Bukefalos 28 år!

Viktigt ang soja!

Okej, behandling av djur en masse är ju inte bra, vi vill ju inte ha antibiotika i våra djur=livsmedel heller. Det jag tycker är lite åt det tokiga håller är när man slaktar ut djurbesättningar oavsett vilken sorts salmonella det handlar om, även såna som inte smittar på mäniskor.

Finns det inte nåt annat sätt att göra det på då? Jag menar, vi som har hushållshöns som går ute o sprätter i trädgården o trivs, kan ju inte vara hundra på att de inte smittas av småfåglarna/svartfåglarna! Och inte vill man spärra in hönsen i hönsgården heller... Vi har i alla fall valt att inte mata småfåglarna här hemma under vintern, de får klara sig bäst de kan.

Jag tycker det är en komplicerad fråga, allt är inte enbart svart eller vitt. Det är så lätt att måla upp skräckscenarion! Samtidigt är det ju så att många länder lever med salmonella och har utvecklat någon slags resistans. Men inte tusan vill jag att man ska riskera bli sjuk av löskokta ägg heller! Det kanske slår hårdare i Sverige just för att vi inte varit utsatta på så länge? Bara funderingar, är inte ute efter att provocera någon! :)
 
Anledningen till att man slaktar ut vid Salmonellasmitta är (förutom att man måste begränsa smittan i mesta möjliga mån) är ekonomisk. Har du t.ex. en slaktsvinbesättning har du relativt hög omsättning av djur, de lever tills de är slaktfärdiga. Att gå in och behandla kostar för mycket.

Att fåglar kan sprida Salmonella är ett problem, även inom foderindustrin. Man måste t.ex. tänka på hur ventilationssystemen i foderfabriker utformas för att minimera risken för att smitta kommer in den vägen, d.v.s. genom inluften.
 
Kan dessutom nämna att värmebehandlingen förutom att ta död på mikroorganismer även inaktiverar vissa oönskade ämnen i sojan. Soja som ej värmebehandlats har antinutritionella egenskaper p.g.a t.ex. trypsininhiberare. Om bonden skulle fodra sina svin med icke värmebehandlad soja skulle svinen växa sämre p.g.a. sämre näringsupptag.
 
Jag har jobbat på ett av landets störta "äggerier". När vi fick in salmonella var det inte bara att slakta ut, utan vi fick ta ut allt löstagbart och bränna det som kunde brännas. Det som inte kunde brännas skulle specialbehandlas, golv gjöts upp på gamla golv och anläggningen stod still i 1 år. Vet ej hur dessa höns smittades, antagligen genom foder (!)/ ventilationen. Sånt skit vill vi inte ha, så därför har vi strikta regler vad det gäller mat till oss & våra djur. Tänk även på "hund & katt" kadaverdebatten för 15 (?) år sen.........
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 681
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
16 921

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Fixa innan tävling?
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp