Bukefalos 28 år!

Viktigast vid longering?

Harbor

Trådstartare
Jag har aldrig longerat en häst. Jag undrar vad är de viktigaste sakerna att tänka på? Vad är allvarliga fel man kan göra?
 
Sv: Viktigast vid longering?

Om du inte måste så är longering mest onödigt. Det är bättre att tömköra.
Dock händer det ibland att man måste longera som tex vid hältundersökning osv.
Gör inte volten för liten. "promenera" inte med hästen utan håll dig på i mitten. Inte för länge i varje varv.
Alla gör säkert olika, men jag brukar köra mellan 5-10 varv sen byter jag håll. och håller på i max 15-20 minuter. Galopp sliter mest så håll dig till skritt och trav.
Håll linan i en hand och longerspö i andra och "rama" in hästen.

http://www3.ridsport.se/ImageVault/Images/compressionQuality_90/id_2002/ImageVaultHandler.aspx
 
Sv: Viktigast vid longering?

Jag föredrar att tömköra men longerar då och då. En bra inspänning som inte bara drar ihop nacken på hästen - jag använder gogue och tycker det fungerar bra. Gärna en så stor volt som möjligt, man ska inte hålla på i samma varv för länge. När jag byter varv passar jag även på att skritta hästen rakt fram ett varv runt spåret så den inte behöver gå på voltspåret hela tiden. Korta men effektiva pass, jag skrittar alltid fram på fyrkanten - börjar alltså inte med att skritta hästen på en volt. Jag tycker inte att man ska plöja runt där för länge.

Det kan vara lite knepigt i början att hålla koll på hästen, linan och eventuell pisk samtidigt. Så det kan vara bättre att börja med en snäll häst och kanske hålla sig till skritt och trav tills man fått in vanan :)


EDIT: Ska du börja tömköra - lär dig att longera först och ta sedan hjälp av någon som har erfarenhet av tömkörning så du lär dig rätt. Finns kurser för exempelvis A. Eriksson som jag tror är A-tränare lite här och var i landet - rekomenderas!
 
Sv: Viktigast vid longering?

Om du inte är van vid att longera så be någon visa dit och använd dig av en snäll rutinerad häst.

Det vanligaste felet folk gör är väl att de "går med" hästen. Poängen är ju att man ska stå iprincip stilla och hästen ska gå runt dig.
Jag brukar dock göra så i uppvärmningen så hästen får gå på en stor volt. Men då gäller det att hästen är klar i vad som ska hända så man inte ger de dubbla budskap.

Endel har problem med att hästen inte går framåt - och det beror på att de helt enkelt står i fel position. Är hästen väldigt känslig eller när den är orutinerad så är det superviktigt att du står i rätt position. Står man en decimeter fel så stannar hästen.
Rätt position är olika, men man ska stå mer bak än fram sas. (Sett från hästens mitt kan man tänka)


Sen longera inte för ofta, och longera inte så länge.
 
Sv: Viktigast vid longering?

Stämmer in i kören: Stå still! Du gör dig själv och hästen en björntjänst genom att gå med, även om det oftast känns bättre rent instinktivt. Många går nämligen gärna mot hästens bog och agerar därmed omedvetet bromskloss - dubbla signaler.

Se till att ha linan väl samlad i handen och att den aldrig går i backen. Går hästen in mot dig så backa själv och peka med spöt mot hästens bog för att få den att flytta utåt.

Försök även hitta och härma de röstkommandon som hästen är van vid. Dvs. en häst som är lärd att trava på "traVA" kommer sannolikt inte reagera alls på "traaava" och då gäller det att inte bli irriterad på hästen utan inse att det är en själv som ger fel signaler.
 
Sv: Viktigast vid longering?

Om du inte är van vid att longera så be någon visa dit och använd dig av en snäll rutinerad häst.

Det vanligaste felet folk gör är väl att de "går med" hästen. Poängen är ju att man ska stå iprincip stilla och hästen ska gå runt dig.
Jag brukar dock göra så i uppvärmningen så hästen får gå på en stor volt. Men då gäller det att hästen är klar i vad som ska hända så man inte ger de dubbla budskap.

Endel har problem med att hästen inte går framåt - och det beror på att de helt enkelt står i fel position. Är hästen väldigt känslig eller när den är orutinerad så är det superviktigt att du står i rätt position. Står man en decimeter fel så stannar hästen.
Rätt position är olika, men man ska stå mer bak än fram sas. (Sett från hästens mitt kan man tänka)


Sen longera inte för ofta, och longera inte så länge.
Håller med i ALLT.:bow:
Viktiga saker.
 
Sv: Viktigast vid longering?

Har sett att en del virar den del av linan de inte behöver runt handen. Gör inte det.
 
Sv: Viktigast vid longering?

Lite tips när du longerar::D

Ett tips om hur man kan hålla linan på ett bra sätt:
börja först med att hålla i änden/öglan, lägg sedan upp linan i "öglor" (hoppas du fattar hur jag menar), viktigt är att du när du longerar ser till att inte ha för stora öglor på linan så att du riskerar att snubbla på dem. En bra tumregel är att de inte ska vara lägre än ditt knä när du håller den i normalt läge.
När jag longerar håller jag linan i två händer (av säkerhetssynpunkt), i höger varv blir det:
Linända+öglor+ev. pisk i vänster hand - linan "löper" i höger hand. Höger hand är den som kontrollerar/ger hästen signaler, medan vänster ser till att linan har rätt längd, genom att släppa/samla ihop linan vid behov.
Använd alltid samma signaler! Till min häst änvänder jag:
Skritt - Kom, vanlig smackning
Trav - Kom, Sss-ljud
Galopp - Kom, Gaalopp + smackning
Avsaktning - kom, saaaktaaa aav
Minska tempo - kom, woa
Öka tempo - Kom, Japp..
Gör halt - kom, ptroo
Kom - är ett tips jag fick, meningen är att uppmärksamma hästen på att strax säger jag ett kommando, ungefär som en halvhalt.
Att lära hästen att man höjer "kontroll"-handen (i höger varv - höger hand) när den ska stanna kan också vara användbart.

Vid varvbyte - se till att du alltid håller i hästen! Ett bra sätt är att trä änden av linan genom bettringen medans du ändrar linan på hästen. Börja med inspänning på den sida som kommer att bli den yttre, ändra sedan linan, och sist den inre inspänningen, då har man bäst kontroll om det skulle vara så att hästen reagerar på inspänningen. Själv har jag linan via bettring-övernaken-till bettring. Ser det som det minst dåliga alternativet om man inte använder kapson.

Din position är viktig, ovanifrån ska det se ut som en triangel där du är lika långt från hästens nos som från dess svans. Du ska stå still... Det är utgångsläget. Har du en slö häst behöver du kanske placera dig närmare baken för att driva mer, har du en het häst kanske det hjälper att stå lite närmare nosen för att bromsa.

Sedan föredrar jag tömkörning framför longering, då jag känner att jag kan jobba hästen mer då. (se dock till att tömmarna är långa nog om du tömkör! Hästen ska kunna gå på minst lika stor volt som vid longering, utan att du håller längst ut i änden!) Men om det är som du skrev att hästen måste motioneras av dig - så kan longeringen räcka för tillfället. Men det är, som någon skrivit, viktigt att byta varv tillräckligt ofta + ha stor volt + inte för snabbt tempo för att man inte ska slita onödigt på hästen.

Ha handskar på händerna, linor kan bränna riktigt illa.

Tror att jag fick med allt nu...:p Hoppas att du förstår hur jag medar:D
 
Sv: Viktigast vid longering?

Jag tycker att det kan vara en bra idé att ha hjälm och långpisk. En del hästar har lärt sig den fula ovanan att longering=avrastning med full rodeo...

I mina ögon är det viktigt att vara uppmärksam på hur hästen beter sig och ha en bra position gentemot den. Du har fått bra tips på hur man tekniskt sett longerar men sen är det som i all hästhantering/ridning känslan som är avgörande för hur väl man lyckas...:)

Som en liten parantes kan nämnas att en mycket dominant häst kan beté sig överraskande otrevligt vid longering.. Tur för oss hästmänniskor så är dessa inte så vanligt förekommande...
 
Sv: Viktigast vid longering?

Mest fel tycker jag det blir om hästen får springa runt i obalans. Som linförare bör man se till att hästen arbeter bra, annars sliter det mer än gör nytta. Chambon tycker jag är bra vid longering då den visar vägen för hästen på ett bra sätt. Den verkar bara när hästen tar upp huvudet och hänger löst när den sänker nacken. Då är det linförarens uppgift att se till att hästen rör sig i ett bra tempo och jobbar genom hela kroppen.
Mycket variationer i tempo, gångart och varv är bra. avsaktningar och halter kan man också lägga in.
En fördel med longeringen är att man får se hästen ordentligt under arbete. Bra för att utveckla kommunikationen också. Jag longerar aldrig långa stunder. (mellan 10 och 15 minuter räcker för mig)
 
Sv: Viktigast vid longering?

tex, Utveckla kommunikationen, se hästen i arbete, variation.
Håller med! Jag använder sällan/aldrig longering som motionsform. Jag tycker däremot att det är bra för att se hästen utan ryttare under kontrollerade former för att se förändringar i rörelser och mekanik som följt av den träning hästen gjort.
Och för kommunikation, absolut, mycket användbart!:D
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 674
Senast: JohannaB
·
Ridning ja märkte för ett litet tag sen att min häst kastar med huvudet vid trav. (vilar nu). hon har sett pigg å fräsch/ren ut annars å även...
2
Svar
22
· Visningar
1 989
Senast: Tossa90
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 601
Senast: Badger
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 238
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp