Viktuppgång & andra frågor *långt gnäll*

L

Luden

Sitter och funderar mitt i natten/tidigt på morgonen...

1) Jag är gravid i vecka 21 (20+3 idag) och har inte ökat något alls i vikt! Jag har varit på RUL och bebis var normalstor/normalutvecklad för sin åder, men läser man på olika sidor på nätet/annan info så står det ju att viktuppgången hos mamman borde ligga runt mellan 2-5 kg vid denna tidpunkt. Min egen BM (inte den som gjorde RUL:et) trodde att jag ger all näring till bebisen utan att behålla något själv. "Inget att oroa sig över ännu" tyckte BM. Men är det verkligen bra att JAG blir utan näring? Har hela våren dragits med en lång och segdragen förkylning (och periodvis lite feber) som vägrar ge med sig. Fick efter läkarbesök (som jag fick tjata mig till) ett "sittintyg" i början av februari för att slippa allt för mycket fysiskt arbete på jobbet. Äter dubbla mängden järntabletter och försöker äta hyfsat vettig kost i övrigt också. Jag ÄR fortfarande TRÖTT, både fysiskt, men även så att det nu också börjar kännas psykiskt jobbigt. Orkar ju inget, orkar inte glädjas över graviditeten för jag orkar inte med det andra i livet som jag tycker är roligt. Ska till husläkare via MVC på onsdag (efter tjat igen), men det lär inte ge något, tycker tyvärr att min BM och denna husläkare som är knuten till MVC är ganska passiva och oförstående på något vis. Man får ingen respons alls från dem utan jag ska liksom bara finna mig i att det minsann är normalt att vara kroniskt trött, att inte öka i vikt osv. GNÄLL!!! Kort version: Hur trötta är ni andra? Hur var eran viktuppgång?

2) Är enligt ovan inte alls nöjd med min BM. Det här är min första graviditet och jag vet väl egentligen inte hur det går till med BM-besök hit och dit, men jag tycker att jag över lag fått dålig info och stöttning:
# Inskrivningssamtal i vecka 10 på MVC
# RUL i vecka 19 på sjukhuset med annan BM än den ordinarie
# I vecka 23 "mitträff" på MVC (ej priv.samtal med min BM tror jag)
# I vecka 26 privat träff med BM på MVC
Det känns som få besök, men det kanske är normalt? Jag har ringt ca två gånger hittills "extra" då jag främst haft "trötthetsfrågor", har då fått känslan att min BM mest tycker att jag är besvärlig. Kort version: Undrar mest om någon här bytt BM? Hur ofta har ni andra gått som förstföderskor vid denna tidpunkt i graviditeten? När skrivs moderskapsintyget ut? För det verkar ju som om jag inte ska träffa min BM förrän i maj, men jag behöver ju ju intyget för att kunna söka HP. Har BF 20/8 och med extremtungt jobb lär jag behöva gå så tidigt som möjligt.

Ursäkta svammlet, men kanske någon här kan komma med lite råd och pepp eftersom BM inte alls gör det?
 
Sv: Viktuppgång & andra frågor *långt gnäll*

Angående vikten så kan jag tillägga att jag inte mått illa alls hittills, inte spytt och kunnat äta allt jag redan åt innan jag blev gravid. Och, jag är smal från start. Inte mager, men smal och har haft lätt att alltid behålla min vikt oavsett om jag i perioder ätit onyttiga grejer/rört bara lite på mig.
 
Sv: Viktuppgång & andra frågor *långt gnäll*

Du kan byta BM precis som du vill. Kolla upp på din MVC hur du ska gå tillväga just där.

Intyg så du kan söka HP bör du få så snart som möjligt, när jag var gravid var det lång handläggningstid på det, så det är bra att skicka in det i god tid.

Jag har för mig att besöken var lite oftare än du beskriver. Har för mig att jag gick till MVC ungefär en gång i månaden från v 12, och sedan oftare. Ca varannan vecka från v 24-25 kasnke? Och sedan varje vecka i slutet, från v 34 kanske? På ett ungefär när jag började med tätare besök. :)

Lycka till, och hoppas det blir bättre! :)
 
Sv: Viktuppgång & andra frågor *långt gnäll*

Byt BM alt byt MVC helt och hållet om du känner dig missnöjd.

Jag ska ju också ha barn i aug och jag är också trött (fast det kan bero på att 2 åringen har fått för sig att gå upp 6 varje morgon).

Har du ingen familjeläkare att gå till och göra en läkarkontroll?

Ang viktuppgång så är det individuellt. Men om du känner dig orolig så försök att äta flera små mål om dagen.

Jag har inte varit på någon kontroll sen jag hade inskrivningen v 12, nästa gång är i v 25.
Sen vet jag inte.

Moderskapsintyget kommer jag få i v 25.
HP kan man bara få från 60 dagar innan BF, med undantag om man jobbar med kemikalier eller liknande. Tungt jobb räknas inte till undantagen.
 
Sv: Viktuppgång & andra frågor *långt gnäll*

Jag känner igen mig i det mesta du skriver bortsett från viktuppgången. En viktig fråga är hur din vikt var vid inskrivning? Tjejer med lite högre vikt går inte upp så mycket, tjejer som är tunnisar från början går upp mer.

BM går att byta, ring bara och fråga.

Jag har inte träffat bm oftare än du. Jag är i vecka 35 nu och det är snart tre veckor sen jag träffade en barnmorska. Så länge allt ser bra ut blir det inte tätare träffar. I början gick det månader mellan träffarna kändes det som!
 
Sv: Viktuppgång & andra frågor *långt gnäll*

Appropå trötthet så var jag helt död fram till ca v 20. Sen blev det lite bättre men from v 27 så har jag haft stora problem med foglossning och kan inte sova så sen dess är det lika illa!

Glädjas för graviditeten har jag inte kunat göra någon gång. Jag har varit ett vrak/invalid sedan jag blev gravid och nu räknar jag bara ner... Det är inte rättvist det här med hur man mår, så enkelt är det. Jag går på starka smärtstillande, jag kan inte gå, inte ligga ner och inte böja mig. Jag kan knappt klä på mig själv och har haft det så här sen januari. När det är som värst så kan jag som sagt var inte sova alls, vilket innebär att jag på dagarna inte vet vad jag heter. Jag kan stå upp och laga mat, men jag kan inte handla själv, det måste nån annan göra åt mig... Jag kan inte gå på stan och handla saker till mig eller bebis, och jag kan inte hjälpa till att inreda barnrummet. Min sambo och mina föräldrar har fått ställa upp på mig till tusen, jag har fem hästar här hemma i stallet som jag såklart inte heller kan ta hand om...

Så nej, glädjas åt graviditet finns inte i min värld. Däremot så gläds jag åt att bebis snart ska komma ut så jag kanske kanske kan få bli normal igen! Och jag gläds över bebis - men gravid det vill jag aldrig mer vara!
 
Senast ändrad:
Sv: Viktuppgång & andra frågor *långt gnäll*

Jag är ju inte riktigt klar med min graviditet än (är i v. 36) och jag har gått upp 10 kg från inskrivningen i v. 10. Jag gick upp snabbt i början och nu på slutet så rör sig knappt vågen, en del har tvärtom och andra går upp jämnt över hela graviditeten.

Min BM sa att i början träffas man inte så ofta utan jag hade inskrivning i v. 10, ultraljud i v. 18 på spec. mvc och sedan så träffade jag min BM igen i v. 24. Hon menade att det inte finns någon anledning att komma oftare i början utan det blir tätare mot slutet när man ska se så att bebisen (livmodern) växer som den ska. Moderskapsintyget fick jag v. 24

Mitt besöksschema har varit: v. 10, v. 24, v. 28, v. 31, v. 33, v. 35 och v. 37 som jag inte har varit på än.

Även jag har varit äckligt trött, sovit på soffan på eftermiddagarna och sovit typ 10 timmar på nätterna!
 
Sv: Viktuppgång & andra frågor *långt gnäll*

Hur var eran viktuppgång?

Barn 1: ca 14 kg
Barn 2: ca 3-4 kg
Barn 3: +- 0

Barn 1 var minst, barn 2 störst och barn 3 strax efter nr 2 i storlek.

Det var helt enkelt så att vid de två senare graviditeterna så minskade jag i mig själv en hel del i vikt så när bebis var född var jag rätt smal i jämförelse med innan jag blev gravid.

Så länge barnet växer som det ska och allt är bra med mamman, så är bristen på viktuppgång inget att oroa sig över enligt min åsikt.
 
Sv: Viktuppgång & andra frågor *långt gnäll*

kl

Viktuppgången är nog inget att oroa sig för i dagsläget, det där är så individuellt!

Med första barnet hade jag gått upp något kilo i den vecka du är i nu, och nu med andra barnet är jag i v 18 och har gått upp ett halvt kilo. Totalt gick jag upp 12,5 kilo med första barnet, det mesta i slutet då jag gick upp ett kilo i veckan!

Trötthet varierar också från person till person och inte minst mellan olika graviditeter. Jag är MYCKET tröttare den här gången, men så har jag ju min lilla 14 månaders här hemma också som kräver en hel del energi :love:

Angående BM besök så är det mer sällan i början (ca en gång i månaden har vi här) och tätare i slutet. Jag har dock fått träffa min BM betydligt oftare än vad man brukar eftersom jag haft problem med illamående i tidig graviditet. Det är konstigt att din BM inte tar din trötthet och dåliga imunförsvar på allvar, och om du känner att du saknar förtroende för henne eller ditt MVC öht, så är det bara att byta. Du kan ju bara tala in på hennes telsvar att du byter om du tycker att det är jobbigt att konfrontera henne, och så tar du kontakt med ett annat MVC eller annan privat klinik.

Lycka till, hoppas du mår bättre snart och kan njuta av din graviditet!
//julia
 
Sv: Viktuppgång & andra frågor *långt gnäll*

Jag tror inte hennes bm struntar i hennes dåliga immunförsvar utan det är normalt att man får sämre immunförsvar med långdragna förkylningar m.m.. Jag har aldrig varit så förkyld och dålig som nu under graviditeten och som svar från både bm och läkare (fick kåvepenin för misstänkt halsfluss) är att immunförsvaret går ner för att man ska få behålla sin bebis.
 
Sv: Viktuppgång & andra frågor *långt gnäll*

Jag tror inte hennes bm struntar i hennes dåliga immunförsvar utan det är normalt att man får sämre immunförsvar med långdragna förkylningar m.m.. Jag har aldrig varit så förkyld och dålig som nu under graviditeten och som svar från både bm och läkare (fick kåvepenin för misstänkt halsfluss) är att immunförsvaret går ner för att man ska få behålla sin bebis.

Visst kan det vara så, men TS upplever ju att BM inte bryr sig om detta speciellt, och då gör hon uppenbarligen inte ett tillräckligt gott jobb för att lugna sin patient, eller hur? En Bm kan inte göra hennes imunförsvar bättre, men h*n kan invagga patienten i tryggheten om att det är okej. TS upplever ju också att BM tycker att hon är besvärlig, och även om det kanske inte är så så är det hennes upplevelse. Jag tycker det är viktigt att man som BM tar sin patient på allvar (SÄRSKILT förstagångsföräldrar som är oroliga att något är tokigt) och gör vad som är nödvändigt för att patienten ska känna sig trygg och lyssnad på.

//Julia

//Julia
 
Sv: Viktuppgång & andra frågor *långt gnäll*

Jag håller med dig, 100%, jag tycker inte heller hennes bm verkar vara särskilt bra. Kanske hon är gammal och trött på sitt jobb och borde hitta ngt annat att göra vad vet jag men jag tror inte hon struntar i TS oro och inte tar henne på allvar. BM är nog bara dålig på att informera hur det kan vara eller så är det personkemi. Det är ju jätte svårt att veta.

Jag ville egentligen bara förtydliga att det är normalt med nedsatt immunförsvar :)
 
Sv: Viktuppgång & andra frågor *långt gnäll*

Graviditet har för mig varit bantningsmetoden nr 1.

Barn 1 -18 kg när jag lades in på BB.
Barn 2 -7 kg " "
Barn 3 -11kg " "

Första barnet var det snudd på att de ville lägga in mig men klarade mig från det med ett nödrop.
Tredje barnet var jag sjuk sista tre månaderna hosta, lunginflammation osv. men det räknades som "normalt".
 
Sv: Viktuppgång & andra frågor *långt gnäll*

Lånar sista knappen och försöker svara er alla!

Först och främst, TACK FÖR ER OMTANKE, det känns redan bättre.

# Jag vet att nedsatt immunförsvar är "normalt", men det i kombo med extremt segdragen förkylning, extrem trötthet och helt utebliven viktuppgång gör att det inte känns som helt normalt i just mitt fall. Det som generellt sett är "normalt" behöver inte vara det för mig? Eller tänker jag fel?

# HP vet jag att man kan få 60 dgr innan BF och under 50 dgr, alltså inte under de sista 10 dgr för BF. Inom mitt jobb har det hittills inte varit något problem för andra gravida att få full HP och min BM håller med när jag beskrivit arbetsuppgifterna. Men jag vill ändå få in ansökan i god tid om det skulle strula på något vis.

# Min normalvikt är ca 53 kg +/- ngt kg här och där. Jag har vägt mig regelbundet på jobbet (Vi har paketvågar som är extremt känsliga och jag har vägt mig med samma typ/mängd kläder hela tiden) och har inte ökat det minsta, snarare tappat i vikt.

Mimmipigg: Hur var din vikt från start då? För det känns som att om jag inte ökar eller tappar i vikt, då hamnar jag farligt nära gränsen för undernärd/anorektiskt eller vad man nu ska kalla det.

Michellan95: Problemet är ju att min nuvarande BM inte säger något alls. Eller jo, allt är "normalt". Men om jag inte tycker att allt är normalt, har jag fel då? Det är ju faktiskt jag som känner min kropp bäst, även om jag inte varit gravid tidigare.

Freya_bus: Tack för din omtanke! Jag har bestämt mig för att byta BM, får se om det bara blir BM-byte eller byte av MVC också. Jag förstår att de kanske får "onödiga" och tjatiga frågor från oroliga föräldrar, men ovissheten över att inte få klara svar, att inte känna sig omhändertagen etc kan ju faktiskt påverka till det sämre.

Gnist: Än så länge växer ju bebis, men jag har en kompis som också hade långsam/utebliven viktökning. För henne slutade barnet att växa vid ungefär denna tidpunkt och detta upptäcktes tyvärr inte i tid pga tiden mellan besöken... Så ja, jag är faktiskt lite orolig att något liknande ska hända min bebbe.

Cyllne: Din fråga om vikt har jag besvarat tidigare. Jag behöver väl egentligen inte fler besök, jag efterfrågar bara mer förståelse och support när jag ringer.

Bollen: Om BM-byte och HP har jag skrivit högre upp.

Mammas: Jo, det är ju för att jag är förstföderska som det känns som lite långt mellan besöken, dåig info och allmänt segt med BM/MVC. Kanske är det annorlunda om man redan haft en helt komplikationsfri graviditet? Även om allt verkligen är normalt med mig och bebis så känns det ändå inte alls bra i magtrakten, en oroskänsla liksom.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Viktuppgång & andra frågor *långt gnäll*

Som dom flesta i tråden redan skrivit, byt MVC eller BM om du känner som du gör. H*n ska ju vara där för dig och barnet och inte tvärtom.

Jag hade tätare besök (privata) än vad du angivit.

Ang vikten. Jag är normalsmal vägde 58kg när jag blev gravid och hade en total viktökning på 5 kg. Jag åt normal kost under graviditeten, var rejält trött i början men det gav med sig efter ungefär hälften av tiden. Vid tidpunkten du är i nu ( v.21 ) stod vågen på -0,5 av inskrivningsvikten.

Barnet i magen växte som det skulle och vägde vid födseln 3,3 kg :-)
 
Sv: Viktuppgång & andra frågor *långt gnäll*

Jag har gått ner i vikt i början av båda mina graviditeter, trots att jag ätit som en häst och lite till. Var trött men inte sjukligt trött. Vikten har vänt ungefär i halvtid.
 
Sv: Viktuppgång & andra frågor *långt gnäll*

1. Jag gick upp på slutet, i v.18 hade jag gått upp 1,5kg, i v.32 hade jag gått upp 7 kg och i v.40 när dottern föddes hade jag gått upp 12 kg.
Jag har varit jätte trött hela graviditeterna fast jag haft kanonbra värden. Jag har tagit powernaps och åt var 3e timme.
Borde gått upp MYCKET mer med tanke på min startvikt. (48 kg)

2. Man får byta bm när man vill, även under förlossningen. De är bara att säga till att du vill gå till någon annan när du bokar ny tid.
Moderskapsintyget skrivs ut efter ultraljudet, ring din barnmorska så skriver hon ut det.
Jag minns inte exakt hur jag gick till bm första gången, men det var inskrivning, sen ultraljud på sjukhuset, mitträff i v.20 och så bm i v. 24-26 nångång.

Har du extremtungt jobb kan du söka Hp för längre tid än 60 dagar före Bf. Jag gick på Hp 90 dagar före Bf med mitt första barn. (Och blev sjukskriven 3½ månad före Bf 2a ggr)
 
Sv: Viktuppgång & andra frågor *långt gnäll*

Michellan95: Problemet är ju att min nuvarande BM inte säger något alls. Eller jo, allt är "normalt". Men om jag inte tycker att allt är normalt, har jag fel då? Det är ju faktiskt jag som känner min kropp bäst, även om jag inte varit gravid tidigare.

Fel vill jag inte påstå att du har men kroppen förändras och man känner den inte lika bra längre. Jag vill inte förminska din oro på ngt sätt alls men bl.a. nedsatt immunförsvar och känna sig sjukligt trött är normalt vid en graviditet.

Jag vet faktiskt inte hur jag ska förklara hur jag menar utan att du missuppfattar mig på ngt vis, men jag har sagt tidigare att jag inte tycker din bm verkar vara ngt speciellt bra.
 
Sv: Viktuppgång & andra frågor *långt gnäll*

Jag har som du har. Är extremt trött, går och lägger mig mellan 21 och 22 och går inte upp förrän vid 9-10 tiden på morgonen och detta motvilligt....Är också förkyld och slö och trött, febrig mellan varven. Nu kan ju detta bero på att jag äter medicin mot en sjukdom, och dessa mediciner slår ut mitt immunförsvar.....
Men är verkligen supertrött hela tiden jämt.
Angående vikten så är jag helt tvärtom. Jag har gått upp 16 kg och jag är i v 23+4. Vägde 52 kg innan. Är skitjobbigt det med, kan knappt röra mig eller böja mig ner.

Men gör som de andra sa: byt bm.
Det är ju viktigt att man är nöjd och att det klickar mellan dig och din bm.
Sen tycker väl jag också att besöken är skrala nu.
Jag ska in för första gången sedan hälsosamtalet i v 10 (förutom ul då) imorgon.
 
Sv: Viktuppgång & andra frågor *långt gnäll*

Jag tror inte heller du behöver bekymra dig för vikten än. Det är så himla olika.

Jag bytte BM efter första samtalet i v.6 som var nåt *himlar med ögonen* hälsosamtal. Jag kände mig ungefär lika stor som en myra när jag gick därifrån och grät i bilen. Till inskrivningen i v.10 hade jag fått en mycket trevligare och mysigare BM.
RUL var i v.19 på annan ort och nästa besök på MVC var i v.23 då fick jag moderskapsintyg. Jag sökte och fick HP månaden efter.
Tror jag var på ett besök till innan v.33 därefter ngt oftare.
Alltså var inte jag heller på så många besök.

Jag mådde väldigt dåligt mentalt under graviditeten och hade väldigt svårt att glädjas. Pratade mycket med min BM om detta och fick genom henne möjlighet till kontakt med BUP. Ångesten avtog allteftersom så kontakten togs aldrig. Ångrar detta i efterhand eftersom jag mådde ganska dåligt första månaderna med bebisen också.

Det jag vill säga är att om du inte känner dig bekväm med BM så byt omgående. Och PRATA. Med din partner, med dina vänner, dina föräldrar eller vem du nu känner dig bekväm med. Men viktigt också att du pratar med din BM och verkligen uttrycker din oro.

Peppkram från Gnarpis
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
17 442
Gravid - 1år Hej Har en liten fundering hur ofta man skall/bör gå till både MVC och BVC... Väntar bebis i slutet av Aug samt har en 6 åring...
2
Svar
27
· Visningar
4 281
Senast: Sar
·
Hästmänniskan Detta är väl ett så kallat "ilandsproblem" och många kommer noga tycka jag är lite löjlig nu.... För ett tag sen när jag, min syster...
2
Svar
30
· Visningar
4 254
Senast: Mia_R
·
M
Gravid - 1år Jag är gravid i vecka 12 (11+3) och är så totalt inkapabel att ta tag i något. Ska försöka beskriva vad som hänt. I höstas visade det...
Svar
13
· Visningar
6 073

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp