Vi som letar dressyrsadlar III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja man får tävla i den bomlösa. Jag frågade ridsportförbundet redan för ett par månaders sen då jag redan då funderade på en sådan. Wowen rörde sig väldigt mycket på ryggen. Denna ligger mycket mer stabilt.

Har kontaktat min åf för idealen. Dom beklagar det som hänt och vill göra om den. Jag känner att jag vill provrida först. Även om denna inte passar...men då jag lämnat mått på lårben etc så vet jag inte om det är bra förrän jag sitter i sadeln i rörelse. Dessutom ser den djup ut. Dom sa att den inte var det...måste veta om det ens funkar innan jag gör om den.
Tack för den informationen! Fick du möjlighet att prova den före köp? Finns en begagnad i min storlek men den blev såld innan jag hann lägga vantarna på den.
Skall bli spännande att höra din och hästens utsago om Idealen efter ridning. Håller med dig, den ser inte speciellt flat ut i sätet...
 
Tack för den informationen! Fick du möjlighet att prova den före köp? Finns en begagnad i min storlek men den blev såld innan jag hann lägga vantarna på den.
Skall bli spännande att höra din och hästens utsago om Idealen efter ridning. Håller med dig, den ser inte speciellt flat ut i sätet...

Nej jag provade inte den bomlösa innan köp. Eller jo, jag provade ju den med långa stöd, begagnad. Hade köpt den om den passat. Vi chansade att en större tum med korta stöd skulle bli bättre och det blev den. Iochmed att den va helt ny var den mer uppbyggd med manken också. Kollade på hemsidan och det står öppet köp flera dagar och inget om att man ej får provrida, så det kanske man får. Har longerat med den utan ryttare och den sitter helt stilla. Följer hans rygg, sänker han så följer den med, höjer han så följer den med. Glappar inget.

Ang idealen så är min åf fortfarande lika trevlig och hjälpsam. Svarar direkt och försöker komma med en lösning. Jag får skicka tillbaka den och få den omgjord/utbytt. Men jag bad om att få rida i den först för att känna efter om det är ngt mer som ska göras, men också om den blir för djup eller inte för mig. Jag fick fritt fram att rida, så hästen får stå ut ett par dagar innan den åker tillbaka.
 
Har provat idealen idag. Jo djup var den. Hästen ville inte gå fram alls. Öron slickade bakåt och sadeln pendla sida till sida och den gungade mkt i bossan bak. Men jag hann känna att bossan måste göras om både i bredd och höjd/utformning. Den blir som en jaguar typ baktill just nu. Passar inte riktigt honom.

Bytte till dem bomlösa och öronen kom fram och han gick fram. Tom sambon som inte är hästintresserad sa att det var som dag och natt på hans humör. Han tyckte han såg avspänd ut i ansiktet ;)
 
sadeln2_59ea6cd22a6b2246178d751b.jpg
sadeln1_59ea6d2a2a6b221eadfd08dd.jpg
sadeln3_59ea6d31e087c33dc831834a.jpg
sadeln5_59ea6d372a6b221ec0fd2396.jpg
sadeln6_59ea6d399606ee533cbdb7b6.jpg


När vi skrittade fram han för hand så lättade bossan en del bak. Nu kommer dom ju inte riktigt ner pga för smal kanal för honom. Men jag tycker även bossan är för hög bak. Vet inte riktigt vilken typ av bossa som kan bli bäst för honom, denna bossa ska vara specialgjord för hans rygg.
 
@DrT jag tycker den ser ut att vara för liten i sitsen för dig med?

Så jäkla trist när du tom måttat, men syntes ju redan på stallgången det inte blev bra :/
Sitsarna brukar se för små ut om det blir djup i dom, det är därför jag vill ha mer flat sits men modellen säljs som flat. Jag frågade om detta innan beställning med. Jag tror det är största storleken på sitsen går att få. Nu är denna modell lite mer kompakt iof så den är till många "ponnyryggar" etc....nu tror jag...tror...att om bossan blir lägre bak och om bossorna kommer mer isär på ryggen så vinklas sitsen lite mer bakåt och kan kännas lite mer fri för mig. Nu blir det att sadeln pressas framåt och jag pressas ner och fram. Och då kan jag nog länga lädret ett hål till och komma ngt mer ner med benen. Nu känns det som man vill ha kortare läder för att få balans.

Min medryttare vill ivrigt testa den idag, bra för mig så jag får se hur sadeln beter sig när jag kollar på den och hon som är lång och smal också kan ge sin synpunkt på känslan i sadeln. Jag sa inget vad jag kände när jag testade. Hon fick exakt samma känsla som mig. Hon fick känslan att falla framåt. Kortade läder för att få balans. Han surade lite först, men hon är lättare än mig så han får ju inte samma vikt på "ryggraden" när sadeln åker pga kanalen. Så han gick bättre för henne. Den pendlade iaf åt sidorna även för henne men det vet vi ju redan är pga kanalen. Jag har fotat en massa på bossorna för att se hur dom ska kunnas göras om. Både när hon rider lätt och sitter ner så glappar sadeln och lyfter baktill. Det gjorde den även för mig. Förutom den känslan, så gillade hon sadeln.
 
Min första tanke är...sw kåpor...det ska du nog inte behöva. Du ser inte ut attt va så lång och dina lårben verkar inte vara så långa heller. Kan det va så att du lutar dig bakåt under ridning för att komma fram till kåpan och du trycker fram sadeln via den vägen? för det är såna problem jag får när jag inte når stöden rätt under ridning. Däremot skulle det nog kännas bättre för dig oavsett att inte ha 16½ tum.

har båda amerigo samma bossa fram, kort/lång? det kan påverka. en kortare bossa blir mer vidare även i samma vidd.

Nä, SW kåpor var inte planen, men den här sadeln visade sig finnas till salu i min absoluta närhet och det är ju alltid lättare att få prova ordentligt innan köp (Ja som du vet, så jäkla tråkigt med din måttade sadel!!).
Jag funderar lite på hur stor skillnad det gör, har ingen erfarenhet av SW kåpor sedan innan, jag tänker om det bara skiljer nån cm så kanske det är det lilla i det hela? Eller det som gör hela skillnaden :cool:
Ja helt klart så behöver jag 17,5" det var en otrolig skillnad. Hästen är jättekort i ryggen, men det måste vara bättre att jag sitter ballanserat och sadeln är en smula för lång än tvärt om.

Samma bossa (kort) på båda, så det borde inte vara det som gör det.

Jag ska som sagt testa att padda upp den lite mer framtill nästa gång och se om det hjälper (då borde det lösa sig när hon fyllt ut sig igen), det fick bli en liten paus nu då jag var tvungen att börja behandla en ink under magen, får se hur det utvecklar sig innan jag återupptar sadeltestandet. Återkommer!
 
Nån som har ett hum om ifall Prestige Venus (äldre upplagan) är rak eller rund i bossarna? Har spanat på en begagnad till unghästen
 
@DrT måste säga att det låter helt sanslöst hur fel sadeln blivit utifrån hur den skulle ha specialats. Hur kan det liksom bli så totalt fel enligt leverantören undrar man ? :confused:

Även utan dessa fel är det ju verkligen en JÄTTE chansning du gjort att beställa en specialad sadel ”på distans” utan att alls ha provat på hästen osv... så att sadeln kan komma ligga icke optimalt är ju faktiskt en risk även om måtten vore korrekta ... men du har kanske garanti osv från säljaren om det skulle vara så eller hur funkar det då ? (Aldrig specialsytt/måttat någon sadel) .

Sjukt dåligt att den har helt fel mått oavsett ! Jag hade velat ha sjukt stor rabatt på priset om du utifrån det går med på att de gör om den (och väntar på den) .
 
Ja absolut, man vet ju inte riktigt hur det funkar när sadeln kommer även om alla mått etc stämmer. Min direkta reaktion var att maila åf och fråga om dom skickat rätt sadel. Jag såg redan när jag packade upp den att det inte stämde. Mått på kanalen och kåpan borde trots allt vara det lättaste att få rätt. Den hade iaf fått lackkanten bak som va beställt och kalvskinn i sits och på medföljande lapp stod det att den var gjort enligt mall...kändes jättekonstigt. Den var även ca 3 veckor försenad så dom har ju ändå haft tid på sig att göra rätt. Det funkar som så att jag tog mått enligt mallar på honom. Detta papper skulle skickas i orginal till åf. (orginal var viktigt och ej via fil för att det ska bli så lika mått som möjligt) vi höll på med måtten i timmar och gjorde om och om så det verkligen skulle bli rätt. Dom skickar detta vidare till ideal. Ideal tar fram rätt bom, sits etc, Och sedan åker den till åf som jobbar med att bygga om dom. Där ändras bossa, stoppning etc. Man får sadeln och om man inte är nöjd åker den tillbaka och fixas till. Detta hade jag räknat med...men bara gällande bossan typ med stoppning etc. Dom åtgärdar sadeln utan kostnad. Är man fortfarande inte nöjd får man alal pengar tillbaka. Detta gäller alla beställningar. Så därför vågade jag prova. Sen kan jag väl vara lite chockad att dom uppenbara måtten inte ens var rätt. Jag hade ju även skickat bilder och filmer hur jag menade med måtten etc, det går inte att missuppfatta detta. Det känns som jag väntat på en sadel som inte var rätt mer än i färgen typ. Jag vet inte ens om bomvidd etc är rätt eftersom bossan sitter så ihop så kan det ju ändras när dom breddas, och jag vet inte hur det blir.

Det jobbiga är väntan. Hela detta år har jag fått vänta på två ställen jag beställt först en utprovad och sedan en måttad. Känns helt sjukt. Har tappat så mycket ridning pga detta.


@DrT måste säga att det låter helt sanslöst hur fel sadeln blivit utifrån hur den skulle ha specialats. Hur kan det liksom bli så totalt fel enligt leverantören undrar man ? :confused:

Även utan dessa fel är det ju verkligen en JÄTTE chansning du gjort att beställa en specialad sadel ”på distans” utan att alls ha provat på hästen osv... så att sadeln kan komma ligga icke optimalt är ju faktiskt en risk även om måtten vore korrekta ... men du har kanske garanti osv från säljaren om det skulle vara så eller hur funkar det då ? (Aldrig specialsytt/måttat någon sadel) .

Sjukt dåligt att den har helt fel mått oavsett ! Jag hade velat ha sjukt stor rabatt på priset om du utifrån det går med på att de gör om den (och väntar på den) .
 
Jag brukar senaste åren inte ha ullsadlar. Brukar dom "hoppa" så när man rider?
Vi testade en Frank B också i somras som gjorde likadant och alla amerigo vi testade gjorde så med...

 
@DrT men ok då är det ju ändå vettigt ang pengarna att du inte förbinder dig när hela affären är så absurt fel !

Otroligt tråkig hela grejen . Enkelt summerat .
 
Jag brukar senaste åren inte ha ullsadlar. Brukar dom "hoppa" så när man rider?
Vi testade en Frank B också i somras som gjorde likadant och alla amerigo vi testade gjorde så med...


Men vad menar du nu ang ullsadlar ? Nej de hoppar inte pga stoppning med ull ?
 
Men vad menar du nu ang ullsadlar ? Nej de hoppar inte pga stoppning med ull ?
Varenda sadel som haft ullstoppning har reagerat med att lyfta från hans rygg. Dom är iof lite större i bossorna än permanentsadlarna. Hur ska man lättast åtgärda. Fyller man mer så kommer man dyka fram när han höjer ryggen.
 
Varenda sadel som haft ullstoppning har reagerat med att lyfta från hans rygg. Dom är iof lite större i bossorna än permanentsadlarna. Hur ska man lättast åtgärda. Fyller man mer så kommer man dyka fram när han höjer ryggen.

Men seriöst så har det ju inte med ull som stoppning att göra utan isåfall att du öht inte lyckas hitta en sadel som passar din häst ?
Jag blir förvånad över din fråga att du alls skulle tänka tanken att en sadel studsar oavsett stoppning när sadeln passar ?
Har jag missuppfattat ändå nånstans vad du menar ? :confused:
 
Varenda sadel som haft ullstoppning har reagerat med att lyfta från hans rygg. Dom är iof lite större i bossorna än permanentsadlarna. Hur ska man lättast åtgärda. Fyller man mer så kommer man dyka fram när han höjer ryggen.

Hur hårt stoppade är de? Tycker nya sadlar ofta är stoppade för kung och fosterland.
 
Varenda sadel som haft ullstoppning har reagerat med att lyfta från hans rygg. Dom är iof lite större i bossorna än permanentsadlarna. Hur ska man lättast åtgärda. Fyller man mer så kommer man dyka fram när han höjer ryggen.

Har främst haft ullsadlar och aldrig haft någon som studsar sas.
De som lättat av studsigt har man kasserat som ej passande bomform etc.
 
Nej jag tänkte mer vad man ska säga till ideal. Om man kan ändra stoppingen på något sätt så den ligger mer an så att säga. Under förutsättning att han fått rätt bom vill säga.
 
Nej jag tänkte mer vad man ska säga till ideal. Om man kan ändra stoppingen på något sätt så den ligger mer an så att säga. Under förutsättning att han fått rätt bom vill säga.

Det görs ju genom att sadelmakare som ser hästen justerar stoppning, provar, justerar etc. Dvs svårt att få till på "distans" tror jag?
 
Det görs ju genom att sadelmakare som ser hästen justerar stoppning, provar, justerar etc. Dvs svårt att få till på "distans" tror jag?

Har mailat nu och skickat en drööööös med bilder under rörelse, jag hoppas det underlättar. Huh för att få ihop alla hästtermer på engelska.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 063
Senast: cassiopeja
·
Hemmet När jag läser i forumet inser jag att jag är långt ifrån ensam om att ha svårt att "få det gjort" när det gäller vardagssysslor - det...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 167
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 323
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 724
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp