Bukefalos 28 år!

Vidga läderridstövlar över vaderna?

N

nancy

Är det någon här som har gjort det? Hur har ni i så fall gått tillväga och vilken "teknik" har ni använt (satt dit en kil, dragkedja, resår...)? Har ni gjort det hos skomakare eller sadelmakare (eller någon annanstans)?

Har nämligen gått upp en del i vikt på senare år :angel: (och även om det tas krafttag mot det just nu) får jag inte på mig något av mina två par ridstövlar. Min tanke är att det är både billigare och enklare att försöka ändra de jag redan har än att köpa nya (är inget fel på stövlarna annars, ena paret är nästan nytt).
 
Sv: Vidga läderridstövlar över vaderna?

Jag lämnade mina till en skomakare som lästade ut dem. Det blev jättebra.
 
Sv: Vidga läderridstövlar över vaderna?

Jag har lästat ut mina. Om man bara behöver några få centimeter mer vidd brukar det gå bra, men det beror tydligen lite på vad det är för läder i stövlarna också. Hade ett par billigare läderstövlar som skomakaren inte ville lästa ut, eftersom lädret inte skulle tåla det. Kunde bli "stretchmarks".

Dragkedja kan ju vara en lösning, fast det ger väl också bara några centimeter extra. Resårkil vet jag flera som satt in när man behövt vidga stövlarna ganska mycket.
 
Sv: Vidga läderridstövlar över vaderna?

Det har jag oxå funderat en del över.
jag har ett par nya läderridstövlar som har både resår och dragkedja bak och snörning fram.
dessa kan jag inte ha längre, tror jag har använt dem 1 gång..
jag får på mig dem efter ett tag med mycket lirkande utan byxor, MEN.. jag kan inte knäppa knappen högst upp, över dragkedjan..

Om man har resår, skulle det gå o byta den mot lite bredare? och länga läderflärpen med tryckknappen på?
 
Sv: Vidga läderridstövlar över vaderna?

Jag lämnade in mina Cavallo hos skomakaren för utlästning. Kostade ca 200 och jag slapp förstöra stövlarna. Guld värt! :)
 
Sv: Vidga läderridstövlar över vaderna?

Jag beställde mina stövlar med nog vida skaft, trodde jag. Jag måste ha mätt fel för även om jag fick igen dem (de har dragkedja) så gjorde det ONT efter en stund och jag tappade nästan känseln i fötterna... Så efter någon tid av envetna försök (de måste ju vidgas av användning någon gång!) så gav jag upp och gick till skomakaren. Han lästade inte ut mina, då jag uppenbarligen inte lyckats tänja ut dem det minsta med egna försök, så istället sydde han in en kil av kraftig resår och gud vad sköna de blev! :)
 
Sv: Vidga läderridstövlar över vaderna?

Jag har lästat ut ett par hos skomakare. Det är dock inte alla som fixar det. Han tog ca 2 cm främst på den övre delen av skaftet. Kostade mig 400 kr och jag är nöjd. Mycket enklare än att sy i dragkedja o kil. Dragkedja kan ju bli snyggt men inte alltid heller. Och är ju ett större "ingrepp".
 
Sv: Vidga läderridstövlar över vaderna?

Betyder lästa ut ungefär att man "töjer" ut lädret...? (Har hört uttrycket förut men aldrig funderat på vad det egentligen innebär - allmänt okunnig som man är :angel:)

Det ena paret stövlar jag har är ett par "vanliga", vad jag kallar för dressyrstövlar, lite högre skurna på utsidan och lite tjockare läder på utsidan av stövelskaftet (ingen dragkedja eller snörning). Är ett par märkesstövlar men kommer absolut inte på vilket märke de är just för tillfället :o. Köpte dem billigt av en kompis när hon slutade rida och de var då knappt "inridna", dvs. de hade inte satt sig färdigt i skaften runt anklarna. Hade dem själv bara ett fåtal gånger eftersom de inte var så bekväma i.o.m. att skaften fortfarande var i högsta laget och jag hade ett annat par som var mycket skönare. De är rätt smala högst upp, dvs. där man sticker i foten. Tror faktiskt att jag skulle kunna ha dem om jag bara kom förbi den trånga biten, för stövlarna är sedan lite "figursydda" över vaderna, men vad gör det när man inte kommer ner så långt? :grin: Men dem borde man väl då kunna bara lästa ut (som "Pad" gjort)? Det rör ju inte sig om så många cm och stövlarna är i hyfsat tjockt läder.

Det andra paret köpte jag på Scandinavium för några år sedan (också ganska billigt) och lät tyvärr försäljaren övertyga mig om att ta en smalare skaftstorlek än jag hade tänkt, med motiveringen att de kunde töja sig ganska mycket (var lite smalare vid tillfället också). De här stövlarna är i lite tunnare läder, med mjukare skaft och hel dragkedja bak. De är faktiskt aldrig använda eftersom jag inte ville använda dem när de var nya och det var lerigt och blött ute (ja, tramsigt, jag vet :angel:). Jag får, med nöd och näppe, på mig dem och kan knäppa dragkedjan (med enbart strumpor under, inte ridbyxor) och har gjort tappra försök att "gå ut" dem hemma, men det gör rätt ont och benen domnar efter ett tag och jag märker inte minsta töjning, hur länge jag än har dem på mig. Men jag misstänker att de här stövlarna faller inom kategorin "för tunna för att lästa ut"...? Kanske svårt att göra något annat med dem heller då det redan finns en dragkedja? Har ju visserligen börjat resan tillbaka ner i vikt och kanske helt enkelt får vänta tills jag kommer i dem som de är...

Och tack för många bra och upplysande svar!
 
Sv: Vidga läderridstövlar över vaderna?

Fast mina var det ju dragkedja i redan från början och med resårkil blev det jättebra!
 
Sv: Vidga läderridstövlar över vaderna?

Väcker en gammal tråd med aktuellt innehåll... ;)

Jag har köpt ett par stövlar (med vida skaft!) på superrea som tyvärr är alldeles för smala, men jag tänkte ge dem en chans för det priset. De har dragkedja hela vägen bak men ingen resår eller snörning.

När jag provar dem utan byxor under så får jag upp dragkedjan till knappt halva vaden, de är alltså för smala redan innan vaden är som allra bredast... :angel:

Min tanke är att be en skomakare sy in en resårkil, men tror ni att det funkar när de är så mycket för smala från början?
 
Sv: Vidga läderridstövlar över vaderna?

funkar gör det nog, men du kommer ju behöva en bred kil, så särskilt snyggt lär det inte bli.

ta med dom till en duktig skomakare och hör vad han tycker!
 
Sv: Vidga läderridstövlar över vaderna?

Lite ot, men ändå.

Vad finns det för stövlar om man har breda vader?
Har tydligen bredare vader än jag trott, samtidigt som jag har stora fötter (41-42).
Har provat massor med stövlar men när de funkar i foten, vilket de oftast gör numera, fungerar de inte över vaden. Så, någon som har något tips?
Fungerar nämligen ofta med sportchaps, så så breda vader har jag ju inte...
 
Sv: Vidga läderridstövlar över vaderna?

Det finns två trådar med det ämnet, använd sökfunktionen så hittar du den med flera märken uppskrivna.

Vanligaste är Mountain Horse, de passar upp till typ 45 cm.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag skapar denna tråd i hopp om att kunna hjälpa en av tjejerna i mitt stall vad hon ska göra. Ska försöka återge fakta så gott jag kan...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
9 768
Senast: athena
·
Utrustning Hej, Har ett par Mountain High Rider II (läderridstövlar) som jag använt i ur och skur i ca 2 år. Jag är jättenöjd med kvalitén och...
Svar
13
· Visningar
5 569
Senast: Solvira
·
B
Utrustning Hejsan. Jag ska beställa nya ridstövlar och skulle behöva lite hjälp. Jag är en shortchapstjej så jag har ingen koll på ridstövlar alls...
Svar
2
· Visningar
934
Senast: Buddahn
·
Utrustning Jag är sugen på ridstövlar, men har för feta vader för att hitta några. Men det måste ju finnas för såna som mig också? Med feta...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
23 363
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp