Bukefalos 28 år!

Vi som pluggar, del VI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sitter och är lite extra bitter över att vi fortfarande har salstentor. Motiveringen var att så många fuskade i våras. Min fundering är snarare om det är deras ansvar att se till att vi inte fuskar, eller om det är vårat ansvar att faktiskt inte fuska... Jag vet ju vad jag tycker, men uppenbarligen så håller de inte med.
 
Sitter och är lite extra bitter över att vi fortfarande har salstentor. Motiveringen var att så många fuskade i våras. Min fundering är snarare om det är deras ansvar att se till att vi inte fuskar, eller om det är vårat ansvar att faktiskt inte fuska... Jag vet ju vad jag tycker, men uppenbarligen så håller de inte med.
Jag förstår ändå problemet. Om jag sitter och gör allt korrekt och får ett G, när någon annan fuskar och får ett VG blir det hela väldigt tokigt. Fuskande sänker kvalitén på hela utbildningen för alla andra.
 
Jag förstår ändå problemet. Om jag sitter och gör allt korrekt och får ett G, när någon annan fuskar och får ett VG blir det hela väldigt tokigt. Fuskande sänker kvalitén på hela utbildningen för alla andra.
Absolut, men det går alldeles utmärkt att förhindra det om man bara vill. Man kan ändra tentan och göra den svårare tex. Så gjorde de på kursen vi hade i våras. Vi fick använda kurslitteratur, anteckningar och google hur mycket vi ville. Funkade skitbra.


Jag har ångest inför tentor som det är i normala fall. Vad tror du att jag har nu när jag dessutom ska oroa mig för att jag potentiellt blir skitsjuk? Jag tillhör riskgrupp och vill verkligen inte göra salstentor. Men jag känner mig tvingad så jag gör det ändå, med oerhört stresspåslag före, under tiden och såklart veckan efter.

Funderar fram och tillbaka på att skita i den kursen. Gör jag inte tentan den gången så kommer jag inte göra det senare heller. Orka läsa in något ämne som man hade för ett år sedan liksom.
 
Absolut, men det går alldeles utmärkt att förhindra det om man bara vill. Man kan ändra tentan och göra den svårare tex. Så gjorde de på kursen vi hade i våras. Vi fick använda kurslitteratur, anteckningar och google hur mycket vi ville. Funkade skitbra.


Jag har ångest inför tentor som det är i normala fall. Vad tror du att jag har nu när jag dessutom ska oroa mig för att jag potentiellt blir skitsjuk? Jag tillhör riskgrupp och vill verkligen inte göra salstentor. Men jag känner mig tvingad så jag gör det ändå, med oerhört stresspåslag före, under tiden och såklart veckan efter.

Funderar fram och tillbaka på att skita i den kursen. Gör jag inte tentan den gången så kommer jag inte göra det senare heller. Orka läsa in något ämne som man hade för ett år sedan liksom.
Går det inte att göra så att du som är i riskgrupp exempelvis skriver i en specialsal för de som exempelvis skriver på dator pga dyslexi? Nu kanske ni är fler i riskgrupp just i din klass, men det kanske är överkomligt antal ändå?
 
Heej!

Jag är inne på termin 3 i förskollärarprogrammet och jag har nog aldrig känt mig så korkad som nu..
Började redan i våras känna att alla andra i min klass började dra ifrån gällande hur man skriver paper.

Har haft samma känsla sedan somras och jag vill nästan hoppa av. Har nog bara fått G på en uppgift och U på alla andra. Har dock gjort omtenta och då fått godkänt men vill inte klara utbildningen genom omtentor. Men förstår ingenting och eftersom allt är digitalt så kan jag inte få någon hjälp av mina lärare.
Nej alltså känner mig super korkad och speciellt när vi ska skriva papers, vilket vi gör 99.9 % av tiden.
Alla andra verkar veta exakt hur man ska skriva, vilken struktur med underrubriker osv.

Kan man gå nån kurs för att lära sig det?

Jag är även exkluderad från min klass då ingen vill skriva grupparbeten med mig och i våras så skulle vi välja en klasskompis att skriva med och när kursläraren berättade det så valde alla andra varandra. Ingen frågade mig..
Sen när vi satt på zoom med läraren så var jag tvungen att berätta att ingen hade frågat mig och hon fick slänga in med med 2 andra. Vi är ojämnt antal i klassen. Detta gjorde fruktansvärt ont..

Till och med de från klassen som jag skriver med varje dag frågade inte mig och när jag frågade dem så hade de redan frågat någon annan.

Nej usch vad jag klagar men detta känns inte alls roligt :(
 
Heej!

Jag är inne på termin 3 i förskollärarprogrammet och jag har nog aldrig känt mig så korkad som nu..
Började redan i våras känna att alla andra i min klass började dra ifrån gällande hur man skriver paper.

Har haft samma känsla sedan somras och jag vill nästan hoppa av. Har nog bara fått G på en uppgift och U på alla andra. Har dock gjort omtenta och då fått godkänt men vill inte klara utbildningen genom omtentor. Men förstår ingenting och eftersom allt är digitalt så kan jag inte få någon hjälp av mina lärare.
Nej alltså känner mig super korkad och speciellt när vi ska skriva papers, vilket vi gör 99.9 % av tiden.
Alla andra verkar veta exakt hur man ska skriva, vilken struktur med underrubriker osv.

Kan man gå nån kurs för att lära sig det?

Jag är även exkluderad från min klass då ingen vill skriva grupparbeten med mig och i våras så skulle vi välja en klasskompis att skriva med och när kursläraren berättade det så valde alla andra varandra. Ingen frågade mig..
Sen när vi satt på zoom med läraren så var jag tvungen att berätta att ingen hade frågat mig och hon fick slänga in med med 2 andra. Vi är ojämnt antal i klassen. Detta gjorde fruktansvärt ont..

Till och med de från klassen som jag skriver med varje dag frågade inte mig och när jag frågade dem så hade de redan frågat någon annan.

Nej usch vad jag klagar men detta känns inte alls roligt :(

Först och främst måste du ju veta varför du får U. Är det bara pga bristande struktur? Tänker att det måste vara mer som haltar än bara strukturen. Hur väl kopplar du till teori och metod? Vad får du för feedback från examinator?
 
Först och främst måste du ju veta varför du får U. Är det bara pga bristande struktur? Tänker att det måste vara mer som haltar än bara strukturen. Hur väl kopplar du till teori och metod? Vad får du för feedback från examinator?

Jag får mest kommentarer på min struktur, tyvärr. Sen kan de vara lite små fel som att jag måste förklara ett begrepp mer men mest är de om strukturen på min text.

Skulle fått tillbaka min senaste paper i fredags (hade gått 15 arbetsdagar då) men läraren skrev att hon behövde till måndag på sig.. Är 99.9 % säker jag kommer få U på den :(. För förstod inte riktigt del 3 i det papert och de andra klasserna i kursen fick tillbaka sina i fredags och väldigt många hade U pga del 3.

Kan skriva vad läraren ger för kommentar när jag får tillbaka den :).
 
Jag får mest kommentarer på min struktur, tyvärr. Sen kan de vara lite små fel som att jag måste förklara ett begrepp mer men mest är de om strukturen på min text.

Skulle fått tillbaka min senaste paper i fredags (hade gått 15 arbetsdagar då) men läraren skrev att hon behövde till måndag på sig.. Är 99.9 % säker jag kommer få U på den :(. För förstod inte riktigt del 3 i det papert och de andra klasserna i kursen fick tillbaka sina i fredags och väldigt många hade U pga del 3.

Kan skriva vad läraren ger för kommentar när jag får tillbaka den :).

Ja det finns kurser i akademiskt skrivande :)

Och handböcker som ”Studentens skrivhandbok” och ”Rapporter och uppsatser”. Jag har någon mer men då måste jag gå till bokhyllan :p
 
Jag får mest kommentarer på min struktur, tyvärr. Sen kan de vara lite små fel som att jag måste förklara ett begrepp mer men mest är de om strukturen på min text.

Skulle fått tillbaka min senaste paper i fredags (hade gått 15 arbetsdagar då) men läraren skrev att hon behövde till måndag på sig.. Är 99.9 % säker jag kommer få U på den :(. För förstod inte riktigt del 3 i det papert och de andra klasserna i kursen fick tillbaka sina i fredags och väldigt många hade U pga del 3.

Kan skriva vad läraren ger för kommentar när jag får tillbaka den :).
Kolla om ni har något som kan motsvara en skrivarverkstad (på uu heter det språkverkstaden)? Där kanske du kan få hjälp. Universitet brukar dessutom anordna extra kurser i just akademiskt skrivande, både genom kurser som ger poäng, eller extra workshops.
 
Kolla om ni har något som kan motsvara en skrivarverkstad (på uu heter det språkverkstaden)? Där kanske du kan få hjälp. Universitet brukar dessutom anordna extra kurser i just akademiskt skrivande, både genom kurser som ger poäng, eller extra workshops.

Vi hade klasser på skolan innan som skrivarverkstad men vi har inte fått gå på några kurser osv sedan i våras. Utan allt har varit digitalt :(. Har även min mamma som är i riskgrupp.
Ska dock träffa en duktig tjej på tisdag som går samma program/termin men i en annan klass än vad jag gör :). Hoppas hon kan hjälpa mig lite.
 
Vi hade klasser på skolan innan som skrivarverkstad men vi har inte fått gå på några kurser osv sedan i våras. Utan allt har varit digitalt :(. Har även min mamma som är i riskgrupp.
Ska dock träffa en duktig tjej på tisdag som går samma program/termin men i en annan klass än vad jag gör :). Hoppas hon kan hjälpa mig lite.
Skrivarverkstaden på mitt universitet är igång trots att det är på distans och hjälper till via zoommöten, så kolla upp hur det ser ut hos dig. Sen finns det som sagt många bra böcker att ta stöd av, "Studentens skrivhandbok" som @lil-sis tipsar om är riktigt bra och när du ska skriva uppsats så gillar jag "Att skriva en bra uppsats", den kommer jag tillbaka till lite nu och då för att få stöd i det självständiga arbetet.

Jag är väldigt tudelad när det kommer till grupparbeten, å ena sidan tycker jag att det är skit när någon känner sig utanför och inte blir tillfrågad, å andra sidan så vill jag gärna jobba ihop med de som jag vet att det fungerar med. Men mitt fokus ligger mest på att jag tidigare pendlade och numera när vi är på distans jobbar så jag vill få arbetet gjort när jag har tid. ;)
 
Jag får mest kommentarer på min struktur, tyvärr. Sen kan de vara lite små fel som att jag måste förklara ett begrepp mer men mest är de om strukturen på min text.

Skulle fått tillbaka min senaste paper i fredags (hade gått 15 arbetsdagar då) men läraren skrev att hon behövde till måndag på sig.. Är 99.9 % säker jag kommer få U på den :(. För förstod inte riktigt del 3 i det papert och de andra klasserna i kursen fick tillbaka sina i fredags och väldigt många hade U pga del 3.

Kan skriva vad läraren ger för kommentar när jag får tillbaka den :).

Vad är det som blir rörigt med strukturen? Jag antar att ni läser en del vetenskapliga artiklar också. Om du kollar igenom de artiklarna så ser man ett tydligt mönster i hur de har strukturerat upp texten som man sedan kan försöka kopiera själv.
 
Idag har jag lämnat in en uppgift till extrakursen jag läser, samt dokumentet som kommer ligga till grund för tilldelningen av handledare på masteruppsatsen.
Nästa vecka ska jag roa mig med inte mindre än två parallella hemtentor, samt (om jag hinner) en till hemtenta i extrakursen, den har dock inte deadline förrän veckan därpå.
Längtar lite efter "jullov" nu :P
 
Vad är det som blir rörigt med strukturen? Jag antar att ni läser en del vetenskapliga artiklar också. Om du kollar igenom de artiklarna så ser man ett tydligt mönster i hur de har strukturerat upp texten som man sedan kan försöka kopiera själv.

Vi fick använda vetenskaplig artikel för första gången i förra kursen och tyckte bara den va sjukt svårläst.
Men haft ett uppehåll från skolan på över 10 år.

Fick iallafall resultatet från senaste tentan idag och var så klart Underkänd 😔.
Misstänkte ju det men trodde inte jag skulle få underkänt på del 2 utan trodde bara jag skulle få underkänt på del 3 då det var den jag kände mig osäker på.

Förstår åter igen inte lärarens kommentarer då jag tycker jag har med de som enligt henne fattas.

Alltså känner bara för att hoppa av 😔😔.

Väldigt ledsen.

Sen har kursläraren gjort så jag förlorat 3 dagar att skriva på då deras sista dag att lämna ut betygen på var i fredags.
Men hon hann inte så lämnade ut betygen ikväll.

Får de göra så?
 
Vi fick använda vetenskaplig artikel för första gången i förra kursen och tyckte bara den va sjukt svårläst.
Men haft ett uppehåll från skolan på över 10 år.

Fick iallafall resultatet från senaste tentan idag och var så klart Underkänd 😔.
Misstänkte ju det men trodde inte jag skulle få underkänt på del 2 utan trodde bara jag skulle få underkänt på del 3 då det var den jag kände mig osäker på.

Förstår åter igen inte lärarens kommentarer då jag tycker jag har med de som enligt henne fattas.

Alltså känner bara för att hoppa av 😔😔.

Väldigt ledsen.

Sen har kursläraren gjort så jag förlorat 3 dagar att skriva på då deras sista dag att lämna ut betygen på var i fredags.
Men hon hann inte så lämnade ut betygen ikväll.

Får de göra så?

Ärligt talat, jag har aldrig fått godkänt på hemtentor första inlämningen. Det har krävts ibland ytterligare 2 inlämningar innan jag har varit helt godkänd. Och så har det faktiskt varit för de flesta i min klass. Jag ser det numera som standard att bli underkänd första gången.

Jag personligen kan inte läsa lärarens kommentarer direkt om jag vill förstå dem. Jag är då för upprörd och kan inte ta till mig det som står alls och förstår ingenting. Ge det några dagar och läs kommentarerna igen, förstår du inte då så fråga läraren vad som fattas.

Jag förstår att det är jättetufft såklart, jag blir alltid jätteledsen och upprörd när jag får U. Vi behöver i regel inte göra omtenta, utan bara redigera den vi gjorde från början. Det gör ju att man faktiskt inte behöver lägga ner riktigt så mycket energi på uppgiften, vilket är ganska skönt när man väl har kommit förbi den där ursprungliga besvikelsen.


KL

Jag lutar mer och mer åt att strunta i de omtentorna som måste göras i sal faktiskt. Dels pallar jag inte stressen som en salstenta ger just nu, framförallt inte med smittstressen ovanpå, och så orkar jag inte plugga till skiten nu riktigt, framförallt ena ämnet där jag inte förstår mina anteckningar och därmed inte vet ens hur jag ska plugga till det. Omtentan är om 2 veckor ungefär. Jag har ju Människans och djurens kognition ändå så jag får ju ändå ihop 30 poäng den här terminen. Eller egentligen 41 om jag skippar de små tentorna och får godkänt på allt annat. 45 poäng om jag gör omtentorna... Har en polare som ska göra samma omtentor, kan hon tänka sig att plugga över zoom eller så så kanske jag provar.
 
Vi fick använda vetenskaplig artikel för första gången i förra kursen och tyckte bara den va sjukt svårläst.
Men haft ett uppehåll från skolan på över 10 år.

Fick iallafall resultatet från senaste tentan idag och var så klart Underkänd 😔.
Misstänkte ju det men trodde inte jag skulle få underkänt på del 2 utan trodde bara jag skulle få underkänt på del 3 då det var den jag kände mig osäker på.

Förstår åter igen inte lärarens kommentarer då jag tycker jag har med de som enligt henne fattas.

Alltså känner bara för att hoppa av 😔😔.

Väldigt ledsen.

Sen har kursläraren gjort så jag förlorat 3 dagar att skriva på då deras sista dag att lämna ut betygen på var i fredags.
Men hon hann inte så lämnade ut betygen ikväll.

Får de göra så?
Börja med att kolla hur skrivarverkstaden ser ut hos dig. Hos oss kan man även ansöka om mentor som stöttar, det är andra studenter som har kommit en bit och tycker att det är givande att hjälpa andra.

Lägg ifrån dig tentan, sov och titta med nya ögon i morgon, läs instruktionerna, betygskriterierna och sen lärarens kommentarer och din egen text.
 
Vi fick använda vetenskaplig artikel för första gången i förra kursen och tyckte bara den va sjukt svårläst.
Men haft ett uppehåll från skolan på över 10 år.

Fick iallafall resultatet från senaste tentan idag och var så klart Underkänd 😔.
Misstänkte ju det men trodde inte jag skulle få underkänt på del 2 utan trodde bara jag skulle få underkänt på del 3 då det var den jag kände mig osäker på.

Förstår åter igen inte lärarens kommentarer då jag tycker jag har med de som enligt henne fattas.

Alltså känner bara för att hoppa av 😔😔.

Väldigt ledsen.

Sen har kursläraren gjort så jag förlorat 3 dagar att skriva på då deras sista dag att lämna ut betygen på var i fredags.
Men hon hann inte så lämnade ut betygen ikväll.

Får de göra så?

Det kan ta tid att komma in i vetenskapliga artiklar och den akademiska jargongen. Skolan brukar ju alltid ha extrastöd tillgängligt så om jag vore du hade jag absolut inte hoppat av utan istället kollat var du kan få extra hjälp. Hos oss finns skrivarverkstad, föreläsningar etc kring hur man skriver och läser akademiskt. Förstår om det känns motigt, men med extra stöd kanske du också kan ta till dig kommentarerna på ett nytt sätt.
 
Vi fick använda vetenskaplig artikel för första gången i förra kursen och tyckte bara den va sjukt svårläst.
Men haft ett uppehåll från skolan på över 10 år.

Fick iallafall resultatet från senaste tentan idag och var så klart Underkänd 😔.
Misstänkte ju det men trodde inte jag skulle få underkänt på del 2 utan trodde bara jag skulle få underkänt på del 3 då det var den jag kände mig osäker på.

Förstår åter igen inte lärarens kommentarer då jag tycker jag har med de som enligt henne fattas.

Alltså känner bara för att hoppa av 😔😔.

Väldigt ledsen.

Sen har kursläraren gjort så jag förlorat 3 dagar att skriva på då deras sista dag att lämna ut betygen på var i fredags.
Men hon hann inte så lämnade ut betygen ikväll.

Får de göra så?
Du kan skicka din text och omdömet från läraren om du vill att jag ska kika på det.
Påbörjar snart sista terminen på samma utbildning.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
1 756
· Visningar
92 885
Senast: Kratus
·
Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
2 964
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
15 537
Senast: Badger
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
668
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp