Bukefalos 28 år!

"vild 2-åring"

W

Warmia

Är alla 2 åringar som min?
Hon är sååå snäll i stallet och hantera, leda mm. Men så foort vi kommer ut i paddocken blir hon hel vild, och jag ska erkänna att jag blir rädd för henne.
Det är longering och bara lite lydnad jag har börjat med.
Hon bockar och stegrar och springer hit och dit, ingen ide att börja jobba henne innan hon har sprungit klart sin 20 minutrar, sedan kan man ju komma nära henne iallafall.....
Hur gör ni?
Är dom sånna?
 
Sv: "vild 2-åring"

vissa kan vara coola o lyssna sen finns de ju dom vilda som min 4 åring som sprudlar av energi haha men de e bara att fortsätta försöka jobba=) lycka till
 
Sv: "vild 2-åring"

min polle har alltid varit lugn och lyssnat på mig, (undantag i fall han har blivit rädd)
Han är mycket hanterad har bla gått med han sen han var 4 månader,
hur mycket är din 2 åring hanterad?
Men det är ju så olika från häst till häst, din häst lugnar sig säkert om ett tag, men fortsätt att träna och jobba med den så kommer det nog ordna sig!
Lycka till //Katarina :bump:
 
Sv: "vild 2-åring"

Det kan lätt hända att hon ser sin tid i paddocken som "nu är det bralledags". Varje gång du tar emd henne ut i paddocken så är det liksom inpräntat att hon kommer bralla de första 20 minuterna.. TEeta att gå in med henne.. låta henne bralla av sig och sedan kan du ta ut henne en sväng därifrån, ut i skogen/gårdsplanen lite för att sedan gå in i paddocken igen... om hon då brallar av sig även denna gång så låt henne göra det och gå ut från paddocken när hon är färdig för att sedan gå in igen... Håll på så lite varje dag så slipper hon känna att "varje gång jag går in i paddocken ska jag bralla i 20 minuter". Denna enkla grej kan funka, men ingen garanti. Ett enkelt sätt att börja i vilket fall.. annars får man spåna vidare, om hästen är understimulerad annars osv..
Lycka till!
 
Sv: "vild 2-åring"

Det är nog lite olika från häst till häst, naturligtvis!
Har oxå en "nybliven" 2-åring. Men jag skulle nog inte longera honom, då jag hört att det inte är bra för så unga hästar. Däremot tömkör jag "mycket". (Han är även inkörd o går i vagn ca. 1 g/v.)
:idea:Så prova att tömköra henne i stället! Lite mer kontroll får du och kan börja utanför paddocken. (ex. i hagen el. på grusväg el. dyl.) Sen pö om pö tömköra henne in i paddocken, ut igen osv. Mer flexibelt!...och mycket bättre för hästen!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 989
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 992
Senast: Stereo
·
Ridning Hej! Jag måste få all hjälp jag kan få just nu. Jag blev medryttare på en jätte fin 7 åring för snart 3 månader sedan. Problemet är bara...
2
Svar
26
· Visningar
2 757
Senast: MiniLi
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 844
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp