Vi som tränar för tävling i agility!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har jag hittat en blåbärstävling som blir Vips premiär. 11 juni 2 hoppklasser med bara tunnlar och hopphinder. Jag har påbörjat slalom och RC-träning med. Hon är sååå himla rolig att jobba med. Till en början var hon väldigt klistrig men nu när hon börjar få släpp och veta vart hon ska så kör hon med full fart framåt. Hon är dessutom väldigt lyhörd och bra på att korta ihop sig när hon vet vart hon ska. Så himla bra med att vi hittat en toppenbelöningsleksak tack vare bästa @Blueberry Jag vill redan nu reservera ett gäng tulpanbollar så jag har på lager om den skulle råka gå sönder :nailbiting: Med hjälp av dem är det även en del framåtsändande som står på schemat. Så himla skoj det är att träna en ny liten rackare :banana:

Jag vill ju också träna en ny liten rackare snart, drömmer om en pudel...

Och tulpanbollarna är så jävla grymma.
Har köpt hem 100 stycken och de borde komma typ nästa fredag, om vi har tur. Våra Funtubes är i Örebro just och landar hemma hos mig på tisdag skulle jag tro. Kul med nya grejer :D Mina hundar ÄLSKAR båda, så tacksamt med bus och godis i samma grej.
 
Första gången jag skriver i den här tråden :)
Tanten (dvs jag) och lilla skithunden (Disa) har börjat träna för första agillitytävlingen! Det blir den 30 maj på hemmaklubben. Visserligen bara en träningstävling, men det känns fullt tillräckligt att börja med det.
Och när vi inte är på klubben och tränar, så kör vi lite hemma på gräsmattan :)


 
Jag vill ju också träna en ny liten rackare snart, drömmer om en pudel...

Och tulpanbollarna är så jävla grymma.
Har köpt hem 100 stycken och de borde komma typ nästa fredag, om vi har tur. Våra Funtubes är i Örebro just och landar hemma hos mig på tisdag skulle jag tro. Kul med nya grejer :D Mina hundar ÄLSKAR båda, så tacksamt med bus och godis i samma grej.
Vad är tulpanbollar?
 
Vad är tulpanbollar?

En skitbra belöningsboll som är typ lika stor som en tennisboll, den består av tre "blad" som man stänger ihop så att den ser lite ut som en tulpanknopp och inne i knoppen kan man alltså lägga godis. Sedan kastar man bollen, som hunden kan öppna själv. Lite som ett kinderägg för hunden :D :up:

Jag kan visa bild i morgon eller på måndag.
 
En skitbra belöningsboll som är typ lika stor som en tennisboll, den består av tre "blad" som man stänger ihop så att den ser lite ut som en tulpanknopp och inne i knoppen kan man alltså lägga godis. Sedan kastar man bollen, som hunden kan öppna själv. Lite som ett kinderägg för hunden :D :up:

Jag kan visa bild i morgon eller på måndag.
Ah, gör gärna det :) låter som en spännande belöning :)
 
En skitbra belöningsboll som är typ lika stor som en tennisboll, den består av tre "blad" som man stänger ihop så att den ser lite ut som en tulpanknopp och inne i knoppen kan man alltså lägga godis. Sedan kastar man bollen, som hunden kan öppna själv. Lite som ett kinderägg för hunden :D :up:

Jag kan visa bild i morgon eller på måndag.

Varför är den bättre än the clam då? :D
 
Ni som varit ute och tävlat nu under våren, hur har det fungerat med att ha 5 storleksklasser? Har det börjat bli större mångfald av raser?
 
Vi var på våran första träning för instruktör idag. Bettan var jätterolig, följsam och i vanlig ordning galen :D Instruktören frågade om vi var anmälda till några tävlingar än och det är vi inte men jag blev lite sugen på att åka på nån inoff. Men hur gör man? Behöver man vara medlem i sagik för att anmäla sig?
 
Nu kommer jag med massa frågor, hoppas någon orkar svara.

-hur ofta tränar du agility?
- hur länge tränar ni totalt och i hur långa spann innan vila ges, hur länge får hunden vila innan ni kör igång igen?
- när du tränar med hinder har du alltid hinder på rätt höjd eller kör du med nedlagda/sänkta pinnar ibland?
- hur ofta tränar du hel bana?
 
Nu så! @Malibu_Stacy och @igbest
Nu har Ivan fått modella lite.
Det här är en tulpanboll :D

(Basen är svart, men kantbanden finns i alla möjliga färger. Det här är minsta storleken, men storlekarna har mer att göra med människan än hunden - min syster har samma storlek till sin stora BC som jag har till mina dvärgpinschrar.)

prod_tulpanboll_pivi3.jpg


prod_tulpanboll_pivi1.jpg


prod_tulpanboll_pivi2.jpg


prod_tulpanboll_1.jpg


prod_tulpanboll_3.jpg


prod_tulpanboll_2.jpg
 
Nu så! @Malibu_Stacy och @igbest
Nu har Ivan fått modella lite.
Det här är en tulpanboll :D

(Basen är svart, men kantbanden finns i alla möjliga färger. Det här är minsta storleken, men storlekarna har mer att göra med människan än hunden - min syster har samma storlek till sin stora BC som jag har till mina dvärgpinschrar.)

prod_tulpanboll_pivi3.jpg


prod_tulpanboll_pivi1.jpg


prod_tulpanboll_pivi2.jpg


prod_tulpanboll_1.jpg


prod_tulpanboll_3.jpg


prod_tulpanboll_2.jpg
Ah, smart :D Kommer den att gå att köpa någon stans?
 
Nu kommer jag med massa frågor, hoppas någon orkar svara.

-hur ofta tränar du agility?
- hur länge tränar ni totalt och i hur långa spann innan vila ges, hur länge får hunden vila innan ni kör igång igen?
- när du tränar med hinder har du alltid hinder på rätt höjd eller kör du med nedlagda/sänkta pinnar ibland?
- hur ofta tränar du hel bana?
Jag är väl egentligen inte rätt person till att svara på detta eftersom vi inte har börjat tävla än - kommer antagligen att inse att det kommer att krävas mer än det vi gör. Men, i alla fall;

Tränar med klubbens träningsgrupp en gång i veckan. Utöver det så försöker jag köra ett eget pass på klubben någon gång i veckan, bygger då nån enkel liten bana och kör den några gånger + tränar extra på slalom (som vi är urkassa på!). Sen gör vi korta pass varje dag hemma på gräsmattan med mina "amatörhinder". Disa har inga större problem med de olika hindren (förutom slalom, då), men min handling behöver jag träna mycket på.

Jag kan inte köra för långa pass med Disa, för då tröttnar hon - inte fysiskt dock, utan mentalt!
Använder den hinderhöjd som gäller för small (20-30 cm är det väl?)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hundträning Efter snabb förfrågan tar jag mig friheten att skapa en sammanslagen tråd för ALLA lydnadsklasser, där man kan följa allas träning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
166 563
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp