Bukefalos 28 år!

Vila eller inte vila??

SandraM

Trådstartare
Jag står i lite valet och kvalet känner jag. Jag har en 12 årig dam som nu har vart igång ca 8 månader och innan det stått i ca 5 år. Vi har kommit jätte långt på dessa månader vad gäller kondition och hennes sätt att jobba.

Men nu när vi är ute och rider känns det som om hennes hjärna kokar, hon verkar inte ta in allt... Så känns att hon kanske skulle behöva en vila. Men nu är det ju även så att jag är gravid i v 23 och rider fortfarande det jag orkar och känner att det kanske vore bra att fortsätta tills det att jag inte orkar mera och där sen ge henne en vila. Eller ska jag ställa av henne nu? Eller ska jag bara skritta och rida kravlöst tills det att jag inte kan rida mera? Hur hade ni gjort?

Vi ska eventuellt även byta stall inom det senaste och även i bytet kanske skulle passat med en vila... Känner mig kluven och vet inte hur jag ska göra!! In med hur ni skulle gjort!! :)
 
Varför inte bara rida ut i skogen, gå ut och promenera och bara njuta utan att ställa krav? :)
Det kan jag absolut göra! Det svåra med denna damen är ju att man inte bara kan skritta ut på långa tyglar, enligt henne måste det hända så mycket mera! :) Hon är en arbetsnarkoman, även om jag nu känner att hjärnkontoret börjar fyllas!
 
Jag skulle nog försöka hitta på helt nya men samtidigt krävande saker så att hennes hjärna inte behöver ta in samma saker hela tiden. Kanske åka iväg till något ridhus eller någon annan skog? Eller rida tillsammans med nya hästar om det finns möjlighet till det? Kanske tränat en del från marken eller löshoppat lite?

Sedan skulle jag låtit henne vila när du känner att du inte kan rida mer. För det blir ju förmodligen en hel del vila då eftersom du inte kommer kunna rida på ett tag :)
 
Jag står i lite valet och kvalet känner jag. Jag har en 12 årig dam som nu har vart igång ca 8 månader och innan det stått i ca 5 år. Vi har kommit jätte långt på dessa månader vad gäller kondition och hennes sätt att jobba.

Men nu när vi är ute och rider känns det som om hennes hjärna kokar, hon verkar inte ta in allt... Så känns att hon kanske skulle behöva en vila. Men nu är det ju även så att jag är gravid i v 23 och rider fortfarande det jag orkar och känner att det kanske vore bra att fortsätta tills det att jag inte orkar mera och där sen ge henne en vila. Eller ska jag ställa av henne nu? Eller ska jag bara skritta och rida kravlöst tills det att jag inte kan rida mera? Hur hade ni gjort?

Vi ska eventuellt även byta stall inom det senaste och även i bytet kanske skulle passat med en vila... Känner mig kluven och vet inte hur jag ska göra!! In med hur ni skulle gjort!! :)
Ge hästen (och dig själv ;)) en kort vila på ca 2-3 veckor, det kan göra underverk.
 
Låter ju som hjärnan behöver vila när hon är så uppskruvad

Det är lite så jag känner med! Det ska bara gå fort, de små sakerna rinner av henne och hon verkar inte ta in det... Nu har jag faktiskt inte ridit på en vecka. Så får se om hon får en liten vila nu för att sedan bara ta lugna turer utan krav för att sedan få en ordentlig vila på det! Jag har inget att skynda till, jag vill ha en nöjd och glad häst så för mig får det ta tid om det är det hon behöver!!
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 138
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 193
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
862
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 946
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp