Viktuppföljning!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Viktuppföljning!

Ähum... jag klämde visserligen ut min senaste för 10 månader sedan, men jag slutade väga mig runt v 36-37, då jag gått upp 26 kg. Så jag tippar på att jag nog gick upp nästan 30 kg. Jag såg ut som en val :rofl: Tack o lov har jag bara ca 5 kg kvar innan jag är nere på matchvikt igen, trots att jag verkligen inte håller igen.
 
Sv: Viktuppföljning!

Har gått upp ca 13 kg sen inskrivning... är nu i v.35... börjar kännas att det finns några kilo extra nu iaf :D
 
Sv: Viktuppföljning!

1 kg sen inskrivning, men är bara i v.18.
Har gått ner ända tills nu (efter inskrivning) så nu har det ju vänt åt "rätt håll" i alla fall :smirk: . Väntar på den stora viktökningen.
Men jag har ju lite att ta av då redan innan med några kg övervikt från förra grav så jag klagar inte på en LITEN uppgång den här gången.

(gick upp mellan 15-17 kg på 42 veckor förra gången, men gick bara ner runt 7-8 fram till nu, eller började gå ner när jag började få min medicin mot hypotyreosen, troligtvis därför som jag inte gick neråt innan...)
 
Sv: Viktuppföljning!

*lån*

Var hos bm igår igen, och insåg med lätt panik att risken är MYCKET stor att jag spränger den tresiffriga gränsen innan det här är färdigt... :eek: :o :crazy:

Visserligen några kg kvar, men det är ju två månader kvar också... Får väl sluta äta kanske... :D (as if... :cool: )

Jenny
 
Sv: Viktuppföljning!

Igår var jag hos BM igen, men det var min gamla BM så det gick bra, Hon blev förbannad på henne som jag hade hafft förra gången och undrat hur hon kunde säga så. Min viktökning var defenetivt inte för mycket sa hon, men så vägde jag mig inte heller igår så jag vet inte om jag hade gjort min hemläxa ordentligt....hehe :p
 
Sv: Viktuppföljning!

Jag har inte kommit så långt än men jag vägde mig första dagen jag kände av något (illamående) och har på dessa 2-3 veckor gått ner 2-3 kg men inte så konstigt eftersom man äter max 1 ggr/dag och bara något litet.


Men apropå att gå upp mycket i vikt. Satt och diskuterade det med en bekant igår och en av henne vänner hade gått upp 50 (!!!!!) kg
Hon vägde runt 50 innan och 100 efter... stoooor skillnad!!
 
Sv: Viktuppföljning!

10 kg i vecka 33. Det känns helt ok. Trodde jag skulle gå upp massor bara jag fick plus på mätstickan, men det tog rätt lång tid innan vikten ökade och sen har det gått sakta sakta uppåt.
 
Sv: Viktuppföljning!

Är i v.28.
Vägde 55 kg när jag blev gravid (hade gått upp nåt kilo pga att jag slutade röka, typ 53-54 innan), ställde mig på vågen precis och väger nu 64 kg.
Har gått upp 1 kg sen i förrgår... :mad:

Säkert inte onormalt mycket, men jag har ändå ångest (ibland mer, ibland mindre)...
Äter ju fan inte mycket! Massor frukt, iofs mer mat, men mindre godis och sött än innan jag blev gravid.
Kan man inte påverka alls?
Vart sätter sig vattnet? Dvs, åker allt vatten ner i ben/fötter eller kan det vara vatten som sitter på rumpa/höfter också?
Trodde verkligen jag skulle bli sådär fint gravid, smal med bara mage, men jag blev en flodhäst. Och fortfarande är det långt kvar! :cry:

Lite uppmuntran, nån?



/Josefine, naiv och ytlig
 
Sv: Viktuppföljning!

Ingen uppmuntran får du härifrån... :D

Visade sambon en bild på Britney Spears idag, jag tyckte hennes mage var stor och frågade förskräckt om min mage var lika stor (vi ska ju ha ungefär samtidigt). Sambon svarar glatt att "Nejonej, inte är du så där stor inte". Jag hinner dra ett lättnadens andetag innan han fortsätter "...för du är ju mycket längre, så på dig syns det inte lika mycket"

Ehhh... tack... :D

Jenny
 
Sv: Viktuppföljning!

Det är faktiskt lite skönt, Britney ser ju ut som en normal gravid kvinna, inte som en supermodell med en melon under tröjan...

Efter ett snack med sambon inatt insåg jag att mycket av min rädsla för att gå upp i vikt har med min rädsla för bäbisens storlek att göra.
Jag har en ovanligt stor mage redan, 3 månader kvar till förlossningen, fysiska besvär som inte direkt kommer underlätta förlossningsarbetet samt en sambo som vägde över 4,5 kg vid födseln...
Så visst är jag kanske lite allmänt viktnojjig, men mest handlar det om rädsla.

Dessutom tror jag att jag måste vara med i någon form av hemligt forskningsarbete om fysiska och psykiska prövningar :D .
De senaste åren har i princip ALLT jag varit livrädd för, hur osannolikt det än mått verka, inträffat som ett brev på posten så fort jag tänkt tanken.
Saker jag absolut inte kunnat påverka själv.
Efter 10:e gången kan det liksom inte vara slumpen längre... :angel:

Så nu är jag relativt säker på att eftersom jag är livrädd för en svår förlossning kommer jag givetvis få en sådan.
Jag kommer under stor dramatik och smärta föda en 6 kilos klump med hjälp av en barnmorska jag hatar och som inte lyssnar eller tar mig på allvar, spricka från naveln till ryggen och bli så deprimerad efter förlossningen att jag inte kan knyta an till barnet.

Rädslor, som sagt.

Tror kanske att jag skulle vara en bra kandidat för kejsarsnitt?
Har oroat mig hela tiden, men försökt vara en duktig flicka och tänkt positivt. Nu är jag bara rädd.
Är det för sent att diskutera snitt? Har hört att det är jättebesvärligt och tar i princip hela graviditeten att få igenom?
Jag har som sagt fysiska besvär också, inte bara oron.

(Förlåt för trådstölden och avvikningen från ämnet... )


/Josefine
 
Sv: Viktuppföljning!

+17 kilo nu idag 24+5 :eek: jag äter nyttigt och bra men det är som om förbränningen dött helt och hållet. samlar inge vätska i benen eller fötterna som jag hört endel gör......
 
Sv: Viktuppföljning!

Jossan skrev:
Tror kanske att jag skulle vara en bra kandidat för kejsarsnitt?
Har oroat mig hela tiden, men försökt vara en duktig flicka och tänkt positivt. Nu är jag bara rädd.
Är det för sent att diskutera snitt? Har hört att det är jättebesvärligt och tar i princip hela graviditeten att få igenom?
Jag har som sagt fysiska besvär också, inte bara oron.


/Josefine

Jag känner ju inte till dina fysiska besvär, de kanske innebär att du bör göra ett kejsarsnitt?

Men, jag är också rädd för en förlossning. Går och pratar med en psykolog på inrådan från BM. De säger att jag kan få ett snitt MEN jag är lika rädd för att snittas som för att föda vaginalt! Att snittas är fakstikt en rätt stor operation. Du ikan få många komplikationer efter ett snitt. Sedan har jag sådanna där nojjor om att snittas precis som man kan ha nojjor OM vaginalfödsel. Att kroppen endå är gjord för en vag.födsel att det kanske sätter igång kännslor hos modern och kickar igång bebis, så om jag snittas kanske jag får svårt att knyta ann till bebis pga det osv. Man får desutom ett snitt i magen som ska läkas och som gör ont efteråt. Har du sett bilder från snitt, de ser mer skrämmande ut en bilder från en vag.förlossning.

Nu klarar jag inte att se bilder från någon förlossning, det gick bra INNAN jag var gravid men inte nu under en grav. Detta är också jättevanligt! Har talat med flera gravida som storgrinat bara de hörde ljud från tv4 nio månader, jag fixade inte ett enda avsnitt.

Någonstans får man nog försöka att slappna av och tänka att kroppen fixar detta, det har man gjort innan det fanns modern läkarvård och bedövning, och oj vad jag ska använda bedövning!!

Försök få tillgång till någonform av hjälp, kan rekomndera Aurora, tala med din BM och förklara din rädsla!

*kram*!!
 
Sv: Viktuppföljning!

Vecka 38 och 15 kilo
Vaggar som en anka, stor som en elefant och smidig som en flodhäst som bär på 5-lingar :smirk:
 
Sv: Viktuppföljning!

Är i vecka 28 och har gått upp 2 kilo sedan innan jag blev gravid och 4 kilo sedan inskrivningen. Pga ständigt illamående och halsbränna så blir det inte mycket ätet här inte! Jag som älskar mat och godis i vanliga fall!!! Gissa om jag ska trycka i mig när h*n behagar lämna min mage och därmed sluta trycka på magsäcken!!!
 
Sv: Viktuppföljning!

Tycker att du ska prata med mvcpsykolog eller liknande.
Att du är stor behöver inte alls betyda att barnet blir stort!!
Jag gick upp 17 kg och hade "bara" mage, ändå vägde han 4,3 kg.
En kompis gick upp 25 kg och hennes barn vägde nått på 3,5 så... och då föddes den ena några dagar före bf och min 11 dagar efter!
Och jag tror inte heller att man ska gå efter vad man själv eller vad ens sambo/man vägde vid födseln, min gubbe vägde 3,2 och jag själv också runt där...

Så det är ju inte bara barnet som väger!!
Och de flesta är ju rädda för förlossningen.
Jag var livrädd i perioder.
men speciellt de sista två veckorna, när jag dessutom gick över tiden, sket jag i hur ungen kom ut bara att den gjorde det :D .
Tror att det är så för de flesta, att man ska bearbeta sina rädslor under de här 9 månaderna och de flesta är ganska beredda när det väl ska ske.
Men om du är jätterädd så prata med in barnmorska så att du kan få mer fakta och så att du kan få ord på dina känslor och rädslor!!!
Ring om tid med det samma vet jag!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Gravid - 1år Sitter och funderar mitt i natten/tidigt på morgonen... 1) Jag är gravid i vecka 21 (20+3 idag) och har inte ökat något alls i vikt...
2
Svar
31
· Visningar
3 188
Senast: jerseyko
·
Övr. Barn Liknande trådar finns säkert men behöver lite personligt pepp nu:crazy: Under min graviditet gick jag upp ca 40 kg. Alltså jag med...
Svar
9
· Visningar
1 072
Senast: vindvissla
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
16 891

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp