Bukefalos 28 år!

Vildsvin i min naturhage=/

Dingelass

Trådstartare
Får inte bukt med svinen...dom springer ner underst tråden...ofta..
Nu är jag trött på detta,
och jag är orolig att nån av mina pållar ska komma lösa.

Har 4000V på staketet.

Hur gör man för att bli kvitt svinen,dom har till och med gjort ett "hål" i stenmuren som går längs ena sidan av hagen...eller dom har helt enkelt plöjt ner muren där på det stället där dom vill passera.

Nån som vet om resten av svinflocken kommer tillbaks om man skjuter en eller blir dom andra så rädda att dom försvinner isf?
 
Sv: Vildsvin i min naturhage=/

Jag HATAR vildsvin. När jag flyttade hit fanns det inga, för två år sedan ett par stycken, förra året 12 stycken. En tidig morgon för ett par veckor sen var jag ute tidigt och det fullkomligt kryllade av vildsvin i trädgården, minst 20 kultingar plus minst 12 vuxna. De har förstört hälften utav hagarna och trädgården.

Men de förstör alltså understa tråden? Eller springer dom under tråden?
 
Sv: Vildsvin i min naturhage=/

Vi har alltid haft mycket vildsvin här, råkar bo vid sidan om ett av de första hängnen som det rymt grisar från under lång tid.
Men här märker jag dels att i hagar där jag är dagligen med hundarna så finns inte grisarna. Dels att om vi elen på hela året så går inte grisarna in de hagar som är stängda med el. Men då har vi också stängt för får, så vi har lägre och tätare tråd nere omkring.

Grisar har normalt väldig respekt för bra el-staket. Så du ska ska titta över hur pass mycket ditt aggregat ger och hur långt ner du har tråd.
 
Sv: Vildsvin i min naturhage=/

Grisar har normalt väldig respekt för bra el-staket. Så du ska ska titta över hur pass mycket ditt aggregat ger och hur långt ner du har tråd.

Precis

Jag håller på att stängsla och har satt upp eltråd runt trädgården 25 cm och 50 cm över marken. Har även satt upp en tråd runt en av hagarna 30 cm över marken. På kvällen när jag blivit färdig med hagen så satt jag ute vid 11 tiden på kvällen och hörde hur det prasslade i skogen precis bortom hagen. Sen var det en gris som skrek och man hörde hur de galopperade bort. Det var ganska blött för det hade regnat så jag hoppas de fick en rejäl stöt på trynet.

Och sen dess har de faktiskt inte varit här. Min granne som också fått massvis förstört, han har får plus att han odlar en hel del foder, säger att vildsvinen inte tar sig in i hans hagar där det är stängslat med eltråd, grindarna är stängda och strömmen på. Men tråden måste sitta lågt.

Att skjuta dom hjälper bara en vecka eller två, min granne är jägare och de har skjutit ett par här men de kommer tillbaka.
 
Sv: Vildsvin i min naturhage=/

Kan man inte sätta fårstängsel utanför eltråden om inte elen avskräcker nog? Eller bökar dom sig under? Inte ens i våra mest vildsvinstäta områden har jag hört talas om ngn som haft problem med dem i hagarna. Varför bökar dom i hagarna hos er måntro?
 
Sv: Vildsvin i min naturhage=/

sätt trådar lågt så går de inte in...

själv har jag 10 000 v i mina hagar.
 
Sv: Vildsvin i min naturhage=/

Att skjuta en eller två räcker inte. (det är ju tillåtet med åteljakt och även fast man skjuter gris på åteln så kommer de tillbaka senare)

Se till att RÖJA (!!) under trådarna.
Att ha hel tråd utan en massa skarvar
att tråden inte sitter snurrade runt isolatorerna utan bara leds igenom isolatorn.
Se till att ha bra jord till aggregatet
Kolla med mätare hur mkt ström det ger.
Sätt trådar tätt tätt med start strax över marknivå och sedan med ca 20-30 cm mellanrum

Jag har inga vildsvin hemma, men vanliga grisar :D
Så fort det blir minsta gräs mot tråden så leder det ju strömmen ned i backen = effektminskning som heter duga.

Men har de väl fått för sig att gå in, ja då är det nog inte mkt som hindrar om man inte har massa tusentalsvolt.
 
Sv: Vildsvin i min naturhage=/

Inte ens i våra mest vildsvinstäta områden har jag hört talas om ngn som haft problem med dem i hagarna. Varför bökar dom i hagarna hos er måntro?

I vilken del av landet bor du? Här är det verkligen jätteproblem med vildsvin. Min granne fick ungefär 20% av sina vallar och åkrar förstörda förra året vilket innebar ungefär 20% mindre skörd. Bökar de inte på åkrar eller hagar alls hos er?
 
Sv: Vildsvin i min naturhage=/

I vilken del av landet bor du? Här är det verkligen jätteproblem med vildsvin. Min granne fick ungefär 20% av sina vallar och åkrar förstörda förra året vilket innebar ungefär 20% mindre skörd. Bökar de inte på åkrar eller hagar alls hos er?

Har grannen all mark inhägnad :confused:

tintilar skrev:
Inte ens i våra mest vildsvinstäta områden har jag hört talas om ngn som haft problem med dem i hagarna. Varför bökar dom i hagarna hos er måntro?
 
Sv: Vildsvin i min naturhage=/

Här skjuter de en varje natt på samma ställe. Förra året sköt de 25-30st på raken så finns det bara mat så kommer de tillbaka.
 
Sv: Vildsvin i min naturhage=/

Nej grannen har inte all mark inhägnad...än. I fårhagarna har vildsvinen enbart varit där när grinden stått öppen och den stängde han snabbt.
Runt hans vallar finns inget stängsel och där har de varit. De har också varit i mina hagar eftersom den lägsta tråden på mina staket satt 60 cm över marken. Då går de lätt under. Nu har jag satt upp ytterligare en tråd ungefär 30 cm över marken och hittills har de inte kommit tillbaka.

De är inte bara i hagarna de är precis överallt Skogstigarna är ett minne blott till och med en och annan gammal skogsväg har de bökat upp. Under en resa i våras körde jag drygt 20 mil och det var vildsvinsskador längs hela vägen precis överallt till och med inne i mindre samhällen. De söker mat överallt och de äter det mesta och här har de ökat rejält i antal det fanns inga här för fyra år sedan och nu finns det en stor flock.
 
Sv: Vildsvin i min naturhage=/

Vi har jätteproblem med vildsvin. De bökar upp och förstör precis överallt. De äter av hästarnas grovfoder också om det är kris.

I vintras blev vårt ledarsto med föl vid sidan, biten i huvudet av en och var inte allt för pigg ett tag efter det. Och nu i maj så var stora delar av kanterna på stallplanen uppbökade då jag kom en morgon.
Svinen är totalt orädda och flyttar sig inte då man kommer med traktorn.

Ang staket så har vi undre trådar ganska lågt men vi har sett att de hoppar om de inte kan gå under. Sen måste du ha betydligt bättre kräm på staketet. 10 000 volt helst. samt täta impulser. (vad som öht hjälper oss)

Det vi märkt är att skjuter man en gris så håller sig övriga borta i några veckor innan de kommer tillbaka. Problemet är att de jagar för dåligt här.



Gira som även "äger" 30 talet grisar.... :angel: -är ju vårt foder de mumsar i sig.
 
Sv: Vildsvin i min naturhage=/

Här skjuter de en varje natt på samma ställe. Förra året sköt de 25-30st på raken så finns det bara mat så kommer de tillbaka.

Det hjälper inte bara att skjuta grisar . Det gäller att skjuta rätt grisar också.

Skjuter man matriarken ( gamla suggan i gruppen) så vimlar alla de unga grisarna omkring och ställer till det.

Man ska skjuta några av hennes kultingar eller hennes fjolingar (kultingarna från året före). Matriarken håller då sig undan från det farliga området, och har med sig sina döttrar och hennes och deras kultingar.

Det kan också hjälpa att aktivt gå in för att skrämma skiten ur just matriarken. Göra henne rädd för att ge sig in i vissa områden. Detta kompletterat med att man lockar dom till platser där dom faktiskt får vara och där dom kan böka omkring utan att ställa till det.

Vi har mycket vildsvin här och dom kommer upp fram till en av grannarnas trädgård. Men dom kommer på hans sida av stenmuren och därmed sällan in på vår sida.

Tycker inte att jag eller mina djur har bekymmer med vildsvinen. Hästarna är helt orädda för dom, och minigrisarna verkar inte heller bry sig nåt vidare dom heller.

Dessutom är det smaskens med vildsvin och när grannarna skjuter ett och annat av dom så händer det att också jag får ett par köttbitar.

/KT
 
Senast ändrad:
Sv: Vildsvin i min naturhage=/

Jag bor mellan Sthlm och Uppsala och härute göder man svinen för att sen kunna låta stockholmarna komma ut och jaga. Min frisör berättade att hon en morgon räknat ihop 35 grisar (med kultingar) på sin tomt från sitt fönster (hon har ganska stor tomt). Numera sitter "varning för vildsvin"s-skyltar längs vägen i det området. Även en bit på motorvägen mellan Bålsta och Enköping tror jag. Så nog är det en del.

Jag promenerade i det området där dom håller till häromveckan och träffade på en flock om kanske 15 grisar. De hade bökat en hel del på växtmnäringszonerna längs energiskogen och även inne i barrskogen. Men som sagt har jag aldrig hört talas om att stallen ska ha problem. Däremot vet jag att det förr gnälldes om att villaområdets boende inte fick ha sina potatisland ifred men det är ju ganska förståerligt.
 
Sv: Vildsvin i min naturhage=/

Så är det säkert, mina kunskaper om vildsvin är starkt begränsade. Men med (enligt jägmästaren på gården) cirkus 300 grisar på ägorna så är de ganska intresserade av att skjuta bort ett gäng. Enligt honom var man tvungen att skjuta 8 av tio grisar för att hålla beståndet på konstant nivå:eek:.

Men jag är inte så ledsen för det, vildsvin är GOTT!
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 153
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I och med att jag bytte jobb fick jag väldigt mycket längre resväg till jobbet. Vägen går dock nästan hela vägen genom skogen, och min...
Svar
0
· Visningar
444
K
Hundhälsa Halloj! känner bara att jag måste få dela med mig de här, känns bara så fruktansvärt hemskt och onödigt... :cry: vi tar de från början...
2
Svar
28
· Visningar
4 435
Senast: em-pirre
·
G
Hästvård Jag har en nära bekant som jag just nu är hästvakt åt pga att h*n har åkt utomlands .Jag har påpekat brister upprepade gånger för...
Svar
8
· Visningar
1 315

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp