Bukefalos 28 år!

Vild pålle! *Långt o svamligt*

T

thereseSvensson

Hej hej alla!

Ska åka o titta på en häst imorn, som ägaren ska skänka bort, pga att hon är för vild.
det är en 10:årig gammal travare, både körd och riden.
men inte riden på ungefär 4 år. Blir hon regelbundet riden så är hon lugn och harmonisk.
Det är en äldre herre (74 år..) som äger henne, och han tycker att det är synd om henne att bara gå o skrota i en liten hage, när hon e så pass ung, säger han.
Om det inte är någon som vill ha henne innan sommaren så ska han låta avliva henne.
Hon bor 2 mil från mej, en kompis till mamma som äger henne. så det är ju inte långt!

Ägaren säger att hon absolut inte kan stå inne själv, hon blir helt tokig... :crazy:
man kan inte lägga på sadel..
Man kan inte bosta..
man kan inte sko..
man kan varken göra det ena eller andra med henne tydligen..
Vad tror ni om det??
han verkar ju vara ärlig med det han säger, men varför är hon sån här? :confused:

Hon har inte ont någonstans, veterinären är där regelbundet..


jag vet att jag har både tid och pengar, då min förra foderhäst flytta hem till matte förra månaden.
Men frågan är ju om jag klarar av det, det finns massor bra folk i stallet, som kan massor, men ansvaret är ju ändå mitt.

Så, vad tror ni gott folk??
man kan ju inte låta en frisk häst gå till slakt...
Åsikter tack!

Kramar Tess
 
Du skriver att hästen är lugn och harmonisk om den får motion...
Men alla dom där problemen som att man inte ens kan borsta eller sadla, beror det verkligen på överskottsenergi? Vet inte men de låter skumt tycker jag.
Och varför är veterinären ute regelbundet (eller menar du bara vid vacc osv) om hon inte har några problem? Och hur kan vet undersöka hästen om den inte går att hantera? Tycker det låter som väldigt mycket problem men om du tror att du kan klara det och tycker om hästen så tycker jag du ska göra ett försök! Lycka till i så fall! :)
 
Jaa jag tycker ju med att det låter skumt!
Veterinären är ute hos en av dom andra hästarna, som hade något fel med benen.. jag vet inte så mycket om det! :(

jag ska titta imorn, så får jag se hur jag gör.. Blir jag kär så blir jag.. :)
 
Så, vad tror ni gott folk??
man kan ju inte låta en frisk häst gå till slakt...
Åsikter tack!

Vad hästägaren väljer att göra med sin häst är hans ensak tycker jag...
Ibland är det faktiskt mer humant att ta bort en häst än att lämna ut den till någon annan, det beror helt på hästens livshistoria.
 
Jo, det är klart.. men hon har vad jag har fattat haft det bra under hela sitt liv.
Det är föra att han inte vet vad han ska ha henne till, därför vill han bli av med henne,.. :)
 
Ägaren säger att hon absolut inte kan stå inne själv, hon blir helt tokig... :crazy:
man kan inte lägga på sadel..
Man kan inte bosta..
man kan inte sko..
man kan varken göra det ena eller andra med henne tydligen..
Vad tror ni om det??
han verkar ju vara ärlig med det han säger, men varför är hon sån här? Så, vad tror ni gott folk??
man kan ju inte låta en frisk häst gå till slakt...
Åsikter tack!

Tja, vad säger man? Oj oj oj eller kanske o nej o nej o nej.

Det är förmodligen sant :(

Ännu en stackars missförstådd travare.

Min första spontana tanke var. Låt dom avliva henne! Det står jag fast vid under förutsättning att alternativet är slakt är alternativet att någon annan tjej "får" hästen då är det som att välja mellan pest och kolera.

Du tvekar? Bara det faktum att du tvekar på om du klarar av detta gör att mitt råd är att du låter hästen gå vidare till de evigt gröna ängarna. Låt bli detta projekt!

Ska man ta sig an en sån här häst måste man vara expert, kunnig och begåvad med ett enormt tålamod. Det är inte heller lyckat att lämpa över ansvaret på andra i stallet. Utifrån ditt inlägg utgår jag från att du är långt ifrån nån expert annars skulle du inte ställa frågan. Hur gammal är du? Vad har du för erfarenhet av "normala" hästar? Av problemhäster

Det ÄR sorgligt och tyvärr är hon inte den enda hästen av detta slag. De finns i mängder och en del hamnar på långa transporter för avlivning i Italien och andra länder. Enda anledningen att ta emot hästen skulle väl i så fall vara att försäkra sig om att hon får ett humant (hästomant) slut.

Stackars dig! Och dumma, dumma farbror som lägger över "ansvaret" för om hästen ska leva eller inte på dig :mad:

Kokopelli Mana
 
Åk ut och titta på hästen!!
Därefter kan man bilda sig en uppfattning.
"Vild häst" är ganska relativt och beror på vem man frågar...
Vad som är vilt för en annan, kanske inte är vilt för dig.

Talar nu av egen erfarenhet, då jag precis köpt en häst "vars utbildnings ståndpunkt, ej går att bedömma då hästen ej är ridbar".
Där köpte jag hästen för att det kändes bara så RÄTT, och i juni åker vi på våran första dressyrtävling!!!

Därav inte menat att man går man ur hus och köper alla galna hästar, men som sagts tidigare -åk å titta, och bilda dig en egen uppfattning. :banana:
 
hehehe blir lite full i skratt här :)
När jag skulle o kolla på häst (min polares häst blev det sen) så sa dom att de hade en arab och en travare till salu...jo jag var ju då intresserad av araben o skulle dit o kolla på den. Den var så snäll, lugn, orädd o allt men travaren var tittig, hetsig, nervös och allt vad det nu var...
Vi kom dit o jag fastnade för travaren...såklart...o polaren för araben! sagt o gjort vi tog hem de bägge herrarna 1 vecka senare. Red dom och allt som vanligt! Viss bägge två var lite "pigga" de kunde inte stå still o sånt och göra halt var bara att glömma!
MEN min travare han var inget av det de hade sagt, han var helt tvärtom däremot!!

Så lita inte helt blindt på detta utan åk o bilda dig en egen uppfattnng istället :)

Lycka till! :)
 
För det första måste jag bara säga att det är tragiskt att gubben har låtit det gå så länge utan att ev. ens ha hanterat hästen. Jag gissar på att han har väl inte engagerat sig i att borsta eller sadla och så¨na saker. Och säg den häst som strejkar av att " bara vara". Inget arbete är bra arbete..( i outbildade hästars ögon)

Jag tror att det helt klart kan vara värt en chans. Bara att du trivs ihop med hästen och den med dig kanske gör att den kommer vara helt annorlunda emot dig.

Hade jag varit i din situation så hade jag varit villig att prova och ta hem hästen och "läsa av den" lite.
Om jag fastnade för den givetvis..

Ett problem ligger inte oftast i hästens gener, utan det är något som människan skapar.
Och "problem" är till för att lösas.

Lycka till vad du än bestämmer dig för! :bump:

Hör gärna av dig hur det gick!!
 
Du skriver att hon inte är riden på 4 år, är hon körd ist? El har hon bara stått? Om hon fram tills nyligen varit i startkondition och sedan blivit avställd pga ålder så är det inte konstigt om hon flippat ur.

Om du nu vet att hästen kan vara fin så varför inte, går det inte så går det inte och då finns alltid en kula i pannan som alternativ. Då har du iaf gett hästen en chans.

Innan du gör nåt med hästen så ta ut en massör el dyl för att kolla så att hon inte har ont. En del av beteendet kan ju förklaras om hon har ont.
 
Tack för alla svar!! :)

Jag ska åka ut nu vid fyra, får se hur det går..
Hon var tydligen inte skodd nu heller, så jag kunde inte provrida. :(

Jag skriver efter sen, så vi får se min åsikt!
Tack igen för alla svar.. :banana:
 
Hej!Min foderhäst jag har nu var/är åxå problematisk i vissa lägen.Kan det vara så för det där stoet, som det är för min,att känslorna ligger på ytan å dom visar direkt att dom inte trivs med sitt liv?Min häst var tokig som bara den för nån månad sen...han bara gick i hagen å vart inte riden,sen så stod han själv i en hage lite avsides dom andra,man kunde knappt ta in honom på kvällen,(vissa i stallet ville inte ta honom alls)han kunde inte stå inne själv(hade sönder allt löst i boxen)gick inte att ridas som han skulle(kastade av en) gick inte att sko mm....sen så fick han kompisar å byta hage då blev han jättesnäll,å nu har jag flyttat honom till ett annat stall där han verkar trivas som bara den!!!Han blir riden ordentligt nu å bråkar ingenting!Jag tycker att du ju kan testa iallafall,det har ju jag gjort...å för min del har d funkat!Annars kanske du kan lämna igen henne?men kom ihåg att med vissa(min tex)så kan man inte ge dom en prövotid på 1 mån. å sen tro att det ska räcka...dom behöver kanske längre tid på sig om dom e bökigare än vanligt?ja inte vet jag...men LYCKA TILL!!!=)
 
Hej!
Min medryttarhästs ägare köpte en "sån" häst förra året.
Denna hästen var 9 år och hade inte heller blivit riden på 4 år. Hon var väldigt ilsken av sig i boxen, lite bättre på stallgången och kunde huggas, sparkas och trängas vilket den förra ägaren varnat henne för. Hon krubbet också. Denna damen var hemskt envis och blev bara ännu argare när man försökte rätta henne.
I alla fall, hon var ett väldigt vackert diplomsto och gav underbart fina föl som vi fick kolla på med helt annan attityd. Det var det som avgjorde köpet plus att hon hade ett väldigt fint steg. Hade hon inte blivit köpt så hade hon slaktats.
De flesta sa till den nya ägaren att det var hopplöst och att hon inte borde köpa henne men hon gav sig inte.
Hon anlitade en person som fick börja rida henne och till sist började även vi andra rida.

Nuförtiden så är hon fortfarande sur i boxen men har blvit mycket lugnare och gladare. Hon älskar att få gå ute till skillnad från innan och ägaren har lyckats riktigt bra med ridningen. Det var tuffa perioder men ägaren är nu så glad att det går så bra med ridningen.

Du måste tänka på hur mycket du kan tänka dig att göra för den hästen, det krävs mycket jobb.
Jag tycker att det är värt en chans, men det är ju inte säkert att det går lika bra med den hästen du ska kolla på.
Det kanske inte blir en fin tävlingshäst men någon du kan glädjas med.

Oj det blev ju väldigt långt! :p

Lycka till!
 
Hej igen alla!

Vart och tittat med positivt resultat!

För det första så var hon helt underbar!
det enda problemet var att hon inte kunde gå in från hagen, utan drog o slet som en toka, men annars var det ingenting!

Jag prova att sadla, rykta, ta upp hovarna, hänga på henne.... Hon stod själv inne i stallet..
INGA problem!
Hon var jättefin i benen, och fint hull.
Lugn o sansad att hålla på med.

Örjan som ägaren hette, sa du gör det på egen risk. hon kommer inte vara snäll, hon är en riktig :devil::el!! :D
-vill du ha henne så får du ta henne,.. sa han och såg ut ungefär såhär: :eek:

Men som sagt, jag blev jätteglad, hade förväntat mej att hon var mycket jobbigare!

Ska åka dit ett par gånger till innan jag ev tar hem henne, och se så det funkar... :love:

///TESS :banana:
 
Du tvekar? Bara det faktum att du tvekar på om du klarar av detta gör att mitt råd är att du låter hästen gå vidare till de evigt gröna ängarna. Låt bli detta projekt!

Att man tvekar skulle jag nog snarare tolka som att man tänkt igenom även nackdelarna och inte har en "jag-vet-bäst-och-klarar-allt-attityd".

Ny omgivning, ny engagerad ägare och en uppgift i livet förändrar nog vilken häst som helst. Och är hon så underbar som du säger (låter som du fastnat redan :)) och du har känslan av att "jag gör allt för den här hästen" tycker jag definitivt att du ska försöka under förutsättning att du har trevliga och kompetenta människor som hjälper och stöttar dig. Ensam kan det bli ett mkt tungt lass att dra.

Berätta mer! Vad händer? *nyfiken*

(Har själv köpt "slakttravare" med hjärtat och under tvivel men är nu heelt övertygad om att jag gjorde rätt.)
 
Om hästen gått på lösdrift eller något liknande så kan det bero på att hon har fått ta eget ansvar och bestämma över sig själv osv. Vissa unghästar som stått på lösdrift kan ju bli svårare att rida in än andra hästar som inte gjort det, till exempel hästar som man hållt på med (gått promenader med, borstat, pysslat om mm.), eftersom att de fått bestämma själv och tycker att de alltid ska få göra det.
 
för guds skull...FÖRSÖKA!
hästen har ju inte haft någon den kan lite på på fyra år...då är det ju inte så jättekonsitg :smirk: att den har blivit som den är. Om hon får någon ledare hon kan lite på kommer hon med 97% chans bli en helt annan häst...tänk på alla ridskolehästar (inget ont om de)...en del klassar man som helgalna när de bits och sparkas...men de kanske behöver ändra livsstil helt...vi har en helt underbar pålle i vårt stall...alla klassar honom som galen och dum, men jag och mina kompisar har upptäckt en helt annan häst under den stenhårde ytan. Hans livshistoria är kortfattat såhär: Han växte upp hos en dam som bodde med sin man på en gård ute på landet. han skulle ha kunnat gå hur långt som helst i dressyr om inte damen och hennes man hade skjilt sig. Hon hade inte råd att ha kvar hästen, utan han såldes till min förra ridskola...där tvekade man inte att slå hästarna om de nafsades eller sparkades...detta klarade inte han utan han blev en helt annan häst. en aggressiv häst med en taggad utsida och ingen såg insidan där han är en underbar häst. när han kom till mitt stall där jag rider nu var han fortfarande så, men det har blivit så mycket bättre nu. fortfarande är det människor som skriker åt honom när han nafsas och slickar öronen bakåt. det de inte har fattat är att det bara blir värre så, han stänger av helt...ja menar varför skulle han lyssna på oss små människor? (han är stor och rejält stark :smirk:) Men om han får någon han kan lita på så kommer han att bli som han var hos damen som hade honom först...det viktigaste är tillit och vänskap mellan häst och människa


Jösses vad mycket det blev :crazy: :smirk:
 
HÄSTEN har kanske haft problem innán1
Det är kansek någon som har haft henne innan eler fött upp henne som har varit elak eller hård i hand med henne för de låtter ju som om du inte alls får röra vi henne!

Har man bara tid pengar och tålamod så går allt jag hade provat och de som sker de sker föRsök få henne att lite på dig gå sakta och varsamt fram ha inte brottom så tror jag allt kommer gå bra.
hade du tänkt ha henen själv i ett stall så är de kanske inte de bästa en lite shettis är alltid något
har haft hand om för några år sedan travare och fullbodshästar som farit illa och dom flesta blir riktigt bra tillslut!
Jag tycker att du ska fösöka för du verkar väldigt bestämd redan nu!
Sen vill jag bara tacka dig som ger hästen en andra chans!
Börde finns fler som du!
TACK! :)
 
Prova!! :) Man kan ju alltid försöka från backen med longering istället för att riskera livhanken på ryggen i början... Klart det måste gå att sadla om hon har blivit riden förut :confused: Även om det är problematiskt... Lycka till och berätta gärna hur det gick :D
 

Liknande trådar

Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 665
Senast: Elendil
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 359
Senast: Migo
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 191
Senast: Dopy
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 307

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp