Bukefalos 28 år!

Vila när barnet sover...

Sv: Vila när barnet sover...

Tar bebisen napp? Jag brukade göra så att jag satt eller låg i soffan och ammade, hade en filt runt bebisen och när hon somnade till böt jag snappt bröstet mot nappen. Hon sov lugnt vidare sugandes på nappen och jag kunde flytta henne (fortfarande varmt och mysigt i filten) och sedan lägga mig och vila.

Alternativt gå en kort promenad runt kvarteret och sedan tog jag upp henne med mjukliften, då hann jag inte bli så uppvarvad av motion och friskluft.

Babysittern var väldigt omtyckt av våran dotter, kommer inte riktigt ihåg hur gammal hon var när vi köpte den. Men hade en sådan ställbar så man nästan får helt liggläge, perfekt gung i den så då kunde jag gunga henne några minuter och sen kunde hon sova som en sten i timmar.

Ja det var alla mina knep jag hade för att överleva värsta sömnbristen :)

Kom på en till grej, har flera kompisar som tagit in barnvagnen i lägenheten och gungat bebis i den tills han/hon somnat, så det kanske också kan vara ett alternativ?
 
Sv: Vila när barnet sover...

Nu när det är vår behöver bebisen kanske inte ha så mycket kläder i vagnen. lägg på filt på en filt, gå ut o gå, ta in vagnen o ta ev bort filten om det är varmare inne, likadant om bebis somnar i bebisskyddet.

Angående liggamning, så ta ett litet gosedjur eller liknande o lägg emellan er, så rullar inte bebis så nära intill. Att kunna liggamma o somna så (eller som jag gör - samsover på så sätt på natten oxå) ger mycket värdefull sömn. Jag är oxå nojjig o har förutom ett gosedjur emellan oss även ett andningslarm fäst i blöjan.
 
Sv: Vila när barnet sover...

Gå och lägg dig iallafall. Du lär dig troligen att somna eller så får kroppen och hjärnan åtminstone vila.
 
Sv: Vila när barnet sover...

Man skaffar en bekväm fällbar fotölj med fotpall och en stor amningskudde. Sen sätter man sig framför tv:n och ammar. Då barnet ligger i amningskudden blir man inte trött i armarna. När den lille har somnat så vippar man bara sin fotölj och sover själv. :D

Har tillbringat åtskilliga timmar i våran vipp fotölj med båda barnen (både dagtid och under natten). Amningskudden, fotöljen och tvn är de tre bästa och helt oumbärliga saker jag inte klarat mig utan!!!!! :D:D:D

Mvh

Tora
 
Sv: Vila när barnet sover...

Jag har en liten maratonammare och jag kan inte motstå att somna när jag är trött och liggammar. Jag tycker att det är obehagligt att somna så då han tenderar att rulla in mot mig jag är rädd att han inte ska få luft.

Jag tror inte att det är någon som helst risk att han inte ska få luft men prova som sagt med handduk som det tipsades om om du känner dig obehaglig till mods.

Ang. utesovning så har jag heller inte känt mig bekväm med att släppa uppmärksamheten, inte så mkt emot katter (vi har en själv men när man har nät över vagnen finns det inte en sportslig att han skulle prova) men jag kom på en skata att sätta sig på vagnen när det stod på farstubron (med tak över). Så jag har aldrig haft ro att sova själv med bebin ute i vagn.
 
Sv: Vila när barnet sover...

Det finns ett fall i Sverige där katten har påträffats liggandes på bebisens ansikte i barnvagnen. Bebisen dog, men huruvida det var katten som orsakade det var oklart.
http://st.nu/start/inrikes/1.1509718-tragiskt-dodsfall-drabbade-spadbarn
I de första artiklarna (Expressen m fl) stod det att katten hade kvävt bebisen.

Det där läste jag också. Jag är inte alls säker på att det är en skröna att inte en katt kan kväva en bebis, alla bebisar är ju inte heller så starka och rörliga som bebisar (vi som både haft prematurer och fullgången kan se stor skillnad just i spädbarnsstadiet).
 
Sv: Vila när barnet sover...

Ja, små bebisar är dessutom alldeles för små för att en katt ska kunna ligga bekvämt på den, de lägger sig hellre bredvid då istället (vilket brukar uppskattas av bebisen!). Vi har två katter som mer än gärna ligger på oss, men aldrig har gjort minsta ansats att vilja lägga sig på bebisen, han är liten och låter konstigt och på många sätt inget att ligga på, enligt katterna.

Vi har fyra katter, två av dem tvekar inte att kliva på och ligga tvärsöver bebis. Ena katten väger dessutom åtta kg och älskar att ligga i barnvagnen.
Jag skulle inte alls lita på,att det är en myt...
 
Sv: Vila när barnet sover...

Fast jag skulle inte lämna en katt ensam med en bebis iallafall. Vi har en katt som gärna låg på mitt ansikte förut. Det kan ju inte heller vara särskilt bekvämt men det bekom inte katten. Många är de nätter jag vaknat i panik av att inte kunna andas och katten som vägde 14 kg i sin glans dagar var inte så enkel att få bort. Hur det hade gått med en bebis om han hade gjort så på dens ansikte vill jag inte ens tänka på :crazy:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag skriver detta för att förhoppningsvis få andras synpunkter på vårat problem, men också för att problem ibland blir enklare...
Svar
14
· Visningar
4 087
Senast: nullo-modo
·
Övr. Hund Natten till igår fick min älskade BC-tik Nell en hjärnblödning. De neurologiska skadorna var alltför allvarliga för att det skulle vara...
Svar
18
· Visningar
1 055
Senast: Killaloe
·
Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
2 817
Senast: Zaria
·
Gravid - 1år Hur sjutton gör man? Jag trodde att det var jobbigt att bli mamma första gången. Allt var nytt, mitt barn hade kolik och skrek och var...
2
Svar
20
· Visningar
3 608
Senast: Jaahl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp