Bukefalos 28 år!

Vikt på häst????

Sv: Vikt på häst????

Här är en formel att räkna ut hästens vikt
Omfånget: Mät omfånget alldeles bakom armbågen, där sadelgjorden sitter och längden från bogspetsen till bärbensknölen.
Siffrorna sätts in i formel: vikten kg=omfånget upphöjt till två(cm) x längden/10417.
Det där med upphöjt till två kan man beräkna på miniräknare, tror man tar inverse och sen gånger två.
Fick formeln ur en hästbok jag lånade på biblioteket.
 
Sv: Vikt på häst????

Ja nu har jag räknat på flera stycken, både Christina Plancks och Hippocampus säger 570 kg. Så jag kör på 570-600 kg. 660 är nog lite väl kanske :p
Jag minns för ett par år sedan jag skulle räkna hennes vikt, fick det till 800 kg, då såg jag ut så här :eek: tills jag kom på att det måste vara fel :rofl:
 
Sv: Vikt på häst????

Min isis 137cm och grov vägde förra tisdagen 421kg på Strömsholmsklinik, om det är någon hjälp.. :smirk:
 
Sv: Vikt på häst????

Tack för alla era svar. Det känns faktiskt som om det inte är jag som har fel...:bow: Tänkte väl att jag inte kunde räknat och uppskattat så himla fel. Jag låter personen i fråga tro att hon vet bäst, så är det lugnast.. Jag vet ju iaf vad mina hästar väger på ett ungefär (dessutom riskerar jag inte att köra med för tungt lass på transporten, vilken denna person nog gör... :p )
 
Sv: Vikt på häst????

Det måste vara ett eller två fel med det där programmet.. Min D ponny stod det att hon skulle väga 550 kg
Och är normalhull och kansek en lite lite kraftig typ (new forest)
Jag skrev 210 rund magen.. men är inte säkert kan det vara så mycket??
 
Sv: Vikt på häst????

Mitt gamla sto på 159 cm vägde när hon var i form ca 530 kg. Grövre modell av halvblod.

Min valack på 173 cm vägde jag i fredags, han väger 609 kg. Normalhullad men lite låg i muskulatur fortfarande (5 år). Låååångbent rackare med grund bål...
 
Sv: Vikt på häst????

Min isis 137cm och grov vägde förra tisdagen 421kg på Strömsholmsklinik, om det är någon hjälp.. :smirk:

Min isis 137 cm har jag mätt (inte vägt) till 415 så då är jag inte helt fel ute. Han har misstagits för att vara en nordis ibland:o
 
Sv: Vikt på häst????

*KL*

Arabvalack, 151 cm i mkh. 390 - 400 kg i perfekt hull och full kondition och muskling. 420 - 425 kg ur kondition och med lite 'kalaskula'.

Arabsto, 153 cm, överhull men inte fet. 440 - 450 kg.

Fullblodssto, 157 cm, i full kondition, mycket väl musklad och i perfekt hull 450 kg.

Alla vägda på våg och vid flera tillfällen.
 
Sv: Vikt på häst????

mitt fullblosd på 160 vägde 420kg när ja köpte henne, och då var hon STAKET. 1,5år senare vägde hon 443, och var tunn och omusklad (vilade) men inte skelett.

Nu skulle jag tippa på dryga 450, nu är hon fin, nästan lite mage, men inte så jättemusklad.
 
Sv: Vikt på häst????

*kl*

min förra häst, varmblodstravare på ca 165 vägde 495 kg, som mest låg han på 510 och som minst 475 kg.

han vägdes på våg varje vecka under 2½ års tid då vi hade tillgång till det.

min nuvarande häst, halvblodsto av grövre modell gissar jag på att hon väger runt 600 kg. men nu efter att ha läst lite i tråden så kanske det är fel, och att hon kanske väger ända upp mot 660-680 kg...

om man skulle ta formeln hästens höjd minus 1 meter så borde hon väga 640 kg. någon som har erfarenhet av den formeln?

kan jag så ska jag åka och väga henne på våg, ska ändå kolla tänder hos vet. till våren...
 
Sv: Vikt på häst????

Du har nog rätt :)

Som jämförelse, min arabflicka på 146 cm väger 415 kg (vägdes på klinik för ngr dagar sen) Fin i hullet.

15354353.jpg
 
Sv: Vikt på häst????

Om hon är 210 runt magen kan det säkert stämma. Min fettoponny som är på bantning hade 210 i omkrets och vägde 570 kg. Han är 138 cm hög, liten och kompakt och ca 100 kg för mycket fett.. Sen måste man givetvis skilja på vad som är tjockt och vad som är bukighet. Jag brukar mest gå på om man känner (tror sig känna :angel: ) revbenen. Att beräkna vikt är skitsvårt, det är så mycket som spelar in; benstomme, muskler..
Jag räknade tex ut hästen vikt med formeln omkrets*omkrets*längd/11900 vilket blev 514 kg, en vecka efter att han vägts på sjukhus till 570 kg. Stämmer inte speciellt bra med andra ord. Med ett viktmåttband fick jag 567 kg, känns lite mer realistiskt. Men inte heller det kan man lita på, så jag går mest på om midjemåttet har ökat eller minskat. Fast det är rätt kul att räkna lite vikt :p

Ja, som sagt är hästen på bantning. Just nu har han 203 cm i midjemått och fortfarande alldeles för rund. Fråga: Vad är "normalt" för en fjording/island, runt 140 cm hög och ganska grov? Både vikt och omfång. Så man har ett mål att jobba mot :p
 
Sv: Vikt på häst????

mitt fullblod 174 väger 480 kg och då är han omusklad och under igångsättning.
mitt förra halvblod på 172 vägde 800 nästan fullt musklad
så du har nog rätt
 
Sv: Vikt på häst????

*KL*
Ett smidigt sätt att väga hästen utan att åka till klinik är att lasta den och åka till närmsta soptipp. Bara att köra upp på vågen och väga bil+släp. Har man en lättlastad häst är det ju bara att lasta ur och väga alltihop igen utan häst i, annars åker man hem med pålle och kör tillbaka och gör en ny vägning. Tänk bara på att ha samma passagerare i bilen vid båda vägningarna.
Mycket enklare än att mäta och räkna, och betydligt mer exakt.:idea:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 850
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 056
Senast: lovehorses
·
Hästmänniskan Skulle gärna vilja ha lite hjälp om vilken storlek på häst som skulle passa mig bäst . Jag är en tjej på 25 år som till våren tänkte...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 519
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 701

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp