Bukefalos 28 år!

Vikt på häst????

C

Coffeaclub

Vet inte om jag lagt tråden rätt, men litar på att moderatorn flyttar den rätt isf...

Till saken... Hade häromdan en diskussion angående hästars vikt. Jag påstod att min häst väger ca 530 kg, vilket hon trodde jag på tok för mkt. MAX 400 kg, trodde hon. Hästen i fråga är holländskt vbl med mkt fbl i, hingst, 162 cm, numera normalkraftig med mkt "naturliga" muskler (och lite mage). Enligt alla mått jag tagit så bör han väga ca 535 -540 kg. Anledningen till att hon trodde att han vägde så lite var för att hon en gång sett när en kraftig nordis vägdes och bara vägde typ 420-450 kg nånstans. Vad jag vet så brukar man säga att ett normalstort halvblod i normalhull väger ca 500 kg, eller är jag helt ute och cyklar? Personen i ifråga trodde att ett kraftigt hbl på 170 cm väger ca 500 kg. Min nordis på ca 150 cm väger enligt mina beräkningar ungefär samma som hingsten. Verkar detta heltokigt eller? Nu vet jag att dessa beräkningar bara är ungefärliga vikter, men tycker inte att det verkar så heltokigt på mina hästar..
 
Sv: Vikt på häst????

Jag vägde min pålle för 3 år sedan på djursjukhuset och då vägde han 520 kg. Han var då i normalhull, rättså väl musklad och han är ett halvblod på 160 cm. Han är ganska smäcker, nästan lite fullblodslik. Jag tycker det känns som att du är rätt på det med vikten!
 
Sv: Vikt på häst????

Då verkar det ju iaf inte vara helt åt skogen iaf..Min kille är också ganska smäcker, men ändå inte tunn i kroppen. Framförallt halsen och baken är väldigt välmusklade, med tanke på att han inte rids så mkt, däremot motioneras han ganska friskt av min unghäst i hagen.
 
Sv: Vikt på häst????

tycker 530 låter ganska rimligt. min anglo på ca 155 cm vägde 544 kg, dock behöver han banta. ett normalstort halvblod brukar iaf jag räkna med väger ca 600 kg
 
Sv: Vikt på häst????

Skulle tro att du har rätt.

Som jämförelse kan jag nämna att min kallblodstravare (sto, 159 cm, musklad, grovt byggd) vägde 662 kg i maj förra året.

Immer
 
Sv: Vikt på häst????

Tänkte väl att jag inte var så totalt ute och cyklade. Den där nordisen som bara vägde 420-450 kg, måste ha sett grov ut p g a en massa fett... :rofl:
 
Sv: Vikt på häst????

det stämmer nog ganska så bra. min arabvalack 154 i mkh vägde 480 kg i somras.
 
Sv: Vikt på häst????

Ett normalstort halvblod 165 väger mellan 550-650 kg.

En 170-175 cm, 650-750 kg.

Min 184cm väger 825kg.

På ett ung. kan man ta hästens höjd minus 1. M. och då få vikten +- 10%.

Givetvis beroende på benstomme, hull och muskler.
 
Senast ändrad:
Sv: Vikt på häst????

Oj vilken bjässe! Är det ett Hbl?

Låter ju som om hennes uppskattningar var betydligt mer åt skogen än mina :D En tjej som jag hade inhyrd tippade på att min hingst vägde 600 kg, eftersom hennes tunna lilla sto vägde typ 520 kg, så därför blev jag så förvånad här personen jag hade diskussionen med påstod att han skulle väga så lite som 400 kg. När han var ganska mager vägde han enligt beräkningarna 485-490 kg. Om han nu skulle ökat 50 kg i vinter så borde han isf bara vägt 350 kg i början av hösten :crazy:
 
Sv: Vikt på häst????

Mitt sto är nog den största halvblodsmärren. Är proportionerlig och inte grov i skenbensomfånget.
Jag hade nog gissat att hon vägde 750 kg. Fel med 10 %+.
 
Sv: Vikt på häst????

Tycker också att du verkar ha rätt. Mitt ganska taniga och omusklade fullblod på 155 väger ungefär 460 kg.
 
Sv: Vikt på häst????

Min häst är en vbl travare av lite grövre modell, 166cm och han vägde 624kilo när vi vägde honom för en vecka sedan. Och han är inte riden på 4 månader nu så han väger säkert lite mer när han är mer vältränad.
 
Sv: Vikt på häst????

Jag tror att den där nordisen som din kompis sågs vägas och bara vägde 420-450kg var en c eller d-ponny nordis. En mkt LITEn nordis alltså! Är hon ens säker på att det var en NORDIS? Kanske en liten (ponnymått), nätt kallblodstravare istället?

Jag har vägt min Polly (152cm bruksnordis) och hon vägde ca 620kg.
Men jag tror att hon vägde lite mer de senaste åren när hon musklat sig ordentligt - typ 640-650kg.

Din gamling kan definitivt inte väga mindre än 500kg! Särskilt inte om du mätt den till ca 530-550kg!!

Herregud, en islänning väger ju 350-400kg. :p
 
Sv: Vikt på häst????

Nä du tänker nog rätt...
Jag tycker snarare att folk brukar ta i för lite när de försöker avgöra vad en häst väger

// M
 
Sv: Vikt på häst????

En av hästarna i stallet är vägd på riktig våg, han är 180 cm hög och kraftig. Vikt 720 kg drygt, då var han lite mullig med.

Jag har också svårt att få ihop vikten på min nordis (har ingen möjlighet att lasta och åka till våg nej.)
En formel säger 550 kg, en annan säger 660 :confused:
Hrm..
Måste vara fel på den ena. Ja det kan variera på 20 kg hit och dit när man använder formler, men SÅ mycket.

Min pålla är 151 cm hög, liten och satt bruksnordis.

Hippocampus säger 571 kg.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vikt på häst????

*kl*

Hur mycket tror ni en något tunn varmblodstravare på snart 2 år väger?? Hon är 146-148 cm ungefär.
 
Sv: Vikt på häst????

Min systers vbl-travare, tunn liten speta på 20 år :D väger 440 kg och är 156 cm hög cirka.

380-400 kg kanske? Eller kan det vara för mycket kanske?
 
Sv: Vikt på häst????

Jag tror nog mer på 550 än 660 i det fallet ;o)
Vad är det för formler då?
Den med längden från bogspets till svans inräknat ska väl va bäst...?

// M
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 850
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 056
Senast: lovehorses
·
Hästmänniskan Skulle gärna vilja ha lite hjälp om vilken storlek på häst som skulle passa mig bäst . Jag är en tjej på 25 år som till våren tänkte...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 519
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 701

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp