Bukefalos 28 år!

Vi som pluggar, del VI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag fick vi fiktiva exempelfrågor inför tentan, och jag känner mest :nailbiting::nailbiting::nailbiting: måste forcera tillbaka dygnet så jag är fit for fight redan när det delas ut vid 9 :cautious:
 
Hjälp en vilsen själ! Någon som har tips på observationer man kan göra som är corona-lämpligt?

Vi har fått en uppgift där vi ska göra en observation av "beteenden" eller sådär, läraren sa något om att vi kunde exempelvis observera ett övergångsställe, busshållsplats osv, men inte gett några konkreta exempel på vad själva observationen ska vara. Vi var lite i tankarna om att observera entrékaruseller till matbutiker, eftersom många har satt upp lappar om maxantal (t.ex 3 st i varje "pajbit"). Vi tänkte då observera hur ofta den "regeln" bryts. Vi tänkte först inkludera vilka som bryter den, ålder t.ex, men förstod ganska snabbt att det skulle bli jättesvårt och mycket siffror att hålla koll på. Så vi tänkte att vi istället fokuserar på Hur många gånger regeln bryts under t.ex 20 min. Asså, låter detta jättedumt? Att ställa sig utanför och studera hur ofta regeln bryts? Eller är det för ospecifik observation? Försöker läsa i forskningshandboken men blir typ inte klokare...

Eller har någon annan något förslag? Vi måste kunna observera på avstånd. Tanken var att vi alla skulle åka till de matbutiker vi har närmast oss själva och på så vis genomföra 3 olika observationer som vi diskuterar tillsammans i Zoom och förbereda en presentation till måndag. (corona-vänligt osv).
 
Hjälp en vilsen själ! Någon som har tips på observationer man kan göra som är corona-lämpligt?

Vi har fått en uppgift där vi ska göra en observation av "beteenden" eller sådär, läraren sa något om att vi kunde exempelvis observera ett övergångsställe, busshållsplats osv, men inte gett några konkreta exempel på vad själva observationen ska vara. Vi var lite i tankarna om att observera entrékaruseller till matbutiker, eftersom många har satt upp lappar om maxantal (t.ex 3 st i varje "pajbit"). Vi tänkte då observera hur ofta den "regeln" bryts. Vi tänkte först inkludera vilka som bryter den, ålder t.ex, men förstod ganska snabbt att det skulle bli jättesvårt och mycket siffror att hålla koll på. Så vi tänkte att vi istället fokuserar på Hur många gånger regeln bryts under t.ex 20 min. Asså, låter detta jättedumt? Att ställa sig utanför och studera hur ofta regeln bryts? Eller är det för ospecifik observation? Försöker läsa i forskningshandboken men blir typ inte klokare...

Eller har någon annan något förslag? Vi måste kunna observera på avstånd. Tanken var att vi alla skulle åka till de matbutiker vi har närmast oss själva och på så vis genomföra 3 olika observationer som vi diskuterar tillsammans i Zoom och förbereda en presentation till måndag. (corona-vänligt osv).

Låter som vår första uppgift när jag började kandidaten. :D Är det beteenden ni ska fokusera på skulle jag nog kolla på annat. Typ hur människor agerar. Vilka människor bryter regeln? Vilka gör det inte? Under vilka omständigheter? Jäktade uttryck? Finns det några alternativ runt karusellen, typ en vanlig dörr, vilka använder den? Finns det personer som agerar extra försiktigt och vad kännetecknar dom?

Skriv ner allt som händer, så blir det roligare att analysera efteråt istället för att fokusera på något jättespecifikt. Risken finns att det beteende ni är ute efter inte visas under den korta period ni gör observationen. Lättare att ha en mer öppen frågeställning.
 
Det är så nedrans frustrerande att ha en kurs bestående av enbart inspelade föreläsningar med en lärare som är rent utsagt urkass.
Jag menar, för att ta ett exempel: om man mitt i föreläsningen har en "enskild uppgift" där det då är meningen att man ska reflektera över en eller ett par frågor i ämnet. Är det inte då lämpligt att man som föreläsare ger några exempel på svar på den enskilda uppgiften direkt efter tankepausen (meningen är att man ska pausa föreläsningen) och inte bara går vidare med nästa ämne? Man har ju liksom ingen som helst aning om ifall man tänkt rätt.
Hade det varit direktsänd föreläsning (eller på plats i ett klassrum) med möjlighet att ställa frågor, så hade det ju varit ganska självklart att eleverna skulle kunna ge exempel och ställa frågor. Men här hoppas det bara över. Och jag undrar bara hur f*n hen har tänkt!

Tenta på fredag och jag vet fortfarande inte hur jag ska få in den här sirapen i huvudet...
 
Har både gråtit och vart arg under den här kursen, forskningsmetod. Fick en sågad forskningsplan och har efter det haft så dålig självkänsla när jag skrivit. Men har kämpat på. Idag hade vi opponering och vilken fin kritik jag fick, från både de som opponerade och eximinatorn. Så nu ska det finslipas innan inlämning på fredag! Ropar inte hej än, men nu är självkänslan tillbaka :D
 
Det är så nedrans frustrerande att ha en kurs bestående av enbart inspelade föreläsningar med en lärare som är rent utsagt urkass.
Jag menar, för att ta ett exempel: om man mitt i föreläsningen har en "enskild uppgift" där det då är meningen att man ska reflektera över en eller ett par frågor i ämnet. Är det inte då lämpligt att man som föreläsare ger några exempel på svar på den enskilda uppgiften direkt efter tankepausen (meningen är att man ska pausa föreläsningen) och inte bara går vidare med nästa ämne? Man har ju liksom ingen som helst aning om ifall man tänkt rätt.
Hade det varit direktsänd föreläsning (eller på plats i ett klassrum) med möjlighet att ställa frågor, så hade det ju varit ganska självklart att eleverna skulle kunna ge exempel och ställa frågor. Men här hoppas det bara över. Och jag undrar bara hur f*n hen har tänkt!

Tenta på fredag och jag vet fortfarande inte hur jag ska få in den här sirapen i huvudet...
Vi hade precis samma i företagsekonomi. Den tentan kuggade 50%.
 
0343FDA1-0667-4092-9533-5D7DB4D8A948.png

🙃
Jag har suttit och stirrat på ett tomt dokument i tre timmar nu och har väl bestämt mig för att skita i det nu och satsa på omtentan i stället. :p
 
Jag kan inte klaga på min handläggares svarstid alltså, fick svar på typ en minut :D Efter lite vägledning (eller kanske mer bekräftelse på att jag inte är helt fel ute) kunde jag ta tag i det där med teori. Jag har hittat och skrivit ihop en av teorierna nu, men behöver bygga på med en annan teori som jag anser att denna bygger på, men det är bara intressant så det har jag inget emot :D

Nu funderar jag på om ens egen hypotes ska finnas med i teorikapitlet, eller någon annanstans? Eller inte alls? 😅 Hur har ni andra som skrivit/skriver uppsatser gjort? Allting är så nytt och spännande, jag vet varken in eller ut 😂

Har ni ingen riktlinje hade jag lagt hypotesen som en underrubrik i Inledning/Bakgrund (första avsnittet innan teoriavsnittet).
 
Är det någon här som vet hur man skriver källhänvisning och referens till en Google sökning? Används i detta sammanhang: "idag genererar sökordet x nästan fem miljarder träffar"

😅
 
Är det någon här som vet hur man skriver källhänvisning och referens till en Google sökning? Används i detta sammanhang: "idag genererar sökordet "x" nästan fem miljarder träffar"

😅

Du skriver inte en källhänvisning till det. Det du kan göra är att du gör en fotnot där du skriver något i stil med att "Sökningen gjordes på exakt ord med hjälp av sökmotorn Google den 6 december 2020". '

Se även min justering i ditt citat ovan, både för att göra och för att indikera att sökningen görs på exakt ord eller fras.
 
Senast ändrad:
Du skriver inte en källhänvisning till det. Det du kan göra är att du gör en fotnot där du skriver något i stil med att "Sökningen gjordes på exakt ord med hjälp av sökmotorn Google den 6 december 2020". '

Se även min justering i ditt citat ovan, både för att göra och för att indikera att sökningen görs på exakt ord eller fras.
Tack! Behöver jag ändå ha med den som referens i referenslistan, eller behövs det inte heller?
 
Lämnat in uppgift 5 av 6, ska skriva sexan någon dag men den är inte så lång, måste bara intervjua min handledare först.
 
Tack! Behöver jag ändå ha med den som referens i referenslistan, eller behövs det inte heller?

Som @Masqueradee säger. Det är ju dessutom du som är referensen eftersom det är du som har genomfört sökningen. Således räcker det med att bara beskriva tillvägagångssätt och förutsättningar. Den som vill undersöka om det förhåller sig på det sättet kan ju enkelt prova att genomföra samma sökning som du gör. Att antalet sökningar efterhand kommer ha ökat gör ju inte den poäng du vill göra med att visa på antalet sökträffar mindre. Dessutom, för att det överhuvudtaget skulle vara meningsfullt att ha det som en referens så skulle du behöva skapa en permalänk.
 
Det är så nedrans frustrerande att ha en kurs bestående av enbart inspelade föreläsningar med en lärare som är rent utsagt urkass.
Jag menar, för att ta ett exempel: om man mitt i föreläsningen har en "enskild uppgift" där det då är meningen att man ska reflektera över en eller ett par frågor i ämnet. Är det inte då lämpligt att man som föreläsare ger några exempel på svar på den enskilda uppgiften direkt efter tankepausen (meningen är att man ska pausa föreläsningen) och inte bara går vidare med nästa ämne? Man har ju liksom ingen som helst aning om ifall man tänkt rätt.
Hade det varit direktsänd föreläsning (eller på plats i ett klassrum) med möjlighet att ställa frågor, så hade det ju varit ganska självklart att eleverna skulle kunna ge exempel och ställa frågor. Men här hoppas det bara över. Och jag undrar bara hur f*n hen har tänkt!

Tenta på fredag och jag vet fortfarande inte hur jag ska få in den här sirapen i huvudet...
Sitter fortfarande och är förbannad på den helt urkassa läraren!
(ska skriva tentan ifråga senare, av godtagbara orsaker, så måste plugga vidare på skiten)
Föreläsningarnas och hela kursens innehåll överensstämmer liksom inte ens med kursplanen! Och jag har OERHÖRT svårt för att motivera mig att plugga in kunskaper som jag inte kan se har någon som helst relevans för det yrke jag utbildar mig till. Jag menar, ska man lära sig att bygga en stege, så är det rätt onödigt att kunskapsnivån på föreläsningarna ligger i nivå med att bygga en lyxig spiraltrappa för ett åttavåningshus. Och dessutom så är det väl rimligt om man börjar med de grundläggande kunskaperna, inte att hoppa upp direkt på fjärde trappsteget och utgå ifrån att eleverna redan har de basala kunskaperna från de tre första... (givetvis förutsatt att det inte finns krav på de förkunskaperna för att gå kursen, men så är INTE fallet)
Och alla j***a exempel är totalt irrelevanta för den utbildning jag går! JAG BLIR GALEN!!!!! :arghh::arghh::arghh::arghh::arghh:
GAAAHHHH!!!
 
Min utbildning (förskollärare) är klar i juni 2021 och igår kom det ut en tjänst som rektor på min arbetsplats. Får jag söka den trots att jag inte är förskollärare ännu? :angel:
Min utbildning är ett krav för att vara behörig för tjänsten.
 
Min utbildning (förskollärare) är klar i juni 2021 och igår kom det ut en tjänst som rektor på min arbetsplats. Får jag söka den trots att jag inte är förskollärare ännu? :angel:
Min utbildning är ett krav för att vara behörig för tjänsten.
Jag har sökt jobb innan jag har varit klar och fått komma på intervju. Så sök du!
 
Minns ni mitt inlägg tidigare i år om att jag skulle lämna tråden? Jag kommer stanna några år till :rofl:

Sa upp mig från min fasta tjänst strax efter och fokuserade enbart på att minska min stress i kombination med 50% studier. I morse vaknade jag upp till att jag är antagen till en YH-utbildning som jag tackade ja till, sökte den innan jag sa upp mig då jag hoppades komma in. Så nu blir det 150% studier i en månad, för jag har inte tentamen i speciell förvaltningsrätt förrän i januari. Imorgon får jag även veta om jag ska plugga mer än heltid, men just nu känns allt så himla bra :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
1 236
· Visningar
67 375
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
15 263
Senast: Badger
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
655
Senast: Liten
·
Samhälle Funderade på att lägga detta i dumma frågor men startar en ny tråd istället. Vi har flerbarnstillägg. Jag har alltid haft svårt att...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
13 915
Senast: Breaktown
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Skäller på andra hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp