Bukefalos 28 år!

Vi som letar dressyrsadlar III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså Caballus, vi tycker verkligen inte lika du o jag!:D Är nog därför som folk tycker att det är en sadeldjungel...men jag anser att hästen på bilden har en rak rygg och då går alla Prestige tvärbort för mig. Kieffer är i mina ögon en gammal förlegad sadel, finns oändligt många bättre beg på marknaden idag. Albion HH är inte ett sadelmärke utan SLK med Highhead antar jag du menar? SLK och SL är svängda bommar....Passier vadå? Finns ju mängder av Passier och i grunden är alla måttade mer eller mindre så man får ju fråga f.d ägaren till vilken typ av rygg den passat....
Jag brukar säga till de som frågar mig, prova ALLT du kommer över så lär du dig snart vad som passar både dig och din häst! Köp den sadel du sitter bäst i o din häst rör sig bra med men därmed inte sagt att man behöver slösa tid på att prova svängda sadlar till en rak häst....;)
Ryggen är rak, men något överbyggd. Prestige har vissa modeller som är rakare. Om Kieffer är förlegad eller ej beror helt och hållet på vilket ekonomiskt fönster vi talar om. Passier är oftast inte alls måttade, de enda som verkligen är det är de som är Custom-märkta. De nyare med kilbossor såsom PSL och GG kan vara värda att prova på denna rygg.

Tack för att du påpekar att jag svamlar, försöker ge mer specifika svar för hur jag tänker.
Och det jag tänker alltid, när jag skriver i en sadeltråd, är att ge ett tips på vilken utprovare/utbud sadlar man bör vända sig till för att få så stort utbud som möjligt att prova.
För jag antar, och hoppas, att de flesta förstått att ta hjälp av en sadelutprovare/sadelmakare.

Det vi ser i sadeltrådarna genomgående är hur jäkla svårt det är, hur jäkla dyrt, och hur mycket längre tid det tar om man väljer att komplicera sig och prova själv.
 
@caballus jag tänker i sammanhanget ang just den ryggbilden att hästen ju inte är fotad som under arbete utan man ser på bilden att den står med väldigt höjd hals.
Då ser en sån rygg milt överbyggd ut (fast knappt ens det - bara lite sluttande skulle jag benämna den snarare än överbyggd för manken är definitivt högst :D)
Hästen på bilden lär vara rätt rak under arbete .

Utifrån det så tror jag inte på Kieffer tex- de passar oftast mera överbyggda hästar i ordets sanna bemärkelse .

Hade tipsat om tex Crown, Isabell (finns ju budget variant av Isabell tex om man som jag tror @Dressyrtjejen_97 kanske inte i första hand letar efter sadel för 20 papp pch uppåt kan kika på) som komplement till förslag .

Sen så ang hästens manke som @Dressyrtjejen_97 själv tycker är ett jätteexempel som diskuterats tidigare så är inte den manken ett problem i sak alls som jag ser det. Så märke som klarar hög manke är inte det som blr styra sadelmodell att prova i första hand alls. Finns SÅ mycket sadlar av nyare marknaden sen minst 10 år som är anpassade för att nutidens hästar ofta har höga mankar och stora frontar med bogblad som ska ha plats osv.

Cutback för hög manke tex är ju helt förlegat - moderna sadlar har ett högre, längre och mer anpassat bomhus som tar hög manke i kombo med resten av tänket runt hur sadeln är byggd :)
 
Senast ändrad:
Phew! Hästen gav sadeln godkänt. Trots att jag red utan pad och den satte sig "för mycket" i fram och låg för nära mankbasen. (Den är beställd för vid men helt nyomstoppad ville jag ta första turen utan pad). Matte ger också två tummar upp. Så nu kan jag andas ut. Var ju liiiite nervöst att två månader efter man provat ett annat exemplar få hem en helt ny. Kunde vara 24 000 kr i sjön liksom
Vad har du tänkt ha för pad under?
 
Jag får korrigera ang att hästen ger sadeln godkänt..

Hon älskar den! Provade lite galopp på böjt spår. Fattar med luft, lugn mjuk galopp och böjer åt båda hållen mjuk som smör :love: Inget baxa runt häst med råstyrka.

Den mörknade betänkligt av smörjning...

(Ligger lite lågt i fram)

22904655_1454876824608286_8428402880668214858_o.jpg
 
Hur bred kanal är det i din i cm? Får du själv stöd av den. Den ser så platt ut?

Jag får korrigera ang att hästen ger sadeln godkänt..

Hon älskar den! Provade lite galopp på böjt spår. Fattar med luft, lugn mjuk galopp och böjer åt båda hållen mjuk som smör :love: Inget baxa runt häst med råstyrka.

Den mörknade betänkligt av smörjning...

(Ligger lite lågt i fram)

22904655_1454876824608286_8428402880668214858_o.jpg
 
Hur bred kanal är det i din i cm? Får du själv stöd av den. Den ser så platt ut?

Bred kanal! Kan mäta.

Det är fascinerande faktiskt det med sitsen och stöd. De gör ju reklam för att den ska vara uppbyggd så den ger bäckenet stöd på ett annat vis än vanliga sadlar och det ska förbättra sitsen.

När jag provred första gången i provsadel kändes det sjukt otäckt. Som att HELT utan stöd sitta på en liten kulle typ. Ridtur två kändes det normalt men som en åt flatbackhållet.
Tredje ridturen kändes det som en helt vanlig sadel jag satt bra i.

Men trots att känslan är att vara i princip utan stöd - och jag normalt vill ha djuuuuup sits och stooora stöd - så jag sitter så jäkla bra! Jag sitter rakt upp och ner utan ansträngning. Och det känns som utan direkt stöd men sitter grymt säkert. Och av någon anledning jag inte kan räkna ut så tänkte jag idag på att jag rider med buren hand automatiskt i den - normalt är jag bra på att lägga ner händerna på manken.

Sen är det lite vingligt än, men det är jag och ovanan av att hästen svarat direkt både framåt och bakåt och är fri från handen. Dvs när jag ber om avbrott och direkt får det blir jag överrumplad och trillar framåt. Harkel...

Så min anatomi och sadelns är verkligen meant to be för varandra. Trots att jag av utseendet helt hade förkastat den. Men det kan nog vara individuellt gissar jag, skulle tro man lika gärna skulle kunna hata den.
 
Ja så är det ju, jag trodde det var stora stöd på min ideal men dom va rätt så små faktiskt...mkt mindre än vad jag annars brukar ha. Både jag och medryttaren kom fram till att det var det bästa med sadeln, sittpunkten blev mer rätt,,,sedan stämde det ju inte baktill på sadeln dock.

sitta på kulle känsla fick jag i tauren. Det kändes bättre efter ett par pass.

Bred kanal! Kan mäta.

Det är fascinerande faktiskt det med sitsen och stöd. De gör ju reklam för att den ska vara uppbyggd så den ger bäckenet stöd på ett annat vis än vanliga sadlar och det ska förbättra sitsen.

När jag provred första gången i provsadel kändes det sjukt otäckt. Som att HELT utan stöd sitta på en liten kulle typ. Ridtur två kändes det normalt men som en åt flatbackhållet.
Tredje ridturen kändes det som en helt vanlig sadel jag satt bra i.

Men trots att känslan är att vara i princip utan stöd - och jag normalt vill ha djuuuuup sits och stooora stöd - så jag sitter så jäkla bra! Jag sitter rakt upp och ner utan ansträngning. Och det känns som utan direkt stöd men sitter grymt säkert. Och av någon anledning jag inte kan räkna ut så tänkte jag idag på att jag rider med buren hand automatiskt i den - normalt är jag bra på att lägga ner händerna på manken.

Sen är det lite vingligt än, men det är jag och ovanan av att hästen svarat direkt både framåt och bakåt och är fri från handen. Dvs när jag ber om avbrott och direkt får det blir jag överrumplad och trillar framåt. Harkel...

Så min anatomi och sadelns är verkligen meant to be för varandra. Trots att jag av utseendet helt hade förkastat den. Men det kan nog vara individuellt gissar jag, skulle tro man lika gärna skulle kunna hata den.
 
Ja så är det ju, jag trodde det var stora stöd på min ideal men dom va rätt så små faktiskt...mkt mindre än vad jag annars brukar ha. Både jag och medryttaren kom fram till att det var det bästa med sadeln, sittpunkten blev mer rätt,,,sedan stämde det ju inte baktill på sadeln dock.

sitta på kulle känsla fick jag i tauren. Det kändes bättre efter ett par pass.

Ja det blir verkligen rätt för mig. Och då "behövs" inte de där djupa sätena.

Mätt kanalen lite snabbt med tumstock. Kan mäta ordentligare om du vill veta exakt. Men kanalen är 9 -10 cm. Då inte mätt "ända fram" utan just bara kanal (och inte där den börjar bredda för manke etc). Längst bak där der är som smalast är det 8 cm.
 
Tror min bomlösa är ca 9 cm hela kanalen. Idealen bad jag dom göra om till 12. Vi får se om det blir rätt. Kollar alternativ om den ej passar. Provade ju salmiak eller vad den hette som ej passa men kanske nya gör det med bredare kanal.
Ja det blir verkligen rätt för mig. Och då "behövs" inte de där djupa sätena.

Mätt kanalen lite snabbt med tumstock. Kan mäta ordentligare om du vill veta exakt. Men kanalen är 9 -10 cm. Då inte mätt "ända fram" utan just bara kanal (och inte där den börjar bredda för manke etc). Längst bak där der är som smalast är det 8 cm.
 
Tror min bomlösa är ca 9 cm hela kanalen. Idealen bad jag dom göra om till 12. Vi får se om det blir rätt. Kollar alternativ om den ej passar. Provade ju salmiak eller vad den hette som ej passa men kanske nya gör det med bredare kanal.

Den var lika bred på provsadeln som är förra modellen?
 
Tror min bomlösa är ca 9 cm hela kanalen. Idealen bad jag dom göra om till 12. Vi får se om det blir rätt. Kollar alternativ om den ej passar. Provade ju salmiak eller vad den hette som ej passa men kanske nya gör det med bredare kanal.
Varför så extremt bred kanal? Hamnar inte trycket på revbenen i stället för musklerna då?
 
Varför så extremt bred kanal? Hamnar inte trycket på revbenen i stället för musklerna då?

Nu vet jag inte alls hur det är för @DrT men hästar kan tydligen ha lite skillnad i bredd på "ryggligamentet" och att det oftast (dvs på de flesta hästar) är en handsbredd. Gissningsvis kan vissa hästar då behöva bredare.

Tornutskott t ex skiljer sig ju åt (bara kolla på hur mycket mankar skiljer sig på alla ledder) så inte eg konstigt ligament kan det.

Sen gissar jag annat spelar in med. Min fux så även i underhull och omusklad och var tunn (vass) kring manken så ryggen var platt. Medan t ex ponnyn i underhull fick en riktigt "vass" och ^ formad rygg. Sånt lär ju bero på.. nåt ;)
 
Varför så extremt bred kanal? Hamnar inte trycket på revbenen i stället för musklerna då?
Han har det. Vi har mätt fram den. Annars lägger sig bossorna på ligamenten. Så fort han svänger glider bossorna över och sätter sig på ryggraden om kanalen är smal. Sadlarna kommer ej om ordentligt och känns lite som dom vaggar på ryggen.
 
Han har det. Vi har mätt fram den. Annars lägger sig bossorna på ligamenten. Så fort han svänger glider bossorna över och sätter sig på ryggraden om kanalen är smal. Sadlarna kommer ej om ordentligt och känns lite som dom vaggar på ryggen.
Så kändes det för mig och C också. Men det visade sig att han inte kunde ha långa ortspetsar pga mkt bogrörelser. Hoppas verkligen att det löser sig för er.
 
Så kändes det för mig och C också. Men det visade sig att han inte kunde ha långa ortspetsar pga mkt bogrörelser. Hoppas verkligen att det löser sig för er.
men dom är väl korta på wowen? Där va kanalen för smal så den pendla mycket ändå. Sen kan bossornas form såklart påverka. Men jag hållet med att det inte får bli trångt framtill. Då tappar min bjudning och blir låst. Kände skillnad direkt med den bomlösa på den punkten
 
@Alexandra_W Men vad kul att både du o hästen trivs! Jag har provat 1 modell av ergo dressyr, hamnade utanför med knäna så den gick ju bort för mig. Köpte sen min Erreplus och just det där med händerna har jag upplevt i den!
 
Varför så extremt bred kanal? Hamnar inte trycket på revbenen i stället för musklerna då?
här är några uppljusade bilder på ritningen... :)

här står han stilla
rit_59fb41a2ddf2b30e04624d1d.jpg

Här syns det hur han lyfter ryggraden i rörelse
rit2_59fb41a72a6b225d2375ddb8.jpg

rit3_59fb41ac9606ee1ad2e4811c.jpg


På denna ytan kan han inte ha sadel, han är så bred just på "kanalytan" och många sadlar sitter just där, resultatet blir ju att han sänker ryggen då det blir tryck. Tyckte det va lättare att visa bilderna så ser man.

Våran Jeremy R va 12 cm i kanalen vi hade innan, han tyckte om den sadeln, men tyvärr kunde jag inte alls sitta i den, den hade inga stöd alls.
rit4_59fb43572a6b225d101a6f73.jpg
 
Vi har börjat leta dressyrsadel, har någon några tips om vad som kan passa till den här ryggen?




Det har gått lite trögt med att hitta sadel att prova, men nu har vi två st på gång: en Wellington Elite 16", bomvidd 5 och en Edinburgh 16,5" bomvidd 4. Hoppas på att någon av dessa passar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 091
Senast: cassiopeja
·
Hemmet När jag läser i forumet inser jag att jag är långt ifrån ensam om att ha svårt att "få det gjort" när det gäller vardagssysslor - det...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 354
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 480
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 774
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp