Bukefalos 28 år!

Viktigt ang soja!

F

Francess

Nu vet jag ju inte om andra här inne redan känner till det här, men då kan ju ni blunda! Men själv fick jag härom helgen reda på nåt ang soja som jag inte kände till innan.

Det finns ju två varianter av soja, ett som är som mjöl och ett som är som granulat (små kulor). Granulatet är värmebehandlat! Dvs det kan inte innehålla salmonella pga värmebehandlingen! Mjölet däremot har inte värmebehandlats och det var den varianten som innehöll salmonella för snart ett år sedan och som gav salmonella till många djurbesättningar över Sverige.

Bara en tanke! :)
 
All soja som säljs måste vara värmebehandlad, vad som hände i samband med utbrottet i somras var missar i värmebehandlingen.
PL
 
Enligt min granne (grisbonde) är inte mjölet värmebehandlat! Och han borde ju veta tycker jag.
 
Mjöl som går in till fabriken behöver inte vara värmebehandlat men eftersom soja alltid betraktas som salmonellasmittad när den kommer till sverige måste den värmebehandlas innan den lämnar fabriken. Din grisbonde vet inte.
PL
 
Hmm, är du säker? Hur vet DU det? Min grisgranne verkar alltid veta vad han pratar om annars, men han kan ju så klart ha missuppfattat nåt, eller så har jag missuppfattat det han sa i lördags...men jag är lite nyfiken på varför jag ska tro mer på dig, som jag inte känner! :)
 
Därför att jag hör till dem som kan bli tvångskommenderade att reda ut skiten när ett salmonellautbrott sker.
Du kan själv läsa författningen SJVFS 2000:110 + bilagor, finns på jordbruksverkets hemsida.
PL
 
Sträck på dig, jag ser dig som en av de STORA resurserna här på sidan och har lärt mig massor av dina inlägg!

Och så kan jag ju erkänna att ser jag en tråd du hars varat i så läser jag den - oavsett ämne.
 
Nej det finns tre varianter. :p Jag har sojaflingor. De är den bästa sojan jag har använt. Den har dessutom inte så kort hållbarhet som vanliga "sojor" utan har hållbarhet över ett år. Den är värmebehandlad! Jag tror märket är Dodson&Horrel eller vad det nu heter. Kan rekommenderas!!!
:bump: :bump: :bump:
 
Vet inte vad som är vanligaste råvaran men det finns 3 sätt att få ut oljan ur sojabönor(eller andra oljeväxter). Kallpressning (toligen inte vanligt när det gäller sojaolja), varmpressning och kemisk extraktion. Hur sojan sen ser ut när den köps i säck beror på hur den processas i sverige (nödvändigt pga salmonellarisken).
PL
 
Vet inte vad som är vanligaste råvaran men det finns 3 sätt att få ut oljan ur sojabönor(eller andra oljeväxter). Kallpressning (toligen inte vanligt när det gäller sojaolja), varmpressning och kemisk extraktion. Hur sojan sen ser ut när den köps i säck beror på hur den processas i sverige (nödvändigt pga salmonellarisken).
Färdigprocessad soja får importeras till sverige om provtagningen visar att den är salmonellafri.
Svenska foderfabriker ser nog alltid soja som en råvara på den "orena sidan".
PL
PL
 
Okej! Du har överbevisat mig! :)

Då kanske du kan förklara en annan sak istället, ang salmonella när vi nu ändå har det på tråden. Varför är det sån salmonellahysteri i Sverige? I andra länder ser man ju inte alls så tungt på det. T.o.m. djur som har en variant som inte smittar på mäniskor blir ju tvångsslaktade. Det förstår jag inte riktigt. :confused:

Får man salmonella blir man ju kass i magen, men sen blir man ju bra igen. Man tror ju ganska många får salmonella utan att söka vård...både via utlandsresor o här hemma. Dvs många salmonellafall som inte blir inrapporterade o utredda.

Varför inte behandla de djur som får smittan, om det är en behandlingsbar form (har inte koll på alla varianter av salmonella som finns)? Istället för att slakta ut? Bara en nyfiken undran...för det går ju inte att slakta ut alla småfåglar eller andra vilda fåglar tex som kan sprida smittan.
 
Folk dör faktiskt av salmonella.
Att sanera salmonellabesättningar genom antibiotikabehandlig vore både ineffektivt o vansinnigt ur resistenssynpunkt.
De flesta svenskar vill även i fortsättningen vara någorlunda säkra på att maten är salmonellafri.
PL
 
:bow: :bow: :bow:

Ja tack, jag är en av dem som vill vara på den säkra sidan.

Efter att ha upplevt salmonella på nära håll så vill jag helst vara utan den. Min sambo råkade ut för det när vi var i Thailand för ett par år sedan.
Han låg sjuk där nere i nästan en v innan vi skulle åka hem, visste då inte vad det var. Trodde bara att det var en värre maginfluensa. Efter den långa flygresan hem så vart det akut upp till Östra där de lade in honom direkt.
Det visade sig att han hade salmonella i både blodet o tarmen & väldigt hög feber.

Han blev kvar på sjukhuset i lite över 1 v innan han fick komma hem o därefter var han sjukskriven i drygt 6 v. Efter det tog det lång tid innan han hade fått tbax alla sina krafter.

Det jag ville få fram var iaf att salmonella är inget man leker med. Det enda positiva med det var väl att han tappad lite vikt. Men jag ser hellre att han har de extra kilona istället för salmonella.
 
Anledningen till att vi har "salmonellahysteri" i Sverige är att vi faktiskt är i stort sett smittfria, till skillnad från de flesta andra länderi världen. I och med att vi lyckas hålla salmonellan borta (oftast...) kan vi hantera livsmedel på ett annat sätt än vad man tvingas göra i andra länder. Vi har alltså "salmonellahysterin" i produktionsledet och inte hemma i köket.

Salmonella är anmälningspliktigt för såväl djur som människor, så om man drabbas (t.ex. vid utlandsvistelse) måste man meddela detta - förutsatt att man förstått vad man drabbas av.

Det finns många olika typer av Salmonella. Att behandla djur som smittats är för kostsamt, det innebär mindre förlust samt mindre risk för smittspridning om man slaktar ut.

Och ja, det är som Peter säger, all soja MÅSTE värmebehandlas. Utbrottet i somras berodde på felaktig hantering vid värmebehandlingen.
 
Förlåt en dum fråga men jag kan inte låta bli att undra hur det kan uppkomma Salmonella i soja? :confused:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 745
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
16 961

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp