Vi som letar dressyrsadlar III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har mailat nu och skickat en drööööös med bilder under rörelse, jag hoppas det underlättar. Huh för att få ihop alla hästtermer på engelska.

Alltså jag tror tyvärr inte de spenderar tid på att kolla bilder osv - oavsett vem det må vara som bygger nån sadel åt kund ?
De går efter konkreta mått och inget annat vilket ju även är helt logiskt . Dock har de ju byggt nåt annat ändå i ditt fall tyvärr .
 
Alltså jag tror tyvärr inte de spenderar tid på att kolla bilder osv - oavsett vem
Som bygger nån sadel åt kund ?
De går efter konkreta mått . Dock har de ju byggt nåt annat ändå i ditt fall tyvärr .
Dom kräver bilder och filmer när man beställer. Om dom studerar dom vet jag inte men det är dom som vill ha det iallafall. Blir lite lättare för mig att förklara, ritar pilar och försöker säga vad jag upplever vissa saker.
 
Dom kräver bilder och filmer när man beställer. Om dom studerar dom vet jag inte men det är dom som vill ha det iallafall. Blir lite lättare för mig att förklara, ritar pilar och försöker säga vad jag upplever vissa saker.

Ok !
Men i detta fallet när det du beställt är helt fel med måtten osv - varför ska du öht behöva filma och måtta om ?
Jösses alltså vilket skit du hamnat i .

Säger som tidigare : utöver felen med måtten på sadeln du beställt så känns det otroligt vanskligt att öht special måtta en sadel via nätet där ingen som ska tillverka sadeln öht sett /provat ngt på hästen .
 
Ok !
Men i detta fallet när det du beställt är helt fel med måtten osv - varför ska du öht behöva filma och måtta om ?
Jösses alltså vilket skit du hamnat i .

Denna gång har jag gjort det frivilligt, mest för att visa hur jag menar. Blir så mycket lättare att rita kryss och pilar med en beskrivning på bilden. Om den ska göras om (eller jag frågade faktiskt om jag får en helt ny) så måste det verkligen bli rätt och jag krävde att det ska ske omgående. Denna sadel ska iaf tillbaka.
 
Förtydligande: Skulle givetvis konsultera en oberoende sadelutprovare innan jag verkligen köpte en dressyrsadel, spånar bara lite nu.
Har kommit underfund med att om H.H skulle ha en dressyrsadel - och jag inte ska lägga 25k på en typ - så är det en Kieffer han ska ha.
Men, gjordes de ens i 16" säte? O_o
Om man bara lite snabbt scrollar på valfri annonssida så tycker jag bara man ser 17-18".

Sen, med tanke på att han inte har en helt "enkel" rygg (överbyggd, hög manke osv.), så har jag sneglat lite på det här med bomlösa dressyrsadlar, då de verkar mera anpassningsbara. Men hur är det med punkttryck/tryckfördelning egentligen? Hur bra är de för det? Eller är det ens något relevant att oroa sig för i mitt läge?
Om/när en dressyrsadel skulle vara aktuell (tidigast till våren) skulle H.H alltså vara 16 år gammal. Han är trevligt musklad för att vara en lättklasshäst, och jag som ryttare väger 9-10% av hans kroppsvikt. Hur aktuellt/relevant är det då ens att prata om tryckfördelning/punkttrycks-problematik, egentligen?
Tänkte om det alternativet faller bort helt och hållet pga. det.
 
Förtydligande: Skulle givetvis konsultera en oberoende sadelutprovare innan jag verkligen köpte en dressyrsadel, spånar bara lite nu.
Har kommit underfund med att om H.H skulle ha en dressyrsadel - och jag inte ska lägga 25k på en typ - så är det en Kieffer han ska ha.
Men, gjordes de ens i 16" säte? O_o
Om man bara lite snabbt scrollar på valfri annonssida så tycker jag bara man ser 17-18".

Sen, med tanke på att han inte har en helt "enkel" rygg (överbyggd, hög manke osv.), så har jag sneglat lite på det här med bomlösa dressyrsadlar, då de verkar mera anpassningsbara. Men hur är det med punkttryck/tryckfördelning egentligen? Hur bra är de för det? Eller är det ens något relevant att oroa sig för i mitt läge?
Om/när en dressyrsadel skulle vara aktuell (tidigast till våren) skulle H.H alltså vara 16 år gammal. Han är trevligt musklad för att vara en lättklasshäst, och jag som ryttare väger 9-10% av hans kroppsvikt. Hur aktuellt/relevant är det då ens att prata om tryckfördelning/punkttrycks-problematik, egentligen?
Tänkte om det alternativet faller bort helt och hållet pga. det.

jag hade samma tankar som du, därför provade jag det först nu som nödfall. jag tror att om din häst har hög manke så kanske du måste ha ngn form av pad som lyfter upp vid manke dock.
 
@Dressyrtjejen_97 tänker att med tanke på att du inte har så stor insatthet alls ang sadlar och inte hanft någon dressyr sadel på din häst alls att du om du ska ha en sådan dels läser på lite,och dels tar ut ngn som kan hjälpa dig förstå bättre och inte tror att din häst ska behöva just ngn Kieffer .

Vad du visat av din häst är den inte så
Exeptionell. Många sadlar lär funka på
den.
 
@Dressyrtjejen_97 tänker att med tanke på att du inte har så stor insatthet alls ang sadlar och inte hanft någon dressyr sadel på din häst alls att du om du ska ha en sådan dels läser på lite,och dels tar ut ngn som kan hjälpa dig förstå bättre och inte tror att din häst ska behöva just ngn Kieffer .

Vad du visat av din häst är den inte så
Exeptionell. Många sadlar lär funka på
den.

Jag skrev högst upp att jag ska ta ut någon kunnig först, och att jag bara spånar lite.
Tror du?! :eek:
Nu har jag inte djupdykt så extremt i dressyrsadel-marknaden, men om man bara utgår från kravet "ordentlig cutback för manken", tycker jag mig bara sett det på Kieffer och vissa Passier. Lägg där till att han är överbyggd, och vips så faller nog ännu fler sadlar ifrån.... Men vad vet jag...
Absolut att han inte har "världshistoriens knepigaste rygg", men den känns ändå rätt långt ifrån någon slags "standard A:1" samtidigt.
 
Jag skrev högst upp att jag ska ta ut någon kunnig först, och att jag bara spånar lite.
Tror du?! :eek:
Nu har jag inte djupdykt så extremt i dressyrsadel-marknaden, men om man bara utgår från kravet "ordentlig cutback för manken", tycker jag mig bara sett det på Kieffer och vissa Passier. Lägg där till att han är överbyggd, och vips så faller nog ännu fler sadlar ifrån.... Men vad vet jag...
Absolut att han inte har "världshistoriens knepigaste rygg", men den känns ändå rätt långt ifrån någon slags "standard A:1" samtidigt.
Du befinner dig typ på stenåldern om du tror att cutback är de enda sadlar som funkar på din hästs ganska blygsamma manke . Osv...

Cutback är inte saken i sig på en högre manke . Det är hur bomhuset är byggt och hur Sadeln i sak är byggd .

Kan hästen ha kiefer så finns det rätt många andra sadlar som troligtvis passar och även ligger ännu bättre .
 
Senast ändrad:
Förtydligande: Skulle givetvis konsultera en oberoende sadelutprovare innan jag verkligen köpte en dressyrsadel, spånar bara lite nu.
Har kommit underfund med att om H.H skulle ha en dressyrsadel - och jag inte ska lägga 25k på en typ - så är det en Kieffer han ska ha.
Men, gjordes de ens i 16" säte? O_o
Om man bara lite snabbt scrollar på valfri annonssida så tycker jag bara man ser 17-18".

Sen, med tanke på att han inte har en helt "enkel" rygg (överbyggd, hög manke osv.), så har jag sneglat lite på det här med bomlösa dressyrsadlar, då de verkar mera anpassningsbara. Men hur är det med punkttryck/tryckfördelning egentligen? Hur bra är de för det? Eller är det ens något relevant att oroa sig för i mitt läge?
Om/när en dressyrsadel skulle vara aktuell (tidigast till våren) skulle H.H alltså vara 16 år gammal. Han är trevligt musklad för att vara en lättklasshäst, och jag som ryttare väger 9-10% av hans kroppsvikt. Hur aktuellt/relevant är det då ens att prata om tryckfördelning/punkttrycks-problematik, egentligen?
Tänkte om det alternativet faller bort helt och hållet pga. det.

Är det hästen eller du som behöver en 16"?
 
Förtydligande: Skulle givetvis konsultera en oberoende sadelutprovare innan jag verkligen köpte en dressyrsadel, spånar bara lite nu.
Har kommit underfund med att om H.H skulle ha en dressyrsadel - och jag inte ska lägga 25k på en typ - så är det en Kieffer han ska ha.
Men, gjordes de ens i 16" säte? O_o
Om man bara lite snabbt scrollar på valfri annonssida så tycker jag bara man ser 17-18".

Sen, med tanke på att han inte har en helt "enkel" rygg (överbyggd, hög manke osv.), så har jag sneglat lite på det här med bomlösa dressyrsadlar, då de verkar mera anpassningsbara. Men hur är det med punkttryck/tryckfördelning egentligen? Hur bra är de för det? Eller är det ens något relevant att oroa sig för i mitt läge?
Om/när en dressyrsadel skulle vara aktuell (tidigast till våren) skulle H.H alltså vara 16 år gammal. Han är trevligt musklad för att vara en lättklasshäst, och jag som ryttare väger 9-10% av hans kroppsvikt. Hur aktuellt/relevant är det då ens att prata om tryckfördelning/punkttrycks-problematik, egentligen?
Tänkte om det alternativet faller bort helt och hållet pga. det.

Jag tycker det finns flertalet sadlar med gott om plats för mankar. Det finns ju idag ganska många hästar med både hög och lång manke.

Har du någon bild på ryggen från sidan?
 
Varenda sadel som haft ullstoppning har reagerat med att lyfta från hans rygg. Dom är iof lite större i bossorna än permanentsadlarna. Hur ska man lättast åtgärda. Fyller man mer så kommer man dyka fram när han höjer ryggen.
Skulle snarare misstänka att sadeln är för smal i kanal och/eller midja i höjd med stigläderskrämpan. Maffig manke med ryggens djupaste punkt längre bak - sadeln kilas fast hårt runt manken och sviktar i bakvikt av ryttarens sits. Min ena häst har just det problemet.
 
Vi får se vad dom gör åt problemet. Jag behöver en bomsadel nu och inte om veckor/månader. Det var jag bestämd med. Orkar inte vänta flera månader till.
 
Vi får se vad dom gör åt problemet. Jag behöver en bomsadel nu och inte om veckor/månader. Det var jag bestämd med. Orkar inte vänta flera månader till.

Vad finns för alternativ? Om du inte väntar på att idealen ska göras om - har du någon annan sadel då du kan köpa istället?
 
Vi får se vad dom gör åt problemet. Jag behöver en bomsadel nu och inte om veckor/månader. Det var jag bestämd med. Orkar inte vänta flera månader till.

Men byter de sits med?

Har väldigt svårt att se att den kommer passa dig genom någon ombalsering.
Den ser för liten ut. Och just att den är så djup gör det ju mer påtagligt.

Tycker det är enormt konstigt att marknadsföra den som flat.
 
Men byter de sits med?

Har väldigt svårt att se att den kommer passa dig genom någon ombalsering.
Den ser för liten ut. Och just att den är så djup gör det ju mer påtagligt.

Tycker det är enormt konstigt att marknadsföra den som flat.
Det är ju redan största sitsen så den kan man inte göra ngt åt. Ska man gå efter mått är den större än min Eva jag hade...men eftersom den är djup så ser den mindre ut. Problemet är att om jag har för stor sits åker jag bak i sadeln och då når mina korta lårben inte fram till stöden, dubbeldilemma. Men jag håller med att den inte är flat.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 062
Senast: cassiopeja
·
Hemmet När jag läser i forumet inser jag att jag är långt ifrån ensam om att ha svårt att "få det gjort" när det gäller vardagssysslor - det...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 167
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 322
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 724
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp