Bukefalos 28 år!

Vi ska eventuellt hyra en gård lite tips tack:).

Sv: Vi ska eventuellt hyra en gård lite tips tack:).

Jag tycker inte alls att vi är några pessimister. Det är sant att man inte får nått vidare betalt för gamla travare. Det är faktiskt så att man inte ens för ett ungt halvblod får igen pengarna det kostar att föda upp det. Sälja hästar är svårt, sälja gamla travare är ändå svårare.

Ärligt talat tycket jag det låter hemskt mycket med 5000 i kallhyra och full skötsel av en hel gård + djurens försäkringar samt renovering av gården i syfte att höja värdet. Du blir utnyttjad om du går på det:eek:
 
Sv: Vi ska eventuellt hyra en gård lite tips tack:).

kullerbytta skrev:
Jag tycker inte alls att vi är några pessimister. Det är sant att man inte får nått vidare betalt för gamla travare. Det är faktiskt så att man inte ens för ett ungt halvblod får igen pengarna det kostar att föda upp det. Sälja hästar är svårt, sälja gamla travare är ändå svårare.

Ärligt talat tycket jag det låter hemskt mycket med 5000 i kallhyra och full skötsel av en hel gård + djurens försäkringar samt renovering av gården i syfte att höja värdet. Du blir utnyttjad om du går på det:eek:
Att jag blir utnyttjad är ingen fara vi snackade med våra hyres värdar i går och eventuella försäljningspengar för hästarna kommer att tillfalla mig. Plus att jag kommer att få full uppstallnings hyra vintertid för fåren alla 1000kr avdrag på hyran, då är vi nere i 4000kr vinter halvåret.

Sen kommer jag att få avdrag för allt vi genomför och dom tänker stå för allt material, och försäkring på hästarna.

Jag har även fått i uppdrag att välja bort de av hästarna vi inte vill ha, dom ska få flytta hem till hans dotter, vi ska ha två stora och shettisarna kvar, hur mycket kostar kasrenation av en mini shettis hingst?

Men tanke på vad det kostar att hyra lägenhet så börjar detta se ut som om vi kommer billigt undan, men som ni säger djurfoder kostar.

Där finns dock chans att köpa hö halm till reducerat pris av grannen, och min svägerska fixar så vi kan köpa billigt havre och korn från en bonde som hon jobbar hos. Grannen är även hovslagare.

Så det kommer nog att bli bra nästa Måndag ska vi sätta oss ner och diskutera igenom alltihopa.

Och eventuell veterinär vård kommer dom att stå för.

Till nästa år ska det komma lamm och dom får vi slakta och äta om vi vill dom är visst vegetarianer.
 
Sv: Vi ska eventuellt hyra en gård lite tips tack:).

minternet skrev:
Nä fy vad negativt!
När det gäller just gamla travare, så kan man få mellan 4 000-6 000 för dem.
Om det inte är ett sto med bra stam då, för då kan man få mera.
De äter jättemycket, så på 2 månader har de ätit upp vad man kan få för dem.
Om man alls lyckas med att sälja dem.

Oftast så blir man stående med dem.
 
Sv: Vi ska eventuellt hyra en gård lite tips tack:).

Inte_Ung skrev:
2500kr/månad är mycket dåligt betalt för att stå för reparationer.
Och om ni dessutom skall ta hand om ägarens djur, så är det en för dyr kallhyra.
Bara fodret till dessa djur kommer att ruinera er.

Kallhyra för en stor villa med pool på landet 45 min från stockholm ligger på 7500:-.
En liten gård i samma område har kallhyra 6500:-.
För det så får hyresgästen hus 80kvm, modernt stall med 6 boxar och spolplats samt 5ha hagar med travslinga runt.
Och inga reparationer att göra.


Är det någon särskild gård du tänker på? :idea:
 
Sv: Vi ska eventuellt hyra en gård lite tips tack:).

Inte_Ung skrev:
När det gäller just gamla travare, så kan man få mellan 4 000-6 000 för dem.
Om det inte är ett sto med bra stam då, för då kan man få mera.
De äter jättemycket, så på 2 månader har de ätit upp vad man kan få för dem.
Om man alls lyckas med att sälja dem.

Oftast så blir man stående med dem.
Ingen fara, det är stort avelsvärde på stona dom har bra stam och förra ägaren till dom är intresserade att köpa tillbaka stona, men jag ska prova ut en av dom och ha som distanshäst, det andra stoet får åka hem till förra ägaren. Och vallacken få åka som sällskaps häst till grannen.

Så i princip är det shettisarna som kommer att kosta oss plus en stor häst då, fåren får vi avdrag på hyran 1000kr i månaden när dom är på gården, isommar ska dom gå hemma hos ägarna och beta.
 
Sv: Vi ska eventuellt hyra en gård lite tips tack:).

Grållens vän skrev:
... hur mycket kostar kasrenation av en mini shettis hingst?
Någon tusenlapp skulle jag tro.
Om båda testiklarna är nere.
Du får ta och räkna kulorna, de skall vara 2.
Om det bara är en eller ingen, så kan det bli mycket dyrt.
 
Sv: Vi ska eventuellt hyra en gård lite tips tack:).

anja skrev:
Är det någon särskild gård du tänker på? :idea:
Ja, det är nära mig och jag känner ägarna.
Det är därför som jag vet hyran.
Villan är också nära och där så känner jag hyresgästerna.
 
Sv: Vi ska eventuellt hyra en gård lite tips tack:).

Det verkar ju bättre.
Då så har ni ju hästarna mest för er egen skull.
Och för fåren får ni ju båda betalt och kött.
 
Sv: Vi ska eventuellt hyra en gård lite tips tack:).

Båda kulorna är nere och han skulle ha blivit pappa i år men stoet kastade.
 
Sv: Vi ska eventuellt hyra en gård lite tips tack:).

Inte_Ung skrev:
Någon tusenlapp skulle jag tro.
Om båda testiklarna är nere.
Du får ta och räkna kulorna, de skall vara 2.
Om det bara är en eller ingen, så kan det bli mycket dyrt.

Skulle nog vilja säga 1 par tusen för kastreringen om det inte dessutom blir några komplikationer..
Men det är ju bara att ringa vetrinären :idea: och kolla eftersom det kan skilja endel .
 
Sv: Vi ska eventuellt hyra en gård lite tips tack:).

Nu börjar det ju arta sig. Bra att ni skriver ett ordentligt kontrakt.
Lycka till, Eva
 
Sv: Vi ska eventuellt hyra en gård lite tips tack:).

Ja jag får ringa runt och fråga.. Frågan är om man kanske ska sattsa på att kanske få honom avelsgodkännd han har ju papper och är fin.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 130
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 615
Senast: Crossline
·
Ekonomi & Juridik Stallet min vän och jag står i har bytt ägare och arrendatorn (som vi tidigare hyrt lösdriftsplats av) lämnar gården. Vi överväger att...
Svar
19
· Visningar
3 091
Hemmet Ni vet ju hur jag tjatat om att få flytta ut på landet. Nu verkar jag ha hittat ett litet hus att hyra! Muntligt är i princip allt...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 470
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp