Bukefalos 28 år!

Viktuppgång under graviditet?

Lamborghini

Trådstartare
Har ni sparat era siffror (om ni kollade vikten själva) på hur ni gick upp i vikt under graviditeten? Kan ni inte posta dom isåfall, kan vara kul o se! Jag tkr att jag har gått upp så fruktansvärt lite trots gigantisk (jaja säg vad ni vill ;)) mage.
 
Sv: Viktuppgång under graviditet?

Dom första 2-4 månderna så gick jag ner cirka 16 kg för jag spydde så mycket. Sen låg jag på samma vikt hela tiden magen bara växte. När det var en månad kvar så var jag svullen av mycket vatten då gick jag upp 4 kg. Så man kan säga att jag gick ner 12 kg när jag var gravid.:D
Det ska bli intressant hur mycket man går upp vid nästa barn.

Mvh
 
Sv: Viktuppgång under graviditet?

Har har gått upp ungefär 2kg sen inskrivningen (inskrivningen i v.12, nu v.17).
Ivåras gick jag ner några kilo och dom kilona hade jag gått upp igen innan inskrivningen. Är osäker på hur mycket jag gick ner i våras men på inskrivningen vägde jag lika mycket som innan den viktinedgången så jag räknar från inskrivningsvikten.
Jag väger för mycket redan från början så jag hoppas att hålla viktuppgången på dom kilona som man "ska" gå upp.


v. 17: +2 kg
 
Sv: Viktuppgång under graviditet?

Okej! Jag hade redan innan inskrivningen gått upp typ 4 kg pga lathet eller nåt ;) Fast det märktes inte så mkt.

Är i v 15 o har gått upp 0,6 kg
Startvikt: 64,2 kg
 
Sv: Viktuppgång under graviditet?

Jag har gått upp ungefär 10 kg båda gångerna, i ganska jämn takt. Från senaste graviditeten hittade jag lite mer siffror:

v 23 hade jag gått upp 3 kg
v 28 hade jag gått upp 6 kg
v 32 fortfarande 6 kg...
v 36 uppe i 8 kg
v 40 nästan 10 kg
 
Sv: Viktuppgång under graviditet?

SF-kurvan:
phpu0pwjl.jpg


Vikt:
Inskrivning: 47,3 kg
Vecka 26: 54,6 kg (+7,3 kg)
Vecka 33: 57,5 kg (+10,2 kg)
Vecka 39: 62 kg efter vattenavgång.
 
Sv: Viktuppgång under graviditet?

Med första barnet gick jag upp 14 kg, allt efter v.20 då jag fram tills dess mådde illa konstant och gick ner i vikt.

Med andra barnet gick jag upp 21 kg, 0.5-1 kg/vecka from v.10 ungefär.
 
Sv: Viktuppgång under graviditet?

Jag har gått upp mellan 12-16 kg i mina 3 graviditeter.
 
Sv: Viktuppgång under graviditet?

hehe mina siffror försvann i datakraschen :( där hade jag en dagbok med alla saker man fick veta hos BM)

Vet att jag vägde ca 100 kg då jag var beräknad (14/12 2005) men på förlossningen vägde jag 120 kg (1/1 2006) :angel: kan tillägga att jag kissade ut 20 kg på bara en vecka typ... :rofl:

På inskrivningen hade jag gått upp 10 kg redan..... :angel: (trots konstant spya och ingen matlust)...

Äsch jag är så udda så mina siffror är inte så roliga.... hahahaha chansen... risken :angel: att få som mig är rätt minimal, jag vet bara en till tjej som haft samma.... :)
 
Sv: Viktuppgång under graviditet?

Bah! Hoppas att jag inte uppnår 10-strecket! :rofl: Jag hade visserligen inte ens tänkt passera 80 :D Men det blir aldrig som man tänkt sig, eller hur :D
 
Sv: Viktuppgång under graviditet?

Min första graviditet gick jag upp 17 kg, är nu i vecka 30 i min andra graviditet och har hittills gått upp drygt 15 kg så den här gången blir det nog betydligt mer än förra gången.... Känner mig som en flodhäst redan så jag ser inte fram emot den tid som är kvar fram tills BF.
 
Sv: Viktuppgång under graviditet?

Jag vägde 62 kg vid inskrivningen hoss mvc. På förlossnings dagen vägde jag 75 kg och i dag två veckor efter så väger jag 67kg:)
 
Sv: Viktuppgång under graviditet?

Som totalt okunnig och barnlös ger jag mig in här med några frågor :D
Vad är det egentligen som påverkar att man går upp i vikt när man är gravid?
Om man håller samma kost som tidigare, och rör på sig, går man upp ändå, och varför?
Man samlar på sig vatten, så långt är jag med, men sen då?

Sen är jag fullt medveten om att hormoner kan kräva både det ena och det andra konstiga i matväg... :angel:
 
Sv: Viktuppgång under graviditet?

Såhär är den totala viktökningen fördelad:
Foster - 28% (Väger ca 3600 g fullgånget +moderkaka 0,7kg)
Fostervatten - 8 % (0,9 kg)
Livmoderns ökade vikt: 7 % (ca 1,1 kg)
Bröstens ökade vikt: 16% (väger ca 400g mer än vanligt) =O
Vätskeansamling: 12 % (ca 2600 g)
Ökad blodmängd: 12 % (ca 1200 g mer än vanligt)
Fettreserver: 12 % (ca 2500 g)

Så många % av den totala viktökningen sker vid följande tidpunkter:
0-12 veckor: 0%
13-20 veckor: 25 %
21-30 veckor: 50 %
31-36 veckor: 25 %
36-40 veckor: 0 %

Så man ska ju inte behöva gå upp pga mat :D Men har man svårt o röra sig + massa sug så lägger man kanske på sig ett par extra kg utöver detta. :)
 
Sv: Viktuppgång under graviditet?

Tack! Den där sista listan var trevlig läsning, det innebär kanske att jag inte kommer att behöva bli hur stor och tung som helst, har ju passerat v 30 snart... :)
 
Sv: Viktuppgång under graviditet?

Jag har inte skrivit upp men minns ungefär, BM väger inte mig längre men jag har ju våg hemma.
´
Normalvikt: 68,5 kg (vägde mig några gånger medans jag försökte bli gravid, för att ha koll)
Inskrivning hos BM v 10: 69 kg
Vecka 25 hos BM: 74 kg

Obs hos barnmorskan väger man sig på dagen med mat i magen, hemma på morgonen innan frukost, efter morgonkiss. :)

Ca vecka 27-30 låg jag still på 75 kg hemma, men SF-måttet har ökat så magen och bebis har växt som de ska. Nu är jag i vecka 35 och har inte vägt mig på jättelänge, uppdaterar i tråden ikväll men jag kan säga att jag känner mig tung!

Mvh Ishtar
 
Sv: Viktuppgång under graviditet?

Jag gick upp 20kg (tvillingar). Utgangsvikt 55kg och vill minnas att jag vagde runt 64 i vecka 20.
Mina barn vagde 2.3 och 2.7 kg sa total bebisvikt 5kg!
 
Senast ändrad:
Sv: Viktuppgång under graviditet?

Jag är i v. 19 och har gått ner ca -4kg, har en känsla av att det inte kommer hålla i sig. :)

Med förra barnet gick jag upp ca 15kg.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 327
Senast: gulakatten
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
888
Senast: Ananazen
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 654
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Som vanligt var det för några dagar sen dags för den årliga National Dog Show i USA (som vi i Sverige såklart var geoblockade från att...
2
Svar
35
· Visningar
2 123
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp