Bukefalos 28 år!

Vila när barnet sover...

Derivata

Trådstartare
Nätterna med en sexveckors är minst sagt intressanta och innehållsrika. Detta innebär att det i mina ögon ganska klämkäcka rådet om att "vila medans barnet sover på dagen" verkar logiskt. Men nästan omöjligt att genomföra. Hur ska jag göra, lilleman somnar enbart vid bröstet, i babyskyddet fullt påklädd eller i vagnen. För att även jag ska kunna somna krävs att jag lyfter honom bort från min famn eller klär av honom, vilket i nästan alla fall innebär att han vaknar utan tanke på att somna om och min sovstund glider mig ur näven. Det fungerar bättre om maken lyfter den sovande ur min famn, men hur gör jag när jag är ensam?

Hur ska jag göra för att lyckas flytta honom, filt fungerar inte, det är själva lyft momentet som är väckande. Har ni några tips?
 
Sv: Vila när barnet sover...

Jag låg ju mkt i sängen och liggammade och då är det ju lätt att bara flytta sig lite då den släppt bröstet, och då kan man ju redan vara oklädd. Somnar bebin när du sitter upp så skulle jag nog satsa på att lägga mig i sängen med bebin fortfarande i famnen för att se om "övergången" blir lättare då än om du bara lägger ner barnet.
 
Sv: Vila när barnet sover...

Kan han inte sova utomhus i vagnen? Eller har du möjlighet att köra in vagnen?

Med Elis ammade jag halvliggande i soffan och kunde bara böka ner han lite när han hade somnat, så han låg mer på armen och så kunde jag somna. Annars kan man ju så klart liggamma i sängen.
 
Sv: Vila när barnet sover...

Jag har en liten maratonammare och jag kan inte motstå att somna när jag är trött och liggammar. Jag tycker att det är obehagligt att somna så då han tenderar att rulla in mot mig jag är rädd att han inte ska få luft.
 
Sv: Vila när barnet sover...

Jag lärde mig ganska snabbt att somna med dottern liggandes på bröstet, så efter amning när hon somnade så vände jag bara upp henne lite så vi låg bröst mot bröst o sen somnade jag ganska snabbt också.

Jag brukar annars ha svårt att somna men efter x antal veckor av sömnbrist så lärde jag mig :)
 
Sv: Vila när barnet sover...

Kan han inte sova utomhus i vagnen? Eller har du möjlighet att köra in vagnen?

.

Nu kommer jag att låta jättenojig... Vår tomt anses som fritidsgård av kvarterets katter. De är överallt och jag känner mig inte säker att insektsnätet håller dem borta från att försöka hoppa på vagnen. Ser fram emot att det blir varmare ute och jag kan småsova i en stol brevid honom.

Efter att vi varit ute och gått lyfter jag in honom i mjukliften och då fortsätter han gärna att sova, men då är jag pigg och g lad efter motionen och den friska luften så oftast kan jag inte ta tillvara på den där timman, när jag sedan varvat ned och kan tänka mig att sova så vaknar lilleman...

Tusen tack för era råd! (vet att jag låter lite negativt inställd till dem och argumentetar likt en tjurig tonåring varför jag inte kan följa dem)
 
Sv: Vila när barnet sover...

Jag har en liten maratonammare och jag kan inte motstå att somna när jag är trött och liggammar. Jag tycker att det är obehagligt att somna så då han tenderar att rulla in mot mig jag är rädd att han inte ska få luft.

Palla upp med något mellan er, typ en hoprullad handduk, så att han inte kan rulla mot dig?

När det gäller sovstunder i babyskyddet/vagnen har vi gjort så att vi i möjligaste mån reglerat värmen med filtar istället för kläder - lättare att ta av utan att väcka bebis!
 
Sv: Vila när barnet sover...

Mitt problem är snarare att jag inte KAN sova dagtid.. Jag kan inte komma till ro, men jag skulle verkligen behöva!
 
Sv: Vila när barnet sover...

Jag hade samma problem med min son när han var bebis. Han kunde sova jättebra men så fort jag la ner honom, vagnen eller bilen stannade så vaknade han.

I sängen liggammade jag så då var det inga problem att flytta sig lite åt sidan och somna. I soffan så halvsatt jag upp och hade en huvudkudde som stöd, som han låg på. Då kunde jag sakta flytta kudden lite och lägga mig ner. Svårt att förklara riktigt...


Hur gör du på natten?
 
Sv: Vila när barnet sover...

Fast det är en myt att katter hoppar upp i vagnar och kväver barn, så just det behöver du inte oroa dig för.
 
Sv: Vila när barnet sover...

Palla upp med något mellan er, typ en hoprullad handduk, så att han inte kan rulla mot dig?

När det gäller sovstunder i babyskyddet/vagnen har vi gjort så att vi i möjligaste mån reglerat värmen med filtar istället för kläder - lättare att ta av utan att väcka bebis!

Smart med handuk ska se om jag kan få det att fungera
 
Sv: Vila när barnet sover...

Hur gör du på natten?

Oftast sover han 23-03, med kanske en gnypaus in i mellan. Sedan har han ammat i ca en timme, somnat, vaknat när jag försökt flytta på honom, ammat lite till, sovit en stund på mitt bröst. Detta har gjort att jag instort sett är vaken från klockan tre.

Han somnar duktigt på kvällen efter amning och ett mål ersättning.
 
Sv: Vila när barnet sover...

Fast det är en myt att katter hoppar upp i vagnar och kväver barn, så just det behöver du inte oroa dig för.

Just kvävning är jag väl inte så rädd för, utan det är mer en oro att få in dem i vagnen. Sedan som vårt hus och tomt är utformat skulle jag inte kunna känna mig trygg att låta honom sova ute i vagnen utan att själv vara vaken och med det ha lite koll.
 
Sv: Vila när barnet sover...

Fast det är en myt att katter hoppar upp i vagnar och kväver barn, så just det behöver du inte oroa dig för.

Åhh, är det?
Jag har två katter hemma och vågar inte lämna den lilla ensam tillsammans med den ena eftersom han gärna vill ligga emot oss vuxna. Har aldrig sett honom göra det mot vår bebis..men nojjig är jag ändå. :crazy:
 
Sv: Vila när barnet sover...

Ja, små bebisar är dessutom alldeles för små för att en katt ska kunna ligga bekvämt på den, de lägger sig hellre bredvid då istället (vilket brukar uppskattas av bebisen!). Vi har två katter som mer än gärna ligger på oss, men aldrig har gjort minsta ansats att vilja lägga sig på bebisen, han är liten och låter konstigt och på många sätt inget att ligga på, enligt katterna.
 
Sv: Vila när barnet sover...

Samma här. Vår katt lägger sig i stort sett på nån av oss så fort vi sätter/lägger oss ner. Men aldrig på vårt barn. Det var inte förrän han var över 6 mån som hon kunde tänka sig att öht ligga jämte honom.
 
Sv: Vila när barnet sover...

Jag har nästan varje dag sovit en gång dagtid med mina barn när de var små. Men jag hade det lätt med nedläggning.

Min fundering var om vagnen måste rullas en massa? När mina var små hade vi hjulskydd på vagnen och använde den en hel del inomhus, antingen vaggandes eller över någon tröskel eller så. Då kan du somna lugnt och tryckt sen.

Annars är ju liggamningen perfekt och om inte annat blir ditt barn starkare och starkare och du kan snart sluta oroa dig att han ka rulla in.
 
Sv: Vila när barnet sover...

Nu kommer jag att låta jättenojig... Vår tomt anses som fritidsgård av kvarterets katter. De är överallt och jag känner mig inte säker att insektsnätet håller dem borta från att försöka hoppa på vagnen. Ser fram emot att det blir varmare ute och jag kan småsova i en stol brevid honom.



vi gör så att vi låter honom sova i vagnen, insektsnät över och vagnen står nedanför fönstret (bor på 1:a våningen) och nu när det är så varmt ute på dagarna då har vi fönstret öppet. här finns också en del katter men vi kollar ständigt ut genom fönstret. har hittills inte varit några problem alls. MEN för ett par veckor sen så var en av katterna väldigt nyfiken på vagnen, jag skällde på honom genom fönstret men efter att han inte gav sig så slängde jag ett glas vatten(bara vattnet, inte hela glaset givetvis;)) på honom, sen har han inte närmat sig vagnen.;)
 
Sv: Vila när barnet sover...

Fast det är en myt att katter hoppar upp i vagnar och kväver barn, så just det behöver du inte oroa dig för.

Kvävning är kanske inte så troligt. Men det är nog så obehagligt tycker jag att katter hoppa upp och lägger sig. Nu på sommaren är det väldigt varmt ute och det blir väldigt varmt med en katt son ligger över/jämte. När jag var yngre då hade vi en katt som gärna hoppade upp i vagnen när min lillebror låg däri. Då man var tvungen att ha god koll.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag skriver detta för att förhoppningsvis få andras synpunkter på vårat problem, men också för att problem ibland blir enklare...
Svar
14
· Visningar
4 087
Senast: nullo-modo
·
Övr. Hund Natten till igår fick min älskade BC-tik Nell en hjärnblödning. De neurologiska skadorna var alltför allvarliga för att det skulle vara...
Svar
18
· Visningar
1 055
Senast: Killaloe
·
Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
2 817
Senast: Zaria
·
Gravid - 1år Hur sjutton gör man? Jag trodde att det var jobbigt att bli mamma första gången. Allt var nytt, mitt barn hade kolik och skrek och var...
2
Svar
20
· Visningar
3 608
Senast: Jaahl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp