Vi som letar dressyrsadlar III

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Nevermind både Erreplus och Equipe skulle nog passa. tror dock du får svårt att hitta en begagnad Erreplus för 20 men man vet ju aldrig :)

(Har ingen erf av Amerigo alls därav ingen kommentar).
 
Fick hem en Amerigo Vega cc idag. Om din häst behöver bred kanal så välj då inte inte Vegan. Känner mig bestört över hur smal kanalen var, knappt 3 fingrar. Knappt värt att lägga den på hästen....

Vegan skiljer sig väl i bommen från de andra? Vet att när jag diskuterade med Amerigoutprovaren så sattes frågetecken just för vegan då den bommen riskerade att bli för trång i just kanalen jmf med de andra.
 
Vegan skiljer sig väl i bommen från de andra? Vet att när jag diskuterade med Amerigoutprovaren så sattes frågetecken just för vegan då den bommen riskerade att bli för trång i just kanalen jmf med de andra.
Jo, så är det nog. Kan inte Amergo då märket inte varit aktuellt för oss tidigare. Synd med kanalen då det är en väldigt trevlig sadel i övrigt som nog hade passat oss riktigt bra.
 
Jo, så är det nog. Kan inte Amergo då märket inte varit aktuellt för oss tidigare. Synd med kanalen då det är en väldigt trevlig sadel i övrigt som nog hade passat oss riktigt bra.

Min Amerigo cc har 4 fingrars bredd, har också förstått att Vegan skiljer sig en del från de övriga.
 
Tack för svar allihopa! :bow: Då är bara frågan om man ska chansa och låna hem en Equipe. Jag vet att jag gillar dem nämligen :sneaky: Ang Amerigo så är jag lite tveksam just pga kanalen som vissa av er också skriver.
 
Kanske värt prova en annan modell än vegan då?
Jag vet inte. La Vegan på ryggen och såg att den ändå inte hade fungerat. Jag behöver något som är tillräckligt öppet framtill för att sadeln skall komma ner på ryggen. Hästen är inte så jättebred men han har en mycket bred mankbas. Jag vet att jag hade samma problem med en Classic jag provade en gång. Själva utformningen på Vegan är jag är jag dock väldigt förtjust i.
 
Tack för svar allihopa! :bow: Då är bara frågan om man ska chansa och låna hem en Equipe. Jag vet att jag gillar dem nämligen :sneaky: Ang Amerigo så är jag lite tveksam just pga kanalen som vissa av er också skriver.

Jag har en Amerigo cc och en Vega. Det är bredare kanal på cc:an.
Min Vega måttades dock till min ponny. Så vet inte om kanalen är sån pga det.
Har för mig den var bredare på nyare Vega i större bom och sits jag haft på träningshäst.
 
Köpt FredrikaBs (antar jag?, haha) bomsadel (Tekna Island) i väntan på vår måttade...eller ja...med baktanke att den måttade kanske inte ens kommer fungera och vi måste köpa ny och vänta...igen. Vi jobbar en del bommar med honom nu och det känns bra med bom just då. Jag fick svar idag att dom inte vet när den kommer. Jag börjar som sagt redan nu fundera på alternativ OM den inte kommer passa (passar den så jublar jag ju såklart) och har bestämt mig att jag nog kommer få sänka mina krav och köpa något som passar ok. Det blir nog en ny Equipe Eva men bredda kanalen i den mån det går. Eller så blir det en tölthester sadel med flexibom, såg att dom släppt en ny modell nyss som ser intressant ut. Otur heter modellen. (hm, vilket namn) Han är ju så nöjd med den bomlösa och vi med av det märket.
 
Senast ändrad:
haha, jo jag fattade att det säkert har ngn annan betydelse, men det kändes lite komiskt i sammanhanget :)
Jepp jepp, det var jag En sadel mindre här hemma. Såg den nya från Tölthester jag med. De hade ju kampanjpris på den helgen ut har jag för mig. Men du får såklart ge den måttade en chans (till) iallafall..... Själv känner jag mig så där härligt nollställd och har ingen aning om vad jag skall ge mig på att prova härnäst. Någon som har tips på en riktigt kort sadel med öppen kammare, bred kanal passande en normal mot svängd rygg och gärna med ett öppet säte? Childeric har han ju gillat tidigare men DAC och DFI (som vi provat) är i längsta laget vilket gör att han puttar fram dem. Kanske en DI?
 
Jepp jepp, det var jag En sadel mindre här hemma. Såg den nya från Tölthester jag med. De hade ju kampanjpris på den helgen ut har jag för mig. Men du får såklart ge den måttade en chans (till) iallafall..... Själv känner jag mig så där härligt nollställd och har ingen aning om vad jag skall ge mig på att prova härnäst. Någon som har tips på en riktigt kort sadel med öppen kammare, bred kanal passande en normal mot svängd rygg och gärna med ett öppet säte? Childeric har han ju gillat tidigare men DAC och DFI (som vi provat) är i längsta laget vilket gör att han puttar fram dem. Kanske en DI?

Inte DI till hög manke tyvärr. Då är tyvärr DFI bättre gällande manken.
Men det är ju bara att prova, jag älskar ju DI annars och dom brukar ha bred kanal.
 
Jepp jepp, det var jag En sadel mindre här hemma. Såg den nya från Tölthester jag med. De hade ju kampanjpris på den helgen ut har jag för mig. Men du får såklart ge den måttade en chans (till) iallafall..... Själv känner jag mig så där härligt nollställd och har ingen aning om vad jag skall ge mig på att prova härnäst. Någon som har tips på en riktigt kort sadel med öppen kammare, bred kanal passande en normal mot svängd rygg och gärna med ett öppet säte? Childeric har han ju gillat tidigare men DAC och DFI (som vi provat) är i längsta laget vilket gör att han puttar fram dem. Kanske en DI?

Jag känner att jag tjatar om samma sak. Det beror inte på att jag anser det är den mest suveräna sadel som gjorts eller att den passar alla hästar. Men det är vad jag hittade när jag sökte. Och ev redan frågat dig (svårt hålla isär alla i detalj i tråden)
Men har du kikat på ErgoX2? Eller blir den för svängd? (Vet inte hur rak nya bommen är så kan bara uttala mig om den svängda)
 
Inte DI till hög manke tyvärr. Då är tyvärr DFI bättre gällande manken.
Men det är ju bara att prova, jag älskar ju DI annars och dom brukar ha bred kanal.
Kom på det när jag skickade i väg. Mankskrället skall ju få rum också. Förstår de, tror jag också skulle gilla DIn, gärna med DAC-stöd på, mums!
 
Jag känner att jag tjatar om samma sak. Det beror inte på att jag anser det är den mest suveräna sadel som gjorts eller att den passar alla hästar. Men det är vad jag hittade när jag sökte. Och ev redan frågat dig (svårt hålla isär alla i detalj i tråden)
Men har du kikat på ErgoX2? Eller blir den för svängd? (Vet inte hur rak nya bommen är så kan bara uttala mig om den svängda)
Nu har jag kikat. Den svängda korta bommen ser jättetrevlig ut. Hade ju varit toppen om man kunde fått en lånesadel och provat. Det är trots allt ganska få sadlar som är så öppna framtill så att de kommer ner på ryggen utan att vara för breda bomviddsmässigt så jag är väldigt pessimistisk till nytt oprövat.
 
Nu har jag kikat. Den svängda korta bommen ser jättetrevlig ut. Hade ju varit toppen om man kunde fått en lånesadel och provat. Det är trots allt ganska få sadlar som är så öppna framtill så att de kommer ner på ryggen utan att vara för breda bomviddsmässigt så jag är väldigt pessimistisk till nytt oprövat.

Var bor du? I Uppland finns ett ställe med lånesadlar. Vet inte om de skickar men det kanske inte är omöjligt.

Och jag förstår precis - utan lånesadel hade det inte blivit nån Ergo här! Dels så lika pessimistisk som dig (av en anledning), dels går det dåligt avgöra på en normal sadelutprovning med min fröken. Utan behövs hemmiljö och ett par dagar för att säkert säga.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 062
Senast: cassiopeja
·
Hemmet När jag läser i forumet inser jag att jag är långt ifrån ensam om att ha svårt att "få det gjort" när det gäller vardagssysslor - det...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 158
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 317
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 722
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp