Bukefalos 28 år!

Vi ska eventuellt hyra en gård lite tips tack:).

G

Grållens vän

Vi ska hyra en gård av ett par bekanta till min MANS chef, dom har precis köpt den med djur och allt.

Hur gör man med djuren jag menar vem ska stå för försäkringar på hästar, får och höns?

Att vi står för vetförsäkringen det kan jag ta men inte livbeloppet som går till ägarna tänker jag fel där???

Vi ska skriva ihop kontraktet ihop vad kan vi kräva av dom och viseversa?:confused:
 
Sv: Vi ska eventuellt hyra en gård lite tips tack:).

Ingen som kan komma med några råd?:crazy:
 
Sv: Vi ska eventuellt hyra en gård lite tips tack:).

Ska djuren vara kvar på gården ni hyr? Ska ni ta hand om alla djur?
 
Sv: Vi ska eventuellt hyra en gård lite tips tack:).

Fröken_Skåne skrev:
Ska djuren vara kvar på gården ni hyr? Ska ni ta hand om alla djur?
Ja djuren ska vara kvar, dom hyr ut gården som den står och finns.
 
Sv: Vi ska eventuellt hyra en gård lite tips tack:).

Vad skall ni då göra med gården?
Och med djuren?
Det spelar ju roll för hurdant kontrakt som man skall skriva.
 
Sv: Vi ska eventuellt hyra en gård lite tips tack:).

Hej!

Eftersom du bor i Sjöbo så kan du utnyttja den gratis juristjouren som biblioteken erbjuder (www.sjobo.se). Ju mer ni kan täcka in i kontraktet, desto bättre ifall problem skulle uppstå framöver.

/Cecilia
 
Sv: Vi ska eventuellt hyra en gård lite tips tack:).

Inte_Ung skrev:
Vad skall ni då göra med gården?
Och med djuren?
Det spelar ju roll för hurdant kontrakt som man skall skriva.
Vi ska bo där och tahand om gården. ok göra lite repationer på byggnader. Så vi ska höjavärdet på gården, hönsen ska väl värpa ägg hoppas, vi fåren vet jag inte vad som ska göras med och hästarna ska väl ridas mm.

Ja vi hyr och ska göra alla reparationer som inte kräver hantverkare.
 
Sv: Vi ska eventuellt hyra en gård lite tips tack:).

Är det så att ni skall ta hand om deras djur, eller är det så att ni skall använda djuren för en egen skull?
Skall ni ha verksamhet på hästarna, typ turridning elle ridskola?
Det där spelar roll för att bedöma värdet och vilka försäkringar som ni skall ha.
 
Sv: Vi ska eventuellt hyra en gård lite tips tack:).

Grållens vän skrev:
Vi ska hyra en gård av ett par bekanta till min MANS chef, dom har precis köpt den med djur och allt.

Hur gör man med djuren jag menar vem ska stå för försäkringar på hästar, får och höns?

Att vi står för vetförsäkringen det kan jag ta men inte livbeloppet som går till ägarna tänker jag fel där???

Vi ska skriva ihop kontraktet ihop vad kan vi kräva av dom och viseversa?:confused:

Låter som om det skulle kunna bli relativt billig hyra eftersom ni ska hjälpa dem med deras djur och stå för underhåll av gården...?
Vad gäller hästförsäkringen så beror det naturligtvis på hur man ser det...om ni hjälper dem med deras hästar ska de kanske stå själva för hela försäkringen, men om ni lånar hästarna på era villkor låter det vettigt med det som du själv föreslår.
Försäkringarna på de andra djuren skulle jag nog överlåta på ägarna att stå för, hur som helst måste ju ägarna till gården teckna någon typ av heltäckande försäkring där medan ni tar hemförsäkring på det som ni äger.
I övrigt kan det bli svårt att täcka in alla eventuella situationer som kan uppstå här...
Min första tanke är att jag i er sits skulle vilja ha på papper exakt vilken nivå skötseln av djuren ska ligga på till exempel. Då kan ingen komma och påstå att man gjort fel eller så sedan.
Det som ni kan "tjäna" på djuren (ägg, kött..vad vet jag...) borde kanske också preciseras så att det inte uppstår missförstånd kring hur det ska hanteras.
Kommer ni att på nåt sätt utbilda hästarna åt ägarna så tjänar ju ägarna i längden på det...
Det går inte att nog understryka vikten av att ha så mycket som det bara är möjligt preciserat på papper för att undvika tvister längre fram. Visst det är tråkigt att föreställa sig att det kan bli tråkigheter men det är naivt att tro att de aldrig "händer mig".

// M
 
Sv: Vi ska eventuellt hyra en gård lite tips tack:).

Inte_Ung skrev:
Är det så att ni skall ta hand om deras djur, eller är det så att ni skall använda djuren för en egen skull?
Skall ni ha verksamhet på hästarna, typ turridning elle ridskola?
Det där spelar roll för att bedöma värdet och vilka försäkringar som ni skall ha.
Nej vi ska inte ha nån verksamhet på gården, det är 3 gamala travare, och ägaran har inget intresse av djur, kan inget om djur, de tycker bara dom är söta.

Hästarna ska jag skola och fodra upp lite sen ska dom säljas, fåren ska på sommaren beta hos ägarna, och bo på gården vinter tid.

Djuren ingår liksom i gården, vare sig vi vill det eller inte:-), Och dom får gärna bo där jag älskar djur.

När travarna äe sålda som kommer jag att ta en foder häst, de ända vi ska behålla är shettisarna för gubben gillar att köra häst.

Vi ska väl göra en del repartioner + höja taket i stallet mm.

Ja vad vill du mer veta.
 
Sv: Vi ska eventuellt hyra en gård lite tips tack:).

minternet skrev:
Låter som om det skulle kunna bli relativt billig hyra eftersom ni ska hjälpa dem med deras djur och stå för underhåll av gården...?
Vad gäller hästförsäkringen så beror det naturligtvis på hur man ser det...om ni hjälper dem med deras hästar ska de kanske stå själva för hela försäkringen, men om ni lånar hästarna på era villkor låter det vettigt med det som du själv föreslår.
Försäkringarna på de andra djuren skulle jag nog överlåta på ägarna att stå för, hur som helst måste ju ägarna till gården teckna någon typ av heltäckande försäkring där medan ni tar hemförsäkring på det som ni äger.
I övrigt kan det bli svårt att täcka in alla eventuella situationer som kan uppstå här...
Min första tanke är att jag i er sits skulle vilja ha på papper exakt vilken nivå skötseln av djuren ska ligga på till exempel. Då kan ingen komma och påstå att man gjort fel eller så sedan.
Det som ni kan "tjäna" på djuren (ägg, kött..vad vet jag...) borde kanske också preciseras så att det inte uppstår missförstånd kring hur det ska hanteras.
Kommer ni att på nåt sätt utbilda hästarna åt ägarna så tjänar ju ägarna i längden på det...
Det går inte att nog understryka vikten av att ha så mycket som det bara är möjligt preciserat på papper för att undvika tvister längre fram. Visst det är tråkigt att föreställa sig att det kan bli tråkigheter men det är naivt att tro att de aldrig "händer mig".

// M
hyran kommer att ligga runt 5000kr om vi inte hjälpt till med rep så hade den legat runt 7500kr
 
Sv: Vi ska eventuellt hyra en gård lite tips tack:).

Grållens vän skrev:
Nej vi ska inte ha nån verksamhet på gården, det är 3 gamala travare, och ägaran har inget intresse av djur, kan inget om djur, de tycker bara dom är söta.

Hästarna ska jag skola och fodra upp lite sen ska dom säljas, fåren ska på sommaren beta hos ägarna, och bo på gården vinter tid.

Djuren ingår liksom i gården, vare sig vi vill det eller inte:-), Och dom får gärna bo där jag älskar djur.

När travarna äe sålda som kommer jag att ta en foder häst, de ända vi ska behålla är shettisarna för gubben gillar att köra häst.

Vi ska väl göra en del repartioner + höja taket i stallet mm.

Ja vad vill du mer veta.

Verkar rimligt att ägaren står för alla försäkringar i det här fallet.
Är hyran en kallhyra? Den verkar mycket rimlig tycker jag.

// M
 
Sv: Vi ska eventuellt hyra en gård lite tips tack:).

minternet skrev:
Verkar rimligt att ägaren står för alla försäkringar i det här fallet.
Är hyran en kallhyra? Den verkar mycket rimlig tycker jag.

// M
Ja det är kallhyra, ja hyran säger vi absolut inget om:-).
 
Sv: Vi ska eventuellt hyra en gård lite tips tack:).

Grållens vän skrev:
Hästarna ska jag skola och fodra upp lite sen ska dom säljas, fåren ska på sommaren beta hos ägarna, och bo på gården vinter tid.
Det låter som att hästarna är ett jobb som du skall göra.
Då så skall ägarna stå för allt som hästarna kostar.
Du skall nästan ha betalt för det.
Om det inte är så att du får pengarna för försäljningen.

Samma sak med fåren om ägarna tar köttet från lammen.

Grållens vän skrev:
de ända vi ska behålla är shettisarna för gubben gillar att köra häst.
Det skall du ta inackorderingsavgift för.
 
Sv: Vi ska eventuellt hyra en gård lite tips tack:).

Inte_Ung skrev:
Det låter som att hästarna är ett jobb som du skall göra.
Då så skall ägarna stå för allt som hästarna kostar.
Du skall nästan ha betalt för det.
Om det inte är så att du får pengarna för försäljningen.

Samma sak med fåren om ägarna tar köttet från lammen.


Det skall du ta inackorderingsavgift för.
Det är min gubbe som gillar att köra, han blir nog lessen om han ska betala mig för att ha hästarna:-).

Pengarna för hästarna ska gå till att renovera gården så nej jag får inte pengarna. Fast man hade ju kunnat begära 10% på försäljingssumman ju.
 
Sv: Vi ska eventuellt hyra en gård lite tips tack:).

Grållens vän skrev:
hyran kommer att ligga runt 5000kr om vi inte hjälpt till med rep så hade den legat runt 7500kr
2500kr/månad är mycket dåligt betalt för att stå för reparationer.
Och om ni dessutom skall ta hand om ägarens djur, så är det en för dyr kallhyra.
Bara fodret till dessa djur kommer att ruinera er.

Kallhyra för en stor villa med pool på landet 45 min från stockholm ligger på 7500:-.
En liten gård i samma område har kallhyra 6500:-.
För det så får hyresgästen hus 80kvm, modernt stall med 6 boxar och spolplats samt 5ha hagar med travslinga runt.
Och inga reparationer att göra.
 
Sv: Vi ska eventuellt hyra en gård lite tips tack:).

Jag tycker att det låter som mycket dåliga villkor.
Djur blir sjuka och kostar pengar och kräver stor arbetsinsats.
Rimligt i det här fallet vore om ni betalade någon symbolisk summa i hyra (max 1000 kr). Sen ska ägaren stå för alla kostnader för djuren, du står för jobbet.
Tänk på att det är väldigt mycket jobb med en gård full av djur.
Vem sköter djuren nu?
Har ägaren överhuvudtaget någon kunnskap om djur?
Annars blir allt ditt ansvar och då gäller det att du kan en massa om sjuka djur, stängsling, foderinköp, renovering av byggnader etc
Jag tycker hela företaget luktar problem, tänk efter två gånger!
Eva
 
Sv: Vi ska eventuellt hyra en gård lite tips tack:).

Grållens vän skrev:
Det är min gubbe som gillar att köra, han blir nog lessen om han ska betala mig för att ha hästarna:-).
Aha, jag trodde att det var "Gubben som ägde gården".

Du, 3 gamla travare får man inget för om man säljer.
Billigast och enklast är att avliva dem.
De kommer att kosta flera gånger sitt värde i foder innan de är sålda.
 
Sv: Vi ska eventuellt hyra en gård lite tips tack:).

kullerbytta skrev:
Jag tycker att det låter som mycket dåliga villkor.
Djur blir sjuka och kostar pengar och kräver stor arbetsinsats.
Rimligt i det här fallet vore om ni betalade någon symbolisk summa i hyra (max 1000 kr). Sen ska ägaren stå för alla kostnader för djuren, du står för jobbet.
Tänk på att det är väldigt mycket jobb med en gård full av djur.
Vem sköter djuren nu?
Har ägaren överhuvudtaget någon kunnskap om djur?
Annars blir allt ditt ansvar och då gäller det att du kan en massa om sjuka djur, stängsling, foderinköp, renovering av byggnader etc
Jag tycker hela företaget luktar problem, tänk efter två gånger!
Eva
Ägarna har köpt gården precis med djur och allt dom kan inget om djur alls. Fåren ska beta på deras ställe utanför Ystad sen ska dom stå ute hos oss över vintern.
 
Sv: Vi ska eventuellt hyra en gård lite tips tack:).

Inte_Ung skrev:
Aha, jag trodde att det var "Gubben som ägde gården".

Du, 3 gamla travare får man inget för om man säljer.
Billigast och enklast är att avliva dem.
De kommer att kosta flera gånger sitt värde i foder innan de är sålda.

Nä fy vad negativt!

Till "Grållens vän":
Måste nog erkänna nu när jag tittar i efterhand på mina egna inlägg oxå att de ser negativa ut...
Men det menar jag inte :)
Låter jättespännande att få hyra som ni kommer att göra! Hoppas att allt går bra.
Har ni funderat nåt på att ta "riktig" hjälp med vad som borde stå i ett kontrakt? Jag menar vi här är ju bara "pessimister" (realister) men du har inte fått så många riktigt bra och konkreta råd menar jag.
Är ni medl. i hyresgästföreningen kanske de kan hjälpa till...?

// M
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 130
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 615
Senast: Crossline
·
Ekonomi & Juridik Stallet min vän och jag står i har bytt ägare och arrendatorn (som vi tidigare hyrt lösdriftsplats av) lämnar gården. Vi överväger att...
Svar
19
· Visningar
3 091
Hemmet Ni vet ju hur jag tjatat om att få flytta ut på landet. Nu verkar jag ha hittat ett litet hus att hyra! Muntligt är i princip allt...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 470
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp