Bukefalos 28 år!

Viktig utrustning i stallet??

G

gleeka

Hejsan ! Jag ska till och köpa häst (först om ett bra tag men jag försöker samla så mycket information innan vad man bör tänka på. Och vad man helst ska förse sig med i stallet (jag ska ha stallet hemma på gården efter att jag haft den inhyrd i ett annat stall till en början)

Men vad ska jag tänka på att fylla stallet med innan hästen anländer?? Jag tänker på allt, från spadar till apotek etc..
 
Sv: Viktig utrustning i stallet??

Till en början så behöver du väl inte fylla stallet med så mkt mer än det allra nödvändigaste, resten fyller man ju på med efterhand som behovet uppstår.

Skottkärra, grep, sop & spade tillhör väl nödvändighet. Sedan ett enkelt stall apotek med bomull, koksalt, bandage, sax, pincett, en termometer och kanske en brems.
I stallet bör man även ha ficklampa och en vass kniv.

Hästens utrustning tillkommer förstås, men det var väl inte det du frågade efter om jag fattade frågan rätt :)
 
Sv: Viktig utrustning i stallet??

I ungefärlig rangordning:

*SÄLLSKAPSHÄST!
*Hage.
*Skottkärra, grep och sopkvast. (Ev. container för dyngan)
*Strö och foder.
*Kniv eller sax till balsnörena.
*Stallapotek.
*Uppbindningsanordning i stallgången.
*Sadelhängare.
*Hinkar, 12-20 liters.
*Vattenslang med munstycke.
*Saltstenshållare.
*Reservlampor/-lysrör. (Drygt att behöva leta när nåt går sönder.)


Ett litet urval bara, sen fyller man ju som sagt på vartefter man upptäcker vad som behövs. :)
 
Sv: Viktig utrustning i stallet??

Hinkar till vatten och ev. kraftfoder. (Alltid bra att ha en extra vattenhink :) )
Ev. en liten våg för att väga upp hö och foder.

Det jag kunde komma på att tillägga på rak arm till det som redan har nämnts i tråden :)
 
Sv: Viktig utrustning i stallet??

Tack för era svar ! det var bara litergran jag fick tillägga till min lista, de är lätt att glömma bort vissa saker , och småsaker som är viktiga :)

Jag kommer ha två hästar, har redan en som ska hyra in sig i mitt stall :)
Sen har jag redan tänkt på hästens utrustning och min egen utrustning etc..

Nu ska jag bara försöka hitta mått och information på hur stort stallet ska vara etc för att få fram en ritning och kostnad på det :)

Jag ska föressten skaffa mig en islandshäst :)
 
Sv: Viktig utrustning i stallet??

Vad kul att du ska skaffa häst och bygga stall :)

På Jordbruksverkets hemsida finner du vilka mått det är krav på att ha i stallet :)

Ett hett tips är att göra allt så det passar för en häst på typ 180 i mkh även om du själv bara tänker dig en liten islänning.

Dels för att kraven på mått knappast blir mindre med tiden utan snarare tvärt om och det är ju skönt om man kan slippa bygga om ett stall pga de ändrar reglerna...

Sen även OM du skulle bli tvungen att sälja gården så kanske köparen har stora hästar och då måste det ju vara standard för det.

Tänk på att måtten på jbv även är MINSTA tillåtna mått och det är bra om det är större :)
 
Sv: Viktig utrustning i stallet??

VIKTIGT - BRANDSLÄCKARE!! På ett ställe där det är lättåtkomligt!
Sax eller något vasst föremål. Om hästen trasslar in sig i grimskaft eller annat är det viktigt att snabbt få loss den. Dock ska du ha den i ett skåp eller liknande.
Miniapotek med sårtvätt, lindor, bandage, kompress mm.
En tavla i stallet med akuta nr såsom - jourhavande vetrinär. Även ditt nr ska stå där (om någon vill ha tag i dig) och larmcentral. Hamnar man i chock eller är med i någon olycka kan sånna självklara nummer bara försvinna ur huvudet.
En ficklampa är alltid bra!
 
Sv: Viktig utrustning i stallet??

många bra tips! Ett jag alltid har är extra vattentunnor! En häst kan alltid äta ur en burk, eller direkt på marken. Men väldigt få dricker ur kranen! ;) O har man en häst som min som ska klättra o förstöra allt som går o förstöra så behöver man några i reserv!
 

Liknande trådar

Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
1 811
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 428
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 392
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 894
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Livförsäkring
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp