Bukefalos 28 år!

Vid pälsfällning.

D

Dragonfruit_

Hur reagerar era hästar när dom fäller?? Ger ni b-vitamin eller kanske foderjäst? Mina brukar bli sura och är ibland inte så sammarbets villig vid ridning/körning :smirk:
 
ger b-vitamin.. har ingen erfarenhet av foderjäst... :smirk:
 
Okej.. Shy feeder? Blir dom nå annorlunda när dom fäller?
 
Förr i tiden så ställdes arbetshästarna av vid pälsfällning/sättning av just den anledningen att det är en stor process som sker i kroppen. Idag hjälper vi ju hästarna med B-vitaminer.
 
Vad är det för b-vitamin man ska köpa?

Vart?

Kostar?
 
Ger bryggerijäst året om,ökar på lite grann under fällning.Mina blir lite extra kinkiga när man pysslar med de.Märker jag att de mår skit en dag så får de vara helt enkelt.
 
På Granngården finns det Shy feeder B-vitamin och Krafft B-vitamin. Dom kostar lite över hundralappen. :)
Vet inte vilken som är bäst, kanske inte spelar nån roll?!?
 
jag ger ingenting vid pälsfällning, han fäller lika bra ändå tycker jag, jag tycker att det är lite onödigt att hålla på men en massa vitaminer, ge hästen bra foder istället som innehåller allla vitaminer som hästen behöver, ja menar, min häst är 22 år och fäller jättemycket just nu, han e pigg i glad jämt, han får fibergi, sixteen plus och betfor!
visst om man har en häst som inte fäller alls, då e de självklart att man ska ge vitaminer! :p
 
Jag kör täckeslöst så min korsning sätter päls (teddy! :)). Brukar köpa Kraffts B.vit höst och vår, just denna vår får han en B-vit spruta. Han är sällan (aldrig :love: sur, men hans boxkompis, sto, har jobbigt vid fr a pälsfällning.
 
Jag ger ingenting extra när han fäller. Förr gav jag B-vitamin men om det gjorde någon skillnad vet jag inte!

Nu ska ju tydligen soja innehålla massor av B-vitamin?! var det någon som sa, så om det stämmer så får han i sig det ändå eftersom soja ingår i hans foderstat.
 
Ger B vitamin vid pälsfällning. Brukar köpa på apoteket faktiskt för det mesta.
 
Ynglingen kan bli lite "träigare" i ridning, men det är mkt sällan, och mkt lite.

Gammelpålle lider däremot alla helvetes kval de flesta pälssättningar/fällningar! :(
Det är en stehård herre, som inte "gnäller" förrän det är väldigt obehagligt/ont, men han är ofta helt slut de perioderna!

Han flåsar i ridning, och känns stel.
Han kliar sig massor och ofta.
Och jag kan bara säga :bow: att klippmaskiner är uppfunna, för hans päls är ngt så ENORMT tät, att han om det är en varm höst när han börjar lägga päls (ungefär i september) blir svett av att skrittas på lång tygel i ridning!
Direkt efter första klippningen, blir han MARKANT mkt fräschare!
Och vid några tillfällen har han känt sådant obehag, att man tror han har REJÄL kolik! :(

Jag ger extra vitamin (Shy Feeder) så fort hästen reagerar när den sätter/tappar päls.
Så gammelpålle är redan nu mitt i en tvåveckorsdos Shy Feeder, då han förra fredagen var helt DESPERAT på kvällen stackaren!
Men bara efter några dagar med Shy Feeder märker jag att han mår mkt bättre!
 
ponnyn fick b-vitaminer,han blev som en utsliten 40 åringen när det var dags att fälla päls...

Hästen jag har nu märks det nästan ingen skillnad på,han har inte rikigt samma energi som annars (nästan skönt),så han får bara ta det lite lungare...gav honom b-vitaminer försat året men då ble han så satans pigg så han ble hemsk..
 
I fjol gav jag foder jäst, men alla pållar tycker inte om det så i år har jag gått över till shy feeder, har gett i ca 2 veckor nu, ger tills fällningen slutat. jag har inte märkt någon direkt humör/ork skillnad på mina men det är säkert individuellt.
 
Jag ger Shy Feeder B-vit och dom kostar strax över hundra kronor på en vanlig ridsportaffär eller Granngården.
Min häst ändrar sig inte vid fällning men vet många hästar som tycker det är jobbigt och då tycker jag man ska ta det lugnt. Men det är mycket indivduellt..
 
Jag har aldrig märkt något speciellt när hon har fällt, och hon har inte fått några extra vitaminer. Men i år är hon helt tokig! Man får inte borsta och det är som om det kryper i henne när hon står uppbunden. Hon har varit täckeslös i vinter, så det är ovanligt mycket päls som ska bort.
Så nu får hon Kraffts B-vitaminer, och får bara vara i hagen tills hon är bättre.

Är det nån skillnad på Shy Feeder och Krafft? :confused:
 
Min blir väldigt olika från år till år. Vissa år är han sjövild, andra år går han knappt att väcka till liv. På höstarna blir han rätt så känslig i huden, man är verkligen inte välkommen med borstar med vassa plastborst (piggborsten går dock bra).

Jag ger foderjäst, för då blir det ju både ett b-vitamintillskott och lite extra protein, det har fungerat i år, han är mer eller mindre som han brukar. Man ska ju ha i baktanke också att det går åt protein att sätta ny päls, det kan ju vara läge att höja kvoten lite om man har en häst som ändrar mycket på sig vid fällning.
 
Det märks inte på henne.

Bvitamin får hon året runt, skvätter i lite extra nu när hon fäller massor.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 143
Senast: KAROLIJNAH
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
332
Senast: ryujaneiro
·
Hästvård Hej! Vi har en valack som igentligen är 8 år, men mer som 6 i huvudet. Kenta som han heter, är otroligt snäll att hålla på med, han är...
Svar
2
· Visningar
774
Senast: skiesabove
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 449
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp