. Ja, det är väldigt litet, men så ser gällande regler ut. http://www.jordbruksverket.se/amnes...ur/kaniner.4.62af51191240430af4d80002643.html

TS, kaniner är inte så svåra djur att hålla, men de kan bete sig lite oförklarligt emellanåt. ;) Ett stängsel på 1 m räcker (typ kompostgaller) - men de måste i så fall ha ett nättak också, som skydd mot katter, fåglar och oplanerade utflykter. Om du har tänkt att göra en permanent inhägnad är det också bättre med ståhöjd så du slipper kravla runt på knäna. :)

Då är måtten ändrade de senaste 10 åren... Jag har fött upp kaniner och då var det de mått jag skrev. Sorgligt, hoppas verkligen att folk inte använder sig av dessa pyttemått ! Å definitivt inte till TVÅ. Kaniner......
 
Sv: Vi ska bli med kanin!

Jag vill inte låta överlägsen och detta står säkert i typ alla kaninböcker men det här är lite av jag vet efter att ha haft kanin i ca en månad. Glöm inte att ge kaninen mat varje dag. Kaninens vatten ska bytas en gång per dag på sommaren och på vintern ska det bytas två gånger per dag eller om vattnet har frusit till is. Ska ha fri tillgång till hö. På vintern ska kaninen ha halm fast på sommaren är det inget måste. Så fort jag ser att min kanin fryser lägger jag in mer halm och hö. Om man har en tvåvåningsbur (det har jag) ska man stänga dit ner så de inte kan komma för nära marken på vintern. När jag hämtade min kanin hade jag stängt dit ner från början så han först skulle lära känna mig sakta men säkert. Man ska städa buren en gång i veckan. P.g.a att jag inte har någonstans att ha min kanin när jag städar så släpper jag ner honom JUST DÅ (på vintern, på sommaren kommer han kunna springa upp och ner hela tiden. Vi har haft öppet till den nedre våningen ett tag för det blev så varmt men sen så snöade det igen och då stängde vi igen.) Om man vill kan man köpa kompostgaller och ha kaninen där när man städar. Eftersom den står tillfälligt där så kan man ha den just bredvid sig så man har koll på kaninen. Man ska ta ut den i sele MINST en timme per dag. (Dock kan man dela upp tiden...) Ta INTE in kaninen på vintern! Då börjar de lägga av sig vinterpälsen. Dock gör det inte lika mycket på sommaren...
Hoppas att det går bra med kaninen/kaninerna! xD :-D
 
Sv: Vi ska bli med kanin!

2. Två hanar är helt uteslutet, de slåss tills den ena dör.
.

Det måste faktist inte vara helt uteslutet. Vi har två kastrerade bröder som fungerar utmärkt ihop. Sen kan jag hålla med om att det inte är något att rekommendera, eftersom det i de flesta fall inte funkar.

Våra kaniner har 3 ytterligare bröder som också utan problem lever kastrerade ihop. Kanske är en ovanligt vänlig och timid släkt :).
 
Sv: Vi ska bli med kanin!

I mtt fall vet jag inte ännu vilket kön de har, men jag ska boka tid hos veterinär för kastrering och könsbestämning.

Kan det inte fungera som hos katter; jag har haft många syskon, bröder och systrar som fungerar utmärkt ihop så länge de blivit kastrerade och växt upp tillsammans.

Jag hoppas på det, men märker jag att de slåss så separerar jag dem givetvis.
 

Liknande trådar

Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 155
Senast: Stinaelin
·
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 576
Senast: KesoNeso
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 944
Senast: tanten
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 166
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp