Vi som letar dressyrsadlar III

Status
Stängd för vidare inlägg.
@DrT Som du säkert redan vet så kommer engelska sadlar normalt sett med lite mindre stoppning i för i England är ju tanken att sadelutprovaren är med hela vägen, dvs den kommer flera ggr o kan själv putta i eller ta ur lite stoppning för att få sadeln helt optimal till hästen. Där har du nog ditt grundproblem, dvs du har inte nån som gör just detta åt dig. Och som andra sagt så kommer den ju sätta sig efter x-antal ridtimmar och du kan nog inte riktigt heller jämföra hur den ligger med din medryttare på ryggen versus dig själv då ni placerar lite olika vikt i sadeln. Om du kan förlika dig med kåplängden så hade jag nog fortsatt rida i den för den ser ju trevlig ut och hästen verkar trivas?

Den kom med jättemycket stoppning första gången. Så jag bad dom dra ur det på ett ställe fram och bak, så det känns mycket bättre nu än första gången. Är ju så van med permanentpaneler och vill gärna inte komma långt uppepå lixom. Det va nog en blandning av en annan typ av stoppning förut också, stoppningen i denna är mjukare och lite mer sviktande. Nu handlar det nog mest bara om att använda sadeln så stoppningen formar sig lite. Vet jag med mig själv om ngt speciellt ska göras med stoppningen så kan jag skicka in den och rätta den sen. Eller så tar man ut ngn på plats såklart som kan justera om. (Det måste ju inte vara dom, det är bara det att det ingår utan kostnad om man vill inom en viss period) Just nu är det nog ingen idé att mixra utan helt enkelt bara låta den forma sig lite och justera sen om det behövs. Tanken är inte att medryttaren ska rida i denna sadel, det va bara hon som provat den en gång precis när den kom så jag bara kunde kolla lite hur han reagerade. Jag rider helst i den så mycket som möjligt själv så den formar sig mer efter oss.
 
@DrT det låter ju hoppfullt ändå ang sadeln utifrån hur du provat hittills ?
Hur länge får du ha den att rida i med rätt att sen returnera utan kostnad ?

Tänk på att en engelsk sadel, lite som @Novali01 skrivit om, oftast behöver justeras i stoppningen en tid efter ridning i den. Och att ”inridning” av den bör ske väldigt lugnt under en längre tid/antal ridpass. Korta pass och ingen nedsutten trav/galopp första 10 passen minst är direktiven jag nogsamt haft på mina genom åren . Men det har du säkerligen koll på så säkert onödig inflik i sammanhanget :)
 
Orkar inte göra en egen tråd för detta men nu när ni ändå pratar om stoppning så hoppar jag in med en fråga :).

Jag har 2 passier sadlar i behov av omstoppning, Dressyren är jätte tunn framtill och då den är liiite för vid egentligen så faller den aningens framåt även med padd, och hoppsadeln är iofs omstoppad förra sommaren av förra ägaren men den känns lite tunn ändå (har iofs bara haft luftstoppade och syntetsadlar de senaste åren så kan hända att den är ok).
Men hoppen ligger väldigt bra nu så funderar på hur mycket en sadel ändrar på sig mer mer stoppning? Funderar på att köra häst och sadlar till sadelmakaren för att kolla igenom alla, även om det finns plats i båda sadlarna till mer stoppning utan att det borde bli för smalt för hästen.
(Att jag velar lite om jag ska köra dit häst också är att jag i så fall får ordna med en chaufför och ta ledigt från jobb :/.)
 
Orkar inte göra en egen tråd för detta men nu när ni ändå pratar om stoppning så hoppar jag in med en fråga :).

Jag har 2 passier sadlar i behov av omstoppning, Dressyren är jätte tunn framtill och då den är liiite för vid egentligen så faller den aningens framåt även med padd, och hoppsadeln är iofs omstoppad förra sommaren av förra ägaren men den känns lite tunn ändå (har iofs bara haft luftstoppade och syntetsadlar de senaste åren så kan hända att den är ok).
Men hoppen ligger väldigt bra nu så funderar på hur mycket en sadel ändrar på sig mer mer stoppning? Funderar på att köra häst och sadlar till sadelmakaren för att kolla igenom alla, även om det finns plats i båda sadlarna till mer stoppning utan att det borde bli för smalt för hästen.
(Att jag velar lite om jag ska köra dit häst också är att jag i så fall får ordna med en chaufför och ta ledigt från jobb :/.)
Om de stoppar om sadeln ska den ju stoppas om till hästen - om sadeln passar hästen ska den ju inte ändras, bara ny fräsch stoppning som kommer i. Det är ju en av grejerna med stoppning- att man delvis kan ändra passformen om det behövs genom att fylla i/ ta bort fram och bak.
 
Om de stoppar om sadeln ska den ju stoppas om till hästen - om sadeln passar hästen ska den ju inte ändras, bara ny fräsch stoppning som kommer i. Det är ju en av grejerna med stoppning- att man delvis kan ändra passformen om det behövs genom att fylla i/ ta bort fram och bak.
Var mest att jag i så fall hade skickat iväg båda sadlarna på till/omstoppning då ena stoppas om helt och andra bara får lite mer. Utan att ha med hästen.
Hoppsadeln upplever jag som på gränsen till för klen i stoppningen, båda är köpta begagnade och aldrig stoppade efter just denna hästen.
 
@DrT det låter ju hoppfullt ändå ang sadeln utifrån hur du provat hittills ?
Hur länge får du ha den att rida i med rätt att sen returnera utan kostnad ?

Tänk på att en engelsk sadel, lite som @Novali01 skrivit om, oftast behöver justeras i stoppningen en tid efter ridning i den. Och att ”inridning” av den bör ske väldigt lugnt under en längre tid/antal ridpass. Korta pass och ingen nedsutten trav/galopp första 10 passen minst är direktiven jag nogsamt haft på mina genom åren . Men det har du säkerligen koll på så säkert onödig inflik i sammanhanget :)

Jag brukar inte rida längre än ca 15 min pass oavsett just nu och det brukar vara väldigt lite galopp än så länge, brukar bara ta ngn enstaka fattning. Trav däremot växlar jag med både och, men passen är såpass korta. Jag tror säkert den kommer behöver justeras sen, men man har ca 3 månader på sig (från leverans) med deras tjänst kostnadsfritt att justera sadeln eller lämna tillbaka sadeln och få tillbaka pengar....och därefter kan man använda sig av dom eller ngn i närheten för hjälp.
 
Var mest att jag i så fall hade skickat iväg båda sadlarna på till/omstoppning då ena stoppas om helt och andra bara får lite mer. Utan att ha med hästen.
Det är klart man kan lämna in sadlarna för omstoppning, och be sadelmakarn fylla på lite extra i fronten på den ena, men det blir bättre jobb om de får göra det efter hästen. Har gjort så i många år och oftast blir det bra, ibland får man åka tillbaka för korrigeringar.
 
Jag har lånat hem en thorowgood t8 . Är det någon som har något att säga om sadeln ? Den är 17 tum men ser stor ut. Passar den rak eller sväng rygg? Fick med rött järn plus det som sitter i . Någon som vet vad det röda är för storlek? Säljaren säljer åt sin mamma så hon visste inte heller vilket järn som sitter i.
 
Köpte en antislip pad igår, en tunn acavallo gel man ska ha direkt på ryggen. (att lägga paddar mellan schabrak o sadlar hjälper sällan på honom) sadeln låg då mer stilla men han gillade inte alls att ha padden på ryggen. Vi kan ha gelpad under den bomlösa som är lite extra stoppad framtill i gelen utan problem från hans sida men det va ingen hit denna gång. Jag brukar inte gilla ha tjocka paddar då jag inte tycker om att sitta högt ovanför hästen, men jag ska testa en mattes fårskinnspad också utifall att, men är rädd att den kanske gör sadeln trång då istället, men det är väl bara att testa och se, har en sådan padd i gömmorna så behöver inte köpa. Annars får vi väl rida på utan pad och hoppas sadeln sitter stilla ju mer använd den blir. Det är inte så att den tokglider, men det försvårar tex galoppfattningar och hålla igång galopp i svängar etc när den inte ligger helt i balans. Idag kände jag att jag snart köper en häst som passar min sadel istället :-p
 
Jag har lånat hem en thorowgood t8 . Är det någon som har något att säga om sadeln ? Den är 17 tum men ser stor ut. Passar den rak eller sväng rygg? Fick med rött järn plus det som sitter i . Någon som vet vad det röda är för storlek? Säljaren säljer åt sin mamma så hon visste inte heller vilket järn som sitter i.
De är rätt normalraka i normala bomvidder men blir svängda när man stoppar i de vidaste koppjärnen.
 
Köpte en antislip pad igår, en tunn acavallo gel man ska ha direkt på ryggen. (att lägga paddar mellan schabrak o sadlar hjälper sällan på honom) sadeln låg då mer stilla men han gillade inte alls att ha padden på ryggen. Vi kan ha gelpad under den bomlösa som är lite extra stoppad framtill i gelen utan problem från hans sida men det va ingen hit denna gång. Jag brukar inte gilla ha tjocka paddar då jag inte tycker om att sitta högt ovanför hästen, men jag ska testa en mattes fårskinnspad också utifall att, men är rädd att den kanske gör sadeln trång då istället, men det är väl bara att testa och se, har en sådan padd i gömmorna så behöver inte köpa. Annars får vi väl rida på utan pad och hoppas sadeln sitter stilla ju mer använd den blir. Det är inte så att den tokglider, men det försvårar tex galoppfattningar och hålla igång galopp i svängar etc när den inte ligger helt i balans. Idag kände jag att jag snart köper en häst som passar min sadel istället :-p

Skit i paddarna och schabraken och rid med sadeln direkt på ryggen istället så sätter sig stoppningen fortare.

Och ja, även om du köper hästen som passar sadeln, tror du inte hästjäkeln lär bredda ur den snart nog ändå? :mad:
 
Provade att rida i sadeln ikväll, den var lite för vid och kom lite för långt ner mot manken. Sen kändes den ganska stor för att vara en 17. Såg sen att det var vitt järn som satt i tänker att det säkert motsvarar extra-vid. Bytte till rött järn nu och ska prova imorgon igen. Vitt järn var i alla fall rätt järn för ponnyn, den såg ut att ligga riktigt fint på henne.
 
Skit i paddarna och schabraken och rid med sadeln direkt på ryggen istället så sätter sig stoppningen fortare.

Och ja, även om du köper hästen som passar sadeln, tror du inte hästjäkeln lär bredda ur den snart nog ändå? :mad:
dom ska gå att bredda en storlek upp och ner iaf ;-) och sen kan man väl justera lite med stoppningen...haha.

rida utan schabrak vågar jag inte, svettiga bossor torkar ju ut läder. Har sett hur många islandsadlar ser ut där dom ridit utan. Överpedantiska jag :D Han som inte är klippt blir gärna svettig just nu,,,

Är fortfarande i diskussion med england, men dom har semester just nu så vi inväntar vidare rapport. Ligger lite lågt och provar och håller tummarna mest att det ska fungera.
 
dom ska gå att bredda en storlek upp och ner iaf ;-) och sen kan man väl justera lite med stoppningen...haha.

rida utan schabrak vågar jag inte, svettiga bossor torkar ju ut läder. Har sett hur många islandsadlar ser ut där dom ridit utan. Överpedantiska jag :D Han som inte är klippt blir gärna svettig just nu,,,

Är fortfarande i diskussion med england, men dom har semester just nu så vi inväntar vidare rapport. Ligger lite lågt och provar och håller tummarna mest att det ska fungera.
Ja, svettiga bossor kan torka ut lädret i det långa loppet men hjälper också i detta skede stoppningen att sätta sig mer effektivt. Det hindrar ju inte att du torkar av bossan efter ridturen.

Ja, en storlek upp eller ner är ju skit samma om hästjäkeln vill sätta sadeln ur spel. Mitt skrälle breddade 2,5 vidder från september till december, så även om jag tyckte att jag vidgade sadeln med god marginal (2 vidder) i september så står jag med en för smal sadel ändå. :mad:
 
Provade att rida i sadeln ikväll, den var lite för vid och kom lite för långt ner mot manken. Sen kändes den ganska stor för att vara en 17. Såg sen att det var vitt järn som satt i tänker att det säkert motsvarar extra-vid. Bytte till rött järn nu och ska prova imorgon igen. Vitt järn var i alla fall rätt järn för ponnyn, den såg ut att ligga riktigt fint på henne.
Nu blev jag förvirrad - är det flera olika hästar du testat den på?
 
Nu blev jag förvirrad - är det flera olika hästar du testat den på?
Jag har provridit den på mitt halvblod som är den jag lånade hem den till.
Sen lade jag den på ryggen till min cob också eftersom hon också behöver sadel och är bredare än halvblodet :)
Jag tänkte att det kan vara bra att veta hur coben s rygg passar ihop med thorowgoods bomvidder.
Sen ska hon inte ha den här sadeln hon får nog ha en 16.5, den här var för stor på ryggen tycker jag.
 
Jag har provridit den på mitt halvblod som är den jag lånade hem den till.
Sen lade jag den på ryggen till min cob också eftersom hon också behöver sadel och är bredare än halvblodet :)
Jag tänkte att det kan vara bra att veta hur coben s rygg passar ihop med thorowgoods bomvidder.
Sen ska hon inte ha den här sadeln hon får nog ha en 16.5, den här var för stor på ryggen tycker jag.
:up:

Det jag upplevde med T8 i normala bomvidder var att det var en trevlig sadel, bra grepp osv. Men i xvida järnet blev ortspetsarna så utskjutna att det låg i vägen något för låret, så kolla hur det funkar med din kropp.
 
:up:

Det jag upplevde med T8 i normala bomvidder var att det var en trevlig sadel, bra grepp osv. Men i xvida järnet blev ortspetsarna så utskjutna att det låg i vägen något för låret, så kolla hur det funkar med din kropp.
Ok!
Det kan ju vara bra att veta :)
Nu red jag idag med det vida järnet i och jag tycker sadeln ligger väldigt bra när man ser i stallgången. Men jag upplevde att sadeln åkte fram i travökningarna tyvärr. Kan lägga in en bild. Korkat nog så sadlade jag även för långt fram innan jag började rida så utgångsläget blev ju inte optimalt direkt.
 
26168343_10155373586054426_3938857061070808702_n.jpg

Före ridning.

26055949_10155373585269426_4826979259301268741_n.jpg
 
Jag inser att jag lagt sadeln för långt fram ifrån början så jag gör om det imorgon.
Jämför med hennes egen sadel som inte ser ut att ligga så bra men som i alla fall inte åker fram.
26112462_10155373657429426_739616541471283015_n.jpg

Men jag förstår inte det här med att jag sadlat för långt fram, blir besviken på mig själv :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 061
Senast: cassiopeja
·
Hemmet När jag läser i forumet inser jag att jag är långt ifrån ensam om att ha svårt att "få det gjort" när det gäller vardagssysslor - det...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 133
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 304
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 716
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp