Vila, hur länge?

Gry

Trådstartare
Köpte min underbara islandshäst i somras, 5 år. Hon reds in som fyraårig, vilade på vintern, tävlades, kursades och reds och lämnades till försäljningsstall på sommaren. Jag köpte i juli, tror jag, tog det lugnt i början. Red ca 3 ggr/ vecka kravlöst i början. Sedan en träningstävling och sedan ren utbildning med sidvärtes- alla sätt, framdels- och bakdelsvändningar. Hade god hjälp av välmeriterad, skicklig och utbildad tränare. Har haft god övervakning. Hästen kändes alltid pigg och glad. Villig, lärde sig allt (på ont och gott) på kort tid och var alltid på hugget. Som upplagt att kräva för mkt och gå för fort fram mao. Ställde dock av för vila sista november, av ren självbevarelsedrift, och har bara klappat och gosat sen dess. Hon var glad och pigg fram tills dess.

Hur länge hade ni låtit henne vila och varför? Har lyssnat av några och hört allt ifrån "äsch, rid på, hon är ju snart 6 år", till "6-8 v är kutym i den åldern, sett till den påverkan som getts hästen". Vad tycker ni?
 
En normal häst av idag, rids/jobbas inte så mycket att "vila" behövs alls, utan det är mest bekvämlighetsskäl hos ägaren/ryttaren att ställa av. När du och hästen närmar er 8 timmar med riktigt jobb på 75-80% kapacitet varje dag kan en eller två dagar i veckan med vila vara behövligt.
 
En normal häst av idag, rids/jobbas inte så mycket att "vila" behövs alls, utan det är mest bekvämlighetsskäl hos ägaren/ryttaren att ställa av. När du och hästen närmar er 8 timmar med riktigt jobb på 75-80% kapacitet varje dag kan en eller två dagar i veckan med vila vara behövligt.

Det ar val snarare for att hasten ar ung och kan behova smalta allt den lart sig, psykiskt.
TS, tycker att du kan ge en manad utan problem! Mer behovs inte tycker jag. :) Beror ju pa uppstallningssatt ocksa saklart.
 
Säger som annie_, en månad känns alldeles lagom ☺️
Min tös är 9 år just ni. Förr fick hon vila 2 veckor på sommaren och 2 veckor på Vintern (över jul/nyår). Förra året provade jag att låta henne vila hela december men hon blev tokig (ska tilläggas att hon rids 5-6 dagar i veckan.)
Men då hon gärna lägger på sig snabbt &
Går på bete över sommaren så lägger jag långvilan över jul & nyår istället nu och lägger istället in fler 2-3 dagars vilor under året ☺️ Funkar för oss
 
Vila brukar göra gott för islandshästar som tagit till sig vidareutbildningen med lätthet (och likväl gör den varken till eller från hos hästar som inte befäst grunderna än). Så du kan med fördel ge en vila på 2-6 mån och sedan högst sannolikt sitta upp på en häst som upplevs "mogen". Att tänka på är väl att ju längre vila desto längre igångsättning, så ha i åtanke när du vill ha en häst i full kondition igen. :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 054
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
5 990
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 736
Senast: mackan
·
Hästvård Hej! Vår C-ponny new Forrest har helt tappat i vikt på 4 veckor. Hon har blivit mager som ett skrälle. Revbenen syns och ryggraden...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 219
Senast: Blubbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp