Vi som letar dressyrsadlar III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Skriver om, var för trött igår. Jag kontaktade England och berättade lite hur jag upplevt ridningen med sadeln. Jag har bara suttit i den 4 ggr, sedan har hästen fått lite ledigt nu. Den ligger lite uppepå och släpper bak och åker lite åt sidorna när man rider. Inget konstigt eftersom dom flesta sadlar gör det på honom men ändå. Men dom sa att vi skulle rida utan schabrak så bossorna formar sig men därefter bara rida med en tunn vojlock i bomull för hans rygg blir så platt och ingen sadel ligger stilla pga schabrak. Okey jag förstår ju att vissa material eller så kan påverka och paddar vet jag ju sedan innan inte riktigt funkar på honom men jag kommer inte permanent sitta och rida hästen utan schabrak :-p Fick nästan återhämta mig ett dygn av panik med mina matchningsnörd panikångestattacker :-p Hur som helst köper jag ju att man kan rida utan nu i början så den formar sig, och igår va det medryttarens dags så vi skrittade utan och hon tog kanske 10-15 travsteg. (såklart hade han fått ett litet sår i hagen så vi valde att ta det lugnt) Idag vilar han.

så här uppepå ligger sadeln utan ryttare (och typ nästan allt vi provat)
blogg0_5a4e46fde087c354a719c49d.jpg

Lite bakvikt stilla (men bossan följer ju iaf rygglinjen då)
blogg1_5a4e470488e59db21a388272.jpg

blogg2_5a4e47082a6b225e39a823e0.jpg

och här i rörelse, det lilla lilla som han travades,,,utan krav. Här är den inte i bakvikt.
blogg3_5a4e470ce087c3548a90a366.jpg

blogg4_5a4e4711ddf2b3032852a193.jpg
blogg5_5a4e4730ddf2b30336a2fbe8.jpg


Men den verkar väl komma ner under ridning fastän den sitter illa innan. Men den lättar ju bak då, men det kanske den måste göra eftersom han blir så överbyggd i vissa lägen. När han är i riktigt arbete höjer han ryggen mer och blir rakare. Men han pendlar ju så otroligt mkt från gång till gång i styrkan.

Ja jäklar vad den lättar! Lite felsökning?

-För mycket stoppning i fronten?
-Hur många fingrar får plats i mellan framvalv o manke?
-Ser ortspetsarna ut att ligga parallellt med hästens lutning där ortspetsarna bör ligga, eller smalnar det av nedtill?
-Hur ser avtrycken ut på hästrygg o undersidan av sadeln efter ett pass?
- kanar sadeln fram?
-är den för trång i själva kanalen framtill vid mankmuskulaturen eller är det själva bommen som är för smal i midjan i höjd med stigläderskrämpan?

Det man kan åtgärda på en sån här sadel är ju att bända ut den max en bomvidd om man misstänker det, plocka ur stoppning eller... tja inte så mycket alls. Vad säger de som måttat sadeln?
 
ska testa det, tyckte också den låg lite långt fram denna gång, eller om den glidit fram när vi gått en stund, lite osäker där, ska dock tänka på det nästa gång.
Sadelgjorden verkar ligga längre fram än främre stropparna - finns risk att gjorden drarfram den, särskilt om den är åt det smala hållet så klättrar den gärna iväg upp på manken.
 
Läser om flera här som antingen tröttnat eller så inte varit nöjda med sina WOW-sadlar. Känns lite som de är de "nya" Childeric, dvs har sålts med mördande reklam, väldigt väldigt många har köpt konceptet men sen inte blivit nöjda i slutänden. Var ju så under en period med Childeric också, ALLA skulle ha den sadeln men väldigt många fick olika slags problem sen. Jag tänker att detta beror på att ett sadelmärke sällan passar till så många olika typer av hästar som just dessa två säger, (finns andra med såklart), och att man nog ska vara lite avvaktande o inte hoppa på så mycket trender med sadlar utan försöka själv att lära sig så mycket man kan om sin egen häst. Då sparar man nog mest pengar i slutet! :)
Fast det jag verkligen gillar med Wow är ju att man kan montera ner hela skiten i mikropartiklar och finjustera. Att inte fler tillverkare hakat på dessa smidiga enkla lösningar?
Tyvärr så hittar jag inte riktigt min position i wow-sadeln och kan därför inte erbjuda hästen en balanserad ryttare. Dessutom har häst ändrat sig så dags att byta bom. Velar om jag ska byta bom eller sälja hela.
 
Den låg så förut med när den gjordes om så bad jag om breddning och mindre stoppning (även fram) det får plats ca 5 fingrar mellan framvalv och manke. Har inte upplevt att sadeln kanar fram utan mer att den lägger sig åt sidorna vid sväng. Har provat med två gjordar av olika modeller. Hästen har dock en tendens att vilja ha gjordarna i ett läge. Buken placerar den där. Har skickat film till england hur det ser ut nu.
Ja jäklar vad den lättar! Lite felsökning?

-För mycket stoppning i fronten?
-Hur många fingrar får plats i mellan framvalv o manke?
-Ser ortspetsarna ut att ligga parallellt med hästens lutning där ortspetsarna bör ligga, eller smalnar det av nedtill?
-Hur ser avtrycken ut på hästrygg o undersidan av sadeln efter ett pass?
- kanar sadeln fram?
-är den för trång i själva kanalen framtill vid mankmuskulaturen eller är det själva bommen som är för smal i midjan i höjd med stigläderskrämpan?

Det man kan åtgärda på en sån här sadel är ju att bända ut den max en bomvidd om man misstänker det, plocka ur stoppning eller... tja inte så mycket alls. Vad säger de som måttat sadeln?
 
Liten kort ponnysadel, platt, bred, lite svängd.
Kolla på en Exmoor igen? De är ju verkligen nätta! Ändringsbara och omstoppningsbara.
Stubben Rex, Passier young champ - kilbossorna rak mot normal och rundbossorna mer svängda. Har inte så bra koll på vilket ponnysortiment övriga har, men ev Thorowgood är svängd i xvid.

Tack för tips ja kollar gärna på exmoor om det finns i dressyrmodell :)
 
Den låg så förut med när den gjordes om så bad jag om breddning och mindre stoppning (även fram) det får plats ca 5 fingrar mellan framvalv och manke. Har inte upplevt att sadeln kanar fram utan mer att den lägger sig åt sidorna vid sväng. Har provat med två gjordar av olika modeller. Hästen har dock en tendens att vilja ha gjordarna i ett läge. Buken placerar den där. Har skickat film till england hur det ser ut nu.
Alltså, mina funderingar bara, 5 fingrar... jag vill ha cirka 3 fingrar på en insutten sadel. Den sätter sig någon cm i stoppningen. Tror du behöver ha en sadelmakare på plats som kollar VAR det felar, och se OM det är åtgärdbart med ändring i stoppningen. Har råkat ut för otal sadelmakare som vid helomstoppning av sadlar överstoppat sadeln så att den rullat istället. Den har varit för instabil på mina plattare breda hästar, där man ofta behöver ha så tunna bossor som möjligt, att jag under protester, sura miner och diskussioner tvingat sadelmakarna plocka ut en del av ullen igen. Sen har det funkat, sadeln har kunnat sätta sig bra i stoppningen. Ibland behövt påfyllning efter 3 månader men hellre det, då blir de korrekt formade efter häst.
 
Alltså, mina funderingar bara, 5 fingrar... jag vill ha cirka 3 fingrar på en insutten sadel. Den sätter sig någon cm i stoppningen. Tror du behöver ha en sadelmakare på plats som kollar VAR det felar, och se OM det är åtgärdbart med ändring i stoppningen. Har råkat ut för otal sadelmakare som vid helomstoppning av sadlar överstoppat sadeln så att den rullat istället. Den har varit för instabil på mina plattare breda hästar, där man ofta behöver ha så tunna bossor som möjligt, att jag under protester, sura miner och diskussioner tvingat sadelmakarna plocka ut en del av ullen igen. Sen har det funkat, sadeln har kunnat sätta sig bra i stoppningen. Ibland behövt påfyllning efter 3 månader men hellre det, då blir de korrekt formade efter häst.

sadeln är väldigt tunnstoppad :) det var ett krav jag hade då jag avskyr att har höga bossor. Jag är van vid permanentpaneler. (Jag kan knappt rida med fårskinn på sadlar, får typ panik att sitta högt...prestigesadlar går väldigt bort för mig) Så dom är inte mkt stoppade och dessutom väldigt mjuka. Dom har lagt i ngn extra mjuk stoppning. Det är pga att bossan är så låg med mindre stoppning dom inte kan bredda kanalen mer för då finns det ingen bäryta kvar på bossan med ryttare. Jag tror det är 4 fingrar när man sitter i den, men 5 utan. Sadeln är använd ca 6 ggr totalt nu (4 med mig, 2 med medryttaren) hästen har typ vilat hela veckan förutom ett skrittpass med sadeln så vi ska testa mer snart. Stoppningen kommer blir ngt lägre när den blivit mer använd antar jag än nu. Är nog för lite riden med för att det ska hunnit sätta säg ngt ännu. Han går relativt korta pass ännu. Men jag tycker inte den sitter bra utan ryttare. Men jag får tänka på alla sadlar jag provat och ingen har suttit bra, möjligen teknan då. Den är tyvärr såld då jag tyvärr inte klarade av att rida i den, fick väldigt ont i höfterna. Jättesynd. Även Teknan åkte dock lite åt sidorna under ridning så vi fick använda antislippadden sista passen. (hel pad som va förhöjd framtill då den va ngt vid för honom) i samråd med medryttaren valde vi att sälja sadeln då vi vill helt kunna ha sadel utan pad på honom då han inte trivs med paddar och kan svullna lite av gelepaddar som ligger direkt på ryggen. Även den bomlösa är såld (till en här,,hinthint) och den var vi ju väldigt nöja med, men efter ett försök förra helgen fick jag inse att min röv helt enkelt inte får plats mellan kuddarna. Den är ju betydligt mindre i sittyta än en vanlig sadel. Även den bomlösa använde vi gelepadden till och även här hoppas vi kunna hitta en sadel där vi slipper pad. Dock trivdes medryttaren väldigt bra med den bomlösa, men jag kan ju inte behålla en såpass "dyr" sadel som jag aldrig kan rida i själv, så vi börjar om...vid sidan av jag testar idealen och ser om den fungerar så kollar jag även andra alternativ som kanske kan fungera ännu bättre. Jag ska kika lite på utbudet av flexisadlar eftersom det var det han gillade. Bomlöst gillar han ju med, men det kan jag inte rida honom "på heltid" med så då väljer jag nog hellre en flexi. Vi ska även prova ngt helt annat mot vad vi provat för att se andra möjligheter, så jag har beställt hem en distansadel (som ser ut som en dressyr nästan) och ska kolla lite med den av märket Arabian. Jag har haft det märket förr till en annan häst. Jag trivdes med den, men detta är en annan modell. Dessutom har den hela ullbossor (och ej av läder) vilket ger en möjlighet att rida utan schabrak i nödens lag om det nu skulle vara så mkt bättre....i perioder.
 
@DrT Jag hoppas att du aldrig sätter dig ner o summerar vad alla olika sadlar har kostat dig utan att ha fått önskat resultat!;):eek: Största felet i Sverige är ju att det inte finns tillräckligt med bra sadelutprovare som har ett nära samarbete med sadeltillverkarna. I England funkar ju detta på ett helt annat sätt, man kontaktar en sadelutprovare som kommer hem o provar ut, personen kontaktar lämpligt sadelmakeri, sadel tillverkas o levereras, sadelutprovare passar in o ändrar stoppning vid behov. Uppföljning görs några månader senare och sen minst 1 gång per år. Kan inte fatta att detta fungerande system inte har kommit hit? Där jag bor finns inte en enda sadelutprovare som har kompetens att stoppa om sadel på plats!
 
sadeln är väldigt tunnstoppad :) det var ett krav jag hade då jag avskyr att har höga bossor. Jag är van vid permanentpaneler. (Jag kan knappt rida med fårskinn på sadlar, får typ panik att sitta högt...prestigesadlar går väldigt bort för mig) Så dom är inte mkt stoppade och dessutom väldigt mjuka. Dom har lagt i ngn extra mjuk stoppning. Det är pga att bossan är så låg med mindre stoppning dom inte kan bredda kanalen mer för då finns det ingen bäryta kvar på bossan med ryttare. Jag tror det är 4 fingrar när man sitter i den, men 5 utan. Sadeln är använd ca 6 ggr totalt nu (4 med mig, 2 med medryttaren) hästen har typ vilat hela veckan förutom ett skrittpass med sadeln så vi ska testa mer snart. Stoppningen kommer blir ngt lägre när den blivit mer använd antar jag än nu. Är nog för lite riden med för att det ska hunnit sätta säg ngt ännu. Han går relativt korta pass ännu. Men jag tycker inte den sitter bra utan ryttare. Men jag får tänka på alla sadlar jag provat och ingen har suttit bra, möjligen teknan då. Den är tyvärr såld då jag tyvärr inte klarade av att rida i den, fick väldigt ont i höfterna. Jättesynd. Även Teknan åkte dock lite åt sidorna under ridning så vi fick använda antislippadden sista passen. (hel pad som va förhöjd framtill då den va ngt vid för honom) i samråd med medryttaren valde vi att sälja sadeln då vi vill helt kunna ha sadel utan pad på honom då han inte trivs med paddar och kan svullna lite av gelepaddar som ligger direkt på ryggen. Även den bomlösa är såld (till en här,,hinthint) och den var vi ju väldigt nöja med, men efter ett försök förra helgen fick jag inse att min röv helt enkelt inte får plats mellan kuddarna. Den är ju betydligt mindre i sittyta än en vanlig sadel. Även den bomlösa använde vi gelepadden till och även här hoppas vi kunna hitta en sadel där vi slipper pad. Dock trivdes medryttaren väldigt bra med den bomlösa, men jag kan ju inte behålla en såpass "dyr" sadel som jag aldrig kan rida i själv, så vi börjar om...vid sidan av jag testar idealen och ser om den fungerar så kollar jag även andra alternativ som kanske kan fungera ännu bättre. Jag ska kika lite på utbudet av flexisadlar eftersom det var det han gillade. Bomlöst gillar han ju med, men det kan jag inte rida honom "på heltid" med så då väljer jag nog hellre en flexi. Vi ska även prova ngt helt annat mot vad vi provat för att se andra möjligheter, så jag har beställt hem en distansadel (som ser ut som en dressyr nästan) och ska kolla lite med den av märket Arabian. Jag har haft det märket förr till en annan häst. Jag trivdes med den, men detta är en annan modell. Dessutom har den hela ullbossor (och ej av läder) vilket ger en möjlighet att rida utan schabrak i nödens lag om det nu skulle vara så mkt bättre....i perioder.
Oj vilken sadelförsäljare du är. Tjoff bara sådär:) Själv kämpar jag med min Childeric som bara folk utan pengar vill köpa.
Håller med om det där med låga bossor. Nu har ju inte Wow de lägsta bossorna men med de nya panelerna i kombination med lite luft kommer sadeln ner mycket bättre och är faktiskt riktigt stabil och trevlig. Skillnad som natt och dag mot den Wow jag fick utprovad.
 
@DrT Jag hoppas att du aldrig sätter dig ner o summerar vad alla olika sadlar har kostat dig utan att ha fått önskat resultat!;):eek: Största felet i Sverige är ju att det inte finns tillräckligt med bra sadelutprovare som har ett nära samarbete med sadeltillverkarna. I England funkar ju detta på ett helt annat sätt, man kontaktar en sadelutprovare som kommer hem o provar ut, personen kontaktar lämpligt sadelmakeri, sadel tillverkas o levereras, sadelutprovare passar in o ändrar stoppning vid behov. Uppföljning görs några månader senare och sen minst 1 gång per år. Kan inte fatta att detta fungerande system inte har kommit hit? Där jag bor finns inte en enda sadelutprovare som har kompetens att stoppa om sadel på plats!
Håller med. Det var det jag försökte göra först när jag ville ha en ideal sadel. Hitta ngn som kunde prova ut en av deras modeller och sedan göra om den i England. Visade sig vara ett svårt uppdrag. Är ju ändå ett märke som funnits många år. Nästa problem var att dom hade få modeller hemma.
Dom som hade erbjöd bara färdiga sadlar med standardbossa etc.

Har lagt ut väldigt mkt pengar och det börjar bli psykiskt jobbigt för det enda jag vill är att bara kunna hobbyrida och det känns bra i alla gångarter och kunna utvecka hästen lite. Att ha en skadad egen kropp underlättar inte.

Nu hoppas jag arabian sadeln fungerar.
 
Oj vilken sadelförsäljare du är. Tjoff bara sådär:) Själv kämpar jag med min Childeric som bara folk utan pengar vill köpa.
Håller med om det där med låga bossor. Nu har ju inte Wow de lägsta bossorna men med de nya panelerna i kombination med lite luft kommer sadeln ner mycket bättre och är faktiskt riktigt stabil och trevlig. Skillnad som natt och dag mot den Wow jag fick utprovad.

Det var dom nya panelerna jag hade med lite luft.
 
Jag vet inte vilken typ av bossa du hade men jag bytte mina utprovade DXWG mot en SD-typ som inte lyfter framtill som D-panelen gör. Det gjorde skillnaden för oss.

Kommer ej ihåg men hade den nyaste som inte direkt hade hunnit säljas. Tror min va i dom första leveranserna. Den skulle ge mer cc känsla.
 
Kommer ej ihåg men hade den nyaste som inte direkt hade hunnit säljas. Tror min va i dom första leveranserna. Den skulle ge mer cc känsla.
Ok. Då har jag de gamla. Verkar som sagt fungera bra än så länge men sådant kan ju ändras. Mina delar är denna gång köpta från en återförsäljare i Tyskland. Synd att det inte finns någon att bolla idéer och tankar med på närmare håll...
 
Ok. Då har jag de gamla. Verkar som sagt fungera bra än så länge men sådant kan ju ändras. Mina delar är denna gång köpta från en återförsäljare i Tyskland. Synd att det inte finns någon att bolla idéer och tankar med på närmare håll...
Ibland finns det väl delar på Ebay med..? synd att det inte finns delar i sverige...inte mycket iaf.
Har du ngn bild på din sadel på ryggen på din?
 
Ibland finns det väl delar på Ebay med..? synd att det inte finns delar i sverige...inte mycket iaf.
Har du ngn bild på din sadel på ryggen på din?
EBay brukar ha en del delar. Men köper man där så får man ta i beaktning att man inte alltid får det man hade tänkt. Här är en, dock med padd så lite svårt att se bossornas anläggning. Tycker att den ligger något i framvikt så kommer lägga i lite mer luft fram och se om jag kan ta bort padden. http://forumbilder.se/H5KFN/20180106-135620
 
EBay brukar ha en del delar. Men köper man där så får man ta i beaktning att man inte alltid får det man hade tänkt. Här är en, dock med padd så lite svårt att se bossornas anläggning. Tycker att den ligger något i framvikt så kommer lägga i lite mer luft fram och se om jag kan ta bort padden. http://forumbilder.se/H5KFN/20180106-135620
Ja det hade jag gjort, dvs lite mer luft fram o ta bort padden. Blir inte din hög i ryggen i arbete? får du inte falla fram känsla med pad?
 
Haha..medis red lite lätt barbacka idag, här kan man se hans rygg hur den pendlar. Den kan från den backen bli helt spikrak, och är han riktigt i arbete kan den bli som en liten båge uppåt.
visa1_5a50e58bddf2b3031f926eef.jpg
visa2_5a50e590e087c3546d6c6d82.jpg
visa3_5a50e594ddf2b30336a32fda.jpg
visa5_5a50e5982a6b225e4550928f.jpg
visa6_5a50e59c2a6b225e5d07d29c.jpg
visa7_5a50e5a12a6b225e2eef96e4.jpg
visa8_5a50e5a5e087c35490a810f2.jpg
visa1_5a50e58bddf2b3031f926eef.jpg
 
EBay brukar ha en del delar. Men köper man där så får man ta i beaktning att man inte alltid får det man hade tänkt. Här är en, dock med padd så lite svårt att se bossornas anläggning. Tycker att den ligger något i framvikt så kommer lägga i lite mer luft fram och se om jag kan ta bort padden. http://forumbilder.se/H5KFN/20180106-135620
Jag har vanliga DWG-paneler men har minimalt med luft i, och kör med fårskinnspadd under därför att hästen finner det lite obehagligt med luft, vill ha fårskinn under alla sadlar egentligen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 072
Senast: cassiopeja
·
Hemmet När jag läser i forumet inser jag att jag är långt ifrån ensam om att ha svårt att "få det gjort" när det gäller vardagssysslor - det...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 294
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 408
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 742
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp