Bukefalos 28 år!

Vikt på kattungar

Corax

Trådstartare
Efter en del komplikationer och två klinikbesök så är kattfamiljen hemma och kan ta det lugnt.
Alla verkar må bra.
Men jag är så osäker på vikten på de små.

Vid födsel vägde de 100, 106 och 99 (den sista eftersläntare, föddes på klinik). Mao helt ok födselvikter.
Första dygnet gick de upp ett gram eller bibehöll för att sedan dippa ett par gram (2, 5, 4)efter klinikbesök.

Nu har de varit hemma och fått ta det lugnt sedan i lördags morse så jag trodde att allt skulle vara frid och fröjd och de skulle börja öka som de ska.
Men kattunge ett väger nu 107, två 117 (klump!) och tre 104.

Förvisso har de ju åtminstone ökat men när vet man när man måste stödmata?
Tänkte framförallt på den första och sista ungen. Mittenbebben verkar veta hur man äter. :angel:

Annars verkar allt som det ska i boet. De äter (samtliga ungar)och sover som de ska. Det är tyst och lugnt förutom när mamma går. Då blir det ett fasligt liv. ;)
 
Sv: Vikt på kattungar

Jag skulle nog stödmata. Tills mjölken kommit igång ordentligt. Jag tycker att ungarna bör gå upp minst 10 gram per dag för att det ska vara ok.

Vill inte verka för negativ men min erfarenhet säger att de går upp aldeles för lite o det blir nog svårt o klara dom.

Att de skriker när mamma går är ett tecken på att dom är hungriga. Mätta kattungar sover även när mamma går därifrån.

Lycka till.
 
Sv: Vikt på kattungar

Om jag bara ska se till vikten ser jag inga skäl att börja stödmata. Det är fullt normalt för nyfödda att stå stilla i vikt eller tom. tappa lite till en början. Jag har haft mycket få kattungar som ökat 10 g/dygn från dag 1 och då snackar vi fortfarande friska kattungar.

Dina kattungar går upp i vikt, det är bra.

Nu går det såklart inte bara att se till vikt utan man måste titta på hur kattungarna beter sig. Förefaller de friska? Äter de? Har mamman mjölk? Risken med att gå in och börja stödmata i onödan är att kattungarna blir bekväma och inte suger på mamman så mycket som behövs för att hennes mjölkproduktion ska hållas igång och/eller öka. Dessutom kan så små kattungar ganska lätt få förstoppning av mjölkersättning.

Om du tycker att kattungarna verkar må bra. Ta det lugnt. Om någon börjar tackla av är det främst vätskebrist du bör oroa dig för och då är vätskeersättning med lite extra socker mycket bättre än att börja stödmata eftersom du förebygger vätskebrist, ger kattungen energi men kattungen blir inte mätt och är således motiverad att fortsätta suga på mamman.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan, Min ragdoll födde igår 3 kattungar sent på kvällen. Dom vägde imorse 107 gram, 107 gram och 106 gram. Nu på kvällen väger dom...
Svar
16
· Visningar
5 730
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Vi hittade tre kattungar i ladugården i lördagseftermiddag, de var ordentligt nedkylda och medtagna, jag gissar att de är ca 3 veckor...
Svar
18
· Visningar
3 305
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp