Bukefalos 28 år!

Vid pälsfällning.

Tycker det är viktigare att se om foderstaten i stället.
En häst med bra foderstat behöver sällan extra vitaminer.
Så ca en månad före pälsfällning och pälssättning så ökar jag hellre upp foderstaten. Det går åt energi till detta.
 
Har inte märkt något tidigare men i höstas började han bli grinig när man petade honom på baken. Efter några dagar med b-vitamin var det borta. Ger det nu vid fällningen också.
Har en flaska som jag bara ger vid sättning och fällning nu :)
 
De reagerar inte alls, och jag ger inte extra B-vitamin.

Jag har haft 'gamlingar' som varit besvärade vid fällning däremot och haft problem med det, de har sprutats med Beviplex Och Ultrasan av veterinären, ger inte mycket för orala B-vitamintillskott när de verkligen har problem.
 
Vad är det för sorts B-vitamin, är det flytande och hur mycket ger du?

Loggan
 
Fast jag ger ju inte b-vitaminer till hästen för att hon skall fälla, utan för att hon inte skall bli så trött av processen av att just fälla päls...
 
Hon blir en :devil: [kärring] och äter bajs.
En b-vitamin-kur och lite extra ryckt + kel brukar hjälpa lite. Och extra mycket morötter, äpplen, apelsiner och sånt!!! :D
 
Emins B-vitamin, typ 2liters flaska (?) kostade 62:- på Eko för typ 2 veckor sen... Verkar gå ner lika bra som ShyFeeders, som är typ MYCKET dyrare.
 
Har ibland gett Shy Feeder B-vitamin. :d Iår ger jag foderjäst o pälsen är finare än nånsin.
Mina pållar brukar inte reagera speciellt vid pälsfällning/sättning.
 
Min raring har precis börja fälla nu....han är min nya häst och jag har haft honom i en månad nu....förra fodervärden sa att han tappar vikt väldigt fort...
ska köpa B-vit idag..måste ha!
Min gubbe är lite stingslig just nu och blivit det den senaste veckan så jag antar att det har med fällningen att göra...B-vit är så bra för man kan inte överdosera...det hästarna inte behöver kissar de ut igen. ;)
 
Enligt min veterinär är det ingen större vits med att ge dem vitaminer oralt, upptaget är så lågt att man kan lika gärna strunta i det. Jag får vitaminer utskrivna istället så hon går på en kur nu på 30 ml/dag fördelat på två doser om dagen. :bow:

Normalt sett brukar hon inte behöva något extra, men med tanke på åldern och att hon för ngt år sedan var ganska tjurig så har jag börjat ge henne. Inga som helst problem med varesig fällning eller sättning. :D Samma härliga häst som vanligt. :love:
 
På apoteket.. Vad köper du för b-vitaminer där?

Beviplex forte. Finns flytande i alkoholbas, och i tabletter.

Jag ger tabletter (när det behövs, inte bara för att de fäller) och det är om man köper den stora burken mååånga gånger billigare än de man köper till häst i ridsportsaffären.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 143
Senast: KAROLIJNAH
·
Hästvård Hej! Vi har en valack som igentligen är 8 år, men mer som 6 i huvudet. Kenta som han heter, är otroligt snäll att hålla på med, han är...
Svar
2
· Visningar
774
Senast: skiesabove
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 318
Senast: Mabuse
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 799
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp