Vi som tränar/tävlar bruks

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Hund: Troja, vit herdehund 4år

Bakgrund: Har LPI, två 1a pris i klass 2 (och alltså uppflyttad till 3an, men satsar nu för LPII). Har startat appell spår med godkänt på spåret, dock fick vi tyvärr avbryta innan lydnaden då hon markerade på smärta i ryggen. Frisk nu dock :)

Gren/Klass: Spår/Appell

Tränar mest på: Säkerhet i spåret och markering av apporter

Håller till: Gotland (men kommer även dyka upp en del på fastlandet för tävling, främst i Dalarna där jag har mina rötter)

Kortsiktigt mål: Klara appellen

Långsiktigt mål: Godkänt högre klass spår, uppflytt till elit

319037_10151099455423191_238150681_n.jpg


424233_10151258835438191_759512353_n.jpg
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Hund: Ceasar, keeshondhane på 3,5 år

Lite bakgrund: Ceasar är min första hund, tävlar i LK2 och är godkända i sök appellen, (217,5 p) (första keesen som tävlat). Har även godkänt anlagsprov i viltspår

Gren/Klass: Sök, appellen, lydnad 2

Tränar mest på: Apportering, vår akilleshäl. Få honom mindre självständig i söket. Även finputs i lydnaden
Håller till: Västerås.

Kortsiktigt mål: Uppflyttad till lägre klass och ta ett första pris i tvåan, förhoppningsvis även ta LP2
Långsiktigt mål: Uppflyttad till högre och bli minst godkänd och ta ett första pris i LK3

Uppdaterat
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Delvis kl
Jag funderar på alternativ till att spåra... Vill ju gärna ta tillvara på den där högaktiva nosen även om det är massa snö ute.

Funderar på om det är dumt att börja med uppletande på valp? Och om inte, hur gör man? Hon hittar ju allt hon vill under snön redan :p
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Jag körde ipo-spår i början när min var valp. Det har gett en mycket spårnoga hund. Ipo-spår kan du ju lägga på en plogad parkering om du använder ost som inte syns så väl mot snön. Uppletande körde jag också med direkt, först med synretning (han fick se någon som la ut ett föremål i en korridor) och sedan vindövningar (han fick gå ut i korridoren tills han fick föremålet i vinden, sedan gick vi tillbaka till baslinjen och skickades därifrån).
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Är inte det rätt svårt att börja på plogad parkering? Minimal liggtid antar jag, eller? Spårnoga hund låter ju väldigt bra, speciellt när det mesta ska gå så fort som möjligt enligt valpen ifråga.
Vill bara inte börja för svårt, men så är jag ju van vid min andra hund utan driv också.
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Det är faktiskt inte så svårt för hunden att spåra på hårda underlag, exempelvis asfalt. Ha inte för kort liggetid för då är doftkorridoren över en meter bred och vittringen har inte hunnit sjunka till marken. Kort liggetid är faktiskt svårare för hunden än lång, i alla fall om man är ute efter att lära in ett noggrant spårbeteende.

Personen som ägde pappan till min förra hund jobbade med hund inom försvaret och han började alltid med hårda spår som legat 8-12 timmar. Nu behöver man inte vara så extrem men låt gärna spåret ligga en timme.
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Hund: Grima, schäfer, 7 år.

Lite bakgrund: Grima är min första tävlingshund som är utbildad till IPO II, hon har dock inte kunnat starta pga spondylos. Vi håller på att sadla om till lydnad och FH /ipo-fh.

Gren/Klass: Endast BH och lydnad varpå sistnämnda inte räknas till brukset och knappt förstnämnda heller ;)

Tränar mest på: Filar på vinklar och att få ner tempot lite till. Just nu tränar vi upp uthålligheten också.


Håller till: Stockholm

Kortsiktigt mål: FH 1 och 2 i år, det är dock ont om tävlingar så vi får se om bägge två blir av.

Långsiktigt mål: SE BCH

064.jpg
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Delvis knapp

Var på föreläsning för ett par veckor sedan med swdi och vi fick då lära oss att det är bäst att lära sig spåra på hårda spår, som asfalt och betong mm, just för att kan hunden det, så kan den spåra var som helst. Dessutom sa de att spårets liggtid inte spelar någon roll..
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Det beror ju lite på vad man är ute efter. En smal doftkorridor ger mindre slag och ett tightare spårarbete. Är korridoren en meter eller mer kan hunden gå slalom och ändå ha vittring.
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Jag har spårat en del på stenhård och snustorr lera och det har inte varit några problem alls :). Det är förmodligen så att hunden går på en annan vittring (i princip enbart människovittring) istället för vittringen av nedtrampad vegetation (eteriska oljor och sånt) men det är ju egentligen precis det vi vill att den ska göra.

Min (lilla) erfarenhet inom spår säger mig att kort liggetid bara tjänar något till om hunden inte har något eller ett litet spårintresse. För de som har lite intresse är det bara mer spännande med längre liggetid.
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Delvis kl
Jag köper absolut att det är bra att lära de spåra noga från början, det är just bara om det blir för svårt eller inte. Vi pratar om en knappt 4 mån valp som aldrig spårat, så jag vet ju inte hur hon reagerar. Men ivrig på det mesta är hon och hon.använder gärna nosen spontant så jag ska testa imorrn.
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Dum nybörjarfråga men vad är man ute efter? Spårarbete utan slag, right?
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Hund: Labrador 3 år

Gren/klass: uppflytt till högre spår.

Tränar mest på: Framåtsändande. Hårda spår för att få större noggrannhet och eftersom det är 1,5 m snö i skogen... Jag har en mycket het hund, vår största utmaning blir upptaget! Kommer vi väl iväg på spåret så är det rätt lugnt.

Kortsiktigt mål: Start i högre spår i vår. Siktar på att anmäla i maj - om snön har försvunnit.

Långsiktigt mål: SE SPCH
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

I vanliga spår så spelar det egentligen ingen roll hur hunden spårar, bara den tar sig framåt, hittar alla pinnar och inte missar vinklarna. Men det går ju åt en massa onödig tid och energi till att slå i spåret, så i det avseendet är mindre slag = bättre.
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Delvis kl
Jag köper absolut att det är bra att lära de spåra noga från början, det är just bara om det blir för svårt eller inte. Vi pratar om en knappt 4 mån valp som aldrig spårat, så jag vet ju inte hur hon reagerar. Men ivrig på det mesta är hon och hon.använder gärna nosen spontant så jag ska testa imorrn.

Jag tycker absolut du ska prova! Blir det för svårt så gör det lite lättare nästa gång, 4 mån är inte för tidigt tycker jag (så länge valpen tycker det är kul såklart!) :)
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Idag har vi testat att följa spår efter fågel, leta kottar i djup snö och följa spår efter okänd människa :p på hennes initiativ alltså, ska snart ut och lägga spår. Har en känsla av att hon kommer tycka om det här med bruks :)
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Jag hänger också på här!

Hund: Garibaldi, beauceronhane, snart 6 år

Bakgrund: Tävlar spår, lydnad (kl2) samt tränar agility med sikte på tävl.start i år (förhoppningsvis, vi är riktiga nybörjare när det gäller agilityn). Har även börjat lite med rallylydnad.

Gren/Klass: Blev uppflyttade till högre klass spår förra våren. Har sen haft paus pga trasig matte-fot.

Tränar mest på: Pinnplockning - Garibaldi är en naturligt duktig spårhund och han älskar att spåra men det betyder också att han inte värderar pinnarna så högt... Samt platsliggning, eländes moment.

Håller till: Linköping

Kortsiktigt mål: Uppflyttad till elit spår

Långsiktigt mål: SE BCH - drömma kan man ju. ;)

Tyvärr har jag nog lyckats göra min hund skottberörd - hans kullbror (som vi också har) är rejält skotträdd och jag har väl varit lite nojig med Garibaldi pga det. Gari är rätt känslig för hur jag beter mig och jag tror att jag genom mitt beteende att kolla på honom i tid och otid när det smäller lyckats skapa en osäkerhet, klantigt värre. :( Ska börja om med skotträningen under våren och se om vi kan rätta till mitt misstag.... jag tror inte han är skotträdd/ljudrädd i grund och botten, han var det inte förrän jag började dumma mig. :angel:

Garibaldi.jpg
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Kl
Nu har valpnosen fått jobba :love: och vad hon analyserade! Tog några meter innan hon förstod vad det gick ut på, men jobbade med nosen hela tiden. Inte direkt rakt, men det hög sig i slutet och hon hittade leksaken jag gömt i snön som spårslut. Duktig tjej!

Hur långa spår brukar ni lägga i början?
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Max 50 steg. Hunden ska inte hinna tröttna. Då lägger jag hellre fler spår på samma gång.
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Om hunden är ivrig i spåret lägger jag ett låååångt spår. Det ska inte löna sig att rusa utan den ska hinna komma ner i "spårbubblan".

Annars ca 100 steg, jag har faktiskt aldrig träffat en hund som har tröttnat på att spåra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp