Vi som letar dressyrsadlar III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Haha..medis red lite lätt barbacka idag, här kan man se hans rygg hur den pendlar. Den kan från den backen bli helt spikrak, och är han riktigt i arbete kan den bli som en liten båge uppåt.
visa1_5a50e58bddf2b3031f926eef.jpg
visa2_5a50e590e087c3546d6c6d82.jpg
visa3_5a50e594ddf2b30336a32fda.jpg
visa5_5a50e5982a6b225e4550928f.jpg
visa6_5a50e59c2a6b225e5d07d29c.jpg
visa7_5a50e5a12a6b225e2eef96e4.jpg
visa8_5a50e5a5e087c35490a810f2.jpg
visa1_5a50e58bddf2b3031f926eef.jpg
Jadu, i vilket läge provar man ut sadeln egentligen? :o
När han höjer fram så lär ju allt som passat hyfsat innan se helt åt helvete ut :rofl:
Och tvärtom, det som passar när han höjer, då kan det diffa några centimeter bak under bossan.

Flexbom/bomlös is da shit... och lite fårskinn som autokompenserar lite.

Varför är du rädd för flex/bomlös på heltid?
 
Jadu, i vilket läge provar man ut sadeln egentligen? :o
När han höjer fram så lär ju allt som passat hyfsat innan se helt åt helvete ut :rofl:
Och tvärtom, det som passar när han höjer, då kan det diffa några centimeter bak under bossan.

Flexbom/bomlös is da shit... och lite fårskinn som autokompenserar lite.

Varför är du rädd för flex/bomlös på heltid?
Inte för flexi på heltid, men ren bomlös är jag för tung för att rida runt med på heltid. Jag har googlat på flexisadlar, men inte hittat ngt ännu som faller mig riktigt i smaken,,,det är möjligen tölthästar glampi eller ngt jag funderar på. Maxflex sadlarna är för små i 18 i dom modeller jag vill ha (har tidigare fått mått och dylikt) vi provar distansadeln först och så får vi spåna vidare :)
 
Ja det hade jag gjort, dvs lite mer luft fram o ta bort padden. Blir inte din hög i ryggen i arbete? får du inte falla fram känsla med pad?
Mm, får trixa lite. Det är ju bra med Wow, att man kan mixtra lite med flairen, stropparna etc Jo, det blir han. Använder padden då jag tycker att trycket som ofta uppstår vid mankbasen försvinner då. Vet inte varför det ofta blir tryck i det området.... Försöker att inte känna efter för mycket:) Men känner av det faktiskt, när jag rider mer seriöst sådär. Häftigt att se hur han använder sin kropp! Men Ja, inte lätt att anpassa något efter de förutsättningarna, verkligen inte. Går det inte att få "Tönnen" i större tum om man specialbeställer? Fick upp ögonen för något holländskt märke för ett tag sedan, Baloun? Den var bomlös och såg trevlig ut. Tror dock inte att det finns någon ÅF i Sverige nu...
 
Senast ändrad:
Jag har vanliga DWG-paneler men har minimalt med luft i, och kör med fårskinnspadd under därför att hästen finner det lite obehagligt med luft, vill ha fårskinn under alla sadlar egentligen.
Ganska många som använder fårskinn under sina Wows. Är nog inte ovanligt att de reagerar på luften. Som jag skrev tidigare så hjälper padden till att eliminera tryck vid mannens bas som gärna uppkommer med många sadlar. Flairen har han inte sagt så mycket om, bara sadeln sitter någorlunda stabilt, han gillar inte när det rör sig för mycket.
 
Ganska många som använder fårskinn under sina Wows. Är nog inte ovanligt att de reagerar på luften. Som jag skrev tidigare så hjälper padden till att eliminera tryck vid mannens bas som gärna uppkommer med många sadlar. Flairen har han inte sagt så mycket om, bara sadeln sitter någorlunda stabilt, han gillar inte när det rör sig för mycket.
Det min reagerade på (vilket en fd wow/utprovare berättade för mig att det är vanligt), var att den var för vid kanal, så trycket inte landade på ryggmusklerna utom på revbenskammen. De är inte gjorda för att bära vikt på det sättet som blev. Samt att det är ganska vassa plastdetaljer i kanalen som de inte gillar. De obehagen försvann vid en tjock mattespadd..
 
Ganska många som använder fårskinn under sina Wows. Är nog inte ovanligt att de reagerar på luften. Som jag skrev tidigare så hjälper padden till att eliminera tryck vid mannens bas som gärna uppkommer med många sadlar. Flairen har han inte sagt så mycket om, bara sadeln sitter någorlunda stabilt, han gillar inte när det rör sig för mycket.

Seriöst så en passande sadel ska inte behöva en padd för orsakerna du redovisar . Då har man helt tappat konceptet känner jag om man argumenterar att en sadel är bra men man paddar pga detta ,

Nej - ”hästar reagerar inte på luften” att det ursäktas med en padd etc?
Känns bara SÅ märkligt att så många ursäktar sina sadlar osv på sättet som beskrivs här i tråden :(:confused:
 
Senast ändrad:
Seriöst så en passande sadel ska inte behöva en padd för orsakerna du redovisar . Då har man helt tappat konceptet känner jag om man argumenterar att en sadel är bra men man paddar pga detta ,

Nej - ”hästar reagerar inte på luften” att det ursäktas med en padd etc?
Känns bara SÅ märkligt att så många ursäktar sina sadlar osv på sättet som beskrivs här i tråden :(:confused:
Eftersom du citerade mitt inlägg så antar jag att ditt tämligen syrliga inlägg var riktat till mig. Jag känner inget behov av att ursäkta mig, min nya sadel eller det faktum att jag eventuellt kommer lägga fårskinn under den en period;)
 
Eftersom du citerade mitt inlägg så antar jag att ditt tämligen syrliga inlägg var riktat till mig. Jag känner inget behov av att ursäkta mig, min nya sadel eller det faktum att jag eventuellt kommer lägga fårskinn under den en period;)

Ja självklart var reflektionen ang ditt inlägg det framgick väl ?

Det var faktiskt en helt krass reflektion allmänt utifrån din egen reflektion, att en sadel passar verkligen inte i grunden om det måste paddas av de avledningar som getts ?
Det är inget ”syrligt” inlägg alls.

en luftstoppad sadel om den passar hästen är inte något hästen behöver kompensation för med någon padd tex .
 
Senast ändrad:
@DrT Jag hoppas att du aldrig sätter dig ner o summerar vad alla olika sadlar har kostat dig utan att ha fått önskat resultat!;):eek: Största felet i Sverige är ju att det inte finns tillräckligt med bra sadelutprovare som har ett nära samarbete med sadeltillverkarna. I England funkar ju detta på ett helt annat sätt, man kontaktar en sadelutprovare som kommer hem o provar ut, personen kontaktar lämpligt sadelmakeri, sadel tillverkas o levereras, sadelutprovare passar in o ändrar stoppning vid behov. Uppföljning görs några månader senare och sen minst 1 gång per år. Kan inte fatta att detta fungerande system inte har kommit hit? Där jag bor finns inte en enda sadelutprovare som har kompetens att stoppa om sadel på plats!

Håller med, jag blir helt förvirrad när jag läser den här tråden och tänker att om jag någonsin flyttar tillbaks till Sverige tar jag med min sadelmakare från DK :rofl:.
Hon kommer, har evt. med sig några sadlar hon säljer åt kunder eller kollar på en sadel du själv har hemma på prov (evt. efter att hon har varit där en gång och gett tips på modeller och storlek som borde passa hästen ifall man som jag är totalt nybörjare i dressyrsadelvärlden). Små ändringar gör hon i stallet, större ändringar/omstoppning tar hon den med sig och finjusterar den när hon kommer tillbaka med den.
Inte bunden till några speciella märken och utbildad sadelmakare så hon kan i princip själv bygga sadlar (görs dock typ aldrig).

Finns detta inte i Sverige? Är utprovarna alltid inriktade på speciella märken?

Visst finns det också här personer som kallar sig utprovare men som bara har någon snabbkurs och som inte är lika noggranna men här finns också ett gäng seriösa medlemmar av den brittiska organisationen.
 
Ja självklart var reflektionen ang ditt inlägg det framgick väl ?

Det var faktiskt en helt krass reflektion allmänt utifrån din egen reflektion, att en sadel passar verkligen inte i grunden om det måste paddas av de avledningar som getts ?
Det är inget ”syrligt” inlägg alls.

en luftstoppad sadel om den passar hästen är inte något hästen behöver kompensation för med någon padd tex .
Anledningen till att jag undrade var för att du i ditt inlägg påstår saker som jag inte alls uttryckt:) Exempelvis att en luftstoppad sadel behöver en padd. -Min häst reagerade inte på luften, men det finns ju uppenbarligen de som reagerar eftersom andra vittnar om detta. Man kanske ändå önskar dra nytta av sadelns egenskaper och väljer att ha lite luft och ett fårskinn emellan. Vet inte om du läste mitt inlägg som jag skrev tidigare idag, att jag skall justera mängden luft i den främre delen av sadeln och målet är att plocka bort padden, iallafall på sikt. Sadeln i sig "kräver" ingen padd.
 
Håller med, jag blir helt förvirrad när jag läser den här tråden och tänker att om jag någonsin flyttar tillbaks till Sverige tar jag med min sadelmakare från DK :rofl:.
Hon kommer, har evt. med sig några sadlar hon säljer åt kunder eller kollar på en sadel du själv har hemma på prov (evt. efter att hon har varit där en gång och gett tips på modeller och storlek som borde passa hästen ifall man som jag är totalt nybörjare i dressyrsadelvärlden). Små ändringar gör hon i stallet, större ändringar/omstoppning tar hon den med sig och finjusterar den när hon kommer tillbaka med den.
Inte bunden till några speciella märken och utbildad sadelmakare så hon kan i princip själv bygga sadlar (görs dock typ aldrig).

Finns detta inte i Sverige? Är utprovarna alltid inriktade på speciella märken?

Visst finns det också här personer som kallar sig utprovare men som bara har någon snabbkurs och som inte är lika noggranna men här finns också ett gäng seriösa medlemmar av den brittiska organisationen.

En bekant i stallet har haft väldiga problem med sin sadel som hon försökt justera flera ggr med dom som kan och som stoppar om sadlar här, det blir aldrig bra, senast för ngn vecka sen va det ute ngn ny som försökte sig på det men det slutade med att denne fick komma tillbaka och ta ur all stoppning och hon slapp betala, så min erfarenhet vad jag sett är att det verkar svårt att hitta ngn riktigt kunnig på området. Har aldrig haft några problem med mina sadlar med permanentpaneler och börjar fundera på vem man ska vända sig till nu när man inte har en sådan sadel som kan komma ut till stallet,,,det verkar ju svårt att få det gjort som man vill om jag ska bedömma andras erfarenheter :/
 
Det finns ju helt enkelt ytterst få sadelmakare i sverige och dom som finns verkar inte kunna rida och då är det ju ännu svårare att få till saker rätt! Jag önskar också det fanns en kunnig sadelmakare i närheten som kom ut, justerade ullen och tittade på när man red o FÖRSTOD vad som händer/kommer att hända inom de närmsta månaderna....
 
Jag har mer än en sådan sadelmakare/Utprovare som efterlyses i mitt närområde. Tack och lov. Sen finns den andra sorten med...
 
Det finns ju helt enkelt ytterst få sadelmakare i sverige och dom som finns verkar inte kunna rida och då är det ju ännu svårare att få till saker rätt! Jag önskar också det fanns en kunnig sadelmakare i närheten som kom ut, justerade ullen och tittade på när man red o FÖRSTOD vad som händer/kommer att hända inom de närmsta månaderna....

Så gör min. Fd dressyrryttare också :)
 
Senast ändrad:
Det finns ju helt enkelt ytterst få sadelmakare i sverige och dom som finns verkar inte kunna rida och då är det ju ännu svårare att få till saker rätt! Jag önskar också det fanns en kunnig sadelmakare i närheten som kom ut, justerade ullen och tittade på när man red o FÖRSTOD vad som händer/kommer att hända inom de närmsta månaderna....

Ja,,,sedan tycker jag det är skönt om det skulle finnas dom som kom ut på plats i ens hemmamiljö. Som när jag skulle prova ut ny sadel så sa dom få som kunde att man skulle åka 20-30 min enkel resa. Känns högst olämpligt på en icke resvan unghäst som man knappt ridit på. Är alltid tryggare att få prova ut i lugn och ro i sin hemmamiljö så det blir så rätt förutsättningar som möjligt.
 
Distansadeln funkade ej för oss, både jag och medryttaren testade den kort stund idag.
Vad vore en bal på slottet....:D Nejmen...testade för 5:e gången Idealen igår, och även om den ligger knas utan ryttare så blir känslan ändå bra med ryttare. Den är fantastiskt skön faktiskt, får nog säga att den är kanske den skönaste sadeln jag ridit i. Det känns inte som man sitter "uppepå" honom utan mer "tillsammans" på något sätt. Och just den känslan är väldigt svår att kombinera med han och sadlar.
 
Distansadeln funkade ej för oss, både jag och medryttaren testade den kort stund idag.
Vad vore en bal på slottet....:D Nejmen...testade för 5:e gången Idealen igår, och även om den ligger knas utan ryttare så blir känslan ändå bra med ryttare. Den är fantastiskt skön faktiskt, får nog säga att den är kanske den skönaste sadeln jag ridit i. Det känns inte som man sitter "uppepå" honom utan mer "tillsammans" på något sätt. Och just den känslan är väldigt svår att kombinera med han och sadlar.
Har du provat någon av de nyare Albion-modellerna? Jag tycker att jag kommer nära hästen i min.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 072
Senast: cassiopeja
·
Hemmet När jag läser i forumet inser jag att jag är långt ifrån ensam om att ha svårt att "få det gjort" när det gäller vardagssysslor - det...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 293
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 403
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 742
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp