Bukefalos 28 år!

Viktuppgång efter ca halva grav?

Sv: Viktuppgång efter ca halva grav?

kl
Vi har ingen våg hemma och startvikten var väl runt 60-63 kilo där nånstans.
Fick en chock när jag ställde mig på vågen igår hos bm och den visade 72,3 kilo:D Så upp cirka 10 kilo, och jag är nu i vecka 25+3. Jag tycker själv inte att jag har blivit "så tjock". Menmen, jag försöker tänka att det är naturligt att gå upp i vikt när man är gravid. Jag rör inte lika mycket på mig just nu heller, vilket ju så klart bidragit till viktökningen tyvärr.

Vad säger din barnmorska om viktuppgången? Jag fick på inskrivningen höra att de helst inte såg att man gick upp mer än 10-12 kg under hela graviditeten, som ett riktvärde alltså. (Kan givetvis skilja lite om man från start är över- eller underviktig.)
 
Sv: Viktuppgång efter ca halva grav?

Jag tror faktiskt inte det är särskilt ovanligt att ha gått upp 10 kg i v 26, och de flesta jag har hört har gått upp mer än 10-12 kg totalt, så jag tror inte det är något BM höjer på ögonbrynen för?

Nu vet jag ju inte hur det blev för mig den här gången, men sist gick jag ju upp 18 kg, och ingen reagerade på det, och gick ner allt på ett halvår, varav 12 kg på några veckor.
 
Sv: Viktuppgång efter ca halva grav?

Jag håller med. Mina 19 kg var rent hormonella och ingenting jag åt mig till. Jag hade nog fått minska mitt matinag till ungefär hälften av det normala om jag bara fått gå upp 10 kg och det tror jag knappast någon bm rekommenderar. Jag började på BMI 19 och varenda hekto av alla 19 kg försvann genom att bara leva som vanligt.
 
Sv: Viktuppgång efter ca halva grav?

Har gått upp 10 kg sen inskrivningen i v 6. Nu är jag i v 17..INTE kul! Hade gått upp ca 4 kg innan inskrivningen oxå redan, för jag åt som en häst i två v där.. Men misstänker att det senaste är vatten, för jag äter verkligen inte onormalt mkt. Kan dessutom inte äta sött/för fett/ starkt då mår jag illa. Så det är väl delvis fioglossningen som gör att jag inte kan röra mig som förr som hjälper till. Sen måste det vara vatten+ att jag slutade röka vid mitt plus. Jag undrar var detta kommer sluta..:crazy:
 
Sv: Viktuppgång efter ca halva grav?

Vad säger din barnmorska om viktuppgången? Jag fick på inskrivningen höra att de helst inte såg att man gick upp mer än 10-12 kg under hela graviditeten, som ett riktvärde alltså. (Kan givetvis skilja lite om man från start är över- eller underviktig.)

Nej, hon sa ingenting, vad ska hon säga, att jag ska banta?
 
Sv: Viktuppgång efter ca halva grav?

För min egen del skulle jag kunna tro att ett par kilo av de åtta jag hade gått upp nu redan i v 21 faktiskt är "onödiga" - typ semesterkilon... Jag brukar gå upp ett par kg över sommaren (men inte mer, så resten är definitivt p g a grav) p g a mer fika, goda middagar mm, men normalt sett så 'r de borta på en månad med normala vanor igen. hoppas på att alla extrakilo försvinner efter grav denna gång med o är inte särskilt orolig för att de inte ska göra det egentligen heller.
 
Sv: Viktuppgång efter ca halva grav?

Låter som en lite orimlig siffra, det är ju väldigt individuellt. Jag vet många som gått upp 30 kg, och förlorade 10 kg nästan omedelbart bara i vatten. Här får man inte såna siffror att följa. Jag tex går upp trots att jag äter rejält mkt mindre än innan jag blev gravid. Finns liksom inget jag kan göra.
 
Sv: Viktuppgång efter ca halva grav?

jag brukar vanligtvis gå ner i vikt under sommaren, eftersom jag gärna slarvar med maten.
jag är 168 cm lång och vägde 72 kg innan jag blev gravid. efter halva grav låg jag 7 kg +.
Sen bara rasslade det till. vet att jag samlade en del vatten mot slutet.
i slutet av juli när jag var i vecka 38+2, vägde jag 91 kg:crazy:
Sista gången jag vågade ställa mig på vågen, och Cilia är född i vecka 40+5, så jag la säkert till något kg till:grin:och gick nog totalt upp minst 20 kg.
Nu är Cilia 3 veckor och jag väger just nu 80 kg, så jag har tappat minst 11kg:laugh:
 
Sv: Viktuppgång efter ca halva grav?

Jag är i vecka 28 nu ock har idag gått upp 13 kg sen inskrivningen :) vet dok inte riktigt var alla kilorna sitter :)
 

Liknande trådar

K
Övr. Barn Jag är och har i många år varit "rädd" för att gå upp i vikt. När jag gick i sexan gick jag upp rätt så mycket i vikt (hallå...
Svar
2
· Visningar
1 139
Senast: geggamojja
·
Övr. Barn Liknande trådar finns säkert men behöver lite personligt pepp nu:crazy: Under min graviditet gick jag upp ca 40 kg. Alltså jag med...
Svar
9
· Visningar
1 075
Senast: vindvissla
·
T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 532
Senast: YorkWann
·
Gravid - 1år Nu har jag äntligen fått ner förlossningen i nån form av text :D Har inte läst igenom utan kladdade bara ner allt, får finjustera sen...
2
Svar
39
· Visningar
4 210

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp