Bukefalos 28 år!

Vikt på häst????

Sv: Vikt på häst????

*
om man skulle ta formeln hästens höjd minus 1 meter så borde hon väga 640 kg. någon som har erfarenhet av den formeln?

Kanske kan stämma rätt så bra på varmblodiga hästar men det är ju nästan tvärtom med kallblod (grövre sorten iaf) - min bruksnordis var 152cm i mankhöjd och vägde ca 625kg (minns inte exakt) när jag vägde henne sista gången.
En annan nordis, också kring 152cm hög, väger också som normalviktig kring 650kg. (som överviktig 740kg visade vågen på :crazy: och gick sen ner till 670kg och hade fortfarande lite övervikt)

Jag har haft turen att ha ridavstånd till lastbilsvågar på många ställen där jag haft hästen installad. ;) Bara rida dit o få hästen att ställa sig på plattan... och ta minus din egna vikt (om du sitter kvar)+utrustning.
(bilskrotar brukar ha sån våg, och Svenska Foder, och dylika ställen)
 
Sv: Vikt på häst????

Här kommer lite olika viktjämförelser:

När 1-åring (halvblod) skadade sig i sommras passade jag på att väga honom på kliniken. 404 kg vägde han.
Min 160 halvblods valack (min avatarbild) vägde runt 650 kg senast jag vägde honom och vår 177 valack ligger på 720-740 kg

det bästa är ju att väga, antingen på klinik eller på bilprovningen, släp med och utan häst, så slipper man fundera + att det är bra att veta vid avmaskning/medicinering m.m.
 
Sv: Vikt på häst????

jag tycker att du själ verkar vettigare med vikten än din kompis... min häst är 163 och är lite fullblod. hon är bra musklad och är helt normal. hon väger 528 kilo senast jag vägde henne ... men jag har ett jättebra "mäta vikten" uträkning...hittar det inte det nu men jag kan återkomma:)
 
Sv: Vikt på häst????

veterinären mätte kallblodstravarstoet med ett speciellt måttband.
Hon fick fram en vikt på 730 kg, jag höll på att dåna. Hur mycket vägde hon då inte för ett par månader sen när hon hade sin fettnacke och jättebuk.
Hästen är 162 cm hög. Jag har alltid trott att hon vägt närmare 600 kg.
 
Sv: Vikt på häst????

Kl

På isisar verkar det stämma någorlunda om dom är smala , min tex 137 cm = 370 kg och det är vad han väger efter vintern.
 
Sv: Vikt på häst????

Kl

På isisar verkar det stämma någorlunda om dom är smala , min tex 137 cm = 370 kg och det är vad han väger efter vintern.

Stämmer inte alls på mina.

Isf skulle det ju bli:

Valacken, 151 cm = 510 kg (på våg 390 i full kond, 420 ur kond med lite kula)

Fblstoet, 157 cm = 570 kg. (på våg 475 kg i lätt överhull, 450 kg i full kond och utmärkt hull)

Inte heller arabstoet hade det stämt på.
 
Sv: Vikt på häst????

Ett normalstort halvblod 165 väger mellan 550-650 kg.

En 170-175 cm, 650-750 kg.

Mitt sto, 171 cm hög och lång i kroppen, väger inte ens 600 kilo - cirka 580. Men hon är lätt i typen.
 
Sv: Vikt på häst????

*KL*
Jag har inte tillgång till våg och alla försök jag gjort med olika sorters mätningar med måttband har gett HELT olika resultat (allt mellan 350 och 600!).
Mellan tummen och pekfingret, vad tror ni att min häst som är ca 168 cm hög, men mycket tunn i modellen, långa ben, litet huvud (cob), inget fett och varken välmusklad eller omusklad, skulle väga?
 
Sv: Vikt på häst????

550-600 kg skulle jag gissa på din beskrivning utan att ha sett en bild på hästen.
 
Sv: Vikt på häst????

temp.jpg

Han ser ut ungefär så här. Nu är han inte lika mager men fortfarande ganska tunn.
 
Sv: Vikt på häst????

550 kg?
Tror du ändå att det är så mycket?
Själv hade jag gissat 450-500, men hans långa spindelben måste ju väga något, så du har kanske rätt.
 
Sv: Vikt på häst????

*KL*
Min häst vägdes nyligen på klinik i samband med operation. Hon är ett lettiskt halvblod på ca 172 cm, ganska grov, men vägde till min förvåning "bara" 664 kg. Folk har sagt att hon nog väger minst 750 kg.

När jag tidigare själv räknat ut med olika metoder har svaren legat på 625 - 680 kg, så det var ju inte så missvisande.
 
Sv: Vikt på häst????

Min foderhäst, 168 cm hög, smäcker med LÅNGA ben väger 550 kg normalt (tyvärr 520 kg nu, alldeles för mager :()

Mitt sto väger 600 kg, hon är 166 cm hög, smäcker och muskulös och har riktigt fint rund rygg/bak.

Varför det är skillnad mellan dem vet jag inte, tycker att stoet har mindre benstomme :P Borde vara hon som är lättare ;) Foderhästen var i full träning och väldigt fint musklad när han vägdes. Den lägre vikten som han har just nu vägdes nyligen, inte igångsatt, deprimerad.

Men det är väldigt olika från häst till häst. Tror inte att ts häst väger för mkt. Det viktiga tycker jag är inte siffrorna vågen visar utan att man ser på hullet, muskler väger tyngre samt om hästen är grov/smäcker.
 
Sv: Vikt på häst????

Jag har själv ett holländskt vblsto på 163cm och förra året när hon tyvärr blev sjuk vägde vi henne nere på Helsingborgs djursjukhus då vägde hon 525kg och efter det lär hon ökat en del i vikt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 850
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 056
Senast: lovehorses
·
Hästmänniskan Skulle gärna vilja ha lite hjälp om vilken storlek på häst som skulle passa mig bäst . Jag är en tjej på 25 år som till våren tänkte...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 519
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 701

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp